Konrad S.

Konrad S. ludzki haerowiec

Temat: wprowadzenie używanego komputera przenośnego oraz...

Witam Drogich Forumowiczów,

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą postanowiłem, wykorzystywane do jej celów: komputer przenośny oraz urządzenie wielofunkcyjne, wprowadzić do ewidencji środków trwałych.

Wszystko jednak jest proste do momentu, gdy mamy do czynienia z nowymi środkami, zakupionymi w związku z prowadzoną działalnością, udokumentowanymi fakturami VAT (znana wartość początkowa - cena nabycia).

W moim przypadku komputer został zakupiony w 2008 roku i wykorzystywany był od tej pory do celów prywatnych. Posiadam fakturę na jego zakup. W przypadku urządzenia wielofunkcyjnego nie posiadam dokumentu zakupu; było ono również wykorzystywane do celów prywatnych przed podjęciem DG.

Analizując przepisy, stwierdzam, że wprowadzając tylko komputer przenośny, powinienem skorzystać z art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOF. Zgodnie z generalną zasadą określoną w ww. artykule, wartość początkową środka trwałego nabytego w drodze kupna ustala się na podstawie ceny nabycia. W moim przypadku wartość jest znana, udokumentowana fakturą zakupu.
Na podparcie źródło: http://www.nettax.pl/serwis/nowosci/2009/090302_2.htm

Z kolei na urządzenie wielofunkcyjne nie posiadam już dowodu zakupu oraz nie pamiętam ceny zakupu. W związku z tym powinienem skorzystać z art. 22g ust. 8 ustawy o PDOF i wartość początkową urządzenia przyjąć w wysokości wynikającej z wyceny dokonanej przeze mnie, z uwzględnieniem cen rynkowych środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego oraz stan i stopień zużycia tego środka.

Wszystko byłoby ok, gdybym mógł uznać te urządzenia za osobne środki trwałe (komputer mogę), ale... niestety tak nie jest, bowiem urządzenie wielofunkcyjne nie stanowi w pełni samodzielnego urządzenia, którego wszystkie funkcje mogą realizować się w samodzielnej pracy. Muszę zatem zliczyć je "do kupy" z komputerem w ZESPÓŁ (ZESTAW) KOMPUTEROWY (KŚT 491).

Moje pytania:
1. czy prawidłowe będzie ustalenie wartości początkowej zestawu komputerowego przez zsumowanie ceny nabycia komputera z faktury VAT (z 2008 roku) oraz wartości początkowej urządzenia wielofunkcyjnego ustalonej na podstawie art. 22g ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (czyli wyceny dokonanej przeze mnie na grudzień poprzedniego roku) oraz wpisanie takiej kwoty jako wartość początkowa środka w EŚT?
2. czy jednak powinienem w obu przypadkach zastosować art. 22g ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dokonać wyceny każdego ze składników zespołu, zsumować i wpisać do EŚT)? - co jest na pewno mniej korzystne dla mnie

Wg mnie mogę zastosować metodę z pytania 1.

Z góry dziękuję za wszelkie sugestie oraz odpowiedzi, w tym i wykazanie błędów lub uwag do mojej interpretacji.

Pozdrawiam,

KonradKonrad S. edytował(a) ten post dnia 25.10.10 o godzinie 22:37
Agnieszka  Krzekotowska-Gło wacka

Agnieszka
Krzekotowska-Gło
wacka
"Klangor"
Rachunkowość

Temat: wprowadzenie używanego komputera przenośnego oraz...

Wiesz co... a może to urządzenie wielofunkcyjne nie jest aż tak drogocenne by je wrzucać na "typowe" środki trwałe? A ty może jesteś na pkpir i mógłbyś je wrzucić do ewidencji wyposażenia? A moze ten komputer też... 3500 to limit dla środków trwałych.

Jeszcze jest rozwiązanie w postaci takiej opcji "niskocenne środki trwałe" :D W spółce z o.o., którą prowadzę istnieje taka konstrukcja i się świetnie sprawdza do wprowadzania właśnie takich środków trwałych o niskiej wartości.

Ja sobie nie lubię utrudniać życia - drukarki i inne tego typu obiekty wprowadzam do ewidencji jako osobne środki. Takie podejście jest stosowane z grubsza w MSRach i nasi kontrolerzy już od dawna nie czepiają się tego rozwiązania.
Łączenie konkretnych monitorów z konkretnymi drukarkami i komputerami stacjonarnymi w zestawy komputerowe jest niepraktyczne i nieżyciowe.
Przecież razem z tym laptopem nie targasz wszędzie urządzenia wielofunkcyjnego...

Wyobraźmy sobie żuraw wieżowy. Taki żuraw składa się z wielu elementów, jak wstawki wieży, elementy wysięgnika, bloki balastowe. Firmy, które wynajmują żurawie wrzucają na środki trwałe poszczególne elementy żurawia. Dlaczego? Ano, bo żuraw na wynajem buduje się pod potrzeby klienta z różnych elementów (pod określoną wysokość, obciążenie...). No i teraz wyobraźmy sobie ten galimatias w tabeli amortyzacji, jeśli by to był jeden środek trwały... masakra :D

Ja bym oba środki potraktowała osobno...
Konrad S.

Konrad S. ludzki haerowiec

Temat: wprowadzenie używanego komputera przenośnego oraz...

Agnieszko, dziękuję za Twoją odpowiedź oraz zawarte w niej wskazówki.

W zasadzie, jeśli mam przyjąć cenę nabycia komputera z faktury, to będzie to ŚT (spełniony jest też warunek, że planuję używać dłużej niż rok)
O drukarce słyszałem, że mogą, ale nie muszą widzieć w tym problemu, że jest wpisana osobno.

Natomiast chodziło mi głównie o sytuację, że wprowadzam do EŚT jako zespół komp. i muszę ustalić wartość początkową - jak to zrobić? Metodą 1 czy 2 z mojego zapytania :)

Pozdrawiam,
Konrad



Wyślij zaproszenie do