Paweł Kokot

Paweł Kokot nobody is perfect,
but I'm pretty
fucking close

Temat: System wspomagania decyzji w transporcie - optymalizacja

Witam Szanowne Grono,
Jakie macie doświadczenia z systemami wspomagającymi decyzje/optymalizującymi koszty w transporcie.
W moim przypadku klientów mamy pogrupowanych w tzw trasy (Gorzowska, Kaliska, Leszczyńska itd). W ramach każdej trasy jest od kilku do kilkunastu punktów rozładunku, w zależności od struktury zamówień w danym dniu. Transport realizowany jest rożnym taborem od busów do 3,5t do ciężarówek 15 paletowych.
Idealnie byłoby gdyby soft spinał wszystkie zmienne czyli odległość, stawka za km dla danego środka transportu, min. logistyczne, godzina dostawy i podpowiadał najtańsze rozwiązanie i optymalną trasę.
co sądzicie wykorzystaniu jakiegoś modułu w SAP R3. Czy inne oprogramowanie ?
Za wszelkie uwagi będę bardzo wdzięczny.

konto usunięte

Temat: System wspomagania decyzji w transporcie - optymalizacja

Polecam zapoznanie się z:

1. Excell - solver;
2. WinQSB
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: System wspomagania decyzji w transporcie - optymalizacja

Paweł Kokot:
Witam Szanowne Grono,
Jakie macie doświadczenia z systemami wspomagającymi decyzje/optymalizującymi koszty w transporcie.
Za wszelkie uwagi będę bardzo wdzięczny.
W opisanej sytuacji agregacja punktów i trasowanie między nimi wg kryterium lokalizacji w danej miejscowości, to dobry pomysł, chociaż ...dość oczywisty :)

Z mojego doświadczenia, każde oprogramowanie z jakim się zetknąłem zawierało błędy, które przy braku świadomości użytkownika generowało mniej lub bardziej idiotyczne błędy.
Trzeba je wychwywtywać i usuwać.
A jak to zrobić? Weryfikować "ręcznie" każde podpowiedzi oprogramowania.

W mojej ocenie oprogramowanie, które nie daje możliwości użytkownikowi zgłoszenia błędu i/lub jego naprawienia w używanej aplikacji w ramach udzielonej licencji, oraz takie, - i to ważne - które nie aktualizuje na bieżąco stałej i tymczasowej organizacji ruchu należy z góry odrzucić.

Tyle podpowiedzi natury ogólnej.
W szczegółowym problemie mogę pomóc poza forum.
Paweł Kokot

Paweł Kokot nobody is perfect,
but I'm pretty
fucking close

Temat: System wspomagania decyzji w transporcie - optymalizacja

jeszcze nie zetknąłem się z softem, który nie miał błędów, dlatego zakładam weryfikację przez pracownika

Z mojego doświadczenia, każde oprogramowanie z jakim się zetknąłem zawierało błędy, które przy braku świadomości użytkownika generowało mniej lub bardziej idiotyczne błędy.
Trzeba je wychwywtywać i usuwać.
A jak to zrobić? Weryfikować "ręcznie" każde podpowiedzi oprogramowania.

święta prawda, nic nigdy nie będzie tak dobre by nie mogło być lepsze :)
W mojej ocenie oprogramowanie, które nie daje możliwości użytkownikowi zgłoszenia błędu i/lub jego naprawienia w używanej aplikacji w ramach udzielonej licencji, oraz takie, - i to ważne - które nie aktualizuje na bieżąco stałej i tymczasowej organizacji ruchu należy z góry odrzucić.

nie omieszkam skorzystać, gdy nadejdzie pora
Tyle podpowiedzi natury ogólnej.
W szczegółowym problemie mogę pomóc poza forum.Paweł Kokot edytował(a) ten post dnia 13.02.12 o godzinie 12:47

konto usunięte

Temat: System wspomagania decyzji w transporcie - optymalizacja

Z jednym zastrzeżeniem. Poprawki wprowadzone są przez osoby upoważnione, operator wychwytuje błąd i zgłasza go wyżej. Tam podejmowane są decyzje czy i jak wprowadzić poprawkę, dodatkowo należy mieć gradację błędów i poziomy na jakich można je poprawiać. Może jest to proces długotrwały, jednak jest skuteczny. Jeżeli operator sam będzie wprowadzał poprawki będzie nie zły bałagan.Piotr R. edytował(a) ten post dnia 13.02.12 o godzinie 12:51
Damian Hajduk

Damian Hajduk TSL, SCM, PM, MICE :
projekty,
organizacja,
koordynacja, ...

