Radosław Jóźwiak

Radosław Jóźwiak Student
Dziennikarstwa
Wyższej Szkoły
Umiejętności
Społec...

Temat: Kilka pytań - przyjmowanie reklamacji mebli

Od niedawna pracuję w sklepie meblowym na stanowisku specjalisty d/s sprzedaży. Głównym moim obowiązkiem jest zajmowanie się reklamacjami.
Wcześniej także pracowałem w sklepie i zajmowałem się reklamacjami jednak tematyka mebli jest specyficzna ze względu choćby na wagę i brak możliwości dostarczenia reklamowanych produktów do sklepu oraz brak możliwości rozpatrzenia jej przeze mnie - meble kupujemy u dostawców.

Zazwyczaj reklamacje dotyczą braku elementów mebli (meble przeznaczone są do samodzielnego montażu).

1) Czasami zdarza się że wysyłając faksem reklamację do dostawcy (którą telefonicznie otrzymuję od klienta) jest ona rozpatrywana bardzo długo a raczej bardzo długo dostawca przesyła brakujące elementy. Czy mogę ponaglić go argumentując to faktem przekroczenia 14 ustawowych dni, które mam na rozpatrzenie reklamacji, czy tak naprawdę go to nie powinno interesować gdyż nie obowiązuje go prawo konsumenckie ponieważ to ja czyli sklep musi rozpatrzeć reklamację w odpowienim terminie?
Osobiście nie polecam mebli Black Red White gdyż reklamacje u nich przysyłane były do naszej firmy nawet po 6 tygodniach od daty reklamowanego produktu.

2) Wiem że jeżeli towar przekracza wagę 10 kg, klient nie ma prawnej konieczności przysyłania towaru osobiście do sklepu. Chciałbym jednak dowiedzieć się czy mogę zaproponować klientowi po rozpatrzeniu reklamacji własny odbiór brakujących elementów, chociażby ze względu na kończący się termin reklamacji czy dalekie miejsce zamieszkania klienta?

3) Czy dostarczenie reklamowanego towaru stoi prawnie po stronie sprzedawcy czy jest to jego dobra wola? Czy sprzedawca może zaproponować zawiezienie reklamowanego towaru za opłatą (jeżeli klientowi się bardzo spieszy a kierowca nie przewiduje trasy w najbliższym czasie w rejonie jego zamieszkania)?

4) Czasami reklamacja wymaga oględzin u klienta, zazwyczaj jeżeli meble były montowane u niego w domu. Czy sprzedawca ma prawo ustalić opłatę za nieuzasadniony wyjazd do klienta, w przypadku gdy tak naprawdę z meblem nic nie jest a klient swoim cwaniactwem zgłasza lewą reklamację gdzie naprawdę chodzi mu o montaż deseczki którą sobie dokupił i nie umie jej sam zamontować?
Jak ma go poinformować o tej opłacie by była wiążąca prawnie?Radosław Jóźwiak edytował(a) ten post dnia 27.12.09 o godzinie 15:54

konto usunięte

Temat: Kilka pytań - przyjmowanie reklamacji mebli

1. To sklep ma rozstrzygnąć reklamację w terminie 14 dni. To jak wyglądają Wasze stosunki z producentami jest Waszą wewnętrzną sprawą, która konsumenta nie powinna interesować. Termin ustawowy wiąże Was - czyli sklep, a nie producenta.
Warto dodać, że czym innym jest rozpatrzenie reklamacji, a czym innym naprawa towaru i oba terminy nie muszą się pokrywać.

2 i 3. Skąd informacja o 10 kg? Sprzedawca nie musi niczego do klienta zawozić, ale musi zwrócić konsumentowi wydatki związane z transportem, montażem.

4. Reklamowanie jest bezpłatne. Nie można obciążać klienta opłatami przez to, że nie uznało się reklamacji.Jacek Skupień edytował(a) ten post dnia 27.12.09 o godzinie 18:40
Radosław Jóźwiak

Radosław Jóźwiak Student
Dziennikarstwa
Wyższej Szkoły
Umiejętności
Społec...

Temat: Kilka pytań - przyjmowanie reklamacji mebli

Jacku:

Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków zawierania i wykonywania umów sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem konsumentów

Rozdział 4

Odpowiedzialność sprzedawcy za nienależytą jakość towaru

(...)
§ 17. 1. Towar zgłoszony do reklamacji powinien odpowiadać podstawowym wymaganiom higienicznym przyjętym w obrocie.
2. Konsument nie ma obowiązku dostarczenia reklamowanego towaru: o wadze powyżej 10 kg, o dużych rozmiarach (np. dywanu o powierzchni ponad 3 m2, mebli), urządzeń oraz innych towarów wbudowanych lub zainstalowanych na stałe. W takim przypadku konsument powinien wskazać miejsce, w którym towar się znajduje, a przyjmujący reklamację powinien ustalić z konsumentem termin oględzin lub odbioru towaru przez sprzedawcę, nie dłuższy niż 7 dni.

Dzięki za resztę wartościowych odpowiedzi :)

konto usunięte

Temat: Kilka pytań - przyjmowanie reklamacji mebli

Wskazane przez Ciebie rozporządzenie zostało uchylone 7 lat temu. Nic mi nie wiadomo, żeby w aktualnym stanie prawnym był analogiczny zapis.



Wyślij zaproszenie do