Temat: firmy nie kojarzą chyba nazwy stanowiska logistyk
Dla wyjaśnienia podam, że odniosłem się tylko do transportu i magazynowania bardzo ogólnie.
ktoś kto zajmuje się transportem musi znać się na:
-prawie transportowym (głównie podczas korzystania z firm spedycyjnych - najbardziej drażni mnie jak nazywają firmy typu RABEN Schenker Spedycyjnymi. Owszem mają działy spedycji ale przy dystrybucji generalnie wysyła się dużo palet/paczek w różne miejsca a to już nie spedycja!)
-sposobem składania reklamacji (przypominam iż prawo transportowe to jedno a np firmy kurierskie odwołują sie do prawa pocztowego o ile się nie mylę)
-oczywiście wchodzą w grę również ceny świadczonych usług (w przypadku firm spedycyjnych wystarczy założyć konto na giełdzie transportowej i puścić info o ładunku i telefony z cenami dla logistyka zaczną się urywać. W przypadku firm kurierskich, które mają zorganizowaną sieć magazynów do pojedyńczych palet i paczek należy znać ich cenniki bo np inną cenę za paletę da RABEN a inną Schenker)
-w przypadku korzystania z firm kurierskich (przy wysyłce np 30 paczek ale każda w inne miejsce) powinniśmy znać przecież możliwości dostaw do danego miasta bo przeciez firma która ma oddział o ok 150 km od miejsca doręczenia nie puszcza a takie miasto kierowcy gdy uzbiera np 3 palety bo to jest nieopłacalne a wtedy czas doręczenia już nie jest 24h tylko 48h)
-ogólnie o decyzji w przesyłkach podczas sytuacji np odmowa przyjęcia towaru ( co robimy ? odbieramy spowrotem bo błąd w zamówieniu czy da się naprawić i wtedy odbiorca przyjmie a my nie musimy płacić za odbiór palety i wysłanie nowej bo jest jakaś mała niezgodność a więc też to jest związane z kosztami)
w przypadku magazynowania
- powinniśmy znać podstawowe dokumenty WZ PZ MM,
- mieć wgląd na protokoły niezgodności w przyjęciu lub dostawach
- umieć ogólnie się poruszać po magazynie w systemie komputerowym bo można narobić ładnego zamieszania w stanach magazynowych.
moim zdaniem logistyk nie powinien mieć nic wspólnego z płatnościami i zakupami. Od terminów płatności itp. jest księgowość a od zakupów jest generalnie specjalista ds. zakupów lub importu
logistyka to dystrybucja i tej wersji się trzymam bez dodawania obowiązków które nic z logistyką nie mają wspólnego...
z takim podejściem niedługo specjalsta ds. logistyki niebawem będzie i księgowym i kadrowym i kupcem i specjalistą ds importu/exportu - to może niebawem specjalista ds. logistyki będzie prezesem od razu ?? :)
pozdrawiam wszystkich biorących udział w dyskusji