Temat: Program lojalnościowy dla kibiców klubu
Zachodnie kluby wcale nie są w tym temacie jakoś ekstremalnie "do przodu". Co prawda większość wielkich klubów już dawno wprowadziło "programy lojalnościowe", ale tak na prawdę opierają się one głównie na płatnym członkostwie i specjalnych udogodnieniach które wynikają z wykupienia karty kibica (dostęp do płatnych treści na stronie, zniżka do muzeum klubowego, priorytet przy zakupie biletów). Ciężko gdziekolwiek dojrzeć prawdziwie przemyślanych schematów, które miałyby działać na emocje kibiców. Także wszystko przed nami, z nowym sezonem League 1 (Francja) wystartuje całkowicie nowy program w AS Nancy, zobaczymy jak tam przyjmą się dość innowacyjne na tym rynku pomysły.
Czy to się będzie opłacać organizatorom? Ja osobiście jestem przekonany o tym, że dobrze zorganizowany program może przynieść bardzo dużo korzyści przy stosunkowo niewielkich nakładach. Wiadomo, że organizacja takiego programu to spory koszt początkowy (rozwiązanie informatyczne, komunikacja, organizacja etc), ale już koszty operacyjne wcale nie muszą być duże, nagrody emocjonalne, komunikacja darmowymi kanałami (e-mail, aplikacja mobilna, social media).
Podejrzewam jednak, że głównym problemem w tej chwili (jeśli chodzi o polskie kluby sportowe) jest brak strategicznej orientacji klubów na kibica, a bez akceptacji i wsparcia "z góry" oraz dedykowanej, kompetentnej osoby, która mogłaby się skupić tylko i wyłącznie na tym przedsięwzięciu, może być bardzo trudno. Obecnie w klubach szeroko pojętą lojalnością kibiców muszą zajmować się działy marketingu (z reguły niewielkie), które mają na głowie całą masę innych, podstawowych działań takich jak branding, poprawa oferty itp.
Łukasz Słoniewski edytował(a) ten post dnia 03.04.12 o godzinie 14:18