Tomasz Graszewicz

Tomasz Graszewicz Managing and
Strategy Director

Temat: POZYCJONOWANIE STRONY WWW HOTELU

Ostatnio bardzo modne określenie, chociaż profesjonaliści nazywają to fachowo „Marketingiem w wyszukiwarkach”. Jakie są wasze doświadczenia z tym narzędziem? Często można łatwo wygenerować dzięki temu ruch na stronie, ale czasem nie przekłada się on na wzrost liczby rezerwacji. Jak sobie radzicie w tym obszarze? Czy często korzystacie również z płatnych linków? W jakich sytuacjach?

Temat: POZYCJONOWANIE STRONY WWW HOTELU

Moim zdaniem można na to zagadnienie spojerzeć w dwójnasób. Inne podejście do pozycjonowania swoich stron mają hotele sieciowe a inne prywatne. Te sieciowe mają wiekszy budżet do wykorzystania na tego typu inwestycję. Osobiście uważam, ze pozycjonowanie strony nie przekłada się pezpośrednio na wzrost obrotów hotelu i overbooking. Wystarczy właściwie zaadresowana reklama (w internecie) i aktualne informacje na stronie internetowej.
Marcin Dragan

Marcin Dragan Profitroom S.A.

Temat: POZYCJONOWANIE STRONY WWW HOTELU

Zgadzam się w części z Anią, jednak uważam, że pozycjonowanie ZNACZĄCO przekłada się obroty hotelu. Większość klientów sprawdza hotel w Internecie (w USA robi to ponad 70% klientów), a rzadko kiedy znają bezpośredni adres www hotelu.
To, że sieci hotelowe mają inne podejście do promocji niż hotele indywidualne, przekłada się też na strategię pozycjonowania. Sieci hotelowe mając kilka (kilkanaście, kilkadziesiąt, kilkaset...) obiektów, koncentrują się na frazach generycznych np.: "Hotel in London", gdzie koszt na klienta jest relatywnie wysoki (ale inwestycja opłacalna w skali sieci). Natomiast hotele indywidualne konkurują dużą ilością niszowych fraz typu: "5 star hotel and spa in London".
Generalnie temat "pozycjonowania" jest ciekawy, ale w Polsce zaczyna mieć niestety negatywny wydźwięk. Jak nigdzie na świecie w naszym kraju jest pełno firm zajmujących się "pozycjonowaniem", co skutkuje tym, że byle hotel może być chwilowo w czołówce wyników wyszukiwarek pod hasłem "Hotel w Warszawie", jeśli tylko odpowiednio zapłaci. Firmy te stosują zwykle bardzo złe praktyki, które miejmy nadzieję, przestaną wkrótce działać (wyszukiwarki udoskonalają swoje algorytmy i stają sie bardziej odporne na tego typu spam).
Co więcej, w języku angielskim nie ma odpowiednika usługi "pozycjonowanie", jest za to "Search Engine Optimization", w skrócie SEO. SEO koncertuje się na takiej zmianie zawartości tekstów na stronie, by roboty wyszukiwarek wyszukujące treść powiązały zapytanie z naszym hotelem. Przykładowo, jeśli chcesz, by twój hotel znalazł się w Google pod frazą "wesela w Krakowie", musisz zadbać o to, by na twojej stronie była treść i o weselach i o Krakowie, a nie liczyć tylko na spamerską firmę...
Jeśli chodzi o naszych klientów, szacujemy, że ponad 50% gości pochodzi z marketingu w wyszukiwarkach (SEO i PPC). Co więcej, hotelarze podkreślają, że tego typu kampanie lepiej się przekładają na zyski niż jakiekolwiek inne formy reklamy.
Poza pozycjonowaniem i jakością treści na stronie proponuję zainteresować się także tematem jakości samej strony internetowej (opis oferty, kreacja odzwierciedlająca charakter i standard obiektu). Ponieważ pozycjonowanie pozwoli nam przyprowadzić strumień potencjalnych klientów na nasze www, ale to jakość strony i jej systemów rezerwacyjnych skonwertuje "oglądaczy" w gości hotelowych :-)
Michał P.

