Temat: LPG do diesla

Temat ciągle powracający i myślę, że teraz ważniejszy niż kiedykolwiek, zwłaszcza ze względu na zawirowania cen paliw. Czy w firmach, w których pracujecie takie rozwiązanie jest praktykowane? Mam tutaj na myśli zarówno CNG jak i LPG. Czy macie jakieś wnioski/spostrzeżenia, którymi możecie się podzielić? Nie pytam o szczegóły techniczne, raczej o względy finansowe.

Pozdrawiam
Rafał P.

Rafał P. Właściciel,
Działalność własna

Temat: LPG do diesla

Oszczędności są ściśle związane z technologią i w oderwaniu od niej trudno coś więcej na ten temat powiedzieć.

konto usunięte

Temat: LPG do diesla

Interesuje mie ten temat, szkoda że tak enigamtycznie i zdawkowo kolega się do tego odniósł.
Bartłomiej Guźniczak

Bartłomiej Guźniczak Kierowca/spedytor.

Temat: LPG do diesla

Gdyby to było opłacalne to stosowano by to na większą skalę. Moim zdaniem nie ma to racji bytu z uwagi na to, że nie można zasilić diesla samym LPG, samozapłon musi się odbywać na zwykłym paliwie. Co powoduje, że musimy utrzymać cały tradycyjny układ paliwowy, dodatkowa instalacja gazu powoduje że zmniejszamy sobie możliwości załadunku auta.

konto usunięte

Temat: LPG do diesla

Jak mawiał Smoleń "a miało być tak pięknie".
Bartłomiej Guźniczak:
Gdyby to było opłacalne to stosowano by to na większą skalę. Moim zdaniem nie ma to racji bytu z uwagi na to, że nie można zasilić diesla samym LPG, samozapłon musi się odbywać na zwykłym paliwie. Co powoduje, że musimy utrzymać cały tradycyjny układ paliwowy, dodatkowa instalacja gazu powoduje że zmniejszamy sobie możliwości załadunku auta.
Bartłomiej Guźniczak

Bartłomiej Guźniczak Kierowca/spedytor.

Temat: LPG do diesla

Pięknie będzie jeśli wejdą do produkcji silniki benzynowe z zapłonem samoczynnym, już trwają pracę nad takimi. Gwoli ścisłości dodam, że silnik benzynowy uzyskuje największą sprawność przy spalaniu detonacyjnym (stukowym), ponieważ pracuje wtedy na bardzo ubogiej mieszance paliwo-powietrze tak jak diesel, niestety źle odbija się to na jego żywotności. Cała sztuka polega na odpowiednim kontrolowaniu detonacji mieszanki w komorze spalania, co pozwoli jeździć o kropelce.

konto usunięte

Temat: LPG do diesla

IVECO wypusciło model Daily z instalacją CNG na dieslu. Cały widelec podwozia został wypełniony zbiornikami.
http://cng.auto.pl/component/content/article/53-dostaw...

http://cng.auto.pl/pl/component/content/article/46-tes...

Linki z reklamówkami, ale jakieś pojęcie już dają.Piotr R. edytował(a) ten post dnia 15.05.12 o godzinie 23:06
Rafał P.

Rafał P. Właściciel,
Działalność własna

Temat: LPG do diesla

@ Mariusz Łazarski

Jeżeli chodzi o finanse, to najbardziej sugestywne są cyferki ;)

@ Jerzy Adamiak

Nie rozpisywałem się, ponieważ autor wątku stwierdził, że szczegóły techniczne go nie interesują - a one odgrywają kluczową rolę. Skoro jednak temat jest dla kolegów interesujący, to nie widzę przeszkód, aby parę słów na ten temat napisać. Sam ekspertem ani inżynierem nie jestem, ale miałem z tym styczność bezpośrednią - założyłem taką instalację w paru autach z floty.

@ Bartłomiej Guźniczak

Zgadzam się z opinią, że rozwiązanie jest mało popularne. Sam się długo wahałem, bo koszty założenia są niebagatelne. Dzieje się tak też być może dlatego, że sprawdza się ono w ciągnikach wyrabiających przynajmniej kilka tys. km miesięcznie. Zwrot całej instalacji to mniej więcej 20-25 tys. km - więc jednemu zwróci się w dwa miesiące, innemu zajmie to więcej czasu.

Oczywiście, że silnik nie pracuje na samym LPG. Pracuje na mieszance w proporcjach 80% ON i 20% LPG. Jeżeli mówimy o ciągnikach siodłowych, to z miejscem ładunkowym problemu nie ma.

