Temat: Komunikacja wewnętrzna
Beata Doroszkiewicz:
Ale nas za język ciągniesz? A może Ty nam opowiesz o "komunikacji wewnętrznej"...jak to jest rozwiązane u Ciebie?
Okey, okey... :-))) To swój pociągnę!!! :-P
Cóż wszystko zależy od branży i specyfiki zakładu. Zupełnie inaczej komunikacja jest rozwiązywana w firmie 10 osobowej a zupełnie inaczej w liczącej 100 czy 200 osób.
W firmie gdzie wszyscy pracują w jednym pokoju kominikacja jest w miarę prosta(rozmowa, przekaznie dokumentu, e-mail,telefon).W większej wymaga to bardziej systematycznego podejścia.
W ISO 22000 ważne są te informacje, które mogą być kluczowe z punktu widzenia bezpieczeństwa.
Zwykle firmy posiadają określone działy (produkcji, logistyka, zaopatrzenie, dz jakości itp.). Ważny jak się pomiędzy sobą osoby/działy komunikują.
Np. Aby informacja z działu zaopatrzenia dotycząca zmiany dostawcy był poinformowy dział jakości.
Pamiętajmy, że w danej firmie już panują określone sposoby komunikacji (inaczej by zbankrutowała).
Oto etapy:
1)Analiza dotyczczasowej w firmie sposobu przekazywania informacji (ustnie, e-mail, dokumenty, notatki, zapisy, telefon itp.) w danym dziale.
2)Które informacje powinny być wzięte pod uwagę z punktu widzenia ISO (9001, 22000, 14001).
3)Wpisanie odpowiednich informacji do procedur, (jeżeli nie ma) spotkania działowe(1 dzień/tydzień), firmowe(1 tydzień/miesiąc), tablice informacyjne, sposoby obiegu poczty, szufladki pocztowe, itp.
4)Szkolenie dotyczące przekazywania informacji. Najpierw działowo póżniej zespołowo(kilka działów).
5)Weryfikacja sposobu działania(przykładowe informacje generowane w firmie i sprawdzenie jak ono jest dystrybuowana)
Procedura komunikacji wewnętrznej nie musi być udokumentowna, natomiast trzeba udowodnić, że informacje trafiają do odpowiednich. Duży nacisk na to kładzą standardy IFS/BRC gdzie Zespół Bezpieczeństwa żywności musi być informawany o każdym niezgodności w zakresie bezpieczeństwa.
Większe firmy mają doskonale rozwinięte systemy informatyczne (np. ERP)dzięki którym możliwa jest szybka obróbka danych i przesłanie ich do danej osoby (lub zestawienie dla niej).Ułatwiają one sprawe.
Najlepszym narzędziem jest poczta elekroniczna, służąca po odbierania/przesyłania informacji ale też do aranżacji spotkać, zebrań, planowania czasu itp.
Ufff.... Łapki mnie bolą... czekam na wasze posty.
Pozdrawiam
Mietek
Mieczysław Obiedziński edytował(a) ten post dnia 15.09.08 o godzinie 09:58