konto usunięte

Temat: Sześć dharm Naropy

Sześć dharm Naropy znane też jako Sześć Jog Naropy należą do wyjątkowych skarbów Kagyu. Postanowiłem tutaj podać garść informacji i ilustracji na ten temat. Z oczywistych względów będą to tylko ogólne informacje.paweł włodarczyk edytował(a) ten post dnia 06.06.09 o godzinie 12:22

konto usunięte

Temat: Sześć dharm Naropy


Obrazek


mahasiddha Naropa
Bartosz Kazibudzki

Bartosz Kazibudzki ScalenieDuszy.pl

Temat: Sześć dharm Naropy

nie wieme czy chcesz ten topic tylko swój i Naropy, jakkolwiek :P

spodobał mi się motyw że gra na trąbie (rogu?). jako didge grajek,
podpowiesz czy sa jakieś poważniejsze praktyki z tego typu instrumentem ?

Temat: Sześć dharm Naropy

paweł włodarczyk:
Sześć dharm Naropy znane też jako Sześć Jog Naropy należą do wyjątkowych skarbów Kagyu. Postanowiłem tutaj podać garść informacji i ilustracji na ten temat. Z oczywistych względów będą to tylko ogólne informacje.
To opisz proszę te 6 jog Naropy.
(ps. Bart nie żartuj)Witosław S. edytował(a) ten post dnia 08.06.09 o godzinie 00:16

konto usunięte

Temat: Sześć dharm Naropy

Bartosz Kazibudzki:
nie wieme czy chcesz ten topic tylko swój i Naropy, jakkolwiek :P

spodobał mi się motyw że gra na trąbie (rogu?). jako didge grajek,
podpowiesz czy sa jakieś poważniejsze praktyki z tego typu instrumentem ?

Szczerze mówiąc Nie Wiem. Owszem, coś tam wiem na temat gry na kanglingu. Wydaje się, że trąba(róg) na której gra Naropa ma bardziej symboliczne znaczenie. Jakie? nie wiem. Wadżrajana ma niezwykle rozbudowaną wielopoziomową symbolikę. Trudno to wszystko ogarnąć. Osobiście ograniczam się przede wszystkim do znajomości symboliki itp. związanej z praktykami, które sam wykonuję.

konto usunięte

Temat: Sześć dharm Naropy

Mahamudra i Sześć dharm Naropy (Sześć Jog Naropy) tyb. Naro cie druk są kwintesencją linii przekazu Kagyu. Mahasiddha Tilopa, otrzymał nauki Sześciu Dharm(jog) od różnych nauczycieli.
- Nauki o Iluzorycznym ciele i Wyrzucaniu świadomości dostał od Nagardżuny.
- Nauki o Jodze snów i stanie Bardo dostał od Czariapy
- Nauki o Przejrzystym świetle od Lawapy
- Nauki o wewnętrznym ogniu dostał od jogini Sumati(Sudhagini)
Ponieważ te cztery ustne tradycje połączyły się w jedną, Linia Tilopy stała się znana jako Kagyu.
Kagyu jest skrótem od „ka bab szi gyu”, co znaczy linia czterech przekazów. Mahasiddha Naropa otrzymał przekaz Sześciu Dharm od Tilopy. On i jego siostra Niguma nauczali tych praktyk tak szeroko, że stały się znane jako Sześć Jog Naropy i Sześć jog Nigumy. Obie wersje są wciąż zachowane i nauczane w linii Kagyu.
Przez ostatnie tysiąc lat nauki te były strzeżone i przekazywane w sekrecie. Nadal zachowane są w pierwotnej formie jako ustny przekaz dawany jedynie tym, którzy przejdą dokładne przygotowania.
Każdy – mężczyzna czy kobieta, stary czy młody, mnich czy człowiek świecki – praktykując te nauki po uprzednim przygotowaniu – jest w stanie osiągnąć stan Buddy.
Podstawą do uzyskania tych niezwykle głębokich nauk jest ukończenie nyndro oraz praktyka pełnej fazy procesu stwarzania jednego z jidamów anuttara joga tantry np. Białej Tary, Śri Czakrasamwary, Wadżrawarahi, Kalaczakry, Wadżrasattwy, Hewadżry.

Nauka i praktyka „Sześciu obrotowych ćwiczeń Naropy” i oddechu wazy stanowią praktyczne wprowadzenie do Sześciu Jog Naropy.

