Temat: Studia podyplomowe
Klasa integracyjna to klasa, w której oprócz nauczyciela przedmiotu znajduje się nauczyciel wspomagający. Jest to człowiek, który ukończył studia 5, 3 lub podyplomowe 1,5 roku z zakresu pedagogiki specjalnej dla upośledzonych umysłowo, czyli oligofrenopedagogiki. I to jest minimum.
Dobry, kompetentny nauczyciel wspomagający to osoba, która nie tylko jest świetna na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjum ze wszystkich przedmiotów, ale również w zależności od potrzeb klasy umie jeszcze migać, jest dodatkowo surdopedagogiem, tyflopedagogiem...
To odpowiedzialne stanowisko, ale nie wszyscy nauczyciele akceptują druga dorosłą osobę w klasie. I nie wszyscy się nadają na tło dla nauczyciela przedmiotu.
Są godziny rewalidacji, które dostają z godzin dyrektorskich nauczyciele wspomagający. Przeciętnie 1-2 na klasę.
Logopedzi są potrzebni, ale na minimalną ilość godzin w placówkach oświatowych.
Reedukacja. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są opłacalne dla szkół podstawowych. Realizuje je pedagog, psycholog, przeszkolony (terapia pedagogiczna) nauczyciel przedmiotu, często p.zintegrowanej lub polonista. W gimnazjum pedagog (za darmo).
Ja kończę oligofrenopedagogikę z metodami korekcyjno-kompensacyjnymi. I to jest absurd reformy, bo jestem pedagogiem specjalnym po studiach 5 letnich (3+2), ale mam specjalizację o niewłaściwej nazwie - resocjalizacja. Więc jeszcze raz to samo, razy 2 żeby mieć papier o odpowiednio brzmiącej nazwie.
A już podczas studiów zrobiłam kolejną specjalność - pedagogikę opiekuńczo - wychowawczą, dla papierka, oczywiście. Ponieważ był to kurs kwalifikacyjny (na prawach podyplomowych) jest nieuznawany (bezprawie!) za wystarczająco dobry..
Anna Gralak- Pomorska edytował(a) ten post dnia 11.02.07 o godzinie 20:29