konto usunięte
Temat: mahamudra CIE
Niech twoje ciało spoczywa, jak by było zwłokami,Niech trwa, jakby nie miało właściciela.
Niech twój umysł spoczywa jak przestrzeń,
Niech trwa bez punktu odniesienia.
Maczik Labdryn
Bardzo znana w Tybecie praktyka Cie sanskr. Ccheda-sadhana opiera się na naukach o pustce, przedstawionych w Prażniaparamicie, i jest ich praktycznym zastosowaniem. Do jej rozpowszechnienia szczególnie przyczyniła się wybitna mistrzyni Maczik Labdryn. Praktyka Cie zawiera w sobie wiele szamańskich elementów świadczy o tym forma praktyki i używane w niej rekwizyty. Adept doświadcza w niej tzw. rytuału przejścia śpiewając i grając rytmicznie na bębenku i dzwonku. Do gry używa się też trąbkę z kości udowej. Wizualizując, adept Cie przeżywa własną śmierć wyobrażając sobie, że jego ciało zostaje poćwiartowane i rzucone na pożarcie demonom.
Słowo "Cie" znaczy po tybetańsku „odcięcie". Celem medytacji Cie jest odcięcie podstawowej niewiedzy, polegającej na złudnym lgnięciu do poczucia Ja. Praktyka Cie, znana jest też jako "ofiara ciała". Po wyprowadzeniu świadomości z ciała (tak samo jak w praktyce Phoła) medytuje się, że własne ciało zostaje ofiarowane różnym istotom. Ten aspekt Cie wynika z tła filozoficznego i kosmologii buddyjskiej. Ofiary składamy czterem rodzajom gości:
• Buddom, jidamom, guru
• Strażnikom oświeconym i światowym
• Istotom sześciu sfer (piekieł, głodnych duchów, zwierząt, ludzi, półbogów i bogów)
• Demonom, dłużnikom karmicznym itp.
Ofiarowując pierwszej grupie nektar pomnażamy dwa nagromadzenia zasługi i mądrości. Od strażników otrzymujemy ochronę. Ofiary złożone dwóm pozostałym grupom między innymi sprawiają, że karmiczne długi z istotami sześciu światów są wyrównane. Życzy się, aby dzięki tej ofierze wszystkie istoty zostały uwolnione z samsary. Jest to wyjątkowo szybki i skuteczny sposób pokonania własnego egoizmu, którego korzeniem jest przywiązanie do tego ciała. Maczik Labdryn wyjaśniła, czym jest właściwe zrozumienie praktyki Cie: „Najgorszym demonem jest nasze lgnięcie do iluzji ego, poprzez które pojawiają się ostatecznie wszelkie cierpienia. Odcięcie tego lgnięcia jest celem Cie, stąd nazwa „odcinanie”. Milarepa skomentował to następująco: „Uważaj demona za demona, a będzie ci szkodził. Bądź świadomy, że istnieje on tylko w twym umyśle, a wyzwolisz się od niego. Rozpoznaj jego pustość, a wnet go zniszczysz.” W Tybecie praktykujący Cie są z reguły Nomadami, wędrującymi z miejsca na miejsce wraz ze swym skąpym dobytkiem, jako żebracy. Często nie posiadają nic oprócz rytualnego, bębenka damaru i trąbki z kości udowej.
Mieszkają w małych namiotach, używając rytualnego trójzębu(khatwanga) jako masztu i czterech rytualnych sztyletów(phurba) jako kołków do namiotu.
Praktykę Cie wykonuje się raczej samotnie w odludnych miejscach, zwłaszcza na cmentarzach i polach kremacyjnych. Przerażające energie takich miejsc służą do zintensyfikowania wrażeń praktykującego. Jogin, przywołuje wszystkie istoty, wobec których zaciągnął karmiczne długi, aby przyszły wziąć zapłatę w postaci jego ciała...
Wzywa się również demony i złe duchy, którym ofiarowuje się na pożarcie ciało w jego zwykłej postaci. Wewnętrzne “demony” to zwykle ukryte lęki, takie jak lęk przed chorobami czy śmiercią. Poprzez ofiarowanie własnego ciała, będącego samym centrum przywiązania do fizycznych form, osłabia się tendencję do nadawania realności dualizmowi przedmiotu i podmiotu, siebie i innych, konwencjonalnych idei dobra i zła.