Temat: System wspomagania decyzji w transporcie - optymalizacja

Paweł Kokot:
jeszcze nie zetknąłem się z softem, który nie miał błędów, dlatego zakładam weryfikację przez pracownika

Z mojego doświadczenia, każde oprogramowanie z jakim się zetknąłem zawierało błędy, które przy braku świadomości użytkownika generowało mniej lub bardziej idiotyczne błędy.
Trzeba je wychwywtywać i usuwać.
A jak to zrobić? Weryfikować "ręcznie" każde podpowiedzi oprogramowania.
( jednak piszę tradycyjnie pod cytowanym tekstem )

Tylko też taki pracownik musiałby być niemal alfa i omegą i/lub poświęcać
ogromnie dużo czasu na naukę ustawiczną.
żeby umieć weryfikować skutecznie aplikacje przy wszystkich zmianach w infrastrukturze drogowej.

Myślę, że wchodzi w grę oprócz oczywistej synchronizacji aplikacji z serwerami
zarządców dróg, także - jeśli nie ciągła to przy najmniej częsta okresowa
weryfikacja i aktualizacja danych przez zewnętrzny podmiot.
święta prawda, nic nigdy nie będzie tak dobre by nie mogło być lepsze :)
W mojej ocenie oprogramowanie, które nie daje możliwości użytkownikowi zgłoszenia błędu i/lub jego naprawienia w używanej aplikacji w ramach udzielonej licencji, oraz takie, - i to ważne - które nie aktualizuje na bieżąco stałej i tymczasowej organizacji ruchu należy z góry odrzucić.

Wiem że to trywialne,
Aplikacja musi być przy najmniej względnie przyjazna także użytkownikowi
a nie tylko jej twórcom :)
Wiele osób, ba - firm, instytucji - nie zdaje sobie sprawy z kryteriów wyboru
jakimi powinni się kierować i wybierają, chyba w ciemno - rozwiązania gorsze.
nie omieszkam skorzystać, gdy nadejdzie pora
Tyle podpowiedzi natury ogólnej.
W szczegółowym problemie mogę pomóc poza forum.
Zapraszam.

konto usunięte

Temat: System wspomagania decyzji w transporcie - optymalizacja

Generalnie wszystko da się zrobić tylko zależy ile jest kryteriów do planowania tras. Jak ktoś chciałby tylko wklepywać dane i mieć wynik to dużo nie zrobi jak się wogóle nie zna.

Najlepiej jakby ktoś kojarzył chociaż trochę algorytmów transportowych to jest w stanie zrobić planowanie nawet sam (oczywiście z podstawowymi kryteriami: odległości między sklepami, max pojemność auta, koszt przejazdu pomiędzy każdym sklepem, zapotrzebowanie).
Karol Rzepa

Karol Rzepa Smoczy KonikLaj

Temat: System wspomagania decyzji w transporcie - optymalizacja

Paweł Kokot:
Witam Szanowne Grono,
Jakie macie doświadczenia z systemami wspomagającymi decyzje/optymalizującymi koszty w transporcie.
W moim przypadku klientów mamy pogrupowanych w tzw trasy (Gorzowska, Kaliska, Leszczyńska itd). W ramach każdej trasy jest od kilku do kilkunastu punktów rozładunku, w zależności od struktury zamówień w danym dniu. Transport realizowany jest rożnym taborem od busów do 3,5t do ciężarówek 15 paletowych.
Idealnie byłoby gdyby soft spinał wszystkie zmienne czyli odległość, stawka za km dla danego środka transportu, min. logistyczne, godzina dostawy i podpowiadał najtańsze rozwiązanie i optymalną trasę.
co sądzicie wykorzystaniu jakiegoś modułu w SAP R3. Czy inne oprogramowanie ?
Za wszelkie uwagi będę bardzo wdzięczny.

Witam ,

Panie Pawle ja polecam zapozanie się z systemami klasy TMS jako specjalistycznym softem w tym zakeresie. Na poczatek polecam oczywiście nasz Qguar TMS :-)
W razie jakichkolwiek pytań zapraszam do kontaktu.

Pozdrawiam.

konto usunięte

Temat: System wspomagania decyzji w transporcie - optymalizacja

Piotr Sobutka:
Generalnie wszystko da się zrobić tylko zależy ile jest kryteriów do planowania tras. Jak ktoś chciałby tylko wklepywać dane i mieć wynik to dużo nie zrobi jak się wogóle nie zna.