Czandali

Pierwszą jogą jest praktyka wewnętrznego żaru sanskr. Czandali tyb. tummo znaczy „wściekły” lub „gniewny”. Podstawą tej praktyki jest opanowanie pełnego oddechu wazy. Oparciem dla tej praktyki jest czakra zwana „koło wypromieniowania” położona na wysokości pępka. Czandali(tummo) jest metodą, która oczyszcza praktykującego ze wszelkich nawykowych skłonności nagromadzonych przez pożądanie(jedną z pięciu trucizn umysłu). Jednym z charakterystycznych elementów tej jogi jest wytwarzanie pewnego rodzaju ciepła psychicznego, które służy do spalenia wszelkich przeszkód i pomieszania. Inną ważną częścią tej jogi jest praktykowanie z kanałami, wiatrami i esencjami sanskr. nadi, waju i bindu, tyb. tsa, lung, tigle.
Ogólnie mówiąc praktyka Czandali ma dwie fazy:
- medytowanie na jogę wewnętrznego żaru, w celu wprowadzenia wiatrów energii do kanału centralnego(avadhuti tyb. tsa uma)
- metoda pobudzania czterech błogości, którą praktykujemy po wprowadzeniu wiatrów energii do kanału centralnego.
Teksty tantryczne opisują wiatry energii(waju) jako konia, umysł(mana) jako jeźdźca, kanały energii(nadi) jako ścieżki, a esencje(bindu) jako pokarm umysłu. Wiatry energii działają głównie w dwóch kanałach lewym(lalana) i prawym(rasana), dlatego nasz umysł pojmuje rzeczy w sposób dualistyczny. Te dwa kanały reprezentują m.in. działania przedmiotowo-podmiotowe.
Kiedy wprowadzimy wiatry energii do centralnego kanału(avadhuti), to przemienią się one w wiatr (energii) mądrości. Wówczas umysł pojmuje niedualność zjawisk i urzeczywistnia wszystkie dharmy jako niezrodzone.
Praktyka Czandali(tummo) stanowi podstawę pozostałych pięciu jog Naropy.paweł włodarczyk edytował(a) ten post dnia 23.07.09 o godzinie 22:49

konto usunięte

Temat: Sześć dharm Naropy

Majadeha

Majadeha tyb. Gyu Ly „Iluzoryczne ciało”. Oparciem dla tej praktyki jest czakra zwana „koło wielkiej radości” znajdującą się na wysokości czoła. Dzięki praktyce „Iluzorycznego ciała” praktykujący m.in. uwalnia się od tendencji nawykowych gromadzonych pod wpływem dumy i zawiści – dwóch z pięciu trucizn umysłu.

Svapna

Svapna tyb. Milam "Joga snu". Oparciem dla tej praktyki jest czakra zwana "koło przyjemności" znajdujące się w niższej części gardła. Praktyka ta m.in. oczyszcza gniew - jedną z pięciu trucizn umysłu.
Pierwszym etapem tej praktyki jest rozpoznanie w czasie śnienia, że jest to sen. Kolejnym etapem jest wykorzystanie snu jako pomocy w praktykowaniu różnych duchowych ćwiczeń, także tych, które dotyczą iluzorycznego ciała. Regularna praktyka jogi snu ma wielki wpływ na stan jawy. W efekcie praktykujący dochodzi do tego, że przestaje dostrzegać różnicę między snem, stanem jawy i śmiercią. Doprowadzenie tej jogi do doskonałości m.in. sprawia, że można udać się - w marzeniach sennych - do czystych krain i np. otrzymać tam nauki od Buddy. Można też np. udać się do niższych sfer i zobaczyć cierpienia przebywających tam istot.

Prabhasvara

Prabhasvara tyb. Ysel znaczy „Przejrzyste światło”. Oparciem dla tej praktyki jest czakra zwana "koło dharmy" znajdujące się w centrum klatki piersiowej. Joga przejrzystego światła stanowi esencję Sześciu Jog Naropy. Joga przejrzystego światła jest metodą oczyszczania skłonności nawykowych głębokiego snu. Joga ta pomaga usunąć niewiedzę, jedną z pięciu trucizn umysłu.

Opisane tuta taj cztery jogi tworzą cztery podstawowe jogi Naropy.
Kolejne dwie jogi Naropy: "Joga stanu pośredniego - Bardo" i joga wyrzucania świadomości - Phowa są naukami dodatkowymi.

