Jerzy Śliwa

Jerzy Śliwa zawodowy mediator,
trener, współpraca z
EMNI Bruksela, pr...

Temat: etapy mediacji równieśniczych - wg. Ogólnopolskiego...

ETAPY MEDIACJI RÓWIEŚNICZYCH Załącznik 2


ETAP PIERWSZY Otwarcie mediacji

1. Przedstawienie się: „Jestem mediatorem, nazywam się Wojtek a wy jak się nazywacie?”
2. Powitanie: „Witam was i cieszę się, że przyszliście na spotkanie
3. Wyjaśnienie kolejności i przebiegu spotkania: „Najpierw chciałbym wam wyjaśnić czym jest mediacja oraz jakie są jej reguły. A potem porozmawiamy o waszym konflikcie
4. Setting (kontakt wzrokowy z mediatorem): „ Podczas mediacji mówicie do mnie, dopiero na koniec spotkania będziecie mogli porozmawiać ze sobą. Dlatego takie ustawieniem krzeseł pomoże wam w prowadzeniu rozmowy, aby nie doszło do nowej kłótni”.
5. Wyjaśnienie reguł mediacji: „Mediacja daje wam szanse rozwiązania waszego konfliktu. Dzięki niej oboje możecie ze sobą współpracować i oboje wygrać
Wyjaśnienie reguł:
• Dwie reguły dotyczą mnie – Nie opowiadam się po żadnej ze stron
• Wszystko co zostanie tu powiedziane pozostaje poufne
Pewne reguły dotyczą was i chcemy uzyskać na nie waszą zgodę:
• Mówi tylko jedna osoba
• Nie wolno się wzajemnie obrażać i oskarżać
• Nikt nie rani i nie obraża drugiej strony
• Nie wolno sobie przerywać
• Mówimy prawdę i dążymy do porozumienia
• Nasza rozmowa jest poufna . Nikt nie opowiada jej treści innym

Zapytaj uczniów: „Zgadzacie się stosować te zasady”.


ETAP DRUGI Mediator słucha i rozumie-prezentacja stanowisk

1. Prośba o opowiedzenie przez strony co się stało i jakie sa jej odczucia w tej sprawie.
„Opowiedz mi, co się stało, jak wygląda sytuacja z twojego punktu widzenia, potem zwrócę się do ciebie z ta samą prośbą ( patrzy na druga osobę).
2. Odzwierciedlanie treści i uczuć przez mediatora
Po wysłuchaniu ucznia mediator powtarza w skrócie to, co zostało opowiedziane, pytając czy jego wypowiedź była dokładna. Można zadawać pytania zaczynając od
- Sprawdźmy, czy dobrze cię zrozumiałem ...”
- Uważasz, ze....
- Słyszę, że jest to dla ciebie trudne, ważne ....
Drugi mediator przeprowadza rozmowę w podobny sposób z druga osobą.
3. Rozmowa stron ze sobą
„A teraz chcemy, żebyście porozmawiali ze sobą”.
„Streść, co powiedział Twój kolega”. Zapytaj druga stronę czy opis był precyzyjny. Jeśli tak możecie kontynuować, jeżeli nie poproś o powtórzenie lub wyjaśnienie.


ETAP TRZECI Przełamywanie lodów -odkrywanie wspólnych interesów

1. Zadawanie pytań otwartych
- Co dla ciebie jest ważne w tej sprawie, w tym konflikcie, czy chcesz mi o tym powiedzieć?
- Co jeszcze jest ważne?
- Co czujesz w związku z tą sytuacją?
- Jak myślisz, co czuje Twój kolega w związku z tą sytuacją?
- Gdybyś był nim, jak byś się teraz czuł?
- Co się stanie gdy nie dojdziecie do porozumienia
- Co się stanie gdy dojdziecie do porozumienia
- Co chciałbyś uzyskać w efekcie tego konfliktu
- W czym się zgadzacie?

2. Powtarzamy to samo drugiej osobie

3. Przejście do następnego etapu: wskazanie sukcesu i pochwały.
„Udało nam się wykonać duży krok do przodu. Wiem co, było dla was ważne i jak się czuliście. Dziękuję, że zaczynacie ze sobą współpracować".

ETAP CZWARTY Poszukiwanie rozwiązań konfliktu –„Burza mózgów”

Możesz zadać pomocnicze pytanie:
-„Darku, czego ty oczekujesz od Wojtka, jakiego zachowania”?
- "Czego jeszcze"?
- "Zastanówcie się teraz nad możliwymi rozwiązaniami tego konfliktu".
Zachęć do zaprezentowania tak wielu rozwiązań ile się da
Nie oceniaj żadnego pomysłu jako dobrego lub złego
Nie omawiaj swoich pomysłów
Pomysły zapisze mediator na tablicy
Na koniec możemy jeszcze zapytać: "A w ramach naprawienia szkody, rekompensaty, Darku, czego chciałbyś od Wojtka, abyś mógł się z nim pogodzić. Co mogło by mu się spodobać albo czego by chciał? Możesz go oto zapytać?"
Zapisywanie pomysłów przez mediatora na tablicy


ETAP PIĄTY Wspomagane negocjacje- wybór rozwiązania

1. Ocenianie rozwiązań przez uczniów z pomocą mediatora
Możesz zapytać
- „Jakie będą pozytywne i negatywne skutki wybrania każdego rozwiązania?
- „Jakie rozwiązanie zadowoli obie strony?”
2. Niech wybiorą rozwiązanie, na które się zgadzają. Ważne, aby było: konkretne, realistyczne i wykonalne.
3. Na zakończenie tego etapu poproś, aby wymienili jakich nowych informacji dowiedzieli się na temat konfliktu i ich samych.


ETAP SZÓSTY Zakończenie mediacji - uzgodnienia końcowe

1. Spisanie przez mediatora wybranych rozwiązań na odpowiednim formularzu oraz podpisanie go przez strony i mediatora, pogratulowanie porozumienia.
2. Podanie sobie ręki, podziękowanie stronom i pożegnanie się.
3. Wypełnienie formularza „Jak przebiegała mediacja


autor: Ewa Wolniak
Koordynator Programu "Verena" - Mediacji w Oświacie
Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Zawodowych Mediatorów