Temat: Zajęcia z uczniem - jeden na jeden

Jako psycholog w szkole mam dużo dzieci, z którymi prowadzę indywidualne zajęcia. Jak u Was takie zajęcia wyglądają? Ile czasu trwają (u mnie ze względu na to, że mam połowę etatu a dzieci całą masę, to robię 20-30 minutowe zajęcia, i też nieregularnie...:/) Jest rozmowa jedynie, czy robicie jakieś testy? Jakie macie pomysły , by zajęcia wydawały się atrakcyjne dla dziecka? Co można z dzieckiem robić? Wiadomo, że jest wiele różnych trudności , z którymi zmagają się dzieci, ale tak ogólnie czy macie jakieś rady? Pracuję w zawodzie od niedawna, a niestety na studiach więcej teorii było aniżeli praktyki, a staże odbywałam w zupełnie innych miejscach, dlatego też jestem wciąż na etapie poszukiwania ciekawych zajęć itd.
Czy u was w szkole też macie hospitowane zajęcia indywidualne? Czy jest to w porządku u psychologa? Z góry dziękuję za pomoc :))
Izabela M.

Izabela M. Psycholog

Temat: Zajęcia z uczniem - jeden na jeden

Trzeba dostosować metody pracy do potrzeb dziecka. Inne dla dziecka nieśmiałego a inne do mającego problemy z agresja czy autoagresja.Także każde dziecko jest inne i trzeba podążać za dzieckiem. Jak dyrekcja zakupiła Ci testy to jak najbardziej możesz je stosować, bo ułatwia Ci postawienie diagnozy i lepsze zrozumienie dziecka. Ja zawsze zaczynam od dokładnego wywiadu.Ten post został edytowany przez Autora dnia 12.01.15 o godzinie 17:32

Temat: Zajęcia z uczniem - jeden na jeden

dziękuję za odpowiedź. u mnie dyrekcja nie kupuje testów - bo nie ma szkoła na to pieniędzy.... - takie podejście. zgadzam się, każde dziecko jest inne, ale chodziło mi o przykład takowej pracy, np. z dzieckiem, które nie potrafi się dostosować do zasad, jest agresywne wobec kolegów itd., a takich dzieci u mnie najwięcej . Tylko jedno mam z ZA.
Większość to tych, ktorzy co chwila mają uwagi w dzienniczkach
Izabela M.

Izabela M. Psycholog

Temat: Zajęcia z uczniem - jeden na jeden

Jak są agresywne to trzeba poznać przyczynę tej agresji a są różne np. problemy rodzinne, powielanie złych wzorców bycie ofiarą agresji, problemy z porozumieniem się z rówieśnikami, nadpobudliwość psychoruchowa która powoduje że dziecko nie potrafi sprostać oczekiwaniom nauczycieli, obniżony intelekt i frustracja spowodowana problemami ze zrozumieniem. Po poznaniu przyczyn tej agresji trzeba podjąć odpowiednie działania np. przepracowania emocji w związku z problemami rodzinnymi , udzielenie wsparcia , wysłanie na badania do poradni zeby mozna bylo dostosowac nauczanie do dysfunkcji dziecka, jakieś zajęcia wyciszajace, wszystko zależy od przyczyn problemu.
Dagmara S.

Dagmara S. psycholog

Temat: Zajęcia z uczniem - jeden na jeden

Ja pracując jako psycholog też miałam dużo indywidualnych zajęć- przeprowadzałam je w bardzo różny sposób w zależności od wieku dziecka i jego umiejętności dzielenia się ze mną swoimi przeżyciami. Ale generalnie dobrze jest określić problem dziecka, dokonać pewnej diagnozy, zaprosić rodziców, popytać nauczycieli, czasem też wysłać do PPP na badania. Potem dostosować zajęcia tak by poprzez różnorakie ćwiczenia, gry, dialog, zabawy i podążanie za dzieckiem umożliwić mu lepsze radzenie sobie, funkcjonowanie w szkole, odreagowanie emocji w bezpiecznym miejscu. Dla mnie ważna była współpraca o ile to było możliwe z rodzicami i nauczycielami.
Co do dzieci z zaburzonym zachowaniem to fajna jest książka " Sposób na trudne dziecko"- dużo konkretnych sposobów pracy z dzieckiem tzw. trudnym.
Ciekawe dla dzieci podstawówkowych wg mnie metody pracy to arteterapia, relaksacja, gry planszowe, szachy, jenga, budowanie swoich światów, odgrywanie ról, zabawy w grupie dot. poznawania siebie, bajki terapeutyczne, gry i zabawy ruchowe. Jest duuużo różnych książek z przykładami zabaw, gier itp.



Wyślij zaproszenie do