konto usunięte

Temat: Praktyka Lodziong - Siedem punktów ćwiczenia umysłu


Obrazek

Atisia

Lodziong to rozwijanie w sobie motywacji Bodhisattwy, uważane za samą esencję wszystkich nauk Buddy. Jakiekolwiek postępy na ścieżce Dharmy zależą od dobrego poznania nauk o lodziong i nabrania stabilności w ich praktykowaniu.
Tenga Rinpocze powiedział: "Owoc wszystkich nauk Buddy zawiera się w bodhicitcie. Jeśli ktoś potrafi ją prawidłowo rozwinąć, to uchwycił całość Dharmy. Bodhicitta jest najwyższą metodą oczyszczania negatywności i najskuteczniejszym narzędziem do pokonania lgnięcia do ego". Wielu Lamów mówi też: "Gdyby konieczne było spośród wszystkich rodzajów Dharmy wybrać tylko jedną Naukę, którą można zachować, praktykować i przekazywać innym, to z pewnością wybór padłby na bodhicittę - serce wszystkich nauk Buddy"
Spośród wielu metod ćwiczenia umysłu w bodhicitcie, wyjątkowo efektywne okazały się przyniesione do Tybetu przez wielkiego mistrza Atisię siedmiopunktowe nauki, które spisał Gesze Ciekała.


Rdzenny tekst napisany przez Gesze Ciekałę Jeszie Dordże

"Kłaniam się Wielkiemu Współczującemu"

1. Praktyki wstępne, które są podporą dla Dharmy
"Najpierw ćwicz się w praktykach wstępnych"

2. Właściwa praktyka: rozwijanie bodhicitty

Ostateczna bodhicitta
"Patrz na wszystkie zjawiska jak na sen"
"Badaj naturę niezrodzonej świadomości."
"Pozwól, by antidotum naturalnie się wyzwoliło."
"Spoczywaj w naturze, podstawowej esencji wszystkich zjawisk."
"W okresach po medytacji bądź jak dziecko iluzji."

Względna bodhicitta
"Ćwicz się w przyjmowaniu i wysyłaniu na przemian. Połącz je z oddechem."
"Trzy obiekty, trzy trucizny, trzy korzenie prawości."
"Używaj wskazań, by ćwiczyć w każdej sytuacji."
"Wymianę rozpocznij od siebie."

3. Przekształcanie przeciwności w ścieżkę do oświecenia

"Gdy zło przepełnia świat i jego mieszkańców, przemieniaj niesprzyjające warunki, czyniąc z nich ścieżkę do oświecenia."

Względna bodhicitta
"Sprowadź wszystkie winy do jednej."
"Bądź wdzięczny każdemu."

Ostateczna bodhicitta
"Ujrzyj pomieszanie jako cztery kaje. Ochrona pustki jest czymś niezrównanym."

Praktyki specjalne
"Cztery działania są najlepszą metodą."
"By móc wprowadzać nieoczekiwane przeszkody na ścieżkę, staraj się natychmiast łączyć z medytacją wszystko, cokolwiek napotykasz."

4. Zastosowanie praktyki w życiu codziennym

Co robić w trakcie życia
"Podsumowując najważniejsze punkty: rozwijaj pięć sił."

Co robić w czasie umierania
"Pouczenia mahajany dotyczące umierania to pięć sił. Ważne jest twoje postępowanie."

5. Ocenianie stopnia wprawy w ćwiczeniu umysłu

"Wszystkie dharmy mają ten sam cel"
"Spośród dwóch sędziów polegaj na głównym."
"Zawsze znajdujesz oparcie w radosnym stanie umysłu."
"Osiągnąłeś wprawę, jeśli potrafisz praktykować nawet będąc rozproszonym."

6. Zobowiązania dotyczące ćwiczenia umysłu

"Zawsze przestrzegaj trzech podstawowych zasad."
"Zmień swą postawę, lecz pozostań naturalny."
"Nie mów o słabych punktach."
"Nie rozmyślaj nad cudzymi błędami."
"Pracuj najpierw z najsilniejszymi przeszkadzającymi emocjami."
"Porzuć nadzieje związane z rezultatami."
"Porzuć zatrute pożywienie."
"Nie bazuj na konsekwentnym działaniu."
"Nie znajduj upodobania w kąśliwych uwagach."
"Nie czyhaj w zasadzce."
"Nie uderzaj w czułe miejsce."
"Nie obarczaj kucyka ładunkiem jak dla konia."
"Nie myśl o wygranej."
"Nie cofaj się do magii."
"Nie przekształć bogów w demony."
"Nie buduj szczęścia na cierpieniu."

