Mirosława Chochowska

Mirosława Chochowska przedstawiciel
regionalny DSA S.A.
i Votum S.A.,
nauczyci...

Temat: "ile godzin lekcyjnych może mieć maksymalnie uczeń?"

Witajcie,
jestem nauczycielką języka ukraińskiego i ostatnio jedna z mam dziecka, które uczę kilkakrotnie zadawała mi pytanie, na które nie jestem w stanie odpowiedzieć. Być może jakaś dobra dusza z tego forum rozwieje moje wątpliwości.

Matka dziecka zapytała: "czy jest jakiś przepis, który określa ile godzin lekcyjnych może mieć maksymalnie uczeń?"

Ja osobiście nie spotkałam się z takim przepisem, ale jeśli ktoś z Was wie coś na ten temat, proszę o odpowiedź.
Pozdrawiam
Mirka
Roman L.

Roman L. trener, edukator

Temat: "ile godzin lekcyjnych może mieć maksymalnie uczeń?"

Witam
Szczegółowe informacje znajdzie pani w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r.
w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204 oraz z 2014 r. poz. 251)

I tak dla przykładu:
Tygodniowy wymiar godzin:
1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów poszczególnych klas na I etapie edukacyjnym wynosi:
a) klasa I - 20 godzin,
b) klasa II - 21 godzin,
c) klasa III - 21 godzin;
2) obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą dla uczniów poszczególnych klas na II etapie edukacyjnym wynosi:
a) klasa IV - 25 godzin,
b) klasa V - 26 godzin,
c) klasa VI - 28 godzin;

Pozostałe etapy edukacyjne w poszczególnych załącznikach cytowanego rozporządzenia.
Pozdrawiam
Roman

Temat: "ile godzin lekcyjnych może mieć maksymalnie uczeń?"

Ustawa tylko mówi ile uczniowie w poszczególnych szkołach i klasach mają mieć godzin tygodniowo, natomiast ile dziennie już nie. Dlatego uczniowie mają w swych planach lekcyjnych jednego dnia 10 godzin, innego 9 godzin, a w innym dniu np. 4 godziny.
Roman L.

Roman L. trener, edukator

Temat: "ile godzin lekcyjnych może mieć maksymalnie uczeń?"

Ustawa " nie mówi"... :-)

Podstawą prawną systemu oceny rozkładów zajęć jest § 4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003r. nr 6, poz. 69 z poźn. zm.), który stanowi:


§ 4. Plan zajęć dydaktyczno-wychowawczych powinien uwzględniać potrzebę równomiernego obciążenia zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia.

Dla zaspokojenia podstawowych potrzeb uczniów przy układaniu planów lekcji należy przestrzegać następujących zasad:

- zajęcia powinny rozpoczynać się o stałej porze, przy czym różnica pomiędzy dniami nie jest większa niż 1 godzina,
- różnica liczby godzin lekcyjnych pomiędzy kolejnymi dniami tygodnia jest nie większa od 1 godziny

Prawidłowo skonstruowany plan lekcji musi uwzględniać potrzebę wypoczynku między lekcjami. Czas trwania przerwy międzylekcyjnej powinien umożliwić uczniom krótki odpoczynek, dlatego też przerwa powinna trwać co najmniej 10 minut. Zaleca się również jedną przerwę 20 minutową, która m.in. umożliwi uczniowi spożycie posiłku (dopuszcza się dwie przerwy 15 min.).



Wyślij zaproszenie do