Sebastian Kozal

Sebastian Kozal Koordynator ds.
logistyki, B/S/H
Sprzęt Gospodarstwa
Domo...

Temat: KOMISJONOWANIE WYSYŁEK DROBNICOWYCH

WITAM WSZYSTKICH
Temat pod dyskusję: komisjonowanie wysyłek drobnicowych. Jak zapobiegać wydawaniu nadwyżek towaru.
opis procesu na ten moment: pracownik magazynu komisjonuje towar, najczęściej na palecie euro, towar nie jest skanowany, nie posiada etykiet z kodami. Pracownik przemieszcza się po magazynie pomiędzy kolejnymi lokalizacjami dokładając kolejne towary do palety. W chwili gdy na palecie jest wystarczająco dużo towaru, jest ona transportowana na rampę a do palety drukuje się etykieta zbiorcza z zawartością. Na rampie drugi pracownik jeszcze raz sprawdza poprawność i zgodność towaru na palecie z etykietą, odhaczając kolejne pozycje. Problem w tym, że w przypadku nadwyżki jest to względnie łatwe do przeoczenia, pracownik koncentruje się na ilości z etykiety, koncentruje się na tym co ma być i często umyka mu że coś jest ponad. Nie wspomnę o czasochłonności takiego procesu.

konto usunięte

Temat: KOMISJONOWANIE WYSYŁEK DROBNICOWYCH

1. Jak wygląda WMS - czy potwierdzane jest zwolnienie miejsca w magazynie?
2. Czy Lista pickingowa zawiera dane tylko globalne, czy też lokalizację?
a) pikowanie polegające na ujęciu z globalnego stanu danego produktu, czy też konkretnej linii/serii/lotu?

Jeśli nie, to niestety MUSISZ mieć pickerów/kompletatorów i w następnej linii checkera kontrolującego prawidłowość kompletacji. Przypuszczam, że masz spore zwroty w obecnej sytuacji?

Jeśli masz potwierdzenie zwolnienia miejsca magazynowego kontrolować możesz już na etapie pickowania, widzisz prawidłowość poruszania się po magazynie. W przypadku błędu nie zatwierdzisz zwolnienia lokacji. Checker może sprawdzić wtedy tylko magazyniera wytypowanego.
Paulina Korzyniewska

Paulina Korzyniewska Logistics Manager

Temat: KOMISJONOWANIE WYSYŁEK DROBNICOWYCH

To ja zapytam jeszcze:
- czy są pola pickingowe (strefa pickingowa), na których znajdują się palety zbiorcze, z których przygotowuje się palety drobnicowe?

Funkcjonowanie takiego obszaru ułatwia kontrolę ilości.

konto usunięte

Temat: KOMISJONOWANIE WYSYŁEK DROBNICOWYCH

Hej,
w zasadzie sam sobie odpowiedziałeś na pytanie. Przyczyną wypuszczania nadwyżek mimo kontroli na wyjściu jest źle przeprowadzony proces kontroli. Pracownik kontroli nie wie, czy dany towar został już odhaczony, czy też nie. Aby proces kontroli miał sens, czy to na wejściu, czy na wyjściu, w każdej chwili pracownik kontrolujący musi być w stanie wskazać, które produkty już sprawdził, a których jeszcze nie. Czyli albo przekłada towary z jednej palety na drugą, albo najpierw wszystko zrzuca z palety i po kolei układa z powrotem, ewentualnie inne rozwiązania, zależne od rodzaju asortymentu.

Proces kontroli jest czasochłonny dlatego ja bym zrobił jeszcze krok wstecz. Dlaczego wśród kontrolowanych palet pojawiają się nadwyżki? Bo kompletujący pracownicy za dużo dokładają. Dlaczego? Być może przez lenistwo, nieuwagę etc. A może sam proces, zasady, lokalizacje i inne elementy towarzyszące pracownikowi w tym procesie wymagają zmian. Mówi się, że przyczyną błędów w aż 85% jest otoczenie pracownika popełniającego błąd.

