Temat: Dział Inżynierii Niezawodności w SUR
Michał Z.:
W BSH nie istnieje taki dział i zastanawiam się czy w ogóle w organizacji TPMowej mógłby zaistnieć.
Jak najbardziej organizacja TPM-owa jak to nazwałeś cechuje i wyróżnia się tym, że niezawodność parku maszynowego jest na pierwszym miejscu. Wystarczy przytoczyć w tym miejscu politykę 3x0. Chociaż mam pewne uwagi do bardzo konserwatywnego podejścia do tak sprecyzowanych celów, ale to temat na oddzielną dyskusję.
W programie zarządzania utrzymaniem ruchu w myśl filozofii TPM wdrażanym i promowanym przeze mnie w polskich ale nie tylko przedsiębiorstwach kładę nacisk na - Zarządzanie Niezawodnością Środków Trwałych.
Możemy oczywiście mówić o niezawodności zarówno maszyn i urządzeń do wytwarzania jak i samych wyrobów produkowanych w firmie (u mnie pralek), te dwa aspekty mocno się ze sobą łączą.
Jak najbardziej czy to będą maszyny czy produkty przez nas wytwarzane zawsze mamy do czynienia z niezawodnością. Tak jak piszesz odpowiedzialność za niezawodne funkcjonowanie pralki u użytkownika spoczywa zarówno na nim samym jak i w przypadku większych problemów na służby techniczne serwisy etc. Tak więc te serwisy to nic innego jak służby UR, które działają u klienta w domu. Można zadać pytanie kiedy są one wzywane?
Jak jakaś funkcja nie działa zgodnie z przeznaczeniem i użytkownik nie może w pełni używać rzeczonej pralki u siebie.
Czyż nie jest tak z maszynami, które są potrzebne do wytworzenia tejże pralki - maszyny piorącej - w przedsiębiorstwie?
W przypadku TPM wspomnianą niezawodnością zajmują się wszystkie działy, nie tylko utrzymanie ruchu.
Przykładowo Dział Jakości musi mocno współpracować z poszczególnymi sekcjami (utrzymanie ruchu, produkcja, inżyniera wytwarzania, działy rozwoju) aby przeciwdziałać błędom produkcyjnym (np. poprzez utrzymywanie w sprawności systemów Jidoka, PokaYoke). Tak na prawdę cała fabryka staje się Działem Inżynierii Niezawodności, SUR to jeden z filarów.
Tutaj się z Tobą zgadzam w proces zarządzania niezawodnością winne być zaangażowane wszystkie działy. Dla przykładu w anlaizie RCMLight® prowadzonej przeze mnie w firmach uczestniczą przedstawiciele wszystkich działów. Jest to na tyle niezbędne aby w prawidłowy sposób określić wszystkie funkcje w analizowanej maszynie.
Celem zarówno dla operatorów, inżynierów procesu, techników utrzymania ruchu, inżynierów jakości będzie wypracowanie takich działań aby utrzymać określone funkcje maszyny przez żądany okres czasu.
Wynikiem będzie odpowiedni zakres prac dla poszczególnych osób. Biorąc klasyczny model TPM będą to: zakres przeglądów AM oraz PM jak i PDM, dodatkowo będą wypracowane pewne zagadnienia w obszarze jakości aby kontrolować odpowiednie parametry produkowanych dóbr jak również parametry procesowe.
Tak więc widać - w proces zaangażowani są wszystkie strony niemniej jednak dział, czy też osoby na co dzień zajmujące się analizami niezawodnościowymi to element niezbędny.
Ja w procesie TPM ten element umieszczam w tzw. Kole Życia TPM - gdzie tego typu działania mają miejsce.
Pozdrawiam
wm