7. Wskazówki pomocne w ćwiczeniu umysłu

"Wszelką praktykę wykonuje się w jeden sposób."
"Wszelkie korygowanie błędów wykonuje się w jeden sposób."
"Na początku i na końcu należy robić dwie rzeczy."
"Którekolwiek z dwóch się pojawia, bądź opanowany."
"Przestrzegaj tych obu, nawet za cenę życia."
"Ucz się trzech trudnych punktów."
"Zwróć uwagę na trzy podstawy."
"Nie pozwól osłabnąć trzem rzeczom."
"Utrzymuj trzy nieoddzielnie."
"Ogarniaj swą praktyką wszystkie obszary, bez stronniczości. To ważne, by osiągnąć w niej wprawę i prawdziwą głębię."
"Nie pozwól, by rządziły tobą warunki zewnętrzne."
"Praktykuj ważne punkty już teraz."
"Nie popełniaj błędów."
"Nie bądź niestały."
"Praktykuj ze wszystkich sił."
"Znajdź wyzwolenie zarówno dzięki badaniu, jak i dociekaniu."
"Nie rób wokół siebie wiele szumu."
"Nie daj się ponieść irytacji."
"Nie bądź kapryśny."
"Nie oczekuj podziękowań."

Podsumowanie

"Ten esencjonalny eliksir nauk,
Które prowadzą do przemiany pięciu rodzajów splamień
W ścieżkę do oświecenia,
Jest przekazem od Serlingpy.

Przejawienie się karmicznej siły, spowodowanej wcześniejszą praktyką, rozbudziło we mnie głębokie zainteresowanie.
Zatem ignorowałem cierpienie i wątpliwości
I szukałem wskazań, mówiących, jak pokonać lgnięcie do ego.
Teraz, jeśli umrę, nie będę niczego żałować."paweł włodarczyk edytował(a) ten post dnia 27.10.09 o godzinie 14:09
Rafał Maurin

Rafał Maurin COACH , Trener
Rozwoju

Temat: Praktyka Lodziong - Siedem punktów ćwiczenia umysłu

No dziewczyny, chłopaki, co jest ?
Nikt tu oprócz Xiędza Gawła i mnie nie jest zainteresowany tą piękną, głęboką i baaardzo skuteczną praktyką ?
Ostatnio w Karma Guen w Hiszpanii Shamar Rinpocze udzielał nauk o Lojong.

Bardzo prosta, do stosowania w codziennym życiu, w każdej sytuacji i nie wymaga żadnych skomplikowanych wizualizacji itp. Wprost idealna dla naszych czasów i "zachodniego" stylu życia !
Adrian Kwidzyński

Adrian Kwidzyński Aparacistus
fotografikus,
grafikulus
marketingovus.

Temat: Praktyka Lodziong - Siedem punktów ćwiczenia umysłu

paweł włodarczyk:
Względna bodhicitta
"Sprowadź wszystkie winy do jednej."
Jak to rozumieć?
"Bądź wdzięczny każdemu."

Ostateczna bodhicitta
"Ujrzyj pomieszanie jako cztery kaje. Ochrona pustki jest czymś niezrównanym."
4 kaje? Zawsze mówiło się o 3 :) Poproszę pokornie o wyjaśnienia :)

Praktyki specjalne
"Cztery działania są najlepszą metodą."

Jakie to działania?

Co robić w trakcie życia
"Podsumowując najważniejsze punkty: rozwijaj pięć sił."

Cóż to za pięć sił?
"Spośród dwóch sędziów polegaj na głównym."
?
"Osiągnąłeś wprawę, jeśli potrafisz praktykować nawet będąc rozproszonym."
?

"Zawsze przestrzegaj trzech podstawowych zasad."
jakie to zasady?
"Porzuć zatrute pożywienie."
?
"Nie bazuj na konsekwentnym działaniu."
??
"Nie przekształć bogów w demony."
?
"Na początku i na końcu należy robić dwie rzeczy."
"Którekolwiek z dwóch się pojawia, bądź opanowany."
?
"Przestrzegaj tych obu, nawet za cenę życia."
?
"Ucz się trzech trudnych punktów."
?
"Zwróć uwagę na trzy podstawy."
"Nie pozwól osłabnąć trzem rzeczom."
"Utrzymuj trzy nieoddzielnie."
?

