Damian K.

Damian K. Inżynier budownictwa
w specjalności
kolejowej

Temat: Komputerowe wspomaganie w projektowaniu dróg kolejowych

Zastanawiałem się ostatnio nad taką kwestią:

W projektowaniu dróg kolejowych projektanci korzystają oczywiście z programów typu czysty AutoCad, MXRail, Civil, Ferrovia itp. Są to jednak bardziej programy, powiedzmy, rysunkowe. Natomiast do samego zaprojektowania linii kolejowej (krzywe przejściowe, przechyłki, obliczenia łuków koszowych, poszerzenia międzytorzy, projektowanie warstw ochronnych, poszerzenia skrajni w łukach i krzywych przejściowych przy peronach itp...) chyba jednak najczęściej korzysta się z niezawodnych arkuszy kalkulacyjnych, które każdy projektant ma gdzieś pod ręką.

Z programów, które służą do takich celów ja osobiście znam jedynie RaiLab, ale nie słyszałem jeszcze, żeby ktoś z niego korzystał ;) Zastanawiam się czy:

- arkusze, z których korzystają projektanci wystarczająco dobrze się sprawdzają i nie ma potrzeby w tym zakresie korzystać z żadnego oprogramowania

- nie ma dobrego oprogramowania, które rzeczywiście ułatwiałoby proces projektowania, byłoby intuicyjne i przyjazne.

Jakie jest na temat Wasze zdanie?

A taka myśl mnie naszła, gdy po raz n-ty obliczałem 20km linii kolejowej, łuk po łuku, po pytaniu: "A może jednak byśmy tam zrobili ...km/h". I wtedy sobie pomyślałem, jak to pięknie byłoby raz wpisać geometrię do programu, a potem zmienić tylko vmax, wydrukować parametry kinematyczne dla wszystkich łuków, dla całej trasy i po minucie roboty powiedzieć "NIE DA SIĘ!" :)

konto usunięte

Temat: Komputerowe wspomaganie w projektowaniu dróg kolejowych

a microstation bentley-owski?
Tomasz Królikowski

Tomasz Królikowski Projektant branży
torowej

Temat: Komputerowe wspomaganie w projektowaniu dróg kolejowych

Temat ciekawy i chętnie poznam sposoby kolegów po fachu ;-).

Co do automatyzacji pracy przy projektowaniu geometrii to myślałem o tym wiele razy i próbowałem wielu programów i w rezultacie jest tak jak piszesz - jedno program graficzny i drugie arkusz kalkulacyjny zrobiony moim sposobem, sprawdzony na 1000 sposobów i jak najbardziej dla mnie intuicyjny i jasny. Niestety geometria w planie ma to do siebie że przy każdym łuku trzeba rozpatrywać wiele parametrów naraz. Np fajnie wchodzi łuk o mniejszym promieniu, ale po wpisaniu przechyłki okazuje się że krzywe przejściowe są za krótkie i przechyłka za mała gdy już jest max... i czasem na odwrót. Ja najpierw robię przybliżoną geometrię w planie (przy regulacji - modernizacji) potem rozpatruję każdy łuk osobno wpisując poszczególne dane do tabelki w excelu - Vmax, R, h, Lkp, Lrampy. Jak mi którąś wartość wyświetli na czerwono to wracam w Civilu do tego łuku i edytuje do momentu aż wyjdzie ;-).

Kiedyś próbowałem zrobić w Civilu wyrażenia w kontroli geometrii albo w etykietach łuków, tak żeby wyświetlał automatycznie parametry kinematyczne łuków w etykietach i żeby pokazywał dupny żółty trójkąt na elemencie z przekroczonymi wartościami, ale niestety pojawił się problem nie do przejścia. Mianowicie w edytorze wyrażeń Civila (wzorów) nie ma możliwości przypisania automatycznego przechyłki do wzorów, da się ją przypisać do danej kilometracji na linii trasowania, ale nie da jej się potem użyć we wzorach. Można więc sobie tylko obliczać prost rzeczy np minimalną długość elementu (łuku, prostej), ale już przyrostu przyśpieszenia odśrodkowego nie... Pytałem o to kiedyś "ekspertów" Civilowych w Polsce i jednego Czecha i mi nikt nie odpowiedział jak to zrobić. Zostałem więc na razie przy sprawdzonym Excelu.