konto usunięte

Temat: Sześć dharm Naropy

Joga Bardo
Stan pośredni skr. antarabhava tyb. bardo bywa klasyfikowany na wiele różnych sposobów. Najbardziej znana jest klasyfikacja Marpy gdzie wyróżnia się trzy rodzaje Bardo:
- stan pośredni pomiędzy narodzinami a śmiercią
- stan pośredni snu
- stan pośredni stawania się czyli pomiędzy śmiercią a ponownymi narodzinami
Jest to ważny etap, gdyż silna reakcja w tym czasie przynosi natychmiastowy efekt, decydujący w jakiej sferze dana osoba się odrodzi.
Praktyka jogi bardo dotyczy tego ostatniego okresu.
Zalecane są tutaj trzy stopnie praktyki:
1. Najlepszą z nich jest rozpoznanie jasnego światła w chwili, gdy jest ono doświadczane w czasie śmierci.
2. Następnym stopniem jest praktyka iluzorycznego ciała, którą wykonuje się, gdy ciało mentalne oddzieli się od martwego ciała fizycznego.
3. Praktykujący stosuje techniki medytacyjne powstrzymujące przed wkroczeniem do sześciu sfer sansary. Niektóre w nich omówione zostały w tzw. "Tybetańskiej Księdze Umarłych".

Po śmierci znajdujemy się w stanie pośrednim, gdzie posiadamy tzw. 'ciało mentalne".

konto usunięte

Temat: Sześć dharm Naropy

Joga wyrzucania świadomości skr. samkranti joga tyb. Phoła.
Ogólne informacje na tema Phoła można znaleźć tutaj:

Joga przeniesienia świadomości inaczej joga wielkiej projekcji do nowej siedziby tyb.Drong-dżung

Jest to szczególna praktyka polegająca na przeniesieniu swojej świadomości do drugiego ciała(tzw. nowej siedziby). Zgodnie z naukami pradźniaparamity, wyrażenia "projekcja do nowej siedziby" używa się dlatego, ponieważ jogin przenosi swoją świadomość do niezepsutych zwłok innej osoby. wyjasnienia do tej praktyki stanowi specjalność anuttarajoga tantry i naucza się jej szeroko w wielu matczynych tantrach. również w ojcowskich tantrach można znaleźć wzmianki na temat tej praktyki. Jednym z wymagań tej praktyki jest rozwinięcie zdolności do zablokowania przepływu energii, jak również zdolności oczyszczania bram przez użycie techniki oddychania wazowego celem skierowania energii do kanału centralnego. Wymagana jest także umiejętność kontrolowania czerwonego elementu w czakrze pępka za pomocą tummo i wykorzystanie jej do pobudzenia świadomości, która "jedzie" na subtelnych energiach reprezentowanych przez Hum w czakrze serca.
Cel praktyki.
Powody wykonywania jogi przeniesienia świadomości do innej siedziby mogą być wielorakie np.
Na przykład ktoś ma wielka motywację zrealizować jakieś wielkie czyny dla dobra innych czujących istot, ale jego ciało zaczyna poważnie chorować.Pojawia się zagrożenie śmiercią. wówczas jogin może uznać za korzystne zdobycie innego bardziej odpowiedniego ciała w którym będzie mógł zrealizować swoje czyny dla dobra innych. Oczywiście jest to tylko prosty przykład sytuacji, kiedy jogin może zastosować jogę przenoszenia świadomości do drugiego ciała.paweł włodarczyk edytował(a) ten post dnia 12.02.10 o godzinie 14:38

konto usunięte

Temat: Sześć dharm Naropy

W tradycji tantrycznej nie ma zgody co do ilości i zawartości jog(dharm) Naropy. Początkowo zamiast jogi snu jedną z ostatnich praktyk była joga przeniesienia świadomości do innego ciała. Taki układ występował u samego Naropy. Na przykład Marpa Sześć jog Naropy skondensował w trzy jogi:
1. Podstawę: joga candali tyb. tummo.
2. główne jogi:
- ciała iluzorycznego
- przejrzystego światła
3. jogi dodatkowe:
czyli trzy z wyżej wymienionych.

Istnieją teksty, które wspominają o ośmiu jogach, dziesięciu jogach Naropy lub innej ich liczbie. spowodowane jest to tym, że teksty te uwzględniają większa ilość dodatkowych praktyk. Jednakże najbardziej znaną i popularną wersja jest Sześć Jog Naropy.
Ahapramana samaja nama dakini upadesia, z komentarzem Marpy, to podstawowe dzieło dotyczące sześciu jog.paweł włodarczyk edytował(a) ten post dnia 23.07.09 o godzinie 22:47

Temat: Sześć dharm Naropy

swietnie, a o Nagardżunie coś?Albo postać Sarahy?

konto usunięte

Temat: Sześć dharm Naropy

Witosław S.:
swietnie, a o Nagardżunie coś?Albo postać Sarahy?
Zobaczymy:) są wakacje.
Przy opisie "praktyki wielkiej projekcji" pominąłem pewne szczegóły co by nie szokować innych. Chodzi mi o miejsce praktyki, ołtarz i to co się robi ze zwłokami.

konto usunięte

Temat: Sześć dharm Naropy


Obrazek



Obrazek


Fragment podręcznika do praktyki Sześciu jog Naropy

Temat: Sześć dharm Naropy

To wygląda trochę podobnie do Jantrayogi.

konto usunięte

Temat: Sześć dharm Naropy

Naropa

Pieśń wadżry, streszczająca sześć jog.