Poproszę o wyjaśnienia _/O\_
Rafał Maurin

Rafał Maurin COACH , Trener
Rozwoju

Temat: Praktyka Lodziong - Siedem punktów ćwiczenia umysłu

Hejka Adrianie :)

Ten rdzenny tekst sam w sobie pozostaje dość niezrozumiały i dlatego właśnie dobrze jest otrzymać wyjaśnienia od Lamy odnośnie znaczenia poszczególnych punktów.
Ja miałem przyjemność otrzymać lung i wyjaśnienia do Lojong od Shamara Rinpoche tej wiosny w Karma Guen. Aby odpowiedzieć na wszystkie Twoje pytania należałoby napisać książkę, toteż myślę że lepiej będzie jak sobie sam poczytasz na ten temat. Polecam książkę Shamara "The Path To Awakening" Która jest przystępnie napisanym komentarzem do tej praktyki. Nie wiem, czy wyszło na ten temat coś po polsku ale po angielsku istnieje cała masa świetnych pozycji. Godny uwagi jest również komentarz Jamgona Kongtrula Lodro Thaye. Tu znajdziesz trochę informacji http://www.shamarpa.org/index.php?id=65
i troszkę tu http://diamentowadroga.pl/dd41/siedmiopunktowy_trening... i całkiem sporo tu
http://lojongmindtraining.com/
Rafał Maurin

Rafał Maurin COACH , Trener
Rozwoju

Temat: Praktyka Lodziong - Siedem punktów ćwiczenia umysłu

Adrian Kwidzyński:
>
"Sprowadź wszystkie winy do jednej."
Jak to rozumieć?
Lgnięcie do Ego jest przyczyną wszystkich problemów ;)

"Bądź wdzięczny każdemu."

Każda istota daje nam możliwość praktykowania Bodhiczitty i dla tego jest bezcenna.

4 kaje? Zawsze mówiło się o 3 :) Poproszę pokornie o wyjaśnienia :)

Dharmakaja, Sambhogakaja, Nirmanakaja i Svabhavikakaja :)
Adrian Kwidzyński

Adrian Kwidzyński Aparacistus
fotografikus,
grafikulus
marketingovus.

Temat: Praktyka Lodziong - Siedem punktów ćwiczenia umysłu

Rafał Maurin:
Adrian Kwidzyński:
>
"Sprowadź wszystkie winy do jednej."
Jak to rozumieć?
Lgnięcie do Ego jest przyczyną wszystkich problemów ;)

"Bądź wdzięczny każdemu."

Każda istota daje nam możliwość praktykowania Bodhiczitty i dla tego jest bezcenna.

4 kaje? Zawsze mówiło się o 3 :) Poproszę pokornie o wyjaśnienia :)

Dharmakaja, Sambhogakaja, Nirmanakaja i Svabhavikakaja :)

Svabhavikakaja - cóż to? :)

konto usunięte

Temat: Praktyka Lodziong - Siedem punktów ćwiczenia umysłu

Adrian Kwidzyński:
Svabhavikakaja - cóż to? :)

Ogólnie w zależności od kontekstu mówi się o dwóch, trzech, czterech lub pięciu kajach.

Dwie kaje to: dharmakaja i rupakaja "kaja foremna"
trzy kaje to: dharmakaja, sambhogakaja i nirmanakaja
Cztery kaje to:dharmakaja, sambhogakaja, nirmanakaja i swabhawikakaja
Pięć kaji to: dharmakaja, sambhogakaja, nirmanakaja, swabhawikakaja(wadżrakaja)i mahasukhakaja czyli "kaja wielkiej szczęśliwości"

Przy czym swabhawikakaja nie jest dodatkową kają, którą trzeba jakoś określić. Swabhawikakaja oznacza, nierozdzielność trzech Kaji. Mimo że te trzy Kaje omawia się osobno, to jednak w esencji są tym samym nie można ich od siebie oddzielić.

