Temat: Profesjonalnie przeprowadzonarozmowa kwalifikacyjna
Anna B.:Agnieszko, a może zdradzisz jak to wygląda z drugiej strony ? Na co zwracać szczególną uwagę, a czego się wystrzegać?
Ania, uważam że ważnym jest aby:
- odpowiadać konkretnie na pytania. Nie wchodzić w żadne dygresje, nie rozwijać zanadto swoich odpowiedzi. Zdarzyło mi się kilka razy, że przez tzw. "gadulstwo" nie zaprosiłam kandydata (mimo świetnego przygotowania merytorycznego) na kolejne spotkanie. Nalezy jasno i konkretnie odpowiadać na zadane pytania. Oczywiście nie jednym zdaniem, lakonicznie, ale jak wspomniałam wczesniej - nie rozgadywac się i nie popadać w dygresje. Osoba prowadząca rozmowę może wywnioskowac, iz rozmówca w ten sam sposób działa w pracy - rozwlekle, dzielac włos na czworo.
2. byc przygotowanym na zaprezentowanie swoich umiejetności na konkretnych przykładach. Jeśli w dokumentach jako mocne strony wymieniasz np. kreatywność, bądź przygotowana na to, że osoba prowadząca rozmowę poprosi Cie o podanie przykładów, kiedy mogłas swoja kreatywność wykorzystać. Jesli ktos pisze lub mówi o swoich mocnych stronach bądź umiejętnościach, a nastepnie nie potrafi podać przykładów, gdzie były one wykorzystywane, wychodzi mówiąc krótko na osobe mało wiarygodną (kto wie, może te wszystkie doświadczenia, o których pisała, nie sa do końca zgodne z rzeczywistoscią?)
- warto podejść do rozmowy "na luzie". W rozsądnych granicach oczywiście. Nie warto sie spinac za bardzo, prezentować "zamkniętą postawę", być nad wyraz poważnym, nie usmiechac się itp. Konsultant zdaje sobie sprawe, że rozmówca może się denerwować rozmową (to jest naturalne), ale jak zobaczy mocno spietego "pochmurniaka"... to trudno sie bedzie rozmawiać. Warto się usmiechać - to zawsze pomaga.
- strój - nie muszę chyba sie w tym temacie rozpisywać. Elegancki. Żadne dzinsy i jaskrawe koszulki (choć idąc na rozmowe do agencji reklamowej.. może byc inaczej)
- warto zebrac przed rozmową informacje nt. firmy, do której aplikujemy (chyba, że nie wiemy co to za firma). Dobrze to świadczy o osobie i jej zainteresowaniu ofertą.
- nie nalezy źle wypowiadać się nt. swoich byłych pracodawców! Nawet jesli okoliczności rozstania się z firmą nie były zbyt przyjazne, dobrze jest to przedstawić w sposób.. hmm.. dyplomatyczny, bez wdawania się w szczegóły
- nie wolno kłamać! Kłamstwo ma krótkie nogi i prędzej czy później to wyjdzie.
- przy powitaniu i pożegnaniu - mocny uścisk dłoni. Nie na tzw "rybę". Mocny uscisk stanowi o pewności siebie i zdecydowaniu osoby.
- nie jest dobrze postrzegane, kiedy jedyną motywacją do podjęcia (zmiany) pracy sa pieniądze. Warto zastanowić się przed rozmwoą, co mogłby byc - poza np. atrakcyjnym wynagrodzeniem - ciekawe. Motywacja finansowa jest na krótka mete (zawsze znajdzie się lepiej płatna - prędzej czy później) i firmy o tym wiedzą.
To tak na gorąco. Mam nadzieję, że te informacje sie przydadzą. :)