Temat: Najlepszy termin inwentaryzacji
Większość naszych Klientów decyduje sie na przeprowadzenie inwentaryzacji w ostatnim kwartale roku a rozliczenia inwentaryzacji dokonuje w ostatniej chwili w styczniu następnego roku. Tymczasem jest to najtrudniejszy termin ze względu na zamykanie roku obrachunkowego i rozliczenia budżetowe obciążające dodatkową pracą zasoby działów księgowości.Ustawodawca określił, że inwentaryzację środków trwałych obowiązkową do wykonania co 4 lata ale można przeprowadzić w dowolnym miesiącu w czwartym roku.
Natomiast w zależności od warunków składowania i zabezpieczenia obiektu inwentaryzację towarów należy przeprowadzać w ostatnim kwartale roku (lub co dwa lata) i rozliczać do 15 stycznia roku następnego.
Warto pamiętać, że do tego dnia inwentaryzacja ma być zakończona i rozliczona a nowe stany przyjęte w programach magazynowych czy ewidencji majątku i bilansie rocznym.
Z doświadczenia JKF wynika, że najlepiej przeprowadzić inwentaryzacje w okresie letnim (maj- wrzesień). Jest to okres, w którym wielu pracowników jest na urlopach a funkcjonowanie firmy jest często w „zwolnionym” tempie. To właśnie wtedy najlepiej przyjąć na teren biura czy zakładu produkcyjnego zespoły spisowe, które samodzielnie przeprowadzą spis.
Planując spis w wakacje ma się do dyspozycji cały 4 kwartał roku na rozliczenie spisu, uporządkowanie ewidencji środków trwałych, podjęcie decyzji w sprawie niedoborów i nadwyżek i przyjęcie nowego stanu zgodnego z rzeczywistym w bilansie rocznym.
Do przeprowadzania spisów z natury w magazynach i na terenach otwartych najlepszy jest drugi kwartał roku, głównie ze względów pogodowych.
Prowadzone prace w Listopadzie czy Grudniu często się przedłużają ze względu na niesprzyjające warunki, padający deszcz czy mocny mróz.
Podejmując decyzje, kiedy wykonać spis warto wziąć pod uwagę charakter lokalizacji podlegających spisowi a także sezonowość naszej działalności.
Jeżeli na przykład grudzień jest miesiącem wzmożonej aktywności produkcyjno - handlowej, warto zakończyć prace spisowe najpóźniej we wrześniu. Kolejny miesiąc poświęcić na rozliczenie spisu i ze spokojem przygotować się do sezonu. Pozwoli to uniknąć wątpliwości przy rozliczeniu bazy i rozpocząć sezon intensywnej sprzedaży – produkcji z uporządkowanymi stanami ewidencyjnymi.
Zapraszam do dyskusji, chętnie podpowiem jak dobrze zaplanować inwentaryzację w firmie.