Kiedy mówi się o piątej Kaji wówczas używa się nieco inną terminologię, wtedy czwarta Kaja nazywa się – wadżrakaja – która oznacza nierozdzielność wszystkich trzech Kaji, a piąta Kaja – mahasukhakaja – kaja wielkiej szczęśliwości – oznacza: mimo, iż te trzy Kaje są tym samy w esencji, to jednak każda z nich przejawia się na swój własny specyficzny sposób. Najczęściej mówi się o trzech lub czterech Kajach.paweł włodarczyk edytował(a) ten post dnia 13.08.10 o godzinie 15:47

konto usunięte

Temat: Praktyka Lodziong - Siedem punktów ćwiczenia umysłu

przypuszczam, że to nie koniec z tymi kajami - kiedyś ktoś odkryje, że kajów jest dziewięć :)

konto usunięte

Temat: Praktyka Lodziong - Siedem punktów ćwiczenia umysłu

Adrian Kwidzyński:

Zacznę od tego, że podany przeze mnie tekst jest zwięzłym rdzennym tekstem, który zawiera jedynie kluczowe hasła.
paweł włodarczyk:
Względna bodhicitta
"Sprowadź wszystkie winy do jednej."
Jak to rozumieć?
Ogólnie, oznacza to, że przyczyną wszelkiego cierpienia jest lgnięcie do JA, które związane jest z trzema postawami lgnięcia, niechęci i obojętności. Na przykład przywiązanie do przeszłości np. idealizowanie jej lub nadmierne identyfikowanie się z nią w postaci doszukiwania się w niej przyczyn naszego cierpienia np. w dzieciństwie czy w przeszłych żywotach. Tego typu lgnięcie do przeszłości negatywnie wpływa na naszą psychikę. Nasze życie się zmienia, a my wciąż wierzymy, że to co minęło, nadal gdzieś tam istnieje. Przeszłość staje się czymś bardzo realnym i trwałym. Z innej strony wielu ludzi wini za swe nieszczęścia innych ludzi, duchy, demony lub okoliczności, które rzekomo mają znajdować się poza naszą kontrolą. Ten punkt "treningu umysłu" ma uświadomić nam, że to my sami jesteśmy przyczyną tego naszych życiowych doświadczeń. Wszystko czego doświadczamy jest efektem naszego lgnięcia, niechęci i obojętności. Nieznajomość tego prowadzi do niepokoju umysłu i szukania przyczyn naszego cierpienia tam gdzie ich nie ma. Zrozumienie tego punktu oznacza, że jeśli urzeczywistnimy podstawowa czystość wszystkiego, to nie ma nic, z powodu czego moglibyśmy czuć się winni, i nie ma nikogo do obwiniania.
"Bądź wdzięczny każdemu."

Ostateczna bodhicitta
"Ujrzyj pomieszanie jako cztery kaje. Ochrona pustki jest czymś niezrównanym."
4 kaje? Zawsze mówiło się o 3 :) Poproszę pokornie o wyjaśnienia :)
Nie zawsze się mówi o 3:)
Praktyki specjalne
"Cztery działania są najlepszą metodą."

Jakie to działania?
1. nagromadzenie zasługi(pozytywnych wrażeń)
2. oczyszczenie błędów
3. okazywanie szczodrości wobec szkodliwych wpływów
4. składanie ofiar strażnikom, dakom i dakiniom.

Co robić w trakcie życia
"Podsumowując najważniejsze punkty: rozwijaj pięć sił."

Cóż to za pięć sił?

1. siła bodźca
Ogólnie, motywacja wykonywania pozytywnych czynów aż do oświecenia. Wzbudzanie motywacji wyzwolenia wszystkich istot.

2. siła przyzwyczajenia
Ogólnie, rozwijanie nawyku, stosowania w praktyce metod "ćwiczenia umysłu"

3.siła prawych nasion
Nigdy nie spoczywać na laurach, ale ciągle doskonalić się na ścieżce. Nieustanne rozwijanie współczucia.

4.siła wyrzeczenia
Pokonanie lgnięcia do JA

5.siła modlitw i życzeń
Nie chodzi tutaj o modlitwy do czegoś, ale o pozytywne życzenia dotyczące czegoś.