Najlepiej jakby ktoś kojarzył chociaż trochę algorytmów transportowych to jest w stanie zrobić planowanie nawet sam (oczywiście z podstawowymi kryteriami: odległości między sklepami, max pojemność auta, koszt przejazdu pomiędzy każdym sklepem, zapotrzebowanie).
Ładowność i kubatura samochodu to nie jest wszystko. Miałem do czynienia z programem, który nie rozróżniał kubatury przesyłek i wychodziły niezłe babole. Po wstępnym manifeście, okazywało się, że trzeba dokładać drugi samochód ponieważ część wysyłek nie mieściła się - powód, jedna z "paczek" na przykład miała wymiary 2mx4mx1m. Programista nie wziął pod uwagę wymiarów. Planer ten nie zasysał danych wymiarowych z ERP. Co do tras, zaś podstawą była Automapa i też rodziło to problemy natury komunikacyjnej, potrafił wysłać samochód pod prąd na drodze jednokierunkowej, ale to szczegół.Piotr R. edytował(a) ten post dnia 15.02.12 o godzinie 12:39
Paweł Kokot

Paweł Kokot nobody is perfect,
but I'm pretty
fucking close

Temat: System wspomagania decyzji w transporcie - optymalizacja

Piotr R.:
Z jednym zastrzeżeniem. Poprawki wprowadzone są przez osoby upoważnione, operator wychwytuje błąd i zgłasza go wyżej. Tam podejmowane są decyzje czy i jak wprowadzić poprawkę, dodatkowo należy mieć gradację błędów i poziomy na jakich można je poprawiać. Może jest to proces długotrwały, jednak jest skuteczny. Jeżeli operator sam będzie wprowadzał poprawki będzie nie zły bałagan.

Zgadza się, przez okres po wdrożeniu musi funkcjonować Help Desk z funkcją rozwoju aplikacji. Czy wrzucić to do Działu IT ? - generuje kolejne koszty.
Alternatywa to korzystanie z usług dostawcy danego programowania. W ramach oferty zazwyczaj zapewniony jest "serwis" powdrożeniowy. Wadą jest okrojony zakres usług w ramach takiego "serwisu", a wszystko co okzauję sie extra usługą jest dodoatkowo płatne - znowy koszty.
Ja osobiście wołąbym mieć takie HelpDesk w strukturze firmy.

konto usunięte

Temat: System wspomagania decyzji w transporcie - optymalizacja

Paweł Kokot:
Piotr R.:
Z jednym zastrzeżeniem. Poprawki wprowadzone są przez osoby upoważnione, operator wychwytuje błąd i zgłasza go wyżej. Tam podejmowane są decyzje czy i jak wprowadzić poprawkę, dodatkowo należy mieć gradację błędów i poziomy na jakich można je poprawiać. Może jest to proces długotrwały, jednak jest skuteczny. Jeżeli operator sam będzie wprowadzał poprawki będzie nie zły bałagan.

Zgadza się, przez okres po wdrożeniu musi funkcjonować Help Desk z funkcją rozwoju aplikacji. Czy wrzucić to do Działu IT ? - generuje kolejne koszty.
Alternatywa to korzystanie z usług dostawcy danego programowania. W ramach oferty zazwyczaj zapewniony jest "serwis" powdrożeniowy. Wadą jest okrojony zakres usług w ramach takiego "serwisu", a wszystko co okzauję sie extra usługą jest dodoatkowo płatne - znowy koszty.
Ja osobiście wołąbym mieć takie HelpDesk w strukturze firmy.

Akurat z help-deskiem w strukturze firmy, byłbym bardzo ostrożny na Twoim miejscu. Zwróć uwagę, że producenci oprogramowania, nigdy nie przeszkolą pracowników zewnętrznej (gdzie było wdrożenie) firmy w takim stopniu, żeby mogli oni zastąpić serwis producenta. Dlaczego? Wiadomo, zarabia się na całym procesie a właściwie korowodzie poprawek po okresie wsparcia ( zazwyczaj nie więcej niż 6 miesięcy, dreptania w miejscu i kręcenia się w kółko). Najlepiej mieć u siebie jakiś może mniej znany soft, ale bardziej otwarty choćby na ingerencję w kod działu IT firmy kupującej. Zastanów się nad nawiązaniem współpracy z jakimiś "magikami" na ostatnich latach polibudy. Czasami można nieźle zaoszczędzić, pisząc coś od zera. zależy to oczywiście od wielkości firmy, ale w Twoim przypadku na pewno jest to do zrobienia bez pomocy jakiś bardzo skomplikowanych programów.

Następna dyskusja:

Systemy wspomagania decyzji...




Wyślij zaproszenie do