konto usunięte

Temat: KOMISJONOWANIE WYSYŁEK DROBNICOWYCH

Hmmm, tak jak mówiła Pani Paulina, po pierwsze wyznaczenie miejsc pickingowych, następnie wyznaczenie Par pracowników tak aby kontrola następowała od razu przy kompletowaniu, następnie wspólne układanie na palecie, podział obowiązków jest zbędny, najlepiej dobrać pary pracowników i podzielić(dać możliwość wyboru pracownikom) zadania czyli jeden kompletuje odpowiednią ilość 2 sprawdza zgodność , 20% przyczyn powoduje 80% błędów, a co do czasu gdy 2 osoby będą razem kompletowały towar przy jednoczesnym sprawdzaniu i następnie razem będą układały towary na palecie, zadanie powinno zostać wykonane poprawnie i czas też powinien zostać skrócony(efekt synergii 2+2=5)

Chyba że występują inne czynniki które zakłócają pracę pracownikowi tj. pośpiech, wiele wysyłek do skompletowania , zamęt informacyjny, wtedy mimo wprowadzenia zmian będą zdarzały pomyłki, czyli lepiej skompletować mniej a dokładnie, niż zawalać robotą pracownika tak by latał z językiem na brodzie.

konto usunięte

Temat: KOMISJONOWANIE WYSYŁEK DROBNICOWYCH

Zgadzam się z moimi przedmówcami ale (ale kasuje wszystko co przed) :)))
No dobra wszystkie wasze pomysły są jak najbardziej korzystne i poprawiające defekt w funkcjonowaniu magazynu kolegi. Jednakże chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na jeszcze jeden proces (fakt z epoki gdzie nie było pickowania, chekerów, wms-a).

Brak motywacji dla Twoich kontrolerów. Jak wiadomo na większość ludzi działa metoda kija i marchewki, co prawda wolę nagradzać niż karać to w pewnych sytuacjach musi działać negatywana motywacja.

Wprowadź zasadę iż każdy dokument kontrolowany przez Twoich pracowników będzie przez nich oznaczony co spowoduje iż w przypadku jakichkolwiek niezgodności będzie łatwo dojść który z nich to przepuścił. Tak więc gdy:
a) będzie łatwo określić iż któryś znich nie przepuszcza " wielbłądy" - to będzie wiązało się z uzyskaniem premii, nagrody itp.
b) sytuacja odwrotna - gdzie wiadomo kto jest nie uważny - brak premii, nagrody a w konsekwecji ostrzejsze metody perswazjii.

Tak więc albo rozwiążesz problemy z komunikacją, informacją i oznakowaniem towaru ewentualnie znacznie poprawisz kontrolę...
Jacek Nowak

Jacek Nowak Potrzebujesz
zreorganizować
magazyn, logistykę
:layout, p...

Temat: KOMISJONOWANIE WYSYŁEK DROBNICOWYCH

U mnie w firmie jest to rozwiązane w prosty sposób (towar w kartonach o różnych rozmiarach i niestety nie wychodzi w pełnych warstwach)
1. towar układany jest na palecie w ściśle określony sposób i kolejności
2. w trakcie sprawdzania kontroler stawia "krzyżyk" na sprawdzonym towarze
3. towar w strefie pickingowej ustawiony w kolejności składania i w tej samej kolejności na pickingliście
Problem jest w ludziach, a nie w systemie. U mnie kontroler jak miał problem ze sprawdzeniem wzywał zbieracza i ten mu pokazywał gdzie i co jest - zdarzało się bardzo rzadko.
I zapomniał bym, oprócz towarów w kartonach (od rozmiarów 80X80X1500 mm, do 2000x4000x4000 mm) były również zgrzewki z towarami "nieforemnymi".
Inwentaryzacja roczna kończyła się wynikiem do kilku promili.
Na sprawdzonej pickingliście zostawał podpis "zbieracza" i "kontrolera"
WYDAJE MI SIĘ ŻE PROBLEM JEST W CZYNNIKU LUDZKIM!
Nie piszesz nic o problemie wydawania zbyt małej ilości towaru - DZIWNE??Jacek Nowak edytował(a) ten post dnia 28.03.12 o godzinie 21:36
Jacek Nowak

Jacek Nowak Potrzebujesz
zreorganizować
magazyn, logistykę
:layout, p...

Temat: KOMISJONOWANIE WYSYŁEK DROBNICOWYCH

Przemysław Kupczak:
Zgadzam się z moimi przedmówcami ale (ale kasuje wszystko co przed) :)))
No dobra wszystkie wasze pomysły są jak najbardziej korzystne i poprawiające defekt w funkcjonowaniu magazynu kolegi. Jednakże chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na jeszcze jeden proces (fakt z epoki gdzie nie było pickowania, chekerów, wms-a).

