konto usunięte

Temat: Coraz więcej rodziców wybiera niepubliczne szkoły. Czym...

Coraz więcej rodziców wybiera niepubliczne szkoły. Czym wygrywają?

Niepubliczne placówki edukacyjne w Polsce zyskują coraz większy prestiż i zaufanie rodziców. Jako bardzo dobra alternatywa dla szkolnictwa publicznego są przez nich coraz częściej wybierane. Trudno mówić o boomie na prywatne szkoły, ale wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa popyt na ich usługi edukacyjne rośnie, bo rodzice dla swoich dzieci szukają przede wszystkim placówek bezpiecznych, spokojnych, w których nauczyciel będzie miał dla nich czas. Mijający rok, ze względu na problemy z podwójnym rocznikiem, może się pod względem przyrostu zarówno liczby placówek niepublicznych, jak i liczby uczniów okazać rekordowy. Nie należy się jednak spodziewać, że ten trend utrzyma również w przyszłym roku.


Rośnie zainteresowanie niepublicznymi placówkami edukacyjnymi w Polsce. Ostatnie lata to okres ich dynamicznego rozwoju. Rodzice coraz częściej rozglądają się za placówką prywatną dla swoich dzieci - cichą, bezpieczną, wypełnioną ciekawymi zajęciami, z której dziecko nie przynosi zadań do domu.
Niezmiennie ważnym kryterium wyboru szkół niepublicznych, a zwłaszcza prywatnych jest też możliwość nauki i doskonałego opanowania języków obcych.
Emocjonalne bezpieczeństwo dziecka, indywidualne podejście do ucznia, rozwój umiejętności pozanaukowych (osobowość, pewność siebie itp.), możliwość lepszego opanowania języków obcych oraz mniejsze klasy to pięć podstawowych przyczyn, które wskazali rodzice dzieci uczęszczających do niepublicznych przedszkoli, szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych, głównie liceów ogólnokształcących.

Kryteria wyboru
Od razu należy jednak wskazać, że istotność dwóch pierwszych przyczyn nieco różni się w przypadku rodziców dzieci z placówek społecznych i typowo prywatnych – i tak dla rodziców uczniów szkół społecznych najważniejsze okazuje się bezpieczeństwo emocjonalne dziecka, a dla rodziców uczniów szkół prywatnych – indywidualne podejście do nauczania. Tak wynika z „Raportu o szkolnictwie prywatnym w Polsce 2019”, przygotowanego przez portal Our Kids, poświęcony niepublicznym placówkom edukacyjnym w Polsce.

Badanie objęło 1065 osób, z których blisko 41 proc. to rodzice dzieci uczęszczających do placówek społecznych, a ponad 59 proc. prywatnych. Największa grupę badanych stanowili przedstawiciele szkół podstawowych (prawie 76 proc.) oraz ponadpodstawowych (blisko 20 proc.), a tylko nieco ponad 4 proc. rodzice przedszkolaków.

W drugiej kolejności rodzice wymieniali takie przyczyny, jak bezpieczne otoczenie (bezpieczeństwo fizyczne), dobra komunikacja między rodzicami i szkołą, rozczarowanie systemem publicznym, wyższy poziom nauczania, wartości szkoły zgodne z wartościami w domu, a dopiero w trzeciej (ze wskazaniami poniżej 50 proc.) większe możliwości rozwoju uzdolnień uczniów, niestandardowe programy nauczania (szkoły IB, szkoły Montessori), wsparcie dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz szersza oferta zajęć pozalekcyjnych. Na szarym końcu – z odsetkiem wskazań poniżej 7 proc. - uplasowała się bardzo istotna – zdawałoby się kwestia, jaką jest prestiż. Być może dlatego, ze w ostatnich latach szkoły te o prestiż wyjątkowo dbają.

Nie jakość, a bezpieczeństwo ...
...
https://www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/coraz-wiecej-...