konto usunięte
Temat: Phoła – uzyskanie stanu Buddy bez medytacji.
Każdy wie w jaki sposób można osiągnąć stan Buddyprzy pomocy medytacji,
Ja jednak znam ścieżkę bez medytacji.
Guru Rinpocze
Praktyka wyrzucania świadomości tyb. Phoła, sanskr. Samkranti jest jedną z najgłębszych praktyk buddyzmu wadżrajany. Uczymy się w niej jak w momencie śmierci pokierować swoją świadomością do stanu najwyższej błogości.
W tantrze Czaturphita powiedziane jest, że nawet, jeśli ktoś nie oczyści umysłu, dzięki jodze Phoła osiągnie stan Buddy. W przypadku średniego poziomu urzeczywistnienia jogi Phoła osiągnie się niebo trzydziestu trzech, a w przypadku najniższego osiągnięcia, uzyska się drogocenne ludzkie ciało i będzie kontynuowało praktykę dharmy. Ponadto w tantrze tej powiedziano, że nawet ktoś z silnymi splamieniami umysłu dzięki jodze Phoła osiągnie stan Buddy. Również, jeśli w jego imieniu, ktoś wykona Phoła osiągnie on stan Buddy lub któryś z pomniejszych stanów czystą krainę lub cenne ludzkie ciało i wejdzie na ścieżkę dharmy.
W Tybecie istnieje wiele linii buddyjskiej jogi Phoła na przykład Phoła łączona, z tantrami matki, np. z Tantrą Wadżrajogini. Inne łączone są na przykład z metodami tantr ojca, np. z Tantrą Guhjasamadży, którą w Tybecie rozprzestrzenił Tłumacz Marpa, znaną pod nazwą „splecionej jogi przeniesienia(świadomości)”. Ponadto można spotkać praktyki jogi Phoła powiązane z takimi systemami jak, np. Sześć Jog Naropy, Amitabha, Maitreja itp. Wciąż istnieją doskonałe ustne przekazy tych praktyk jak i spisane komentarze, które mówią jak kontrolować i skupiać umysł w czasie śmierci, omawiają fazy treningu w metodach Phoła, itd. Ponadto Istnieje wiele historii o buddyjskich mistrzach w Indii i Tybecie, którzy osiągnęli urzeczywistnienie jogi Phoła w powiązanych z różnymi systemami. Niezależnie od systemu, wszystkie jogi Phoła skupiają się na tym jak kontrolować i skupiać umysł w czasie śmierci.
Pięć rodzajów Phoła
Ogólnie mówi się o pięciu rodzajach phoła:
1. Najwyższe phoła, w dharmakaję tzw. pieczęć poglądu. Ten rodzaj phoła urzeczywistniają ci, którzy za życia posiedli wgląd w prawdziwą naturę umysłu. Inaczej mówiąc urzeczywistnili mahamudrę lub dzogczen. Kiedy osiągnęło się doskonałość w praktykach mahamudry lub dzogczen, nie ma potrzeby angażowania się w żadne dodatkowe ćwiczenia.
2. Średnie phoła, jest to wyrzucenie świadomości w kaję mądrości jedności w chwili, kiedy pojawiają się wizje stanu pośmiertnego. Phoła to jest wykonywane przez tych, którzy osiągnęli mistrzostwo w fazach jogi stwarzania i doskonałości.
Krótko mówiąc phoła dharmakai i phoła sambhogakaji są przeznaczone jedynie dla tych, którzy w tym życiu przeszli pełny trening w praktyce mahamudry/dzogczen i/lub procesie stwarzania i fazie doskonałości, dzięki którym bez wysiłku urzeczywistniają(te nauki) bez względu na to, kiedy nadejdzie śmierć.
3. Niższe phoła, praktykują ci, którzy otrzymali abhiszekę pojazdu tajemnych mantr, nie złamali swoich samaja, mają pełne zaufanie do faz stwarzania i doskonałości oraz otrzymali instrukcje dotyczące stanu pośredniego skr. antarabhawa tyb. bardo.
