Anna Rataj

Anna Rataj Doradca
niekonwencjonalny -
zaglądanie za
podszewkę Nieba...

Temat: Kan

Potencjał Kan...

OGIEŃ i WODA ● ZŁOTY i SREBRNY WIEK

Dla pełnego zrozumienia zadań i wyzwań w «Fali Ziarna», która jest bardzo istotna w sferze rozszerzenia naszego pola widzenia, warto zwrócić uwagę na Harmonię 37 - Wiodący Spichlerz i wesprzeć się światłem mądrości I Cingu, skupionym w heksagramach 30 i 29.
(W zeszycie nr 2: "Harmonie" znajdziecie klucz do interpretacji grup harmonii i heksagramów.)

30 – OGIEŃ – LGNIĘCIE
Wskazówka do sytuacji w «Fali Ziarna»: Zachować umiar.

Pu R’Tsy Yang:
Jasność pojawia się wtedy, gdy człowiek pokonał stający mu na drodze strach. Kto posiada w sobie wewnętrzną jasność, rozświetla to, co na zewnątrz. Roztacza wokół siebie blask i ciepło, które przyciągają innych ludzi... Żeby ogień mógł się palić, potrzebuje zasilającego paliwa... Ponieważ zbytnie przybliżanie się do ognia i zbyt długie przebywanie w jego pobliżu może spowodować poparzenia, należy zachować umiar i odpowiedni dystans, by się nie sparzyć... Dobrze jest zatem w odpowiednim czasie zejść ze słońca...

Richard Wilhelm dopowiada:
Człowiek o pobudliwym i niespokojnym charakterze prędko dochodzi do znaczenia, lecz nie pozostawia trwałych wyników... Celem chłosty jest stworzenie dyscypliny, a nie ślepe rozdawanie kar. Zło trzeba uzdrowić od korzenia. Aby wykorzenić zło w państwie, trzeba usunąć prowodyrów, ale oszczędzić tych, co poszli za nimi. W pracy nad sobą trzeba wykorzenić złe nawyki, ale nieszkodliwe przyzwyczajenia można tolerować. Bowiem zbyt surowa asceza, podobnie, jak zbyt surowy wymiar kary, wcale nie daje dobrych wyników.

Symbolu „państwo” nie należy pojmować dosłownie, odnosi się bowiem do każdej wspólnoty jako grupy, np. kręgu znajomych, rodziny.

29 – TOPIEL – OTCHŁAŃ – WODA
Wskazówka do sytuacji w «Fali Ziarna»: Nie bać się potencjalnych niebezpieczeństw,
lecz się z nimi oswoić; w każdych okolicznościach pozostać wiernym sobie.

Pu R’Tsy Yang:
Kto obcuje z niebezpieczeństwem na co dzień, potrafi przeniknąć jego naturę... potrafi doskonale kontrolować swoją przestrzeń, nie pozwalając, aby coś lub ktoś go zaskoczył... Obcowanie z zagrożeniem wyostrza zmysły i pozwala wykorzystać swoje doświadczenia do ochrony swojej pozycji... W ten sposób wyrabia sobie specyficzną intuicję, dzięki której wychwytuje ukryte przed innymi sygnały zagrożenia. Wyostrzone zmysły powodują jasność widzenia i umożliwiają kontrolę nad sytuacją, a podjęte działania pozwalają wyjść z trudnych okoliczności. Warunkiem jest skromność i współczucie...

R. Wilhelm dopowiada:
Ten heksagram nazywany jest „powtórzonym niebezpieczeństwem”, co oznacza obiektywną sytuację, do której trzeba się przyzwyczaić, nie zaś subiektywny stan ducha. Niebezpieczeństwo, jako subiektywny stan ducha, oznacza albo szaleńczą brawurę, albo podstęp. Bowiem niebezpieczeństwo, rozumiane obiektywnie, zostało przedstawione jako wąwóz, czyli stan, przez który człowiek przechodzi niby woda przez gardziel wąwozu i z którego też może wyjść jako płynąca woda, o ile zachowa się prawidłowo... Człowiek musi na razie zadowolić się tym, że niebezpieczeństwo go nie pokonało. Winien chłodno rozważyć wymogi czasu...

Warto więc studiować obie wersje Księgi Przemian.

ZŁOTY i SREBRNY WIEK

Pierwsze dwa kiny «Fali Ziarna, czyli «1 Ziarno» i «2 Wąż», domykają tzw. Wiek Złoty (hind. Satjajuga) i co za tym idzie – przesyłają nam impulsy z poziomu naturalnego stanu niewinności i rozkwitu wiedzy (= prapotencjał «Kan»). Kolejne kiny z portalami – od «3 Łącznika» do «7 Psa» – reprezentują Wiek Srebrny itd.
(Zob. „Księga Tronu”, s. 256)