konto usunięte

Temat: Pytania o pomysły na rozmowie rekrutacyjnej.

Coraz częściej spotkam się na rozmowie rekrutacyjnej "Ma pani produkt X naszej firmy, jak by go pani zareklamowała", albo "Proszę powiedzieć jak wypromuje pani szykowany przez firmę event". Dalsze pytania dotyczące pomysłu są bardzo szczegółowe.
Rozumiem, że w marketingu trzeba wykazać się pomysłowością, jednak tu mam pytanie - gdzie kończą się rekrutacja, a zaczyna "wyciąganie" pomysłów? Jak odpowiadać na tego typu pytania?
Maciej K.

Maciej K. HR Business Partner,
Seaking Poland Ltd.

Temat: Pytania o pomysły na rozmowie rekrutacyjnej.

Powiedziałbym, że to pytania raczej na kreatywność, pomysłowość, elastyczność. Kiedyś pewna firma zadała mi pytanie jaki mam schemat rozmowy w trakcie pozyskiwania klientów. Odpowiedziałem, że nie mogę udzielić odpowiedzi na to pytanie, bo to swoiste moje know-how - jak Państwu to powiem to już nie będę potrzebny - WTEDY ROZMOWA DOBIEGŁA KOŃCA:)

ja bym mimo wszystko nie sprzedał całej swojej wiedzy. Może warto spróbować przedstawić temat ogólnie, przedstawiając grupę docelową naszego produkty, wiedzę odnośnie tego jak to robi konkurencja, itp.

Temat: Pytania o pomysły na rozmowie rekrutacyjnej.

Hanna P.:
Jak odpowiadać na tego typu pytania?


Odpwoiadac dowcipnie, moze sobie Pani na to pozwolic bo chyba nie chce Pani dla takiej firmy pracowac? Kreatownosc nalezy zawsze popierac ale cwaniactwo nalezy tepic...;)

konto usunięte

Temat: Pytania o pomysły na rozmowie rekrutacyjnej.

Hanna P.:
Coraz częściej spotkam się na rozmowie rekrutacyjnej "Ma pani produkt X naszej firmy, jak by go pani zareklamowała", albo "Proszę powiedzieć jak wypromuje pani szykowany przez firmę event". Dalsze pytania dotyczące pomysłu są bardzo szczegółowe.
Rozumiem, że w marketingu trzeba wykazać się pomysłowością, jednak tu mam pytanie - gdzie kończą się rekrutacja, a zaczyna "wyciąganie" pomysłów? Jak odpowiadać na tego typu pytania?

Hanno

Pozruszyłaś doskonały temat drenażu mózgów młodych niedoświadczonych aplikantów, gdyż 30% spotkań o pracę w działach sprzedaży i marketingu, to zwykłe i prymitywne wyciaganie pomysłów z potencjalnych kandydatów, dlatego trzeba mieć kilka, ale te swoje świetne auotorskie pomysły i projekty należy trzymać w tajemnicy i się nimi nie afiszować.
Bywa, że na spotkanie firmą każe przynieść ze sobą portfolio pomysłów i zrealizowanych projektów...tu też trzeba z głową, uważnie i rozsądnie...
Warto też dokładnie rozezanać, co leży na biurku/stole...bywa, że leży włączony dyktafon lub dyktafon w telefonie komórkowym...
Trzeba mieć zawsze oczy i uszy szeroko otwarte, a umysł nakierowany na kreatywne myślenie.

Do każdego spotkania trzeba się precyzyjnie przygotować.
Gdyż spotkanie o pracę, jest też procesem, który składa się z :

1/ rozeznania, czyli JOB-INFORMINGU i zebranie informacji o firmie, takich jak:
zatrudnienie, kapitał założycielski firmy, zarząd, kilka referencyjnych projektów jakie firma wykonała, jakie ma portfolio klientów, produktów,etc. itd. - warto te informacje sobie zapisać w kalendarzu, gdyż napewno przydadzą się na spotkaniu!

2/ przeczytaniu opinii o firmie...są fora, gdzie wypowiadają się osoby, które pracowały lub pracują w danej firmie i tam możesz się dowiedzieć ciekawych informacji jak firma rekrutuje i jakie realizuje casy sprawdzające w czasie spotkania i jak się tam pracuje.

Reasumując

Na każdym spotkaniu trzeba spokojnie odpowiadać na pytania, a pomysłami dzielić się z głową i z rozsądkiem.

Są techniki zaporowe, za pomocą, których możesz się zorientować, czy firma realizuje drenaż mózgów, czy naprawdę rekrutuje
Jedną ze skutecznych technik jest:
System ACQ - Ask control questions & do not tell
Technika polega na zadaniu kilku pytań w czasie zagajenia, które pozwalają na zastowowanie skutecznej zapory, a to kilka przykładów ACQ + Firewall Questions - podstawy:

1/ kiedy planujecie Państwo zakończyć proces rekrutacji?
2/ czy zgłosiło się wielu kandydatów?
3/ czy planujecie Państwo kilka etapów rekrutacji?
4/ długo istnieje wakat na tym stanowisku?

...jeżeli potencjalny pracodowaca/rozmówca nie zna odpowiedzi na w/w przykładowe pytania, wtedy trzeba ostrożnie!

Pzdr DarioDariusz Szul edytował(a) ten post dnia 14.03.11 o godzinie 09:57

konto usunięte

Temat: Pytania o pomysły na rozmowie rekrutacyjnej.

