Konrad S. ludzki haerowiec
Temat: wprowadzenie używanego komputera przenośnego oraz...
Witam Drogich Forumowiczów,W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą postanowiłem, wykorzystywane do jej celów: komputer przenośny oraz urządzenie wielofunkcyjne, wprowadzić do ewidencji środków trwałych.
Wszystko jednak jest proste do momentu, gdy mamy do czynienia z nowymi środkami, zakupionymi w związku z prowadzoną działalnością, udokumentowanymi fakturami VAT (znana wartość początkowa - cena nabycia).
W moim przypadku komputer został zakupiony w 2008 roku i wykorzystywany był od tej pory do celów prywatnych. Posiadam fakturę na jego zakup. W przypadku urządzenia wielofunkcyjnego nie posiadam dokumentu zakupu; było ono również wykorzystywane do celów prywatnych przed podjęciem DG.
Analizując przepisy, stwierdzam, że wprowadzając tylko komputer przenośny, powinienem skorzystać z art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOF. Zgodnie z generalną zasadą określoną w ww. artykule, wartość początkową środka trwałego nabytego w drodze kupna ustala się na podstawie ceny nabycia. W moim przypadku wartość jest znana, udokumentowana fakturą zakupu.
Na podparcie źródło: http://www.nettax.pl/serwis/nowosci/2009/090302_2.htm
Z kolei na urządzenie wielofunkcyjne nie posiadam już dowodu zakupu oraz nie pamiętam ceny zakupu. W związku z tym powinienem skorzystać z art. 22g ust. 8 ustawy o PDOF i wartość początkową urządzenia przyjąć w wysokości wynikającej z wyceny dokonanej przeze mnie, z uwzględnieniem cen rynkowych środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego oraz stan i stopień zużycia tego środka.
Wszystko byłoby ok, gdybym mógł uznać te urządzenia za osobne środki trwałe (komputer mogę), ale... niestety tak nie jest, bowiem urządzenie wielofunkcyjne nie stanowi w pełni samodzielnego urządzenia, którego wszystkie funkcje mogą realizować się w samodzielnej pracy. Muszę zatem zliczyć je "do kupy" z komputerem w ZESPÓŁ (ZESTAW) KOMPUTEROWY (KŚT 491).
Moje pytania:
1. czy prawidłowe będzie ustalenie wartości początkowej zestawu komputerowego przez zsumowanie ceny nabycia komputera z faktury VAT (z 2008 roku) oraz wartości początkowej urządzenia wielofunkcyjnego ustalonej na podstawie art. 22g ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (czyli wyceny dokonanej przeze mnie na grudzień poprzedniego roku) oraz wpisanie takiej kwoty jako wartość początkowa środka w EŚT?
2. czy jednak powinienem w obu przypadkach zastosować art. 22g ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dokonać wyceny każdego ze składników zespołu, zsumować i wpisać do EŚT)? - co jest na pewno mniej korzystne dla mnie
Wg mnie mogę zastosować metodę z pytania 1.
Z góry dziękuję za wszelkie sugestie oraz odpowiedzi, w tym i wykazanie błędów lub uwag do mojej interpretacji.
Pozdrawiam,
KonradKonrad S. edytował(a) ten post dnia 25.10.10 o godzinie 22:37