Marius Wysocky

Marius Wysocky Restaurant Manager /
Real Estate -
Nieruchomości / DJ /

Temat: Komunikacja w zespole

Efektywna komunikacja interpersonalna jest kluczem do wygranej zespołu. Skuteczne zarządzanie opiera się właśnie na tym elemencie. Co nam daje sprawne przekazywanie informacji?

Każdą firmę tworzą ludzie, a jednym z wyróżników homo sapiens jest zdolność posługiwania się językiem mówionym. To, co sytuuje nas na szczycie drabiny ewolucji, wcale nie jest umiejętnością nie sprawiającą nam żadnego problemu. Przeciwnie, z komunikacją wiąże się szereg problemów – natury psychologicznej, socjologicznej, językowej, z dziedziny teorii komunikacji itp. Zatem to, że umiemy mówić, nie oznacza, że potrafimy skutecznie przekazywać informacje. A informacja w każdej firmie jest cenną walutą. Dlaczego tak ważne jest płynne porozumienie w zespole? Odpowiedź na to pytanie pokaże także, co zyskamy, doskonaląc tę umiejętność.

Czas upływa, informacja stoi

Nawiązując do chyba najbardziej rozpowszechnionej maksymy współczesnego biznesu – czas to pieniądz – nie można nie zauważyć, że tym, na czym każdemu przedsiębiorstwu najbardziej zależy są pieniądze. Zyskuje się je wtedy, gdy nie traci się czasu na wszelkie zbędne procesy, gdy kolejne kroki realizacji projektu następują po sobie sprawnie i bez komplikacji.

Dlaczego dobra komunikacja służy oszczędności czasu? By ów tok działań rzeczywiście był dynamiczny i nie napotykał na niepotrzebne przystanki, niezbędne jest sprawne koordynowanie przepływem informacji: od zespołu do zespołu, z grupy poziomu decyzyjności do grupy wykonawczej, a także z powrotem z sygnałem zwrotnym. To tylko kilka z szeregu powiązań komunikacyjnych w organizacji.

Rzeczywistą skalę możliwych interakcji może wyobrazić sobie każdy, analizując ile działów i funkcji ma przeciętne, średniej wielkości przedsiębiorstwo, w jakim pracuje on lub ktoś z jego bliskich. Gdyby w każdym z tych kanałów przekaz został zaburzony, np. przez niejasne sformułowanie polecenia, lub brak feedbacku o niesprawdzeniu się pomysłu, tracimy cenne dni, tygodnie, a nawet miesiące najpierw na wychwycenie niepłynności, a następnie na naprawienie błędów z niej wynikających.

Nieme obrady

Oto znaczenie tej umiejętności w kontekście rozbudowanej organizacji. Ale i wewnątrz grupy efektywne porozumiewanie się jest na wagę złota. Widoczne jest to na wielu polach. Tam gdzie decyzje podejmowane są w oparciu o informacje dostarczone przez każdego z członków zespołu, ujawnia się to w szczególności. Istnieje doświadczenie wskazujące na to, że jeśli manager przy podejmowaniu ważnych kroków nie weźmie pod uwagę wiedzy innych osób – gdy przeszkodą w komunikacji jest bądź ego lidera, bądź słaba jakość przekazu pracowników – zawsze efektem jest fiasko przedsięwzięcia. Dane zadania deleguje się innym osobom przecież w tym celu, by manager nie musiał osobiście czuwać nad każdą czynnością. Zaś opierając się na raporcie swych podwładnych razem wypracowuje się skuteczne rozwiązania. W systemie naczyń połączonych ujawnia się znaczenie komunikacji.

Podobnie jest w przypadku rozwiązywania problemów, udoskonalaniu systemu działań, czy podczas burzy mózgów. To codzienne sytuacje w pracy zespołu, w których przekazywanie informacji odgrywa kluczową rolę. Można więc powiedzieć, współpraca opiera się zawsze na dialogu. Dlatego tez załamanie się jego płynności prowadzi nie tylko do obniżenia efektywności, ale także do rozstrojenia synergii zespołu.