4. Zwykłe phoła, przeznaczone jest dla tych, którzy maja zaufanie i oddanie dla dharmy, ale brak im jakiś szczególnych doświadczeń przepowiadających ich bliskie wyzwolenie.
W przypadku niższej i zwykłej phoła wyjątkowo ważne jest to, że praktykę phoła zaczyna się natychmiast począwszy od tej chwili. Nie ma znaczenia, którą tantrę się wykorzystuje jako podstawę praktyki, ani to, czy podąża się za jakimiś określonymi naukami na temat phoły.
W każdym razie, należy otrzymać nauki i błogosławieństwo od doświadczonego guru, a następnie ćwiczyć je do czasu pojawienia się znaków.
5. Phoła „hak współczucia”, jest to praktyka wyrzucania świadomości wykonywane dla innych istot.
Zwykłe phoła tzw. "Phoła trzech pojęć"
Jest to praktyka phoła najczęściej wykonywana i dlatego zwyczajowo kojarzona jest z naukami o wyrzucaniu świadomości.
Ten rodzaj Phoła zawiera fazy wyrzucania świadomości, medytujemy na siebie samych jako na określoną formę z energii i światła i na centralny kanał energetyczny w ciele, itd. Niezależnie od metody, którą ćwiczymy, powinniśmy dokładnie podążać za wskazówkami i uczymy się wysyłać umysł w górę, aż do uzyskania znaków powodzenia. Mówiąc w skrócie w jodze Phoła trzech pojęć chodzi o nauczenie się koncentracji na centralnym kanale w ciele. Kanał centralny(tyb. tsa uma, skr. Avadhuti) ma określoną wielkość, która mniej więcej odpowiada grubości małego palca, niekiedy jego szerokość może być inna. Jest całkowicie prosty i przebiega od tajemnego centrum - cztery palce poniżej pępka, ku górze do punktu Brahmy(sanskr. Brahmarandhra) na szczycie głowy(ciemiączko). Medytując koncentrujemy się na esencji umysłu w formie sylaby nasiennej i wysyłamy ją w górę na przykład do Buddy Nieograniczonego Światła lub innego, znajdującego się nad nami. Jednocześnie powtarzamy mantry, które różnią się w zależności od tradycji. Poszczególne sesje kończymy praktyką " Długiego Życia". Uważa się, że intensywna praktyka z pewnymi mantrami używanymi w jodze Phoła Trzech Pojęć może osłabić naszą siłę życiową. Dlatego na koniec tego rodzaju Phoła wykonuje się praktykę „długiego życia”. Najczęściej jest to krótka praktyka Buddy Amitajusa. Ponadto zaleca się szczególnie osobom, które intensywnie praktykują ten rodzaj phoła przyjąć inicjację długiego życia. W ten sposób można dodatkowo zrównoważyć osłabioną siłę życiową. Praktykę „długiego Życia” powinniśmy wykonywać bardzo starannie, przestrzegając wskazówek, które otrzymaliśmy. Praktyka długiego życia nie jest potrzebna, kiedy jogę Phoła Trzech pojęć robimy dla kogoś zmarłego, bądź dla siebie w trakcie procesu umierania.
Najwyższym efektem jogi Phoła, jest pełne oświecenie. Średnim jest odrodzenie w Czystej Krainie np. Dełaczen. Najmniejszym zaś uzyskanie znowu cennego ludzkiego ciała. Bardzo ważne w praktyce jogi poła jest zaufanie do nauczyciela. Czasami ludzie praktykują jogę Phoła wielokrotnie, nie uzyskując znaku. Może się tak zdarzyć pomimo tego, że nauczyciel posiada odpowiednie kwalifikacje, a uczeń otrzymał błogosławieństwo i wskazówki. Jeżeli nie ma żadnego zaufania lub żywi się fałszywe poglądy, nie uzyskuje się żadnych efektów.
W tradycji Karma Kagyu istnieje wiele różnych praktyk jogi Phoła np. phoła praktykowana w ramach Sześciu Jog Naropy, Nam Cie Phoła zwana „Żelazny Hak Współczucia”, która jest szczególną praktyką linii Karma Kagyu.paweł włodarczyk edytował(a) ten post dnia 17.10.10 o godzinie 14:48