konto usunięte
Temat: Sadhana Karma Pakszi
Sadhana II Karmapy, Karma Pakszi, uważanego za emanację Padmasambhawy, należy do najważniejszych praktyk w tradycji Karma Kagyu. Jest ona guru jogą, niosącą błogosławieństwo linii przekazu. Jednocześnie stanowi praktykę jidama, pozwalającą szybko osiągnąć urzeczywistnienie natury umysłu. Jest też praktyką strażników i dakiń, usuwającą rozmaite przeszkody na duchowej ścieżce. Ponieważ jest tak ważna, zwykle stanowi część tradycyjnego trzyletniego odosobnienia medytacyjnego.Krótka historia sadhany Karma Pakszi
Przekaz sadhany Karma Pakszi pochodzi od tertona Jonge Mindziura Dordże.
Terton Jonge Mindziur Dordże był ningmapą, żył w czasach X i XI Karmapy. Mając 25 lat przebywał na odosobnieniu w klasztorze Dzodzi. Podczas tego odosobnienia w pełni urzeczywistnił praktykę Mahakali Bernagcien. Podczas odosobnienia, rano o świcie, ale nie we śnie miał wizję jasnego, skrzącego się światła, pośród którego ukazała mu się mandala Karma Pakszi. W centrum był Karma Pakszi. Ponad jego głową Guru Rinpocze. Po prawej stronie Karma Pakszi był Hajagriwa, po lewej Dordże Phamo. Za Karma Pakszi, Reczungpa. Przed Karma Pakszi był Mahakala Bernagcien, Palden Lhamo i Dordże Lekpa. W tej wizji, Karma Pakszi przekazał mu esencjonalne nauki dotyczące podstawy, ścieżki i owocu mahamudry.
Sadhana Karma Pakszi jest gongter, czyli termą umysłu. Pełna nazwa sadhany brzmi:
Przekazana w wizji sadhana Karma Pakszi.
Podstawą praktyki sadhany Karma Pakszi jest otrzymanie pełnej inicjacji, ustnego przekazu tekstu sadhany i wyjaśnień
Podobnie jak każda inna praktyka wadżrajany, sadhana Karma Pakszi składa się z dwóch faz:
- fazy stwarzania tyb. cierim
- fazy doskonałości tyb. dzogrim
A ponieważ sadhana ta praktykowana jest w starym stylu ningma, dlatego w głównej części praktyki medytuje się równocześnie na siebie w formie jidama(dakcie) i jidama przed sobą(dyncie).
Warto przy okazji wyjaśnić, że należy odróżnić dwa pojęcia ningmapa jako nazwa szkoły i ningmapa jako styl praktyki, który pochodzi z pierwszego okresu tłumaczeń. Medytacje z tego okresu wykonuje się nieco inaczej niż praktyki pochodzące z nowego okresu tłumaczeń tyb. sarma, związanego miedzy innymi z aktywnością Atisi, Marpy, Khyungpo Naldziora itd.
Głównym jidamem w tej sadhanie jest Karmapa Karma Pakszi jako nieoddzielny od Czenrezika Dzialła Dziamtso. Natomiast sam Karma Pakszi ucieleśnia moc i energię Dordże Drollo, gniewnej formy Guru Padmasambhawy. Istnieje bardzo silne powiązanie między Karmapami a Guru Rinpocze, np. linia inkarnacji Karmapów była przepowiedziana przez Guru Rinpocze. W jednym z poprzednich żywotów Karmapa był jednym z dwudziestu pięciu uczniów Padmasambawy.