Brak motywacji dla Twoich kontrolerów. Jak wiadomo na większość ludzi działa metoda kija i marchewki, co prawda wolę nagradzać niż karać to w pewnych sytuacjach musi działać negatywana motywacja.

Wprowadź zasadę iż każdy dokument kontrolowany przez Twoich pracowników będzie przez nich oznaczony co spowoduje iż w przypadku jakichkolwiek niezgodności będzie łatwo dojść który z nich to przepuścił. Tak więc gdy:
a) będzie łatwo określić iż któryś znich nie przepuszcza " wielbłądy" - to będzie wiązało się z uzyskaniem premii, nagrody itp.
b) sytuacja odwrotna - gdzie wiadomo kto jest nie uważny - brak premii, nagrody a w konsekwecji ostrzejsze metody perswazjii.

Tak więc albo rozwiążesz problemy z komunikacją, informacją i oznakowaniem towaru ewentualnie znacznie poprawisz kontrolę...

Kolega ma problem, że towar wychodzi z magazynu "przez ściany" i ludzie mu tłumaczą, że czegoś nie mogą (nie chcą?) sprawdzić. Nawet jak się podpiszą krwią na liście to w jaki sposób określić, który to wypuścił - chyba, że odbiorca się przyzna, że coś dostał górką.

konto usunięte

Temat: KOMISJONOWANIE WYSYŁEK DROBNICOWYCH

Jacek Nowak:

Kolega ma problem, że towar wychodzi z magazynu "przez ściany" i ludzie mu tłumaczą, że czegoś nie mogą (nie chcą?) sprawdzić. Nawet jak się podpiszą krwią na liście to w jaki sposób określić, który to wypuścił - chyba, że odbiorca się przyzna, że coś dostał górką.


Wariant megaoptymistyczny.
Sebastian Wędzonka

Sebastian Wędzonka Dyrektor ds.
Zarządzania
Łańcuchem Dostaw

Temat: KOMISJONOWANIE WYSYŁEK DROBNICOWYCH

Rozbudowany dział kontroli wyjść, to duży koszt.
Ja stosuje rozwiązanie które daje WMS, po fizycznym pobraniu odpowiedniej ilość z lokacji pickingowej operator potwierdza tą czynność na terminalu mobilnym.
Po potwierdzeniu poprania, system prosi o podanie ilości fizycznej w lokacji ( tzw. cycle count - zliczanie ponowne), na podstawie tych danych wywoływane są uzupełnienia towarów w lokacje pickingowe.
W przypadku podania niezgodnej ilość w lokacji przez operatora, system blokuje ją do wyjaśnienia przez lidera. Operator otrzymuje automatycznie komunikat, o konieczności weryfikacji ilości pobranego towaru.
Jacek Nowak

Jacek Nowak Potrzebujesz
zreorganizować
magazyn, logistykę
:layout, p...

Temat: KOMISJONOWANIE WYSYŁEK DROBNICOWYCH

To jeszcze dodam kilka szczegółów:
- ilość SKU - ok. 3500
- dzienna ilość wyjść 150 - 200 palet
- ilość kontrolerów 2 osob
- osoby kontrolujące foliują palety, uczestniczą w przyjęciach towaru,

konto usunięte

Temat: KOMISJONOWANIE WYSYŁEK DROBNICOWYCH

Piotr R.:
Jacek Nowak:

chyba, że odbiorca się przyzna, że coś dostał górką.


Wariant megaoptymistyczny.

to my wyznaczamy standardy :]
jeżeli tolerujemy przywłaszczanie nadwyżek, nie oczekujmy innego zachowania od innych
Jacek Nowak

Jacek Nowak Potrzebujesz
zreorganizować
magazyn, logistykę
:layout, p...

Temat: KOMISJONOWANIE WYSYŁEK DROBNICOWYCH

Rafał S.:
Piotr R.:
Jacek Nowak:

chyba, że odbiorca się przyzna, że coś dostał górką.


Wariant megaoptymistyczny.

to my wyznaczamy standardy :]
jeżeli tolerujemy przywłaszczanie nadwyżek, nie oczekujmy innego zachowania od innych
Przepraszam, ale mój fragment wypowiedzi wyrwany z kontekstu, kol. Piotr dodał uszczypliwość, ale ani moja wypowiedź, ani Piotra, nic nie mówiła o tolerancji dla kradzieży :DJacek Nowak edytował(a) ten post dnia 29.03.12 o godzinie 20:53
Jacek Nowak

Jacek Nowak Potrzebujesz
zreorganizować
magazyn, logistykę
:layout, p...