Może kolega napisać coś więcej na temat tych silników z zapłonem samoczynnym? Chętnie rozważę kolejną innowację ;)
Bartłomiej Guźniczak

Bartłomiej Guźniczak Kierowca/spedytor.

Temat: LPG do diesla

Piotr R.:
IVECO wypusciło model Daily z instalacją CNG na dieslu. Cały widelec podwozia został wypełniony zbiornikami.
http://cng.auto.pl/component/content/article/53-dostaw...

http://cng.auto.pl/pl/component/content/article/46-tes...

Linki z reklamówkami, ale jakieś pojęcie już dają.
Jeśli ktoś prowadzi lokalną działalność to jest to opłacalny interes. Tylko ja osobiście jestem uprzedzony do iveco, robią wszystko żeby zwiększyć ładowność kosztem trwałości.
Karol Wieczorek

Karol Wieczorek gaz ziemny dla
transportu

Temat: LPG do diesla

Piotr R.:
IVECO wypusciło model Daily z instalacją CNG na dieslu. Cały widelec podwozia został wypełniony zbiornikami.
http://cng.auto.pl/component/content/article/53-dostaw...

http://cng.auto.pl/pl/component/content/article/46-tes...

Linki z reklamówkami, ale jakieś pojęcie już dają.

W tym przypadku mówimy o zasilaniu tylko paliwem CNG - podczas jazdy pojazd zasilany jest wyłącznie tym paliwem. Dodatkowo mamy do dyspozycji awaryjne zasilanie benzyną. U producentów wygląda to różnie - w Iveco Daily będzie to mniejsza moc, w Mercedesie Sprinterze NGT samochód ma nieco większą dynamikę jazdy. Ale w obu przypadkach jest to zasilanie awaryjne.

Natomiast w ciężkich pojazdach - autobusach komunikacji miejskiej czy ciężarówkach ( Iveco Eurocargo i Stralis lub Mercedes Econic) są to pojazdy typu monovalent.

A rozwiązanie chyba się opłaca, skoro Biedronka weszła w ten temat. W najbliższym czasie Jeronimi Martins planuje zakup ok. 100 ciągników siodłowych na CNG. Obecnie eksploatują Mercedesa Econic NGT, na dniach dostaną do testów Iveco Stralisa CNG 330 KM.

Jeśli ktoś potrzebowałby więcej informacji, chętnie odpowiem:
- w tym poście;
- mail: k.wieczorek@cng.auto.pl
- kom: 883 244 021
Bartłomiej Guźniczak

Bartłomiej Guźniczak Kierowca/spedytor.

Temat: LPG do diesla

Więcej na temat benzyniaków z zapłonem samoczynnym:
http://moto.wp.pl/kat,23681,page,2,title,DiesOtto-Siln...

konto usunięte

Temat: LPG do diesla

Ciekawe rozwiązanie i jakie oszczedne, trzymam kciuki za konstruktorów.
Bartłomiej Guźniczak:
Więcej na temat benzyniaków z zapłonem samoczynnym:
http://moto.wp.pl/kat,23681,page,2,title,DiesOtto-Siln...

Temat: LPG do diesla

Rafale trochę opacznie mnie zrozumiałeś :) Chodziło mi raczej o to, żeby dyskusja była zrozumiała dla wszystkich, a nie tylko mechaników czy inżynierów. Natomiast bardzo chętnie posłucham czegoś więcej na temat kosztów, bo nie ukrywam, że po Twoim wpisie moja ciekawość wzrosła jeszcze bardziej.
Rafał P.

Rafał P. Właściciel,
Działalność własna

Temat: LPG do diesla

Przykładowo dla DAF XF 105, rocznik 2007:

spalanie bez LPG: 32L ON
spalanie z LPG: 22,5 L ON+ 5L LPG
oszczędność na 1000km = 420 zł
zwrot po 26190 km

DAFy średnio jeżdżą po 13 tys. km miesięcznie.

@Karol Wieczorek

No proszę, Stonka też sięga po alternatywne rozwiązania.
Bartłomiej Guźniczak

Bartłomiej Guźniczak Kierowca/spedytor.

