Damian Kamiński

Damian Kamiński Zamieniam informacje
w wiedzę ...

Temat: Czy pracodawca może zniszczyć nieodebrane RMUA ?

Pytanie jak w temacie. Sytuacja wygląda tak ze co miesiąc sekretariat prosi o stawienie się osobiste w wyznaczonej godzinie po odbiór RMUA. Natomiast ostatnio poinformowano nas mailowo ze wszystkie osoby które nieodebrany pasków, mają czas do jakiegoś tam terminu, a po jego upływie dokumenty te zostaną zniszczone.


Czy pracodawca ma prawo niszczyć moje dokumenty gdy jestem zatrudniony na umowę o pracę ?
Czy nie powinien mi ich dostarczyć pocztą gdy nie stawiam się osobiście ?

Jak formalnie wygląda ta kwestia, pozdrawiam i liczę na pomoc :)
Kamila K.

Kamila K. jest zadanie - jest
wyzwanie :)

Temat: Czy pracodawca może zniszczyć nieodebrane RMUA ?

Ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2007 r. nr 11, poz. 74 z późn. zm.) nakłada na pracodawców obowiązek comiesięcznego poinformowania pracowników m.in. o składkach, jakie odprowadzili za niego do ZUS i NFZ. Mówi o tym Art. 41 ust.8: "Informacje zawarte w raportach, o których mowa w ust. 1-6, płatnik składek przekazuje ubezpieczonemu na piśmie (...)" (ZUS RMUA lub inny dokument spełniający wymagania formalne).
To pracodawca jest zobowiązany, więc jak pracownik nie odbierze powinien otrzymać RMUA pocztą. W praktyce RMUA często wysyłane są za cały rok wraz z PIT-11 (kwestia kosztów przy dużej liczbie pracowników).

Więc odpowiadając na pytanie, nie może zniszczyć, musi dostarczyć :)Kamila Krzemińska edytował(a) ten post dnia 04.11.08 o godzinie 14:27
Damian Kamiński

Damian Kamiński Zamieniam informacje
w wiedzę ...

Temat: Czy pracodawca może zniszczyć nieodebrane RMUA ?

Dzięki za odpowiedź, dla każdego normalnego człowieka konkluzja jest oczywista :) ale co z tą resztą ? Są jakieś bezpośrednie wytyczne mówiące o tym że pracodawca nie może niszczyć ? bądź ma obowiązek dostarczyć ?

Obawiam się sytuacji gdy kadry radośnie stwierdzą „Mówiliśmy ze zniszczymy, trzeba było odbierać na bieżąco”
Kamila K.

Kamila K. jest zadanie - jest
wyzwanie :)

Temat: Czy pracodawca może zniszczyć nieodebrane RMUA ?

Nie ma wytycznych mówiących, że nie może zniszczyć (może zniszczyć i wydrukować jeszcze raz :D ). Ustawa ZOBOWIĄZUJE do przekazania informacji o składkach pracownikowi. Jeśli pracodawca druki zniszczy, pracownik ma prawo (a nawet jest to w jego interesie) żądać tej informacji do odbioru osobistego lub listownie.
Generalnie to kwestia pójścia sobie na rękę. W kadrach mnóstwo jest papierów i pewnie Panie jakoś chcą się pozbyć nadmiaru makulatury, więc wyznaczyły termin. Jeśli nie jest kłopotliwe odebranie osobiste, to może warto im ułatwić pracę i po to wejść. Groźba zniszczenia to pewnie tylko groźba, bo obowiązek i tak pozostaje. Jak pisałam, to kwestia kosztów przesyłek listownych, które pewnie chcą zminimalizować.



Wyślij zaproszenie do