Pięć sił są to wskazówki dotyczące nie tylko naszego życia, ale maja one również zastosowanie podczas umierania.
"Spośród dwóch sędziów polegaj na głównym."
?
Ludzie mogą nas chwalić lub ganić(to jest tych dwóch sędziów), ale praktyk dharmy powinien ufać własnemu osądowi. Liczy się ta ocena, która sami sobie wystawimy a nie to co inni o nas mówią.
"Osiągnąłeś wprawę, jeśli potrafisz praktykować nawet będąc rozproszonym."
?
Chodzi tutaj o umiejętność utrzymywania i kontynuowania naszej praktyki niezależnie od tego co się w naszym życiu wydarza.
"Zawsze przestrzegaj trzech podstawowych zasad."
jakie to zasady?
Ogólnie chodzi tutaj o dotrzymywanie naszych ślubowań i zobowiązań.
"Porzuć zatrute pożywienie."
?
zatrute pożywienie oznacza tutaj medytację ze złą motywacją, która sprawia, ze staje się ona jak zatrute jedzenie.
"Nie bazuj na konsekwentnym działaniu."
??
"Nie przekształć bogów w demony."
Oznacza to, ze w skutek praktyki dharmy powinniśmy być bardziej spokojni, współczujący itd. Jeśli w miarę praktyki rośnie w nas duma i arogancja, oznacza to, że medytacja została "skażona" lgnięciem do JA i nie służy już swojemu celowi. "Bóg zamienił się w demona".
"Na początku i na końcu należy robić dwie rzeczy."
Oznacza to, że rano i wieczorem powinniśmy myśleć o jednym -rozwijaniu i urzeczywistnieniu bodhicitty.
"Którekolwiek z dwóch się pojawia, bądź opanowany."
Niezależnie od tego czy znaleźliśmy się w pozytywnej czy negatywnej sytuacji nie należy tracić opanowania.
"Przestrzegaj tych obu, nawet za cenę życia."
?
Chodzi tutaj oto, że ogólne ślubowania czy np. ślubowania bodhisattwy są czymś bardzo cennym.
"Ucz się trzech trudnych punktów."
?
W buddyzmie tybetańskim mówi się o pięciu truciznach umysłu i związanych z nimi trzema trudnościami.
1. trudno jest rozpoznać emocje, kiedy się pojawiają.
2.kiedy się już pojawią, trudno jest nad nimi zapanować
3. trudno jest się od nich uwolnić.
Oznacza to,że należy starać się je postrzegać wyraźnie, neutralizować i skutecznie się ich pozbywać.
"Zwróć uwagę na trzy podstawy."
chodzi tutaj o trzy podstawowe elementy pozwalające praktykować nam dharmę:
1. znaleźć dobrego nauczyciela
2. otrzymanie właściwych technik medytacji wraz z instrukcjami
3. zadbać o materialne zabezpieczeni naszej praktyki.
"Nie pozwól osłabnąć trzem rzeczom."
1. zaufanie i wdzięczność wobec naszego nauczyciela
2. podtrzymywanie i rozwijanie entuzjazmu do praktyki medytacji oraz przekonanie o ich wartości.
3. Dokładne przestrzeganie ślubowań i zobowiązań.
"Utrzymuj trzy nieoddzielnie."
?
Oznacza czynienie pozytywnych czynów ciałem, mową i umysłem i porzucenie negatywnych czynów popełnionych ciałem, mową i umysłem. Oznacza to zaangażowanie całej swej istoty w osiągnięcie celu ścieżki. Postanawiamy gromadzić zasługę ciałem, mową i umysłem a praktyka lodziong staje się nieodłączną częścią naszego życia.

Poproszę o wyjaśnienia _/O\_

Oczywiście były to bardzo skrócone wyjasnienia.
Rafał Maurin

Rafał Maurin COACH , Trener
Rozwoju

Temat: Praktyka Lodziong - Siedem punktów ćwiczenia umysłu

Kawał dobrej roboty Pawle...Dzięki :)))Rafał Maurin edytował(a) ten post dnia 16.08.10 o godzinie 14:50

Temat: Praktyka Lodziong - Siedem punktów ćwiczenia umysłu

Tutaj są wykłady audio na temat praktyki Lodziong prowadzone przez Lamę Rinczena:

http://www.engakuin.mahajana.net/audio/Lama_Rinchen/Bo...

konto usunięte

Temat: Praktyka Lodziong - Siedem punktów ćwiczenia umysłu

Marcin P.:
przypuszczam, że to nie koniec z tymi kajami - kiedyś ktoś odkryje, że kajów jest dziewięć :)

Kurcze:) miałem tego nie robić, ale zrobię:):):)

W pewnym kontekście mówi się o dziewięciu kajach:)każdą z trzech kaji dzieli się jeszcze na trzy, to znaczy, że istnieją trzy kaje dla dharmakaji, trzy dla sambhogakaji i trzy dla nirmanakaji.