Jedna z rozmów, na której najbardziej drążono temat, była prowadzona w dużej korporacji. Pytanie brzmiało: "Jaki masz innowacyjny pomysł na reklamę marki"? Kolejna rozmowa w innej dużej firmie - "Organizujemy dni otwarte, jak byś je zareklamowała w niestandardowy sposób". Czy odpowiadać na takie pytania? Bo sama forma zadania pytania powoduje, że nie mogę w odpowiedzi ująć "standardów". Co wtedy? Prosić o podpisanie klauzuli o prawach autorskich?
Mariusz Perlak

Mariusz Perlak Talent Acquisition
Manager

Temat: Pytania o pomysły na rozmowie rekrutacyjnej.

Hmm.. no i jest problem. Jednym słowem innowacyjność i kreatywność można sprawdzić w różny sposób. W tej sytuacji zastosowano najgłupszy, bo kandydat mający dobre intencje, będzie bał się odpowiedzieć bojąc się przejęcia pomysłów. Zresztą słusznie, bo nic nie chroni jego interesów podczas takiej rozmowy. Choć może sąd przychyliłby się do roszczeń poszkodowanego w takiej sytuacji - Ja zawsze zabieram ze sobą wszystkie notatki, które poczyniłem w trakcie przygotowania do odpowiedzi na podobne pytania i robię to ostentacyjnie, żeby firma wiedziała, że szanuje moją pracę i moją wiedzę.

Co do sprawdzenia kreatywności, to można ją sprawdzić pytając albo o wcześniejsze projekty, gdzie wpadliśmy na genialny pomysł, tam już raczej prawa autorskie mamy zapewnione, a w marketingu najpewniej efekty naszej pracy są widoczne na zewnątrz, lub też zadać pytanie o nieszablonowe pomysły nie dotyczące bezpośrednio zagadnień związanych ze stanowiskiem.

Jak się zachować podczas takiego pytania? Powiedzieć rozmówcy delikatnie o swoich obawach, zapytać o cel zadania takiego pytania, jeżeli odpowiedzią będzie, że sprawdzamy kreatywność, to zapytać, czy może firma przygotowała mniej kontrowersyjną metodę na jej sprawdzenie, zasugerować, że przytoczy się przykłady ze swojego życiu, lub też właśnie odniesie się do pytania nie związanego bezpośrednio ze stanowiskiem.
Analizując sytuację, to jeżeli firma robi ten "drenaż umysłów" to i tak nie zatrudni nikogo, jeżeli jednak nie robi drenażu i rzeczywiście poszukuje kogoś odpowiedniego, to nie zaryzykuje odrzucenia kandydatury z powodu wątpliwości. Jeżeli jednak tak się stanie, to tylko dziękować, że się do takiej firmy nie trafiło. Jeżeli kandydatowi nie pozwala się samodzielnie myśleć i mieć wątpliwości, to co dopiero pracownikom.

konto usunięte

Temat: Pytania o pomysły na rozmowie rekrutacyjnej.

Hanna P.:
Jedna z rozmów, na której najbardziej drążono temat, była prowadzona w dużej korporacji. Pytanie brzmiało: "Jaki masz innowacyjny pomysł na reklamę marki"? Kolejna rozmowa w innej dużej firmie - "Organizujemy dni otwarte, jak byś je zareklamowała w niestandardowy sposób". Czy odpowiadać na takie pytania? Bo sama forma zadania pytania powoduje, że nie mogę w odpowiedzi ująć "standardów". Co wtedy? Prosić o podpisanie klauzuli o prawach autorskich?

Haniu

tu stosujesz jedną z jabardziej znanych technik TFS, którą stosują marketingowcy i specjaliści ds. reklamy na rozmowach o pracę. ( jest jeszcze technika TFX, ale to bardziej zaawansowana metoda wymagajaca treningu praktycznego - jak znajdę więcej czasu to ją też opiszę )
Technika nazywa TFSystems - techika Two Folders, czyli dwóch teczek...
Na rozmowę idziesz mając dwie teczki jedna teczka, to Twoje portfolio z pomysłami, które przedstawiasz wszystkim na spotkaniach.
Druga super elegancka teczka w odblaskowym bijącym po oczach kolorze jest schowana głęboko w torbie i jej nie pokazujesz.
W teczce tej mogą być zwykłe puste kolorowe kartki papieru formatu A-4 tak włożone, aby była " niby wypełniona pomysłami"...to taka technika wpływu i budowania " legendy marki ". Na teczce tej nie powinno być nic napisane.

Jeżeli pada pytanie :"Jaki masz innowacyjny pomysł na reklamę marki"?
To spokojnie wyjmujesz drugą teczkę i mówiąc tak pokazujesz teczkę:
///// czekałam na to pytanie, dlatego się przygotowałam, a pomysł jest w tej teczce!///
Teraz padnie pytanie rozmówcy: //// to proszę pokazać...///
Odpowidasz uśmiechając się tak:///// po zatrudnieniu mnie z przyjemnością udostępnie Państwu świetne i nowatorskie pomysły z tej teczki, ale na razie schowam ją jako mój atut...////

TFS, to technika uniwersalna i możesz ją stosować zawsze jak padają trudne pytania, które służą wyciąganiu pomysłów.

Voila!

Pzdr DarioDariusz Szul edytował(a) ten post dnia 14.03.11 o godzinie 10:15

Następna dyskusja:

Czy niestandardowe ( dziwne...




Wyślij zaproszenie do