Temat: LPG do diesla

Myślałem że ON wystarczy dać tylko tyle żeby uzyskać obroty biegu jałowego (czyli 4 do 5l na godzinę pracy) ale tu praktycznie w 2/3 dalej jeździmy na ON.

konto usunięte

Temat: LPG do diesla

czyli w dwa miechy zwrot. niezle

sam jeżdżę osobówką na lpg przymierzam się do cng
czy w dieslowskich osobówkach tez możliwy jest montaż gazu? pytam z czystej ciekawości
gdyż preferuję benzyniaka w gazie (cng czy lpg) ze względu na koszty ewentualnych napraw.

pozdr
michał.

Rafał P.:
Przykładowo dla DAF XF 105, rocznik 2007:

spalanie bez LPG: 32L ON
spalanie z LPG: 22,5 L ON+ 5L LPG
oszczędność na 1000km = 420 zł
zwrot po 26190 km

DAFy średnio jeżdżą po 13 tys. km miesięcznie.

@Karol Wieczorek

No proszę, Stonka też sięga po alternatywne rozwiązania.
Rafał P.

Rafał P. Właściciel,
Działalność własna

Temat: LPG do diesla

@ Bartłomiej Guźniczak

Owszem, ponieważ odpowiednia proporcja LPG ma "dopalić" ON, działać jak katalizator. Sam olej napędowy nie dopala się w 100% a właściwa dawka gazu pozwala w pełni wykorzystać jego potencjał.

@ Michał Lukarski

Z tego, co mi wiadomo można. Nie wiem, na ile będzie opłacalne w zwykłej osobówce, bo widziałeś, po ilu km zwróciło się w przypadku DAFa. Ale technicznie jest to możliwe. Może ma to sens w przypadku takich potworów:

http://moto.onet.pl/318486,galeria.html?node=27

http://www.lpghouse.pl/aktualnosci/dodge-charger-srt8-...

konto usunięte

Temat: LPG do diesla

No wiesz sam robię dziennie około 25000 - 30 000km rocznie wiec myślę ze zwrot nie byłby aż tak długi bardziej interesowały by mnie kwestie techniczne, koszty założenia instalacji, żywotność silnika - sam wybieram benzyniaka właśnie ze względu na ewentualne koszty napraw diesli z turbiną.

pozd
michal

Rafał P.:
@ Bartłomiej Guźniczak

Owszem, ponieważ odpowiednia proporcja LPG ma "dopalić" ON, działać jak katalizator. Sam olej napędowy nie dopala się w 100% a właściwa dawka gazu pozwala w pełni wykorzystać jego potencjał.

@ Michał Lukarski

Z tego, co mi wiadomo można. Nie wiem, na ile będzie opłacalne w zwykłej osobówce, bo widziałeś, po ilu km zwróciło się w przypadku DAFa. Ale technicznie jest to możliwe. Może ma to sens w przypadku takich potworów:

http://moto.onet.pl/318486,galeria.html?node=27

http://www.lpghouse.pl/aktualnosci/dodge-charger-srt8-...

konto usunięte

Temat: LPG do diesla

miało być rocznie ;)

Michal Lukarski:
No wiesz sam robię dziennie około 25000 - 30 000km rocznie wiec myślę ze zwrot nie byłby aż tak długi bardziej interesowały by mnie kwestie techniczne, koszty założenia instalacji, żywotność silnika - sam wybieram benzyniaka właśnie ze względu na ewentualne koszty napraw diesli z turbiną.

pozd
michal

Rafał P.:
@ Bartłomiej Guźniczak

Owszem, ponieważ odpowiednia proporcja LPG ma "dopalić" ON, działać jak katalizator. Sam olej napędowy nie dopala się w 100% a właściwa dawka gazu pozwala w pełni wykorzystać jego potencjał.

@ Michał Lukarski

Z tego, co mi wiadomo można. Nie wiem, na ile będzie opłacalne w zwykłej osobówce, bo widziałeś, po ilu km zwróciło się w przypadku DAFa. Ale technicznie jest to możliwe. Może ma to sens w przypadku takich potworów:

http://moto.onet.pl/318486,galeria.html?node=27

http://www.lpghouse.pl/aktualnosci/dodge-charger-srt8-...
Rafał P.

Rafał P. Właściciel,
Działalność własna

Temat: LPG do diesla

@ Michał Lukarski

O koszty to musiałbyć konkretnie zapytać w zakładzie, bo nie wiem czy cena założenia instalcji w ciężarówce i osobówce jest taka sama. Silnika nie niszczy bo w ogóle nie ma w niego ingerencji.

Następna dyskusja:

Spotkanie "Polski Rynek LPG"




Wyślij zaproszenie do