konto usunięte

Temat: Kalaczakra

Fragment WPROWADZENIa DO KALACZAKRY
Wyjaśnienia udzielone przez Czcigodnego Dżhado Tulku Rinpocze
Bodhgaja, styczeń 2002 roku

Dosłowne, bezpośrednie tłumaczenie słowa Kalaczakra brzmi "krąg czasu", kala oznacza czas, zaś czakra znaczy krąg. Jeśli chcemy objaśniać Kalaczakrę, musimy dokonać tego z punktu widzenia trzech aspektów: podstawy, ścieżki i rezultatu.

Zgodnie z taką metodą wyjaśnień, na poziomie podstawy każdy z nas posiada formę fizyczną, która powstaje z trzech karmicznych złudzeń: przywiązania, awersji i głupoty, jak również z rozmaitych karmicznych przeszkadzających emocji.
Ta forma, będąca aspektem zwyczajnym, jest przyczyną cierpienia, zarówno nas samych, jak i innych czujących istot. Składniki tej formy fizcznej, kanały tantryczne, wiatry energii i substancje w ich obrębie, stanowią podstawę Kalaczakry, fundament naszej praktyki.

Gdy, z kolei, mówimy o ścieżce, mamy na myśli poziom, na którym wyznaczony zostaje sposób praktykowania. Mając na celu wyeliminowanie cierpienia - zarówno własnego jak i innych istot, kultywujemy niezmienną wielką szczęśliwość (niezmienną w tym sensie, że nie podlega ona zmianom na przestrzeni trzech czasów: przeszłości, teraźniejszości i przyszłości), a odpowiada umysłowi czystego światła.

Niezmienna wielka szczęśliwość, omawiana w Tantrze Kalaczakry, jest - sama w sobie - skrajnie subtelnym umysłem czystego światła, który medytuje na pustkę. Używając takiego skrajnie subtelnego stanu umysłu do medytacji na pustkę, wraz z odpowiednimi wizualizacjami, stopniowo zużywamy swoje fizyczne skupiska. Następuje to stopniowo, nie jest zjawiskiem jednorazowym, ale jest efektem kultywowania i praktyki.

Puste ciało i pusta forma mogą być, początkowo, zjawiskami nieuchwytnymi, lecz systematycznie, poprzez kultywowanie ich na przestrzeni czasu, jesteśmy w stanie stopniowo wyczerpywać skupiska fizyczne, i jako ostateczny rezultat osiągnąć ciało pustej formy.

Dzięki medytacji następuje stopniowe urzeczywistnianie się pustej formy, powołujemy ją do życia(...).

Pusta forma, która powstaje z umysłu czystego światła, i umysł czystego światła sam w sobie, stają się przyczyną dla osiągnięcia świętego umysłu buddy - osiągamy, nieoddzielne od siebie, święty umysł i ciało buddy. To doprowadza nas do fazy rezultatu, w której ciało pustej formy osiągamy równocześnie z umysłem niezmiennej, najwyższej szczęśliwości - ciało przejawiające się w formie różnych bóstw mandali, a posiadające naturę wielkiej szczęśliwości i czystego światła.

źródło:http://www.geocities.com/gelug_polska/text/jhado.tulku...