Temat: Formularz (protokół) - uszkodzony surowiec/materiał
Zalezy czy są to
1. Firmy transportowe typu np RABEN, Schenker, DPD, Siódemka, UPS, itp...
2. Czy typowo spedycyjne (gdzie czesto jest kilku pośredników w realizacji zlecenia transportowego)
ad. 1. W tym przypadku problem jest mniejszy, gdyż te firmy oraz wszystkie firmy kurierskie mają swoje protokoły szkodowe, które przy odbiorze dostawy należy wypełnić. Na stworzenie protokołu szkodowego jest tydzień od momentu odebrnia towaru, natomiast na domaganie się prawnie odszkodowania za poniesione szkody jest rok czasu na złożenie kompletu dokumentów. Najlepiej stworzyć protokół tego samego dnia przy kierowcy + zdjęcia. Wymagane dokumenty do złożenia reklamacji to
a. Oryginał protokołu szkodowego
b. oryginał listu przewozowego (w dodatkowych info dobrze jest wpisać że przyjęto towar uszkodzony)
c. FV (gdzie są wpisane kwoty na podstawie których dobiega się Pan roszczeń
należy uważać, aby zaznaczyć pola w których są m. in informacje jak towar jest zabezpieczony (tektura, styropian, czy jest umieszczone na paletach - uwaga szkło itd...) gdyż wtedy mamy większe szanse na uzyskanie odszkodowania. (proszę pamiętać że w tym przypadku wg prawa uzyskamy jedynie bodajże 80 % tej kwoty o którą się ubiegamy.
Jeżeli jest nie uszkodzenie w transporcie a brak w dostawie (w przypadku gdy nie ma zewnętrznych śladów uszkodzenia folii paletowej to szkoda czasu o ubieganie się o odszkodowanie gdyż go nie dostaniemy od firmy transportowej tylko od dostawcy - wtedy należy też mieć u siebie wzór protokołu różnic ilościowych w którym podpisać się mają min. 3 osoby najlepiej pracownicy magazynu - Nie wiem czy jest prawnie udokumentowane ile mamy na to czasu od momentu odebrania dostawy ale zazwyczaj do tygodnia czasu od odebrania towaru (wiadomo, że im wcześniej tym lepiej)
ad. 2 W tym wypadku należy zebrać podpis kierowcy na CMRce lub WZce (najlepiej już z ilościami uszkodzonych towarów), oraz stworzyć wzór własnego protokołu szkodowego z podpisem osoby, która przyjmowała protokół + podpisem kierowcy + oczywiście fotografie uszkodzonego towaru.
Jeżeli to była spedycja całopojazdowa należy dopisać nr plomby.
mam nadzieje, że te informacje wystarczą