konto usunięte

Temat: Odbiór przesyłki jako całości a niedobory w dostawie....

Witam!
Chciałbym dowiedzieć się jak radzicie sobie z problemem niedoborów w dostawach realizowanych przez zewnętrznych operatorów logistycznych (np. Raben, Schenker). Firmy te traktują dostawę jako jednorodną całość (przesyłkę). Wstępem do rozpoczęcia właściwego procesu przyjęcia jej na magazynie jest przyjęcie wstępne lub odrzucenie"przesyłki" poprzez ocenę jej zewnętrznych atrybutów (czy nie została naruszone opakowanie firmowe lub taśma producenta itp.). W tym momencie następuje też podpisanie (lub nie) listu przewozowego (jako akt przyjęcia przesyłki). Załóżmy, że dostawa składa się z 10 palet (tzw, składankowych - mix towarów na każdej, owinięte nieprzeźroczystą folią). Na pierwszy rzut oka wszystko w dostawie gra. Odbieramy wstępnie dostawę (przesyłkę) i podpisujemy list przewozowy. Na tym etapie kierowca przewoźnika jest właściwie wolny - dostarczył "paczkę", a zgodnie z zasadami co w niej było go nie interesuje.
I tu jest właśnie problem. Jak udowodnić fakt zaistnienia niedoborów w takiej dostawie, gdy we właściwym procesie przyjęcia nie uczestniczą osoby z obu zainteresowanych stron?
Dariusz D.

Dariusz D. TRANSPACK24 -
Opakowania z atestem
UN

Temat: Odbiór przesyłki jako całości a niedobory w dostawie....

Jeżeli podpisałeś CMR lub inny dokument "magazynowy"
to... kicha.
Podpisem i pokwitowaniem odbioru potwierdzasz, że wszystko się zgadza.
Przed sądem trudno będzie udowodnić, że to wina kierowcy czy innych instytucji wysyłających.
Bo jaką dasz gwarancję, że nie okradają Cię Twoi ludzie? ;-)

Jak masz wątpliwości to trzymasz kierowcę do oporu i sprawdzasz towar przy nim.... ja innego rozwiązania nie widzę.

konto usunięte

Temat: Odbiór przesyłki jako całości a niedobory w dostawie....

Czesc. U nas funkcjonuje to w ten sposob iz mamy mozliwosc sporzadzenia raportu roznicowego 48h po dokonaniu operacji rozladunku. Nastepnie w zaleznosci od rodzaju uszkodzenia/braku wysylamy roszczenie do jednej ze stron. Od zawsze uczymy przewoznikow iz to w ich interesie jest uczestnictwo przy rozladunku/ zaladunku jak rowniez odpowiednie wpisy w CMR. Ja osobiscie spotkalem sie z naprawde roznymi sytuacjami gdzie brakowalo towaru pomimo zgodnosci plomb i w rezultacje zawsze znajdowalismy "winowajce"...takze dobra umowa i wszystko bedzie ok.pozdrawiam

Temat: Odbiór przesyłki jako całości a niedobory w dostawie....

Nie pamiętam dobrze w tej chwili ale masz chyba 14 dni (do sprawdzenia)na złożenie reklamacji po przyjęciu dostawy, najlepiej zrobić dokumentację fotograficzną i protokołu podpisany przez kilka osób, bardzo często się zdarza że brak jest spowodowany pomyłką osoby formującej paletę u nadawcy.
(choć nie ukrywam że POLAK potrafi i często paleta na pozór nienaruszona ma ukryte ślady naruszeń)
Łukasz Orzęcki

Łukasz Orzęcki Otwarty, kreatywny

Temat: Odbiór przesyłki jako całości a niedobory w dostawie....

Sergiusz dobrze mowi,taka procedura obowiazuje w wiekszosci firm spedycyjnych. U nas w uslugach ekspresowych jest mozliwosc sporzadzenia protokolu na miejscu po odbiorze i stwierdzeniu niezgodnosci. Warunkiem jest jednak przyjecie przesylki=podpisanie delivera kurierowi.
pzdr
Karol Wierzbiński

Karol Wierzbiński Skuteczny menedżer w
obszarze sprzedaży,
marketingu oraz ...

