Bartosz Andrzejewski

Bartosz Andrzejewski Analityk systemowy i
biznesowy, REQB
CPRE, IPMA. Ekspert
...

Temat: Jak przekonać klienta, żeby nie projektował sam sobie...

Witam wszystkich,
Jakie macie wspomnienia/patenty/myki/metody na klientów, którzy sami zaczynają projektować rozwiązania, zanim jeszcze wymagania zostaną zebrane? Jak im skutecznie powiedzieć: "Nie idźcie tą drogą!"?

Czy czujecie się czasem jak fotograf, kiedy modelka mówi mu: "Proszę mnie sfotografować przy świetle o natężeniu 1200 luksów, na przysłonie 4 z czasem ekspozycji 1/125s".

Nie wiem, czy to topic na tę grupę, ale zaryzykowałem :)

Pozdrawiam,
Bartek
Mikołaj W.

Mikołaj W. Pomagam rozwiązywać
problemy- nie tylko
IT

Temat: Jak przekonać klienta, żeby nie projektował sam sobie...

Witam,

Metoda jest czasochłonna, ale chyba prosta...

Spokojnie poczekać aż Klient się napoci. Wysłuchać. Jak jest ok to zapisać. A jak jest źle to zadać jedno proste pytanie (a co na to Dział księgowości ? albo Co jak się zaksięguje błędnie bo Państwo wykluczyli weryfikację na etapie drugim, przecież pomyłki się zdarzają... Państwa kontrahent dostanie błędny dokument) i poczekać na odpowiedź.

Drugi temat trochę bardziej skomplikowany to wyjaśnić ile czasu zajmie projektowanie tego rozwiązania po stronie softu (użytkowo dla użytkownika końcowego). Ile czasu zajmie realizacja takiego "super hiper procesu" przez pracowników Klienta po uruchomieniu. I dodać pytanie ("a ile mamy przypadków na rok ??").

Trzeci temat to obliczyć wysoką czasochłonność i odnieść w kontekście budżetu.

O ile temat zaproponowany nie jest z dupy strony to jest ok. Klient sam pomyślał, sprawdził proces i zrealizował poprawnie (przynajmniej teoretycznie).

Popatrz na to z innej strony: masz zaangażowanego Klienta tylko musisz go nakierować. W nagrodę daj zadania domowe po skończonym spotkaniu i jeżeli omawiasz kolejne procesy to nakreśl zakres dyskusji.

W sumie pozytywna sytuacja.

Pozdrawiam,
MWW
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Jak przekonać klienta, żeby nie projektował sam sobie...

Są dwie szkoły:
- na cierpliwego chińczyka czyli "usiądź na progu jego domu i czekaj na jego śmieć"
- druga: "nie bij, przetłumacz", to jednak wymaga by klient wykazał minimum chęci słuchania, jak nie wykaże patrz punkt pierwszy :)

Ogólnie podchodzę do tego tak: "rolą eksperta jest mówić o ryzyku a rolą menadżera, korzystać z tej informacji, nie zmuszam nikogo do niczego". Jeżeli potencjalny klient nie słucha, znaczy źle wybrałem grupę docelową...

Z podejściem na chińczyk jest jeden problem: klient nauczony nie ma już (z reguły) budżetu...

Można jeszcze tak do klienta napisać:
http://it-consulting.pl/autoinstalator/wordpress/index...Jarek Żeliński edytował(a) ten post dnia 13.05.11 o godzinie 10:50

konto usunięte

Temat: Jak przekonać klienta, żeby nie projektował sam sobie...

Bartosz Andrzejewski:
Witam wszystkich,
Jakie macie wspomnienia/patenty/myki/metody na klientów, którzy sami zaczynają projektować rozwiązania, zanim jeszcze wymagania zostaną zebrane? Jak im skutecznie powiedzieć: "Nie idźcie tą drogą!"?
Ja osobiście traktuję swoich klientów poważnie i zakładam, że wiedzą co robią. Dlatego bym po prostu spytał czemu robią tak jak robią. Potem, ewentualnie pokazałbym jakie są/mogą być konsekwencje takich a nie innych działań. Jak menedżer ignoruje te konsekwencje to, podobnie jak Pan Jarek, uznaję, że z tym klientem wiele nie zarobię. Mówię klientowi o tym i idę do następnego.

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Jak przekonać klienta, żeby nie projektował sam sobie...

Bartosz Andrzejewski:
Witam wszystkich,
Jakie macie wspomnienia/patenty/myki/metody na klientów, którzy sami zaczynają projektować rozwiązania, zanim jeszcze wymagania zostaną zebrane? Jak im skutecznie powiedzieć: "Nie idźcie tą drogą!"?

Sposób 1.
Pochwal projekt i zaproponuj, żeby zajął się również realizacją. ;)

Zapewnij, w tym czasie zajmiecie się jego biznesem tak, żeby mógł się niej (realizacji) całkowicie poświęcić.

Jeśli nie będzie chciał powierzyć wam swojego biznesu, zapytaj dlaczego wy macie powierzyć mu wasz :)

2.
Możesz zapytać ile jego projektów zostało wdrożonych, działa i nie ma problemów z ich utrzymaniem. Zakładam, że odpowiedź będzie brzmiała "0".
Zapytaj, czy chciałby, żeby ten system projektowania osoba która nie ma w tym żadnego doświadczenia.

Następnie powiedz ile wy takich projektów zrealizowaliście; niech sobie przypomni, dlaczego zdecydował się na was; Zaproponuj, żeby na początek skoncentrował się na byciu idealnym klientem. To (bycie idealnym klientem) jest dużo trudniejsze od projektowania bezużytecznych rozwiązań ale w przeciwieństwie do nich będzie miało ogromny i wyłącznie pozytywny wpływ na projekt.Jakub Wojt edytował(a) ten post dnia 13.05.11 o godzinie 23:07
Bartosz Andrzejewski

Bartosz Andrzejewski Analityk systemowy i
biznesowy, REQB
CPRE, IPMA. Ekspert
...

Temat: Jak przekonać klienta, żeby nie projektował sam sobie...

Dziękuję wszystkim za inspirację.

Pozdrawiam,
Bartek

Następna dyskusja:

BPM to nie jest programowanie




Wyślij zaproszenie do