Skłaniam się do stóp łaskawego pana.
Ty, Marpa Lotsawa z Tybetu,
Z wolnym i pięknym ciałem
I z zasmuconym tego lata umysłem, słuchaj tych słów.
Metodą uspokajania umysłu, jest pewność poglądu.
Metodą uspokajania ciała jest siła medytacji
Na zewnątrz jest tylko iluzoryczna forma dewów.
Wewnątrz są to po prostu trzy nadi i cztery czakry.
Poniżej jest uderzenie A, candali.
Powyżej jest forma litery HAM.
Powyżej i poniżej są koła prany.
Praktyka utrzymująca siłę życiową w podobny sposób jak waza.
Pomiędzy literami doświadczenie błogości, pustki i szczęśliwości.
Nazywamy to ustnymi pouczeniami candali.
Lotsawo, czy dokładnie opanowałeś pranę?

Zewnętrzny wygląd jest tylko iluzją.
Wewnętrzne doświadczenie jest niewyrażalne.
Dzień i noc, doświadczenia, są po prostu Nirmanakają.
Nazywamy to ustnymi pouczeniami ciała iluzorycznego.
Lotsawo, czy doświadczyłeś braku przywiązania?

Gdy doświadczasz pomieszania snów,
Wizualizuj w gardle promieniującą światłem sylabę OM.
Wskutek stwarzania nawykowych myśli:
Jeśli śnisz o mężczyźnie, mówi się, że jest on męskim duchem;
Jeśli śnisz o kobiecie, jest ona żeńskim duchem;
Jeśli śnisz o zwierzętach, uważa się je za nagi;
Jeśli twój sen jest pomyślny, jesteś nim wzmocniony;
Jeśli twój sen jest niepomyślny, czujesz się nieszczęśliwy;
Jeśli nie rozumiesz, że duchy powstają z korzenia umysłu,
Nie wyczerpiesz duchów dyskursywnych myśli.
Samowyzwalające dobro i zło jest znaczeniem tej nauki.
Nazywamy to ustnymi pouczeniami snu.
Lotsawo, czy urzeczywistniłeś ich naturę?

W czasie pomiędzy zaśnięciem, a śnieniem
W stanie ułudy, która jest esencją Dharmakaji,
Doświadcza się niewyrażalnej błogości i świetlistości.
Opieczętuj to wtedy świetlistością
A pojawi się głęboki sen świetlistości.
Lotsawo, czy pojąłeś, że umysł jest niezrodzony?

Osiem wejść to otwory sansary.
Jedno wyjście jest ścieżką mahamudry.
Gdy zamkniętych jest osiem wyjść, a jedno jest otwarte,
Łukiem prany, strzałą umysłu
Wyrzucana jest cięciwą litera HIK
I tak świadomość wystrzeliwuje przez otwór Brahmy.
Nazywamy to ustnymi pouczeniami Wyrzucania Świadomości.
Lotsawo, czy potrafisz we właściwym czasie zatrzymać swoją pranę?

Gdy nadchodzi czas opuszczenia ciała,
Znajdujesz inne ciało jako prawdziwy święty obiekt.
Potem nasienna sylaba jedzie na koniu prany.
Z pomocą kół prany
Opuszczasz swoje ciało jak pusty dom
I wchodzisz do innego ciała, które jest esencją Nirmanakaji.
Nazywamy to pouczeniami Przeniesienia Świadomości.
Lotsawo, czy twoja prana nadaje się do użytku?

Umysł w czasie śnienia
Powinien być zmieszany z umysłem bardo.
Jego esencja jest Sambhogakaja.
Obydwa aspekty, czysty i nieczysty, dwóch kaji foremnych
Osiąga się, gdy nadchodzi czas bardo.
Istotą stanu bardo jest rozpuszczanie i wyrzucanie świadomości.
Nazywamy to ustnymi pouczeniami bardo.
Lotsawo, czy praktykowałeś bardo?

Konieczne jest studiowanie zewnętrznych i wewnętrznych nauk.
Zrozumienie ich umożliwi ci pokonanie dwóch skrajności.
Gdy odcięciu ulega niepewność co do istnienia i nieistnienia.
To jest tą jedną ścieżką, z której nie zbłądzisz.
Jak mógłby istnieć na niej smutek?



Wyślij zaproszenie do