Michał P. Własna firma

Temat: POZYCJONOWANIE STRONY WWW HOTELU

Trzeba też dodać, że zazwyczaj pierwsze 10/20 pozycji w wyszukiwarkach pod słowa kluczowe (te które posiadają największy wydźwięk) są pozajmowane przez serwisy skupiające obiekty turystyczne. Z tego co pamiętam tylko 2 profesjonale firmy pozycjonerskie w Polsce podejmuje się pozycjonowania hotelu pod słowo kluczowe np "hotel" - reszta nawet nie prowadzi rozmów w tej sprawie... za wyskowie progi. Nie pamiętam jaki był koszt utrzymania się na poycji pod słowo "hotel" w takiej firmie ale pod badziej niszowe słowa to koszt mniej więcej 100-300 zł od 1-ego słowa kluczowego. Biorąc pod uwagę, że takie firmy prowadzą całą kampanię słów kluczowych, ogólny koszt miesięczny wacha się (jeżeli chodzi wyłącznie specyficznie o hotel) od 4000 zł do nawet 20000 zł - MIESIĘCZNIE.

Dlatego wiele osób jest mocniej zainteresowana tańszą alternatywą jaką są kampanie adwords od google. Możemy sami wyznaczać słowa kluczowe jakie nas interesują i natychmiastowo znaleść się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania a nie czekać w przypadku hotelu nawet do 2 lat na mocne wypozycjonowanie naszej strony. I koszta są o wiele niższe - pierwsze klika kampanii reklamowych możemy już przeprowadzić od 200 zł.
Piotr Zając

Piotr Zając CEO & Partner w
NetWork Sp. z o.o.,
ekspert ds. UX

Temat: POZYCJONOWANIE STRONY WWW HOTELU

No tak, koszty na tego typu frazy jak "hotel" są stosunkowo wysokie... nie każdy może sobie na to pozwolić.

Sprawa ma jednak szerszy wydźwięk - gdyż rozpoczynając pozycjonowanie, czy tworzenie strony www z myślą o optymalizacji pod wyszukiwarki, najpierw należy się zastanowić JAKIE FRAZY SĄ DLA NAS ISTOTNE.

Czy hotel położony nad morzem potrzebuje pozycjonowania na frazę HOTEL?

Może inaczej, bo raczej tak na to trzeba patrzeć:
- czy mój klient szukając hotelu nad morzem wpisze w wyszukiwarkę frazę HOTEL ?

jeszcze inaczej:
czy chcąc kupić samochód wpisujemy "SAMOCHÓD" lub "SAMOCHODY" ?

Myślę, że ludzie - przynajmniej ci korzystający z Internetu - wiedzą, że jest to zbyt ogólna fraza, i że tak raczej noclegu w np. w woj. małopolskim nie znajdą...

Jeżeli szukam hotelu to w konkretnym mieści:
- hotel w warszawie, czy bardziej popularne: hotele warszawa

Jeżeli szukam specyficznej oferty wpisuję raczej:
- "hotel nad morzem +spa" "spa nad morzem" "sylwester nad morzem" itp...

trudno będzie znaleźć ofertę sylwestrową nad morzem wpisując hasło "sylwester"

Wiadomo - firmy od pozycjonowania też chciałyby zarobić, więc nie wszystkie powiedzą klientowi, żeby profilował hasła...
tak samo jak nie wszystkie powiedzą, że dobrze zoptymalizowana strona i teksty potrafią (dzięki tzw. długiemu ogonowi) wyprowadzić same hotel na mniej popularne hasło... albo że na dane hasło nie ma praktycznie konkurencji więc z czasem i tak hotel się tam pojawi...

ale to zupełnie inna kwestia.

Ogólnie: warto wysyłać oferty do kilku firm i porównać to co oferują, co piszą o wybranych hasłach, itd. - wówczas można mieć porównanie i tym sposobem wybrać najbardziej wiarygodną firmę.

pozdrawiam
Dominik Chrzanowski

Dominik Chrzanowski Hotelarz, Manager,
Audytor, Specjalista
w zakresie e-Mark...

