konto usunięte

Temat: Tenga Rinpocze "równość poglądów szkół szentong i rangtong"

"Kolejny wers skierowany jest do Kynkhjena Dolpo Sanje Szieraba Gjaltsena, który pochodził z okolic Dolpo. Jego imię znaczy: " Wszystko wiedzący z Dolpo, Chorągiew Zwycięstwa Mądrości". Był on bardzo znanym, niezwykłym nauczycielem o wielkiej inteligencji i niezrównanej erudycji, wskazującym wszystkie cechy urzeczywistnienia.
Zawdzięczamy mu przede wszystkim rozróżnienie znane jako twierdzenie dwu szkół: Rangtong i Szentong. Szkoła Rangtong uważa, że zewnętrzne zjawiska sa puste same w sobie, to znaczy pozbawione samoistnego bytu, i umysł też jest pusty. Natomiast szkoła Szentong twierdzi, że umysł jest pusty w odniesieniu do innych zjawisk, to jest pozbawiony wszelkich ich cech, nie jest jednak pusty sam w sobie, nie jest nicością, lecz posiada naturę Buddy. To rozróżnienie, znane do dziś "Wszystko wiedzący z Dolpo" przedstawił jako pierwszy. On również za pomoca tego rozróżnienia propagował i rozpowszechniał w Tybecie zwłaszcza tradycję szentong, która wykazuje, że podstawowa natura naszego umysłu jest wolna od tego, co obce jej istocie.
Niektórzy przestawiają to wciąż tak, jakoby istniały dwa różne ujęcia: "Byt pusty w sobie", czyli Rangtong, oraz "pustość od tego, co obce istocie umysłu", czyli Szentong, i to ujęcia tak różne i wzajemnie się wykluczające, jak na przykład jasność dnia i ciemność nocy albo jak ogień i woda. Jeśli jedno istnieje, nie może istnieć drugie; jeśli jedno jest prawdziwe, drugie musi być fałszywe i na odwrót. A tak w żadnym wypadku nie jest.
Nie zważając na powyższe opinie, wielki mistrz Mipham Gjamtso Rinpocze w jednym ze swoich dzieł pt. "Pochodnia pierwotnej mądrości" wskazał na to, że oba sposoby widzenia mają całkiem niezależne uzasadnienie i w żadnym wypadku wzajemnie się nie wykluczają. Przy kierunku nauczania Rangtong nie chodzi o nic innego, jak o objaśnienie drugiego cyklu nauk Buddy, w którym podkreśla on naturalną pustość wszystkich zjawisk. Ostateczny, trzeci cykl nauk Buddy, odpowiada sposobowi widzenia szkoły Szentong, która głosi, że podstawowa natura naszego umysłu jest pusta od tego, co obce jego istocie.
Oba sposoby widzenia nie wykluczają się nawzajem, podobnie jak słowa Buddy z różnych cykli nauk, one raczej objaśniają różnorodne aspekty, które wzajemnie się uzupełniają".
Fragment komentarza Tengi Rinpocze do znanej w Karma Kagyu praktyki "Wołanie lamy z daleka".paweł włodarczyk edytował(a) ten post dnia 01.09.11 o godzinie 07:58

Temat: Tenga Rinpocze "równość poglądów szkół szentong i rangtong"

Namkai Norbu, wyraźnie odkreślił Tenghi koncepcje od swoich.
Paweł Ulicki

Paweł Ulicki Jakość, Bosch and
Siemens Home
Apliance Group

Temat: Tenga Rinpocze "równość poglądów szkół szentong i rangtong"

rangtong: istnieje iluzja, pusta w swej naturze.
szentong: istnieje postrzegający iluzję.
detong: Jakie to wszystko piękne. O! jest PIWOOOO!

tak z przymrużeniem oka ;)
Rafał Maurin

Rafał Maurin COACH , Trener
Rozwoju

Temat: Tenga Rinpocze "równość poglądów szkół szentong i rangtong"

Paweł Ulicki:
rangtong: istnieje iluzja, pusta w swej naturze.
szentong: istnieje postrzegający iluzję.
detong: Jakie to wszystko piękne. O! jest PIWOOOO!

tak z przymrużeniem oka ;)

To , jak bardzo to oko będzie przymrużone, zależy od tego ile będzie tego piwa ;)

Rangtong - piwo nie istnieje samo w sobie,nie ma też nikogo kto mógłby je wypić, jednak nie można powiedzieć że go nie ma, bo pieni się w szklance...

Szentong - Choć piwo jest iluzoryczne, to nie jest li tylko "pustym" piwem - jest ono w swej naturze JASNE i PEŁNE.

