Dariusz L.

Dariusz L. doesn't make sense
to convince
unconverted

Temat: Jak usprawnić budowę statków

Witam serdecznie,
Temat jak w tytule, interesuje mnie każde praktyczne rozwiązanie.
Szczególnie interesuje mnie mała automatyzacja, produkcja i wykorzystanie oprzyrządowania wspierającego produkcję, oprzyrządowanie technologiczne.

Temat dla praktyków, teoretykom dziękuje :)
Nie interesują mnie usprawnienia w stylu Toyoty, że ma super krótki proces wprowadzania prototypów, że Priusa wprowadziła w niecałe 4 lata, ostatnio ten proces zajmuje około 1 roku. Budowa statku od projektu do zdania armatorowi w bardzo skomplikowanym przypadku zajmuje 2 lata. Spotkałem się z rozwiązaniami poniżej roku. Samo wykonanie średniego kontenerowca zajmuje czasami 3 miesiące. Każdy statek to prototyp.

Przemalowanie statku 150-200metrów z piaskowaniem i ustawieniem na kilblokach zajmuje ok. 4 dni robocze.

Więc jeszcze raz proszę bez zbędnych porównań z automotive.

konto usunięte

Temat: Jak usprawnić budowę statków

No cóż, jeszcze kilka lat - i jedyni fachowcy w tej mierze będą poza granicami Polski... to tak w kontekście tego, że w Szczecinie już nie ma dużej stoczni...

Co do prototypów, to nie do końca każdy statek jest prototypem, bo generalnie dąży się do produkcji serii statków danego typu. Różnią się nieznacznie (oczywiście w zakresie skali o której mówimy).

Jeśli chcesz, to mogę Cię skontaktować z ludźmi, którzy teraz siedzą i projektują w Holandii statki, bo w Szczecinie nie ma dla nich już pracy.

Jeśli zaś idzie o same usprawnienia, to niewątpliwie prefabrykacja na szeroką skalę włącznie z budowaniem statków (np. promów) z modułów powtarzalnych - może obrazowo podam - spawaniem ich z kilku tysięcy prefabrykowanych kontenerów - a nie klasycznej budowy kadłub + wyposażanie.
Wprowadzenie maszynowego spawania na prefabrykacji.
Zastąpienie klasycznych silników zestawami napędów elektrycznych zasilanych silnikiem spalinowym.

Nie wiem czy nie zostanę zaraz od teoretyków zjechany, bo niestety nim w tej dziedzinie jestem - tyle co sobie pare razy pooglądałem i pogadałem z fachowcami na ten temat. Ale ja tu też coś chce wynieść z dyskusji a nie tylko wnieść ;-)

I jedna uwaga na koniec od teoretyka: budowa statku to jednak bardziej rzemiosło niż fabryka... jak zauważyłeś "każde" usprawnienie jest istotne. Zatem można szukać rozwiązań całościowych, koncepcyjnych - budowa z prefabrykownych modułów - albo przypilnować np. żeby spawacze mieli co potrzebują, nie mieli przestojów i byli dobrze pilnowani oraz wspomagani, czyli szukać dziesiątek małych usprawnień.
Dariusz L.

Dariusz L. doesn't make sense
to convince
unconverted

Temat: Jak usprawnić budowę statków

Jerzy Bielec:
No cóż, jeszcze kilka lat - i jedyni fachowcy w tej mierze będą poza granicami Polski... to tak w kontekście tego, że w Szczecinie już nie ma dużej stoczni...

Co do prototypów, to nie do końca każdy statek jest prototypem, bo generalnie dąży się do produkcji serii statków danego typu. Różnią się nieznacznie (oczywiście w zakresie skali o której mówimy).

Upierałbym się że przynajmniej 90%, znam serie statków gdzie pomiędzy kolejnymi statkami 1-2-3 pojawiało się 5000 kart zmian (rzeczywisty przykład seria samochodowców 8168 w Stoczni Gdynia)
Jeśli chcesz, to mogę Cię skontaktować z ludźmi, którzy teraz siedzą i projektują w Holandii statki, bo w Szczecinie nie ma dla nich już pracy.

Sam mam dosyć szerokie kontakty, ale brakuje mi jakiegoś wątku racjonalizatorsko-doświadczalnego, było mnóstwo wniosków racjonalizatorskich za które stocznie płaciły pieniądze, były patenty - ciekawy jestem co się stało z tymi usprawnieniami i z tymi ludźmi, więc de facto nie szukam nowych kontaktów szukam usprawnień :)
Jeśli zaś idzie o same usprawnienia, to niewątpliwie prefabrykacja na szeroką skalę włącznie z budowaniem statków (np. promów) z modułów powtarzalnych - może obrazowo podam - spawaniem ich z kilku tysięcy prefabrykowanych kontenerów - a nie klasycznej budowy kadłub + wyposażanie.
Wprowadzenie maszynowego spawania na prefabrykacji.
Zastąpienie klasycznych silników zestawami napędów elektrycznych zasilanych silnikiem spalinowym.