Temat: POZYCJONOWANIE STRONY WWW HOTELU

Witam wszystkich!
Przez okres 2 lat pełniłem funkcję głównego managera ds e-marketingu w firmie pozycjonerskiej z top5 na rynku, przez szacunek do innych firm nie podam nazwy, żeby nie robić krypto reklamy.

Dużo jest osób, które niby coś wiedzą ale tak na prawdę nie do końca są zorientowane w SEM. Że niby coś z linkami, że coś tam innego... że to ma przełożenie na pozycje. A tak naprawdę w SEM nie są ważne pozycje tylko ruch na stronie!

Założyłem firmę która oferuje m.in. takie usługi dla hoteli, ponieważ nie mogłem patrzyć jak klienci są obdzierani, dosłownie, z pieniędzy pozycjonując frazy za 1000-2000zł, które są prestiżowe ale nie mają żadnego znaczenia dla ich pozycji na rynku. Chyba mam skrupuły bo postępuję inaczej, wolę świadomego klienta, któremu wszystko mogę wytłumaczyć po ludzku, czasem narysować na papierze skąd się co bierze... i zapłaci on u mnie 1000zł za frazy które mu coś dadzą. Trend jest taki że ludziewpisują coraz częściej frazy 3 i 4 członowe, i takie pozycjonowanie ma przyszłość (np. hotel spa nad morzem).

Dlatego zapraszam do współpracy, bo warto! PozdrawiamDominik Chrzanowski edytował(a) ten post dnia 24.02.09 o godzinie 19:54

konto usunięte

Temat: POZYCJONOWANIE STRONY WWW HOTELU

Witam,

Pamiętajmy jeszcze o sile MARKI danego hotelu. Bardzo często to hasło generuje największy ruch na naszej stronie dlatego dbajmy o promocję nazwy swojego obiektu i nie udostępniajmy np. systemom rezerwacyjnym zgody na jego używanie w ich promocjach.
Michał P.

Michał P. Własna firma

Temat: POZYCJONOWANIE STRONY WWW HOTELU

Tak, to zdecydowanie prawda, że długi ogon to przyszłość seo. Z drugiej strony czytałem kiedyś artykuł w którym autor pisał, że jeszcze klika lat i internauci wpisując słowo kluczowe bedą natychmiast wciskać kolejną "dziesiątkę" wyników, tylko po to by ominąć reklamy - ciekawa koncepcja.Michał Pikul edytował(a) ten post dnia 12.03.09 o godzinie 20:54
Piotr Zając

Piotr Zając CEO & Partner w
NetWork Sp. z o.o.,
ekspert ds. UX

Temat: POZYCJONOWANIE STRONY WWW HOTELU

Dominik C.:
Dużo jest osób, które niby coś wiedzą ale tak na prawdę nie do końca są zorientowane w SEM. Że niby coś z linkami, że coś tam innego... że to ma przełożenie na pozycje. A tak naprawdę w SEM nie są ważne pozycje tylko ruch na stronie!

Dużo w Twojej wypowiedzi poświęciłeś reklamie... (własnej) :)

ale mniejsza o to... Pozwolę sobie natomiast nie zgodzić się z tym twierdzeniem: "A tak naprawdę w SEM nie są ważne pozycje tylko ruch na stronie!"

Ruch na stronie ma według mnie taką samą wagę jak pozycja (poza tym ruch w SEM raczej wynika z pozycji)... ale i tak te dwie rzeczy nie są najważniejsze...

Ruch sam w sobie nie jest tak naprawdę ważny - przecież możesz stworzyć małowartościowy ruch na proste frazy, które nijak mają się do oferty - wtedy "ruch" jest duży, a jedynym efektem jest tylko zwiększanie się "odbić" od strony.
Przy takim założeniu i 10 mln userów miesięcznie nie pomoże ofercie - to jak strzelanie na oślep.

Poza tym są firmy, szczególnie portale, które tym "ruchem" zachęcają reklamodawców... a sam "ruch" kupują na allegro :) bo i tak można, a to tańsze niż najtańsze pozycjonowanie :)

Ruch (wizyty) na stronie nie są więc najlepszym wyznacznikiem sukcesu strony - przynajmniej nie w stronach coś oferujących.

