Marius Wysocky

Marius Wysocky Restaurant Manager /
Real Estate -
Nieruchomości / DJ /

Temat: Praca zespołowa zawsze przynosi doskonałe rezultaty.

Istnieje popularne przekonanie, że praca zespołowa zawsze przynosi doskonałe rezultaty. Ludzie w grupie mają pracować wydajniej i bardziej się starać. Czy rzeczywiście zawsze tak jest? Niemoc decyzyjna, brak poczucia odpowiedzialności za wykonanie zadania, spadek motywacji czy też zwykłe lenistwo to zaledwie kilka problemów, którym musi stawić czoła lider zespołu.

Uzgodnij słownik

Na samym początku musisz upewnić się, że każdy rozumie język, którego używasz. W większości dyscyplin sportowych istnieje specyficzny żargon, niezrozumiały dla osób z zewnątrz. Nie można z góry zakładać, że każdy wie czym jest „drynda” (łódź – dwójka ze sternikiem), albo co należy zrobić gdy pada hasło „woda” (przestać wiosłować). Podobnie może być w twoim zespole. Upewnij się, że wszyscy rozumieją twój sposób komunikowania, zwłaszcza w sytuacji, gdy grupa jest mocno zróżnicowana. Nie zapomnij, że to, co dla Ciebie może być oczywiste, niekoniecznie jest oczywiste dla innych. Dlatego nie ograniczaj się jedynie do wysyłania komunikatów, upewnij się także, że wszystko zostało przez twoich odbiorców dokładnie zrozumiane.

Ustal kiedy jest czas na rozmowy, a kiedy na działanie

W wioślarstwie zawsze obowiązuje zasada: „na lądzie rozmawiamy, na wodzie musi być cisza”. Oznacza to, że należy jasno określić, kiedy jest czas na proponowanie zmian i zgłaszanie uwag, a kiedy konieczna jest już pełna koncentracja na realizacji zadań. Wyobraź sobie sytuację, gdy w trakcie treningu jeden z zawodników zaczyna podważać zasadność wykonywanych zadań, albo analogicznie, podczas realizacji projektu, jeden z członków zespołu podważa ustalenia, gdy faza planowania jest już dawno została zakończona. Lepiej na początku prac jasno określić, kiedy jest czas na rozmowy i ustalenia. Późniejsze podważanie planu działań, jeśli diagnoza sytuacji wyjściowej została dobrze przeprowadzona i nic nieprzewidzianego się nie zdarzyło, jest stratą czasu.

Ktoś zawsze musi mieć decydujące zdanie

By zespół mógł właściwie funkcjonować, konieczne jest szczegółowe określenie zakresu odpowiedzialności. Każde nieporozumienie to strata cennego czasu. Dlatego istotne jest także określenie, kto podejmie ostateczną decyzję w przypadku rozbieżności zdań wewnątrz zespołu. Oczywiście nie oznacza to wprowadzenia autorytarnych rządów, jednak możesz spotkać się z sytuacją, gdy brak zgody będzie uniemożliwiał dalszą pracę, a różnica zdań nie pozwoli na podjęcie wspólnej decyzji. Funkcja lidera zespołu musi być dla wszystkich jasna.

Motywuj zbiorowo i indywidualnie

Nie zapominaj, że twój zespół najpewniej składa się z ludzi o bardzo różnych potrzebach. Nawet w „twardym” świecie sportu nie ma uniwersalnych sposobów budowania motywacji. Filmowe, płomienne przemowy trenerów w szatni nie zadziałają na każdego, a niektórym mogą wydawać się śmieszne. Postaraj się poświęcić odpowiednią ilość czasu na poznanie każdego członka swojego zespołu. Niektórzy z nich będą potrzebować indywidualnego podejścia - wytłumaczenia, jakie znaczenie dla realizacji celu ma ich wkład i docenienia ich indywidualnych zdolności. Oczywiście innym może wystarczyć zbiorowe zagrzewanie do walki – to właśnie twoim zadaniem jest rozpoznanie tego, w jaki sposób dotrzeć do każdego z członków zespołu.

O klasie zespołu świadczą nie jego liderzy, a zgrana całość

Łatwo ulec czarowi liderów i zapomnieć o całej reszcie zespołu. Przykład wioślarskiej ósemki pokazuje, że to nie liderzy, a najsłabsi zawodnicy świadczą o klasie osady. Sukces zespołu jest złożony ze starań każdego z jego członków, a pojedyncze „gwiazdy” to zdecydowanie za mało by go osiągnąć. Musisz odnaleźć potencjał każdego z członków zespołu, poznać ich słabe i mocne strony. Jeżeli ktoś odstaje od grupy na niekorzyść, oznacza to w dużej mierze twoją porażkę.

Buduj siłę zespołu poprzez rozwój indywidualny

Praca grupowa nie oznacza całkowitego odejścia od indywidualności. W wioślarskiej łodzi nie wszyscy zawodnicy są tacy sami i wobec każdego z nich stawiane są inne oczekiwania. Pierwszy zawodnik jest liderem osady a wraz z drugim nadaje tempo wiosłowania, czterech siedzących w środkowej części łodzi to siła napędowa, dwóch ostatnich zapewnia balans i czuwa nad odpowiednią techniką. Również w twoim zespole, każdy z jego członków, oprócz indywidualnych potrzeb ma indywidualne zdolności. Postaraj się je odnaleźć, wykorzystać i zachęcać do ich rozwijania.

Na koniec pozostaje najważniejsza zasada:

Zawodnik musi znać swoje zadania i cele zanim wsiądzie do łódki

Zwłaszcza w trakcie zawodów nie ma już czasu na żadne ustalenia - temu ma służyć okres przygotowawczy. W twoim przypadku oznacza to zarezerwowanie odpowiedniej ilości czasu na poinformowanie każdego z członków zespołu o zadaniach i oczekiwaniach wobec niego. Najważniejsze jest to, by zrobić to przed rozpoczęciem pracy. Nie licz na to, że wszystko się jakoś ułoży i dotrze w trakcie realizowania zadań. Ludzie pozostawieni sami sobie będą na własną rękę poszukiwać rozwiązań, które ostatecznie mogą nie pasować do działań reszty zespołu. Jeżeli chcesz by łódź płynęła naprawdę szybko, musisz być pewny, że każdy dokładnie wie co ma robić.Mariusz Wysocki edytował(a) ten post dnia 27.09.11 o godzinie 15:52