Rozpoznaje się wtedy, że własne lęki są jedynie rezultatem mentalnych splamień, które same w sobie są pozbawione wrodzonej egzystencji.
Istnieje wiele rodzajów praktyki Cie. Praktyka ta wywodzi się z Indii, była stosowana przez takich wybitnych mistrzów jak: Wasubandhu. Nauki te były przeniesione do Tybetu głównie przez dwóch mistrzów Guru Rinpocze i Padampa Sandzie. Kiedy Guru Rinpocze praktykował i przekazywał nauki o Cie to używało się tutaj nazwy Sang Cie „Tajemne Cie”. Najbardziej znana, bezpośrednio trafiająca do celu stała się linia nauk przeniesiona do Tybetu przez indyjskiego mahasiddhę Padampa Sandzie sanskr. Kamalasila, który nauczał w Tybecie między innymi praktykę Cie. Ogólnie linia pochodząca od Padampa Sandzie była znana jako Szidzie „uspokojenie cierpienia”. Najbardziej znana w Tybecie linia praktyki Cie pochodzi od Maczik Labdryn wybitnej uczennicy Padampy Sandzie. Maczik Labdryn, rozwinęła praktykę Cie, wprowadziła różne nowe elementy, szczegółowe wizualizacje. Dzierżawcami założonej przez nią linii praktyki Cie (Obecnie nie istnieje jako osobna szkoła),zostali liczni jej potomkowie, stąd pochodzi wiele odmian Cie. Choć Maczik i jej dzieci nie stworzyli żadnych wielkich instytucji, Cie rozszerzyło się wśród praktykujących starych szkół na całym obszarze Himalajów. Obecnie każda ze szkół buddyzmu tybetańskiego ma praktyki Cie. W szkole Kagyu za szczególnie znakomite miejsce pielęgnowania tej tradycji uważa się klasztor Surmang we wschodnim Tybecie.
Praktyka Cie jest to doskonała ścieżka prowadząca bezpośrednio do oświecenia. Jest ona całościowa, kompletna, jeśli ktoś poświęca się tej praktyce nie musi koniecznie jeszcze coś innego praktykować. Jeśli ktoś pójdzie na odosobnienie, całe życie praktykować Cie, praktykuje kompletną naukę Buddy Siakjamuniego.
W różnych liniach przekazu istnieją różne teksty do praktyki Cie. W tradycji Kagyu najczęściej do codziennej praktyki używany jest tekst ułożony przez pierwszego Dziamgona Kontrula Lodro Thaje. Tekst nosi tytuł: Ly Dzin „Ofiarowanie ciała”. Istnieją też długie niemal całodzienne, wersje praktyki Cie, na przykład praktyka Cie ułożona przez trzeciego Karmapę. Są też bardzo krótkie wersje praktyki Cie na przykład pierwszy Dziamgon Kontrul Lodro Thaje napisał bardzo zwięzły tekst (jedna modlitwa) praktyki, który mieści się na jednej stronie. Jest to doskonała praktyka dla tych, którzy mają niewiele wolnego czasu, a chcą do swoich codziennych aktywności dodać praktykę medytacji. Na jej wykonanie potrzeba około pięciu minut. Inną znaną praktyką Cie związana z Karma Kagyu jest Milam Lungten.
„Milam Lungten", co znaczy „Przepowiedziana we śnie". Tekst praktyki został ułożony przez Karma Czagme Rinpocze wybitnego mistrza Kagyu, żyjącego około XVI wieku. Ten wybitny lama Kagyu otrzymał we śnie przepowiednię, że nawet osoba, u której pojawiły się już oznaki bliskiej śmierci, wykonując tę właśnie praktykę, jest w stanie przedłużyć swoje życie o dwanaście lat. Praktyka Cie „Milam Lungten” jest bardzo specyficzną praktyką dla tradycji Kagyu.
W tej praktyce wśród obiektów schronienia jako główną postać wyobraża się Khaciepę (II Szamarpa), jako głównego jidama Khorlo Demczoka, jako głównego strażnika czteroramiennego Mahakalę. Milam Lungten jest to krótka, ale kompletna praktyka, na jej wykonanie potrzeba około 10 minut.paweł włodarczyk edytował(a) ten post dnia 06.04.09 o godzinie 13:52