Marius Wysocky

Marius Wysocky Restaurant Manager /
Real Estate -
Nieruchomości / DJ /

Temat: Coaching w organizacji

Coaching staje się obecnie coraz bardziej docenianą przez szerokie kręgi menadżerów metodą pracy nad rozwojem kompetencji. Innymi słowy jest on rozumiany jako narzędzie skutecznie wspomagające rozwój organizacji, jak i również osobisty rozwój pracowników. Warunkiem jest jednak, aby coaching w organizacji rozumiany był jako wspieranie pracowników w rozwoju oraz realizacji celów poprzez jasne i klarowne ich określenie (wspólnie z pracownikiem) oraz udzielenie szerokich informacji zwrotnych.

Musimy sobie uświadomić, iż na przestrzeni ostatnich lat znacznej zmianie uległa relacja człowieka z jego miejscem pracy. Dziś pracownik identyfikuje się z firmą, wspólnie tworzy jej sukces lub też przeciwnie zmniejsza efektywność jej działania. Kapitał ludzki jest zatem największym kapitałem, jaki posiada dana organizacja. To bardzo ważne, aby odpowiednio nim zarządzać i dbać o jego rozwój. W jaki sposób mogę to zrobić? Odpowiedzią na to pytanie jest właśnie coaching w organizacji. Nie wystarczy jednak udział w specjalistycznym szkoleniu, czy też sztywne procedury podstępowania, ponieważ w ten sposób nie pomożesz pracownikom sprostać stale rosnącym wymaganiom rozwoju zawodowego. Podejście coachingowe do zarządzania przygotowuje ludzi do jak najlepszego wykorzystania swoich umiejętności oraz zdolności a także do ciągłego odkrywania swoich możliwości i mocnych stron.

Zalety coachingu dla organizacji

- Znaczne wzmocnienie zasobów ludzkich (ogólne)

- Zwiększenie kultury w przedsiębiorstwie (ogólne)

- Zwiększone morale pracowników jak i również ich samoświadomość oraz pewność siebie

- Większa skuteczność szczególnie w przypadku długoterminowych inwestycji

- Usprawnienie pracy zespołowej

- Wzrost efektywności oraz jakości realizowanych przez organizację zadań

- Większa identyfikacja pracownika z organizacją

- Wytyczenie ambitnych celów możliwych do realizacji

- Sukcesywny rozwój firmy prowadzący do wzmocnienia przedsiębiorstwa na rynku

Czym coaching w organizacji nie jest

Zdarza się, ze coaching mylony jest z doradztwem lub też konsultingiem. Relacja ta jest jednak błędna, ponieważ konsultant dostarcza klientowi zasobów oraz umiejętności, które pomagają pracownikowi na bardziej efektywne wykonywanie powierzonych mu obowiązków. Tymczasem coach sprawia, że pracownik sam dochodzi do tego w jaki sposób wykonywać swoją pracę, tak aby była ona najbardziej skuteczna. To niezwykle ważna różnica, ponieważ pracownik pokierowany przez coacha ma świadomość, iż wypracowany sposób jest jego zasługą stąd też bardziej się z nim identyfikuje i ma poczucie jego słuszności. To wpływa także na większą skuteczność oraz motywację.


Coaching nie jest także ciągłym kontrolowaniem ale kierowaniem pracownika na odpowiednią drogę. Coach powinien być dla człowieka „drogowskazem”, który jedynie pokazuje mu możliwą drogę. Pracownik sam jednak dokonuje wyboru.

źródło: http://kadry.nf.pl