Karma Pakszi
W tej sadhanie, Karma Pakszi otoczony jest orszakiem:
- król gniewnych - Hajagriwa
- Dakini Dordże Phagmo
- Mahakala Dordże Bernagcien
- Dordże legpa
- Palden Lhamo Rangdziungdzialmo
- Reczungpa jako nieoddzielny od Wadżrapani.
mandala Karma Pakszi
W głównej części sadhany, medytujemy, że my sami jesteśmy Karma Pakszi otoczeni orszakiem pięciu oceanów: po naszej prawej stronie stoi Hajagriwa – ocean wszystkich daków, po naszej lewej stronie Dordże Phamo – ocean wszystkich dakiń. Ponad naszą głową znajduje się „Pan Rodziny”, tutaj jest nim Padmasambhawa – ocean wszystkich lamów, za nami jest Reczungpa – ocean wszystkich mahasiddhów, przed nami Mahakala Bernagcien z orszakiem – ocean wszystkich strażników. Taka sama mandala jest przed nami.
Powtarzanie mantr.
Istnieje wiele sposób powtarzania mantr na przykład istnieją sadhany, w których powtarza się się tylko mantrę centralnego jidama (np. sadhana Sandzie Menla/Buddy Medycyny) jednocześnie aktywizowane są wszystkie bóstwa mandali, wówczas nie ma potrzeby powtarzania związanych z nimi mantr.
W przypadku sadhany Karma Pakszi oprócz powtarzania rdzennej mantry głównego jidama tj. Karma Pakszi, dodatkowo powtarza się mantry poszczególnych „bóstw” mandali:
- rdzenną mantrę guru Padmasambhawy
- rdzenną Mantrę Wadżrapani
- rdzenną mantrę Hajagriwy
- krótką mantrę Wadżrawarahi tyb. Dordże Phagmo
- mantrę ciała jab - Mahakali Dordże Bernagcien
- mantrę Śri Dewi tyb. Palden Lhamo(forma Rangdziung Dzialmo)
- mantrę Wadżrasadhu tyb. Dordże legpy
Tekst sadhany składa się kilku części:
Część wstępna
Zawiera opis historii sadhany, niezwykle głębokie nauki na temat podstawy, ścieżki i owocu mahamudry jakie Jongde Mindziur Dordże otrzymał w wizji od Karma Pakszi, opis przygotowania mandali do praktyki sadhany Karma Pakszi.
Główna część sadhany składa się z 10 części:
1. Schronienie i pobudzenie bodhicitty.
2. Wizualizacja dakcie i dyncie.
3. Przywołanie istoty mądrości tyb. jeszie sempa
4. Pokłon.
5. Prośba o pozostanie.
6. Zewnętrzne, wewnętrzne i tajemne ofiary.
7. Spełnienie wyznanie.
8. Wychwalanie.
9. Modlitwa.
10. Otrzymanie inicjacji.
Sadhanę Karma Pakszi kończymy dedykacją zasługi, modlitwami przywołania pomyślności itp.
Dodatkowo w ramach, sadhany Karma Pakszi możemy praktykować ganapudżę Karma Pakszi. Również ta praktyka wykonywana jest w starym stylu ningmapy.
Ganapudża Karma Pakszi składa się z następujących elementów:
1 Oczyszczenie substancji metod i mądrości.
2. Przywołanie istoty mądrości tyb. jeszie sempa
3. Zewnętrzna ganapudża(zgodnie z tradycją ningmapy są tutaj trzy rodzaje zewnętrznej ganapudży):
- spełnienie życzeń
- oczyszczenie
- wyzwolenie
4. Wewnętrzna ganapudża
5. Ofiarowanie pozostałości ganapudży tyb. lhagma
5. Torma dakiń
6. Biała torma dla 12 Tenma
7. Końcowe ofiary i pochwały
Sadhana Karma Pakszi jest dość złożoną praktyką. Niemniej istnieją prostsze formy medytacji II Karmapy.
1. Sadhanę Karma Pakszi można praktykować w skrócony sposób, bez potrzeby korzystania z tekstu praktyki.
2. Istnieje bardzo krótki i zwięzły tekst(kilka linijek tekstu)guru jogi II Karmapy ułożony przez XV Karmapę. Jest to bardzo zwięzła praktyka, skupiająca się na powtarzaniu mantry Karma Pakszi. Do tej praktyki wystarczy otrzymać lung i wyjaśnienia.Paweł Włodarczyk edytował(a) ten post dnia 10.02.12 o godzinie 10:20