Tak jak zostało to wspomniane, błędy w komunikowaniu się mogą leżeć tu po obu stronach: kierownictwa oraz pracowników. Uczestnikami dialogu są ludzie, a między nimi może dojść zerwania nici komunikacji zarówno przy odbiorze komunikatu, jak i w jego przekazie. Mówiąc prościej, czasami mamy problem ze słuchaniem innych, a także z jasnym wyrażaniem się.

To właśnie te proste elementy zaważą na sukcesie lub porażce wspólnych działań. Czy rzeczywiście proste? Pod „słuchaniem” zawiera się przecież aktywna interpretacja, nastawienie na odbiór sygnału bądź jego odrzucenie. „Mówienie” zaś to także komunikacja niewerbalna, pisemna, bezpośrednia, niebezpośrednia itp. Wielość postaci przekazu potęguje także trudność w właściwym jego odczytywaniu. Dlatego tak ważne jest, by dbać o wysokie standardy wymiany informacji w miejscu pracy.

Nieporozumienie

Fakt, że mamy do czynienia z komunikacją interpersonalną, a nie wymianą informacji między maszynami, nadaje temu problemowi kolejny ważki element. Wszak między ludźmi dochodzi do nieporozumień nie tylko w sferze jasności językowego przekazu. Ważna jest także jego jakość, która rzutuje m. in na atmosferę i motywację do pracy. Od każdej ze współpracujących ze sobą osób zależy, czy komunikacja będzie zachodzić z sukcesem, czy nie.

Dominacja jednej osoby nad drugą może powodować, iż mniej śmiały pracownik może nie wychylać się z propozycją zmian, jakie uznaje za konieczne. To oczywiście wpływa na poczucie ważności jego funkcji. Również negatywna aura, jaka tworzy się wokół przekazu płynącego „z góry” bądź od innych członków zespołu może sprawić, iż ogólna atmosfera nie zachęca do wspólnego działania. W końcu nawet swobodne rozmowy kolegów z pracy mogą uwidaczniać niechętne nastawienie, które demobilizuje innych.

W tym wypadku szczególną rolę ogrywa rozwijanie umiejętności komunikacji, jaką kształci się w ramach podnoszenia kwalifikacji miękkich – asertywność, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów będą cennymi zdolnościami, gdy w zespole zawiedzie porozumienie.

Nauczyć się mówić

Czy da się zapobiegać takim sytuacjom? Oczywiście, grunt to dbanie o to, by wszelka informacja docierała do swojego celu. A to z kolei opiera się na konieczności podnoszenia świadomości pracowników, czym jest komunikowanie i dlaczego jest tak ważne. Jeśli czyjaś praca ucierpiała przez błąd w komunikacji, z pewnością przykłada większą wagę do tego elementu. By uniknąć gorzkiej nauki na błędach, lepiej po prostu wykształcić w sobie umiejętność skutecznej komunikacji, w pracy okazji do tego nie brakuje.

Autor: Elżbieta Bartoszewska controlfolfind.pl
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Komunikacja w zespole

Mariusz Wysocki:
Efektywna komunikacja interpersonalna jest kluczem do wygranej zespołu. Skuteczne zarządzanie opiera się właśnie na tym elemencie. Co nam daje sprawne przekazywanie informacji?

ALE jeśli mówimy o komunikacji, to nie powinniśmy mówić o PRZEKAZYWANIU tylko o WYMIANIE informacji. Szczególnie w zespole. :) To założenie jest kluczowe dla całego procesu komunikowania się. :)Karolina Dulnik edytował(a) ten post dnia 25.04.12 o godzinie 00:01

Następna dyskusja:

Znaczenie sprawnej komunika...




Wyślij zaproszenie do