Detong - gul,gul,gul,gul,gul.....Ahhhhhh!

konto usunięte

Temat: Tenga Rinpocze "równość poglądów szkół szentong i rangtong"

Rafał Maurin:

Rangtong - piwo nie istnieje samo w sobie, nie ma też nikogo kto mógłby je wypić,

jednak nie można powiedzieć, że nie ma nikogo, kto mógłby je wypić,
bo ktos je jednak wypija.

konto usunięte

Temat: Tenga Rinpocze "równość poglądów szkół szentong i rangtong"

Bartek Woźniak:
Rafał Maurin:

Rangtong - piwo nie istnieje samo w sobie, nie ma też nikogo kto mógłby je wypić,

jednak nie można powiedzieć, że nie ma nikogo, kto mógłby je wypić,
bo ktos je jednak wypija.
szczególnie skrót detong;):):):)
Rafał Maurin

Rafał Maurin COACH , Trener
Rozwoju

Temat: Tenga Rinpocze "równość poglądów szkół szentong i rangtong"

Bartek Woźniak:

jednak nie można powiedzieć, że nie ma nikogo, kto mógłby je wypić,
bo ktos je jednak wypija.

Oj tam, oj tam ...
Komuś kogo nie ma, wydaje się że wypija piwo, którego też nie ma...
Na zdrowie !
Eryk H.

Eryk H. Samozatrudnienie

Temat: Tenga Rinpocze "równość poglądów szkół szentong i rangtong"

Piwo to Oświecenia paliwo :-)

konto usunięte

Temat: Tenga Rinpocze "równość poglądów szkół szentong i rangtong"

Rafał Maurin:
Bartek Woźniak:

jednak nie można powiedzieć, że nie ma nikogo, kto mógłby je wypić,
bo ktos je jednak wypija.

Oj tam, oj tam ...
Komuś kogo nie ma, wydaje się że wypija piwo, którego też nie ma...
Na zdrowie !

A co Tobie się wydaje? :)
Rafał Maurin

Rafał Maurin COACH , Trener
Rozwoju

Temat: Tenga Rinpocze "równość poglądów szkół szentong i rangtong"

Komuś kogo nie ma, wydaje się że wypija piwo, którego też nie ma...
Na zdrowie !

A co Tobie się wydaje? :)

Komu ? ;)
Im bardziej utożsamiam się z JA, tym bardziej wszystko mi się wydaje.

Ktoś kiedyś powiedział ładnie, że JA jest jak skrzynka z narzędziami w samochodzie.
Warto ją mieć na podorędziu, lub w bagażniku, ale kiedy zasłania nam przednią szybę i nic poza nią nie widać, to mamy problem...

Mam nadzieję że kiedyś schowam tę skrzynkę do bagażnika...
Rafał Maurin

Rafał Maurin COACH , Trener
Rozwoju

Temat: Tenga Rinpocze "równość poglądów szkół szentong i rangtong"

Co wciąż nie zmienia faktu, że ostatecznie nie ma ani samochodu, ani mnie,
ani żadnej skrzynki, którą trzeba gdzieś chować :)))Rafał Maurin edytował(a) ten post dnia 12.09.11 o godzinie 15:31

konto usunięte

Temat: Tenga Rinpocze "równość poglądów szkół szentong i rangtong"

Rafał Maurin:
Co wciąż nie zmienia faktu, że ostatecznie nie ma ani samochodu, ani mnie,
ani żadnej skrzynki, którą trzeba gdzieś chować :)))

czy coś praktycznego z tego wynika?

konto usunięte

Temat: Tenga Rinpocze "równość poglądów szkół szentong i rangtong"

" Buddyjski pogląd "pustki innego" (szentong) uznawany przez wielu za kontrowersyjny, w XVII stuleciu opatrzony został przez rząd tybetański etykietką herezji, co spowodowało zakaz jego rozpowszechniania przez prawie dwa stulecia. Pogląd ten przeciwstawia pustkę relatywnych zjawisk pustce ostatecznej rzeczywistości. Relatywne zjawiska są puste, gdyż nie mają własnej natury - pojawiają się dzięki zaistnieniu odpowiednich przyczyn i warunków. Ostateczna rzeczywistość nie jest takim zjawiskiem. Zgodnie z szentong, jest niezmienna, wieczna, niezłożona i całkowicie pozbawiona wszystkiego, co jest złożone i nietrwałe. Ponieważ jest wolna od wszelkich relatywnych zjawisk, można uznać ją za pustą, czyli wolną od wszelkich splamień. "

http://www.buddyzm.edu.pl/cybersangha/page.php?id=789

Pogląd szentong przeciwstawia pustkę relatywnych zjawisk pustce ostatecznej rzeczywistości?

W innych szkołach "ostateczna rzeczywistość"
jest właśnie pustką relatywnych zjawisk.

Z powyższego fragmentu wynika chyba,
że "relatywne zjawiska" i "ostateczna rzeczywistość"
to dwie różne klasy nie mające ze sobą punktu wspólnego?

Następna dyskusja:

Tenga Rinpocze




Wyślij zaproszenie do