Temat: KOMISJONOWANIE WYSYŁEK DROBNICOWYCH

-Jacek Nowak edytował(a) ten post dnia 29.03.12 o godzinie 20:54

konto usunięte

Temat: KOMISJONOWANIE WYSYŁEK DROBNICOWYCH

Jeżeli wyszła z tego insynuacja, że to Wy dajecie takie przyzwolenie to niezamierzona. Miałem na myśli "my" jako uczestnicy procesu. Na pewno wielu z nas mogłoby napisać o nadwyżkach, których nie zgłaszają klienci, ciekawe tylko ilu z nas pilnuje, aby nadwyżki w naszych przyjęciach wracały do właściciela. Standard musimy tworzyć, a nie oczekiwać od innych.
Taka mała uwaga poza tematem skierowana do nas wszystkich.

konto usunięte

Temat: KOMISJONOWANIE WYSYŁEK DROBNICOWYCH

Co do systemu kar i nagród, nie jest to najlepszym rozwiązaniem (zresztą same nagrody, to też nagroda i kara). Stosowanie kar jest jednoznaczne ze zgodą na gorszą jakość, a przecież nie o to nam chodzi. Podpisywanie kartek przez zbierających i kontrolujących to dodatkowa czynność (wiem, WMS sam to rejestruje), która nie daje żadnej wartości klientowi, bo nie eliminuje problemu braków. Zamiast identyfikować źródło problemu, znajdujemy winnego (ale po fakcie), bo tak jest łatwiej. Jako kierownicy jesteśmy rozgrzeszeni, bo zareagowaliśmy, a nasz pracownik zamiast wyciągnąć wnioski na przyszłość, zastanawia się jak zrzucić winę na innych :]. Tylko czy zmniejszyliśmy ryzyko wystąpienia ponownie błędu? Ja dalej będę się upierał, że trzeba doskonalić proces. Natomiast jeżeli proces naszym zdaniem już jest doskonały i winę ponosi człowiek, to powinniśmy ukarać samych siebie, za to, że tego człowieka jeszcze nie zmieniliśmy i dalej pozwalamy mu robić błędy.
Generalnie znowu uciekamy od tematu ;)

konto usunięte

Temat: KOMISJONOWANIE WYSYŁEK DROBNICOWYCH

znacznie łatwiej jest raz nauczyć, mniej kosztowne niż ciągłe zmienianie i szkolenie od zera , ekonomiczniej

konto usunięte

Temat: KOMISJONOWANIE WYSYŁEK DROBNICOWYCH

procesy niestety nie są stałe
ekonomicznie natomiast jest nauczyć dobrzeRafał S. edytował(a) ten post dnia 29.03.12 o godzinie 22:10
Paulina Korzyniewska

Paulina Korzyniewska Logistics Manager

Temat: KOMISJONOWANIE WYSYŁEK DROBNICOWYCH

A zauważyliście, że my się produkujemy, zadajemy pytania, a autor siedzi cicho? ;))

konto usunięte

Temat: KOMISJONOWANIE WYSYŁEK DROBNICOWYCH

,>
Kolega ma problem, że towar wychodzi z magazynu "przez ściany" i ludzie mu tłumaczą, że czegoś nie mogą (nie chcą?) sprawdzić. Nawet jak się podpiszą krwią na liście to w jaki sposób określić, który to wypuścił - chyba, że odbiorca się przyzna, że coś dostał górką.
No cóż Panie Jacku wiem że zdarzają się klienci , którzy nie informują o " nadwyżkach"..jednakże ja traktuję wypowiedż kolegi iż ma problem z całym problem w wydawaniu towaru czyli,,,nadwyżki, braki bądż zamiany. Z własnego doświadczenia wiem że te problemy występują razem.
A stąd już prosta droga do określenia kto robi najwięcej błędów.
Pewnie byśmy się spierali co do zasad , procedur, użytych technologii i wielu innych czynników natomiast obaj zgadzamy się co do jednego czynnik ludzki jest najważniejszy. I w przypadku tego, który tworzy i egzekwuje te zasady jak również w przypadku wszystkich którymi zarządzami.

Z drugiej strony nie wiem czy mamy dalej dyskutować skoro jak Pani Paulina zauważyła autor się nie odzywa.

Pzdr,
P.

Następna dyskusja:

Logistyka wysyłek towarów




Wyślij zaproszenie do