Temat: Co zmienić w firmie by pracowało się nam lepiej?
Jako pierwszy przykład porównanie 2 analogicznych sytuacji w firmie z Polski i USA
(obydwie sytuacje prawdziwe, ale ich zbieżność z konkretnymi przypadkami i osobami jest przypadkowa)
Pracownik dostaje awans. Jak jest o tym informowany on i cała załoga?
Polska firma:
- pracownik zostaje zaproszony na rozmowę z kierownikiem, tam jest informowany o podwyżce, zmianie obowiązków, zadaniach na nowym stanowisku, czasem dostaje gratulację od przełożonego, czasem nie. Jego współpracownicy dowiadują się o awansie od samego zainteresowanego, lub pocztą pantoflową.
Polski oddział amerykańskiej firmy:
- pracownik na rozmowie z przełożonym informowany jest o awansie i płynących z niego korzyściach, wyższym wynagrodzeniu itd. Następnie na forum publicznym , przy współpracownikach oficjalnie ogłasza się, iż dostał awans, obowiązkowy uścisk dłoni, gratulacje i pochwały od kierownictwa. Czuje się doceniony i dumny.
Jak czuje się pracownik?
W pierwszej sytuacji może czuć niedosyt, brak mu pochwały od pracodawcy, współpracowników, może odczuwać ich zazdrość, niekiedy może czuć się lekko zawstydzony tą sytuacją.
W drugiej pracownik jest dumny, czuje się doceniony przez szefa, wyróżniony spośród innych, cieszy się swoim sukcesem i nie boi się z nim obnosić wśród współpracowników. Pozostali pracownicy widzą, iż warto się starać, skoro ktoś z ich grona został doceniony, w głowie pozostałych rodzi się pytanie "dlaczego nie ja?" Widzą, że dobra praca popłaca i każdy może zostać doceniony.