Sanskrycki termin kaja dosł. "ciało" w kontekście nauk o kajach należy rozumieć jako różne "aspekty" jednej całości.

TRZY "RODZAJE" DHARMAKAJI

dharmakaja dharmakaji to Buddha Samantabhadra

sambhogakaja dharmakaji to Buddha Wadżradhara

nirmanakaja dharmakaji to Buddowie Pięciu Rodzin.

TRZY "RODZAJE" SAMBHOGAKAJI

dharmakaja sambhogakaji to Wadżradhara

sambhogakaja sambhogakaji to Buddha Wajroczana

nirmanakaja sambhogakaji to Buddha Siakjamuni

TRZY "RODZAJE" NIRMANAKAJI

dharmakaja nirmanakaji to Buddha Amitabha

sambhogakaja nirmanakaji to Bodhisattwa Awalokiteśwara

nirmanakaja nirmanakaji to Guru Padmasambhawapaweł włodarczyk edytował(a) ten post dnia 04.09.10 o godzinie 09:02

Temat: Praktyka Lodziong - Siedem punktów ćwiczenia umysłu

paweł włodarczyk:
Marcin P.:
przypuszczam, że to nie koniec z tymi kajami - kiedyś ktoś odkryje, że kajów jest dziewięć :)

Kurcze:) miałem tego nie robić, ale zrobię:):):)

W pewnym kontekście mówi się o [b]dziewięciu ...

Okazuje się, że chyba już nie ma rzeczy, których ktoś wcześniej nie wymyślił.

Temat: Praktyka Lodziong - Siedem punktów ćwiczenia umysłu

Wiecie to trochę przypomina definicję dzidy bojowej. Składa się ona z
1.przeddzidzia dzidy bojowej
2.śróddzidzia dzidy bojowej
3.zadzidzia dzidy bojowej
natomiast przeddzidzie dzidy bojowej składa się z:
1.przedprzeddzidzia dzidy bojowej
2.śródprzeddzidzia dzidy bojowej
3.zaprzeddzidzia dzidy bojowej

i tak dalej :D można dojść np. do przedśródzaprzeddzidziaprzeddzidzia dzidy bojowej

konto usunięte

Temat: Praktyka Lodziong - Siedem punktów ćwiczenia umysłu

Wiktor Kamiński:
i tak dalej :D można dojść np. do przedśródzaprzeddzidziaprzeddzidzia dzidy bojowej

A to tylko początek. Za parę dni Paweł napisze, że co prawda miał o tym nie pisać, ale faktycznie rzedśródzaprzeddzidziaprzeddzidzie dzidy bojowej, także się dzieli... :)

Temat: Praktyka Lodziong - Siedem punktów ćwiczenia umysłu

Jarosław Markieta:
Wiktor Kamiński:
i tak dalej :D można dojść np. do przedśródzaprzeddzidziaprzeddzidzia dzidy bojowej

A to tylko początek. Za parę dni Paweł napisze, że co prawda miał o tym nie pisać, ale faktycznie rzedśródzaprzeddzidziaprzeddzidzie dzidy bojowej, także się dzieli... :)

Tylko wiesz, ja tu sobie żartuję, a Paweł - prawdę mówiąc - zadziwia mnie na każdym kroku jako Naczelny Dostawca Nieocenionej Wiedzy Buddyjskiej :D W żadnym wypadku nie chciałbym niewczesnymi dowcipami ("Żałuj za dowcipy, synu" - Tytus, Romek i A'Tomek) Go zniechęcić ;)
Paweł Ulicki

Paweł Ulicki Jakość, Bosch and
Siemens Home
Apliance Group

Temat: Praktyka Lodziong - Siedem punktów ćwiczenia umysłu

paweł włodarczyk:
Pięć kaji to: dharmakaja, sambhogakaja, nirmanakaja, swabhawikakaja(wadżrakaja)i mahasukhakaja czyli "kaja wielkiej szczęśliwości"

Uczyniłeś me życie prostszym bo mi tej piątej brakowało :)
Ale nie ma łatwo, pytanie za 100 punktów. Jest w jednym miejscu taki kawałek:

"...Łagnczuk Dordże, mistrzu 6 rodzin Buddy..."