Z Civila na szybko można wyciągnąć tabelę geometrii i wkleić ją do excela, ale tam już przechyłki trzeba dla każdego łuku osobno wpisywać.

Nie wiem dokładnie, może ktoś inny się wypowie ale chyba w ferrovi jest taka możliwość przypisania przechyłek do osi i automatycznego wyświetlenia parametrów geometrycznych.
W railtracku chyba też są jakieś obliczenia możliwe, bo wiem że da sie przypisać przechyłki, ale railtracka bentleyowego też nie znam.

Piszcie jeśli macie jakieś lepsze sposoby na to.

Poza tym samo projektowanie geometrii nie przysparza nam tylu problemów co robienie potem tabelek z protokołami zdawczo odbiorczymi znaków regulacji.... Niestety w każdej części polski wymagają od nas innych - czasem wystarczą uproszczone z raportów szybkie do zrobienia, a czasem wymagają bardzo konkretnych układów tabeli i danych co przysparza bardzo dużo dubaniny w excelu i tym samym oczopląsu przy wielokilometrowej geometrii...

Pozdr
Damian K.

Damian K. Inżynier budownictwa
w specjalności
kolejowej

Temat: Komputerowe wspomaganie w projektowaniu dróg kolejowych

Tomasz Królikowski:
Kiedyś próbowałem zrobić w Civilu wyrażenia w kontroli geometrii albo w etykietach łuków...

No właśnie tak jest z civilem, że spędzasz długie godziny nad zrozumieniem tego programu i dostosowaniu go do własnych potrzeb a na sam koniec okazuje się, że i tak się nie da ;) Dzisiaj cały wieczór spędziłem nad samodzielnym zrobieniem porządnego podzespołu z przechyłką względem szyny wewnętrznej w łuku i wydaje się, że się udało, ale z civilem nigdy nic nie wiadomo...
Tomasz Królikowski:
Nie wiem dokładnie, może ktoś inny się wypowie ale chyba w ferrovi jest taka możliwość przypisania przechyłek do osi i automatycznego wyświetlenia parametrów geometrycznych.

Ferrovie testowaliśmy przez miesiąc i rzeczywiście możliwości wydają się ogromne, ale jak tylko poznaliśmy cenę to się skończyła zabawa. Nie było sensu dalej się w to zagłębiać.

Z programem, który mógłby automatycznie obliczać geometrię jest jeszcze taki problem, który dobrze widać na prostym przykładzie:

-> chcę zwiększyć prędkość -> zwiększam przechyłkę -> zwiększa się prędkość podnoszenia koła na rampie -> f przekracza wartość dopuszczalną

Stąd może wynikać błędny wniosek, że nie da się zwiększyć prędkości, przy istniejącej długości krzywej przejściowej. W rzeczywistości okazuje się, że żeby zwiększyć prędkość należy np. zmniejszyć przechyłkę. Przypadek może i rzadki, ale się zdarza.

Może rozwiązaniem byłoby obliczenie łuku przez program dla wszystkich możliwych przechyłek i wybór najkorzystniejszej opcji. Pozostałe zagadnienia to np. połączenia łuków krzywą przejściową, wstawką prostą, łuki koszowe, łuki odwrotne, przechyłki odwrotne... Czyli potrzebny by był program z jednej strony uwzględniający wszystkie możliwe przypadki, czyli rozbudowany, a z drugiej prosty w obsłudze i intuicyjny.
Jarek Rystaw

Jarek Rystaw Doradca Handlowy
systemów CAD,
Aplikom Sp. z o. o.

Temat: Komputerowe wspomaganie w projektowaniu dróg kolejowych

właśnie przygotowujemy specjalną ofertę na zakup nowych licencji FERROVIA, więc zapraszam po ofertę...
Jarek Rystaw

Jarek Rystaw Doradca Handlowy
systemów CAD,
Aplikom Sp. z o. o.

Temat: Komputerowe wspomaganie w projektowaniu dróg kolejowych

zapraszam na nową stronę http://supercad.pl poświęconą oprogramowaniu CGS Plateia; CGS Ferrovia; CGS Electra; CGS Aquaterra i Bricscad....

Następna dyskusja:

Program Ferrovia do projekt...




Wyślij zaproszenie do