Temat: Odbiór przesyłki jako całości a niedobory w dostawie....

pamiętajcie jednakże o tym, że w przypadku niektórych odiorców (jak chociażby markety) towar przyjmowany jest warunkowo z możliwością roszczeń nawet do 7 dni. Wiadomo, że ideałem jest możliwość kontroli przy rozładunku ale warunek jest prosty: dostawa towaru jednolitego. Wtedy jest możliwość kontroli przy rozładunku. Ale i tak nigdy nie unikniemy braków w dostawach ...
Beata Miklaszewska

Beata Miklaszewska Head of
Merchandising
Eastern Europe

Temat: Odbiór przesyłki jako całości a niedobory w dostawie....

W moim przypadku magazyn sprawdza całość towaru zaraz przy odbiorze. Nie podpiszą dokumentów dopóki cała dostawa jest nie sprawdzona. Jeżeli pojawiają się jakieś wątpliwości na bieżąco wyjaśniam to z dostawcami i dopiero wtedy przyjmujemy dostawę :). Czasami dostawa jest przyjęta warunkowo ale wtedy dostawca produktu jest o tym informowany mailowo i w razie jakichś różnic, z reguły otrzymuję korektę na towar uszkodzony lub braki , które pojawią się w dostawie...
Mariusz Majewski

Mariusz Majewski Dyrektor Operacyjny

Temat: Odbiór przesyłki jako całości a niedobory w dostawie....

Beata Miklaszewska:
W moim przypadku magazyn sprawdza całość towaru zaraz przy odbiorze. Nie podpiszą dokumentów dopóki cała dostawa jest nie sprawdzona. Jeżeli pojawiają się jakieś wątpliwości na bieżąco wyjaśniam to z dostawcami i dopiero wtedy przyjmujemy dostawę :). Czasami dostawa jest przyjęta warunkowo ale wtedy dostawca produktu jest o tym informowany mailowo i w razie jakichś różnic, z reguły otrzymuję korektę na towar uszkodzony lub braki , które pojawią się w dostawie...
witam
Wydaje mi się, że tak można robić w przypadku gdy w dostawie przyjmujemy do 20 różnych indeksów, ale gdy na jednej palecie jest ich ponad 70 to robi się problem. Trzeba by było mieć bardzo liczną ekipę przyjmującą tą dostawę, uważam że lepszym rozwiązaniem jest możliwość komisyjnego sporządzenia raportu różnic już po przyjętej dostawie, wtedy nie ma pośpiechu i unikamy błędów przy przyjmowaniu dostawy. Właśnie w taki sposób działamy, dokumentacja fotograficzna i komisyjny protokół różnic.
Karol Świerzbin

Karol Świerzbin Świat wymaga od nas
ciągłych zmian

Temat: Odbiór przesyłki jako całości a niedobory w dostawie....

Dariusz D.:

Jak masz wątpliwości to trzymasz kierowcę do oporu i sprawdzasz towar przy nim.... ja innego rozwiązania nie widzę.

U mnie dizała to inaczej. Wszyscy dostawcy wiedzą że podpisujemy tylko i wyłącznie dokumenty po sprawdzeniu. Jak chce to niech czeka na sprawdzenie (czasami kilka godzin), jak nie to przyjeżdza po kwity na drugi dzień.

Większość spedytorów, nauczyła się że poprostu zostawiają u nas towar i przyjeżdzają np. na drugi dzień po kwity.
Andrzej M.

Andrzej M. Koordynator
Logistyki, Reckitt
Benckiser

Temat: Odbiór przesyłki jako całości a niedobory w dostawie....

dobre jest z czapy poinformowanie dostawcy najlepiej pod pozorem że informujecie wszystkich dostawców że w Twojej firmie np w celu usprawnienia przyjęć rozłądunek jest oddzielony od kontroli wysyłki która nastepuje np do 3 dni po dostawie. wtedy masz czas na ew korektę. Ale kij ma dwa końce bo personel jak się zorientuje że nie musi sprawdzac przy dostawie przestanie fizycznie sprawdzac dostawy wiec wybieraj gdzie wiecej możesz tracić kasy czy częściej znajdujesz kwiatki przy czy po dostawie?
Marek Biesiekierski

Marek Biesiekierski poszukuje nowych
wyzwań

Temat: Odbiór przesyłki jako całości a niedobory w dostawie....

