Temat: Zaproszenie
Międzynarodowa Wspólnota Zakupowa Lyoness z Graz ponownie staje przed sądem. Przed niespełna rokiem wydział do walki z przestępczością gospodarczą i korupcją wszczął dochodzenie w sprawie podejrzenia o działanie na zasadach piramidy finansowej. Nadto, kolejni klienci żądają zwrotu swoich pieniędzy.
Niektórzy z nich szukają sprawiedliwości przed sądem. Wiedeński adwokat, reprezentujący 220 klientów Lyoness złożył dzisiaj kolejnych 10 pozwów i zapowiada kolejne.
"Jak działa system Lyoness jest, dla mnie i moich mandantów, niezrozumiałe", powiedział w piątkowym wywiadzie dla APA adwokat Eric Breiteneder. Jeśli konsumenci powierzyli swoje środki takiemu systemowi, mają prawo do ich odzyskania.
Właśnie na to liczą Lyo-inwestorzy. W 20 przypadkach doszło już do ugody poza sądem, Lyoness wypłacił okrągłe 48.000 Euro, mówi Breiteneder. Klienci uczestniczący w kampanii reklamowej Lyoness odzyskali 100% wkładu, natomiast ci, którzy wpłacili na tzw. pakiet biznesowy - 75%.
Wcześniej Breiteneder wygrał już 3 sprawy przeciw Lyoness. "We wszystkich przypadkach musiało zostać najpierw wykazane, czy mamy do czynienia z konsumentami", co sąd ostatecznie potwierdził. Sędzia wyraźnie zaznaczyła, że rekomendowanie - oraz rekrutowanie nowych członków - nie nosi znamion działalności gospodarczej.
Lyoness jest nastawiony pokojowo
Spółka zapewnia, że wszyscy zainteresowanie klienci, otrzymają zwrot nakładów w drodze dobrowolnej ugody.
Breiteneder twierdzi jednak, że tak było tylko do grudnia 2012. Od tego czasu wniósł kolejnych 7 pozwów, dzisiaj następne 10 i zapowiedział kolejne. Spodziewa się też nowych klientów związanych z Lyoness.
Co do zasady istotą pozwu jest depozyt złożony na biznes pakiety Lyoness oraz pozycje w systemie rozliczeniowym - "w amerykańskich i tureckich matriksach czy jak oni to nazywają". Klienci Breitenedera zamawiali z Lyoness na przykład voichery, z tytułu których wnieśli zaliczki.
Rzecznik Lyoness, Mathias Vorbach, zapytany w piątek przez APA, stwierdził, iż nie posiada wiedzy nt. nowych pozwów, zatem nie może odnieść się do tych informacji. W przeszłości Lyoness zawsze podkreślał, że prowadzi "w pełni przejrzystą" działalność wspólnoty handlowej. System działa w sposób następujący: "Lyoness otrzymuje od swoich partnerów handlowych rabaty, które przekazuje członkom wspólnoty". W skrócie "win-win dla wszystkich zaangażowanych", jak czytamy na stronie internetowej spółki. Klienci dostają zwrot pieniędzy przy każdym zakupie, partnerzy handlowi mogą zyskać lojalnych klientów. Dla przykładu w Austrii z Lyoness współpracuje Lidl, Zielpunkt, Libro i C&A. System został utworzony w 2003 roku przez Huberta Freidla i według własnych informacji funkcjonuje w kilkudziesięciu krajach na całym świecie zrzeszając 2,7 miliona członków.
W kwestiach prawnych Lyoness zajmuje czas nie tylko sądów cywilnych. Od wiosny 2012 roku postępowanie prowadzi również WKStA w sprawie podejrzenia o prowadzenie działalności o charakterze piramidy finansowej, co potwierdził oficjalnie rzecznik WKStA, Erich Mayer. Dochodzenie prowadzone jest przeciw trzem osobom, w tym założycielowi Lyoness, Hubertowi Freidlowi. Jak długo potrwa śledztwo, jeszcze nie wiadomo.
http://antylyoness.blox.pl/2013/04/Nie-sposob-zrozumie...