Więc nie ilość, a jakość się liczy.

To jakość ruchu (a dopiero potem ilość) przekłada się na efektywność (konwersje).

Efektywność oczywiście w uproszczeniu, bo na efektywność oferty największy wpływ ma sama strona - ona jest początkiem i końcem działań marketingowych w Internecie... od niej wszystko się zaczyna, i na niej wszystko się kończy.

Stronę można zobrazować jako lejek sprzedaży - wszelką reklamę jako wodę wlewaną do tegoż lejka... jeżeli lejek ma wąskie ujście, to choćbyś nie wiem ile próbował wlewać, to i tak więcej i szybciej nie przecieknie dołem - co najwyżej przeleje się górą :) a to oznacza "odbicia", utratę potencjalnych klientów, pieniądze na reklamę wydane na nic.

Nie jestem pozycjonerem - więc to oczywiście IMHO.

konto usunięte

Temat: POZYCJONOWANIE STRONY WWW HOTELU

Witam,
Jestem właścicielem serwisów turystycznych i muszę powiedzieć, ze pozycjonowanie jest najważniejsze w całej działalności marketingowej. To dzięki słowom kluczowym współpracuję z ponad 300 klientami z Zakopanego i okolic. Dzięki pozycjom, moje serwisy są odwiedzane przez turystów, oni wysyłają rezerwację do moich klientów ( obiektów noclegowych ) a ci płacą chętnie za relamę bo widzą w tym pożytek.

Więc pozycja to podstawa.
Reszta gadania to ściema

Pozdrawiam
Dominik Chrzanowski

Dominik Chrzanowski Hotelarz, Manager,
Audytor, Specjalista
w zakresie e-Mark...

Temat: POZYCJONOWANIE STRONY WWW HOTELU

Panie Piotrze, Wojtku i pozostali Państwo czytający moją wypowiedź w kontekście wcześniejszych.

Każdy przypadek dla speca od SEM jest inny, serwisy turystyczne nijak się mają do hoteli z prostego względu.

Hotel jest zlokalizowany w pewnym otoczeniu i możemy pozyskać klienta dając mu możliwość odszukania go poprzez frazy ściśle sprecyzowane, np. hotele Władysławowo, hotele Łeba.

A serwisy największą oglądalność mają dzięki frazom np. noclegi nad morzem, kwatery nad morzem, wczasy nad morzem itd. są to frazy bardzo ogólne.

Pan Piotr pisał (cytują mnie przy okazji) o jakości ruchu na stronie. Ja się zgadzam, jednak nie wydaje mi się, aby mogło się to odnosić akurat do hoteli, ponieważ każdy kto szuka hotelu we Władysławowie jest w 100% potencjalnym naszym klientem. Hoteli jest 4 i często ludzie nawet nie chcą jechać do pobliskiej Jastrzębiej Góry. Ale to tak na marginesie...Dominik C. edytował(a) ten post dnia 13.05.09 o godzinie 15:49

konto usunięte

Temat: POZYCJONOWANIE STRONY WWW HOTELU

Po części zgadzam się zarówno z p. Dominikiem C. jak i z p. Piotrem Zającem. A jest tak, sprawy o których wspominacie wynikają jedne z drugich.

Wysokie pozycje są ogromnie ważne, gdyż to dzięki nim generowany jest ruch na stronie. Moim zdaniem oba te aspekty są równie ważne, bo są od siebie nie odłącznie i na żaden z nich nie powinien byc kładziony większy nacisk. Jednak oba te efekty przyniosą bardzo słabe efekty dla klienta bez odpowiedniego przygotowania strony. I to przygotowania jej dla klienta, a nie dla wyszukiwarki. Moim zdaniem - jeżeli strona jest opracowana tak, aby klient czuł się na niej dobrze i wszystko było dla niego jasne to i wyszukiwarka czy roboty też się o tym zorientują. Taka jest naturalna kolej rzeczy. Zatem znowu - bez dobrych pozycji i ruchu na stronie nie mamy co liczyć na jakiekolwiek konwersje, bo skąd miałyby być.