Spawanie 3D (bo takie jest w większości) niepowtarzalnych kształtów jest albo bardzo drogie albo nie wykonalne, chodzi chociażby o samo prowadzenie czujnika od podajnika drutu w 3D gdy każdy kształt jest inny, jedynie grubość spoiny taka sama i rodzaj materiału
Nie wiem czy nie zostanę zaraz od teoretyków zjechany, bo niestety nim w tej dziedzinie jestem - tyle co sobie pare razy pooglądałem i pogadałem z fachowcami na ten temat. Ale ja tu też coś chce wynieść z dyskusji a nie tylko wnieść ;-)

I jedna uwaga na koniec od teoretyka: budowa statku to jednak bardziej rzemiosło niż fabryka... jak zauważyłeś "każde" usprawnienie jest istotne. Zatem można szukać rozwiązań całościowych, koncepcyjnych - budowa z prefabrykownych modułów - albo przypilnować np. żeby spawacze mieli co potrzebują, nie mieli przestojów i byli dobrze pilnowani oraz wspomagani, czyli szukać dziesiątek małych usprawnień.

Klient naszym Panem, budujemy co chce, a nie co my byśmy chcieli :)
Paweł Staworzyński

Paweł Staworzyński Doradztwo
Przemysłowo
Gospodarcze

Temat: Jak usprawnić budowę statków

Panie Darku,
potrafię praktycznie zastosować metody, które zostały z sukcesem zaimplementowane w stoczni Howaldtswerke w niemieckich zakładach w regionie Szlezwik-Holsztyn.
Efekt był taki, że bez inwestycji w automatyzację produktywność została zwiększona o 30%.
Metody te zostały też wdrożone w Aker MTW Werft AG w Wismarze.
Były to jednak lata 1970-80 - mimo takich działań nie dało się tym firmom wytrzymać konkurencji ze krajów azjatyckich.

W polskich stoczniach nie udało mi się nic wdrożyć ze względu na tzw. "beton", którego nie przebiłem.Metody te stosowane są obecnie stosowane z powodzeniem w produkcji jednostkowej, tj. samoloty (Airbus, Boeing), autobusy i ciężarówki (np. Mercedes, MAN, Scania). nie będę wymieniał już firm z branży automotive czy agd.

oczywiście są również mniejsze firmy, np polskie o mniejszym zasięgu jak w/w.

jak by był Pan czymś konkretnym zainteresowany to chętnie pomogę :-)

pozdrawiam
Paweł Staworzyński

konto usunięte

Temat: Jak usprawnić budowę statków

Paweł Staworzyński:

A można poprosić o kilka nazw metod, które stosowałeś?
Paweł Staworzyński

Paweł Staworzyński Doradztwo
Przemysłowo
Gospodarcze

Temat: Jak usprawnić budowę statków

głównie standaryzacja metod pracy w ramach której są eliminowane zbędne ruchy elementarne -> zasada ekonomiki ruchów elementarnych w połączeniu z obecnie najpowszechniej nazywanym 5S.

zastosowanie narzędzi MTM UAS i MEK w połączeniu z szeroko pojętą filozofią "Lean Manufacturing". Problem jest jednak w tym,że mało kto prawidłowo potrafi zaimplementować narzędzia MTM z Lean w produkcji jednostkowej o bardzo długich czasach wytwarzania. Ja tą wiedzę pozyskałem transferując ją z międzynarodowej grupy doradczej realizując projekty wdrożeniowe.

Wyniki zawsze dawały wzrost efektywności.

konto usunięte

Temat: Jak usprawnić budowę statków

Paweł Staworzyński:
głównie standaryzacja metod pracy w ramach której są eliminowane zbędne ruchy elementarne -> zasada ekonomiki ruchów elementarnych w połączeniu z obecnie najpowszechniej nazywanym

No cóż, to pocieszające, że są ludzie, którzy wiedzą, że warto uczyć ekonomiki ruchów pracowników - bo już się obawiałem, że jest to wiedza, którą można znaleźć w góra dwóch książkach i która to niemalże zaginęła bez śladu... a tu ktoś, kto stosuje/stosował to w praktyce.

Szkoda, że w Polsce wiedza o efektywnej organizacji pracy jest... w zasadzie niepotrzebna... ech!
Paweł Staworzyński

Paweł Staworzyński Doradztwo
Przemysłowo
Gospodarcze

Temat: Jak usprawnić budowę statków

Ekonomiką ruchów elementarnych w Polsce zajmował się długie lata Prof. Romulald Wołk.
O rozwoju tych metod umieściłem trochę informacji na:
http://www.staworzynski.com/?mtm,74

czy też o początkach badań które rozpoczął Frank Bunker Gilbreth jeszcze w XIX wieku:
http://www.staworzynski.com/?historia-mtm,122

Ponadto jest dostępny artykuł o MTM, który został napisany przez Pana Wołka w 1958 roku!:
http://www.staworzynski.com/files/file/Artykul_MTM_195...

pozdrawiam
Paweł Staworzyńki

konto usunięte

Temat: Jak usprawnić budowę statków

Paweł Staworzyński:

Fajnie, a co z moim mailem sprzed kilku lat z prośbą, żeby MTM w swoich bezpłatnych wykładach-szkoleniach uwzględniło Szczecin? ;-)

Zresztą próby dotarcia do oprogramowania też spełzły na niczym... nie żebym to tak wypominał ;-)
Paweł Staworzyński

Paweł Staworzyński Doradztwo
Przemysłowo
Gospodarcze

Temat: Jak usprawnić budowę statków

Pamiętam o tym temacie, ale jak Pan na pewno zauważył rozstałem się ze stowarzyszeniem MTM, które takie wykłady prowadziło.
Aczkolwiek takie wykłady oparte o praktyczne doświadczenie z mojej strony są jak najbardziej możliwe. Mogli byśmy wrócić do tematu...
Zapraszam z tym tematem do kontaktu bezpośrednio już poza forum:
http://www.staworzynski.com/?kontakt,4

pozdrawiam
Paweł Staworzyński



Wyślij zaproszenie do