Z tego co pamiętam jest 7 dni na zgłoszenie "wad ukrytych". Zgłoszenie reklamacji do 7 dni niestety zobowiązuje odbiorcę do zabezpieczenia całości lub części towaru i opakowania, tak by rzeczoznawca ubezpieczyciela spedytora mógł zrobić raport.
Zwykle można wpisać w CMR jakieś zabezpieczenie np: "towar nie posiada widocznych śladów ingerencji" co w pewnym stopniu może otworzyć furtkę do dalszych reklamacji. Z tym, że trudno udowodnić, że towar został uszkodzony bądź zagubiony w czasie transportu.

Proponuję poprosić spedytora o warunki zgłaszania reklamacji, takie firmy jak Raben czy Schenker na pewno mają dokument wewnętrzny, który określa tryb i zasady zgłaszania reklamacji.

konto usunięte

Temat: Odbiór przesyłki jako całości a niedobory w dostawie....

Marek Biesiekierski:

takie firmy jak Raben czy Schenker na pewno mają dokument wewnętrzny, który określa tryb i zasady zgłaszania reklamacji.

jasne ze maja i wystarczy tylko zapoznac sie z warunkami umowy zeby wiedziec jak wyglada procedura reklamacyjna i na jakich zasadach sa rozpatrywane reklamacje; a jesli korzystamy z uslug firmy logistycznej to napewno jestesmy zwiazani umowa czy porozumieniem czy tez regulaminem wspolpracy :)

i wszystkim zycze malej ilosci reklamacji w Nowym Roku

konto usunięte

Temat: Odbiór przesyłki jako całości a niedobory w dostawie....

Jak rozumiem pomiędzy Twoją firmą a wymienionymi działacie w oparciu o umowę spedycji. Jeśli tak, to teoretycznie przy braku winy w wyborze przez te spedycje, możesz zostać odesłana do przewoźnika. Przy transporcie międzynarodowym obowiązywać będzie konwencja CMR. Według niej szkody jawne powinno sie zgłaszać natychmiast, na zgłoszenie niejawnych masz 7dni.

Zwykle przy braku naruszenia opakowania potrzebny byłby biegły, który oceni czy dana szkoda może być zakwalifikowana jako transportowa. Radzę również pamiętać o ograniczeniach odpowiedzialności (przy braku deklaracji wartości w liście przewozowym i braku rażącego niedbalstwa) zarówno u przewoźnika (8,33SDR) jak i u spedytora (zwykle umowy opierają się o OPWS-2SDR).

Rozwiązaniem zawsze powinna być jasno sformułowana umowa i klarowny proces reklamcji w danej firmie. Musisz zrozumieć również drugą stronę - czemu mieliby nienaruszony towar zostawiać w firmie i przyjeżdżać po kwity po jakimś czasie?... Pamiętaj iż część przesyłki może zaginąć również w magazynie odbiorcy.

pzdr
Marcin Chybiak

Marcin Chybiak
marcinchybiak@interi
a.pl

Temat: Odbiór przesyłki jako całości a niedobory w dostawie....

Wymieniacie przypadki sprawdzania przesylek przy kierowcach/kurierach, ale dlaczego nie wymagacie od dostawcow "plombowania" przesylek oryginalnymi tasmami z logo producenta. Po wstepnych, szybkich ogledzinach wypuszczacie kierowce/kuriera z podpisanym dokumentem przewozowym i dalej sprawdzacie przesylke np z WZ-etka. Przewoznicy najczesciej maja dziesiatki klientow do obsluzenia - nie kazcie im czekac, nastepnym razem to moze ktos z Was bedzie czekal.
Marcin Chybiak

Marcin Chybiak
marcinchybiak@interi
a.pl

Temat: Odbiór przesyłki jako całości a niedobory w dostawie....

Nadmienie jeszcze ze w przypadku tak zabezpieczonej przesylki (tasma z logo) spisanie protokolu brakow jest prostym rozwiazaniem. Jezeli jest tam adnotacja ze "przesylka oryginalnie zamknieta" to kazda firma spedycyjna przyjmie taki dokument i wysle go do nadawcy.

Następna dyskusja:

Magazynowanie jako funkcja ...




Wyślij zaproszenie do