konto usunięte

Temat: właściciel procesu wg normy ISO 9001

Witam
Z tego co się orientuję, nie ma jednoznacznie ujęte w normie ISO 9001, że każdy proces powinien posiadać jednego właściciela?
Np. za proces obsługi klienta odpowiada trzech Project Managerów (każdy nadzoruje innego klienta), to czy jest dopuszczalne wg normy ISO 9001, że np. proces obsługi klienta posiada trzech właścicieli procesu?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Tomasz Kościółek

Tomasz Kościółek Kontroler jakości,
CAN - PACK S.A.

Temat: właściciel procesu wg normy ISO 9001

Leszek L.:
Witam
Z tego co się orientuję, nie ma jednoznacznie ujęte w normie ISO 9001, że każdy proces powinien posiadać jednego właściciela?
Np. za proces obsługi klienta odpowiada trzech Project Managerów (każdy nadzoruje innego klienta), to czy jest dopuszczalne wg normy ISO 9001, że np. proces obsługi klienta posiada trzech właścicieli procesu?
Z góry dziękuję za odpowiedź.

Witam,

Norma ISO 9001 nie zawiera zbyt dużo informacji na temat podejścia procesowego oraz samych procesów.
ISO 9001
>" 0.2 Podejście procesowe
>
>W niniejszej Normie Międzynarodowej zachęca się do przyjęcia >podejścia procesowego podczas opracowywania, >wdrażania i >doskonalenia skuteczności systemu zarządzania jakością w celu >zwiększenia zadowolenia klienta >przez spełnienie jego wymagań. >4.1 Wymagania ogólne
>Organizacja powinna ustanowić, udokumentować, wdrożyć i >utrzymywać system zarządzania jakością oraz
>ciągle doskonalić jego skuteczność zgodnie z wymaganiami >niniejszej Normy Międzynarodowej.
>Organizacja powinna
>a) określić procesy potrzebne w systemie zarządzania jakością >i ich zastosowanie w organizacji (patrz 1.2),
>
>8.2.3 Monitorowanie i pomiary procesów
>Organizacja powinna stosować odpowiednie metody monitorowania >oraz, gdy to ma zastosowanie, metody >pomiarów procesów systemu >zarządzania jakością. Metody te powinny wykazać zdolność >procesów do osiągania
>zaplanowanych wyników. Jeżeli zaplanowane wyniki nie są >osiągane, należy dokonać korekcji oraz podjąć,
>tam gdzie ma to zastosowanie, działania korygujące.

Więcej informacji dostarcza Norma ISO 9000 "Systemy zarządzania jakością, Podstawy i terminologia. Możemy w niej przeczytać:
ISO 9000
>"2.8 Ocenianie systemów zarządzania jakością
>
>2.8.1 Ocenianie procesów w systemie zarządzania jakością
>
>Przy ocenianiu systemów zarządzania jakością zaleca się >zadanie niżej podanych czterech podstawowych
>pytań w stosunku do każdego ocenianego procesu.
>a) Czy proces zidentyfikowano i odpowiednio określono?
>b) Czy przypisano odpowiedzialność?
>c) Czy procedury są wdrożone i utrzymywane?
>d) Czy proces jest skuteczny w osiąganiu wymaganych wyników?
>Całość odpowiedzi na powyższe pytania może zdeterminować >wynik oceny. Ocenianie systemu zarządzania
>jakością może różnić się co do zakresu i obejmować szereg >działań, takich jak auditowanie i przegląd systemu
>zarządzania jakością oraz samoocena....."

Jeżeli odpowiemy sobie twierdząco na podpunkt d) to myślę że nie ma większego znaczenia ile tych osób będzie właścicielami, byle nie rozmywała się odpowiedzialność za ten proces.Ten post został edytowany przez Autora dnia 10.03.15 o godzinie 19:47

konto usunięte

Temat: właściciel procesu wg normy ISO 9001

Jeśli masz 3 osoby odpowiedzialne za obsługę różnych klientów to tym samym możliwe, że każdy ma inaczej ustawiony proces - zatem może to nie 1 proces a 3?
Do przemyślenia ;)

Następna dyskusja:

ISO 9001 - Rewizja normy w ...




Wyślij zaproszenie do