Tomasz
Chmielak
Młodszy
Specjalista-Projekta
nt, Festo sp. z o.o.
Temat: Wybór specjalizacji
Jestem obecnie na III roku studiów dziennych mechaniki i budowymaszyn na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych PW. Wkrótce trzeba
będzie podjąć decyzję co do wyboru specjalizacji. Oto one:
1. Samochody i ciągniki
2. Pojazdy szynowe
3. Maszyny budowlane
4. Dźwignice
5. Konstrukcje nośne
6. Inżynierskie bazy danych
7. Modelowanie układów maszyn roboczych
8. Zasady użytkowania maszyn roboczych
9. Układy napędowe maszyn roboczych
10. Systemy magazynowania
11. Ekologia i recykling w eksploatacji maszyn roboczych
12. Dynamika pojazdów
13. Budowa silników spalinowych
14. Budowa nadwozi samochodowych
15. Układy napędowe maszyn roboczych
16. Zespoły podwozia samochodów
17. Motoryzacyjne problemy ochrony środowiska
18. Rekonstrukcja wypadków drogowych
19. Pojazdy użytkowe
20. Komputerowo wspomagane wytwarzanie I
21. Systemy CAD – modelowanie geometryczne
22. Zaawansowane techniki programowania w zastosowaniach
inżynierskich
23. Minimalizacja drgań i hałasu maszyn
24. Zastosowania metod sztucznej inteligencji w projektowaniu maszyn
Do tego dochodzą oczywiście wybór pracy dyplomowej. Na razie
zdecydowałem się na specjalizację ,,Układy napędowe maszyn
roboczych". Z grubsza polega ona na zbudowaniu hydraulicznego układu
napędu lub sterowania maszyny roboczej (np. mechanizm obrotu koparki
gąsienicowej). Prowadzący zajęcia mówił, że podobno istnieje duże
zapotrzebowanie na inżynierów-mechaników specjalizujących się w
hydraulice siłowej (ponieważ jest to najbardziej ponoć ,,brudna"
dziedzina mechaniczna - nigdzie się tak podobno nie da uwalić i
uświnić jak w hydraulice).
Moje pytanie dotyczy tego, ile rzeczywiście leży w w/w prawdy. Czy w
Polsce można liczyć na dobrze płatną pracę po tej specjalizacji, czy
będzie tak jak w wielu przypadkach, że czeka mnie praca za minimalną
krajową?
A jak wygląda sprawa zapotrzebowania na inżynierów-mechaników
specjalizujących się w hydraulice siłowej na świecie?
Dziękuję za odpoowiedzi i pozdrawiam