Temat: Customer Specific Requirements
Tak więc sam sobie Pan odpowiedział, bo wiarygodne dane odnośnie wymagań klienta można uzyskać tylko i wyłącznie od klienta. Na forum można uzyskać jakieś informacje, ale ich wartość będzie żadna (rozwianie wątpliwości to tylko klient).
Tym samym nie można generalizować tematu rekwalifikacji, bo biorąc za przykład części z tworzyw sztucznych to zwykłe okres rekwalifikacji narzędzia ( np. dla PA) wystarcza rok. Natomiast w przypadku tych samych tworzyw wzmacnianych włóknami szklanymi, okres ten musi zostać skrócony (szkło znacznie szybciej zużywa powierzchnię narzędzi). Poza tym coraz częściej stosuje się narzędzia wyposażone w sensory pomiarowe pracujące "on-line" lub rekwalifikacja realizowana jest przynajmniej raz na zmianę (w szczególności charakterystyki specjalne).
Ale nawet jak przyjmiemy sami rekwalifikację mieszaną (raz w roku narzędzie i raz na zmianę charakterystyki procesu) to nie znaczy, że to wystarczy aby uniknąć przyszłej reklamacji. Tym samym po pierwszej reklamacji możemy nie mieć wyjścia i będziemy musieli wprowadzić kontrolę procesu "on-line" (pomiar określonej charakterystyki w czasie rzeczywistym). Wszystko zależy od możliwości finansowych firmy, ważności procesu, oczekiwań co do jego pewności oraz oczywiście wymagań klienta (od których trzeba zacząć i które trzeba uzgadniać wyłącznie z klientem).
A jeśli chodzi o VDA 6.2. to nie jest to tylko VW, ale szerzej jest to norma związku przemysłu samochodowego w Niemczech i przy okazji idea jest podobna do wymagań QS 9000 (PPF to również zwolnienie procesu produkcyjnego oraz produktu).
Pozdrawiam serdecznie
Jacek Suski
http://lean-soft.com
PS: życzę powodzenia podczas auditu ..:)
Jarosłakiw M.:
Tak PPAP to oc zywista oczywistość! :-)
Mnie bardziej chodzi o cedowanie tych wymagań: FormelQ, ANPQP, QSB, Fiat 5.xxxx, etc.
Formel Q np: rekwalifikacja w zdefiniowanym czasookresie 1/3 lub 1/4 lata w zalezności np czy to VW / Audi.., PSB officer... No i dla grupy VW nie PPAP a VDA 2 :-)
p
Klient finalny wymaga ==> organizacja ceduje na dostawcę
Moim rozwiązaniem było utworzenie tabeli z wymaganiami (łącznie systemowymi) i wpisanie ich z podziałem na klientów.
Czy to wystarczy - zobaczymy podczas auditu klientowskiego... :-)Ten post został edytowany przez Autora dnia 19.12.14 o godzinie 19:05