Chodzi o 6 rodzin po jednej dla każdej emocji? Czy coś innego? Zazwyczaj mówi się o 5 rodzinach i te 6 trochę zaskakuje.

konto usunięte

Temat: Praktyka Lodziong - Siedem punktów ćwiczenia umysłu

Paweł Ulicki:
paweł włodarczyk:
Pięć kaji to: dharmakaja, sambhogakaja, nirmanakaja, swabhawikakaja(wadżrakaja)i mahasukhakaja czyli "kaja wielkiej szczęśliwości"

Uczyniłeś me życie prostszym bo mi tej piątej brakowało :)
Ale nie ma łatwo, pytanie za 100 punktów. Jest w jednym miejscu taki kawałek:

"...Łagnczuk Dordże, mistrzu 6 rodzin Buddy..."

Chodzi o 6 rodzin po jednej dla każdej emocji? Czy coś innego?
No jak to modlisz się;) i nie wiesz do kogo ślesz swoje błagania;):):):)
Zazwyczaj mówi się o 5 rodzinach i te 6 trochę zaskakuje.
Ogólnie, o ilości rodzin mówi się w zależności od tego z jaką tantrą mamy do czynienia. Również położenie buddów i przypisane im właściwości w różnych tantrach są odmiennie przedstawiane np. w anuttara joga tantrze w centrum mandali znajduje się Buddha Akszobhja a na wschodzie Wajroczana. Przy czym warto pamiętać, że chociaż każdy z pięciu buddów reprezentuje specyficzne właściwości, posiada on wszystkie właściwości buddy, a nie tylko niektóre.
Wracając do tematu.
Dharmakaja jest ucieleśniona przez Dordże Czang. Dordże Czang - jego emanacją jest Dordże Sempa. Emanacją Dordże Sempa jest Pięć Rodzin Buddhy. Wszystkie jidamy należą do którejś z tych Pięciu Rodzin. Wszystkie jidamy są emanacjami Pięciu Rodzin Buddów. Dlatego zawsze, kiedy się medytuje, nad głową każdego jidama jest jeden z tych Pięciu Buddów, jest to tzw. Pan Rodziny.
Niemniej wszyscy oni zawarci są w Dordże Sempa. Dlatego Dordże Sempa nazywa się często szóstą rodziną czyli TEN KTÓRY ŁĄCZY PIĘĆ RODZIN w sobie. Ale...ogólnie w anuttarajogatantrze mówi się o pięciu rodzinach buddhy niemniej w kalaczakratantrze występuje sześć rodzin buddhy. W tym przypadku mamy do czynienia z nieco inną bajką
Oczywiście było to ogólne wyjaśnienie. W końcu mamy niedzielę. dzień pański;):)
Paweł Ulicki

Paweł Ulicki Jakość, Bosch and
Siemens Home
Apliance Group

Temat: Praktyka Lodziong - Siedem punktów ćwiczenia umysłu

paweł włodarczyk:
No jak to modlisz się;) i nie wiesz do kogo ślesz swoje błagania;):):):)

Bo ja z DD jestem, wiesz, pop buddyzm, lanserka i te sprawy ;)
(...) Oczywiście było to ogólne wyjaśnienie.

Mądrej głowie dość po słowie ;). Wystarczająco obszerne aby naprowadzić. Dziękować :)

konto usunięte

Temat: Praktyka Lodziong - Siedem punktów ćwiczenia umysłu

Paweł Ulicki:
paweł włodarczyk:
No jak to modlisz się;) i nie wiesz do kogo ślesz swoje błagania;):):):)

Bo ja z DD jestem, wiesz, pop buddyzm, lanserka i te sprawy ;)
Czyli standard;):):):)aaa zapomniałeś wymienić Ojca Narodu Lamaitę Olesława Wielkiego co to swoich wiernych osobiście phołuje i takie tam;)

Następna dyskusja:

Tenga Rinpocze - Praktyka d...




Wyślij zaproszenie do