Tak więc oba zagadnienia są ze sobą mocno powiązane:
Wysokie pozycje -> Ruch na stronie -> Konwersja
I wszystkie 3 aspekty, o których wspomniałem muszą zostać opracowane równie dobrze, aby poziom konwersji był satysfakcjonujący dla klienta.

Nawiązcując jeszcze do wypowiedzi p. Domnikia C. sprzed ok. pół roku. Zupełnie zgadzam się z Twoim podejściem. Jest ogrom firm na polskim rynku, które nie dośc, że zdzierają fundusze z klientów to jeszcze oferują im źle zorientowane usługi. Dokładnie tak, jak powiedziałeś - na trudne i drogie hasła o niskim potencjale poziomu konwersji.

Co do kwestii trendów szukania w internecie - jest nie zbitym faktem, że ludzie, powoli, ale coraz bardziej precyzują wyszukiwane zagadnienie, aby dostać interesujące ich informację. Mi osobiście od dawna nie zdarzyło się wpisać w Google haseł ogólnych. Zauważam, też że ogólne trendy zmierzają właśnie w bardziej rozwinięte zapytania do wyszukiwarek.

Jeszcze co do kwestii tendencji omiajania pierwszej strony wyników przez internautów w przyszłości... Jest to bardzo racjonalne i szczerze mówiąc prawdopodbne. Faktycznie, na ogrom haseł - szczególnie generalnych, pierwsze kilka stron to wypozycjonowane firmy. Wszystko to zaczyna przypominać katalog firm. Jednak wgłębiając się bardziej w zagadnienie i biorąc pod uwage specyfikę firmy Google, myślę że nie dojdzie do takiej sytuacji. Osobiście uważam, że jeżeli taka tendencja osiągnie pewien zatrważający stopień gigant z Californii podejmie pracę nad usprawnianiem swoich technik estymacji wartości, co może okazać się kolejną rewolucją w dziedzinie algorytmów wyszukiwania informacji.
Danuta Stępień

Danuta Stępień Student, Wyższa
Szkoła Informatyki i
Zarządzania w
Rzeszowie

Temat: POZYCJONOWANIE STRONY WWW HOTELU

Witam specjalistów:)
a co myślicie o tripla.pl?internetowy przewodnik turystyczny
Dominik Chrzanowski

Dominik Chrzanowski Hotelarz, Manager,
Audytor, Specjalista
w zakresie e-Mark...

Temat: POZYCJONOWANIE STRONY WWW HOTELU

Artur Moczulski:
Jeszcze co do kwestii tendencji omiajania pierwszej strony wyników przez internautów w przyszłości... Jest to bardzo racjonalne i szczerze mówiąc prawdopodbne.

Podam dobry przykład... na hasło "hotel gdańsk" czy "gdańsk hotel" bez różnicy wypozycjonowaliśmy hotel Holland House przy Długim Targu. Wyobraźcie sobie że na tak wydawało by się popularne hasło na 5 miejscu generuje dziennie tylko 20 wejść (adwords pokazuje że taką frazę wpisuje dziennie ok 4tyś os.)

Strona była przez blisko miesiąc (lipiec) na 1 miejscu i nie było lepiej :)
Rafał Żurmanowicz

Rafał Żurmanowicz Web Design, Grafika,
Fotografia

Temat: POZYCJONOWANIE STRONY WWW HOTELU

na hasła typu hotel, hotele, hotele warszawa pozycjonują się głównie serwisy rezerwacyjne a nie pojedyncze hotele bo to bez sensu.

Jak już było wyżej hotele powinny dbać o swoją nazwę ale będąc w różnych systemach rezerwacyjnych online nie sposób zabronić im używania waszych nazw i nie chodzi tu o oferty promocyjne ale wszelakie oferty. Po prostu wasza nazwa widnieje w systemie i już a przez to zamiast trafić na waszą stronę trafia się do nich. Mnie osobiście to już bardzo irytuje bo nie da się w google znaleźć wielu hoteli gdyż nie dbają o SEM a systemy rezerwacyjne pchają się na pierwsze pozycje, zajmują czasami 3 podstrony w google. Jeśli hotele nie inwestują w SEM to moim zdaniem nie dbają o swój wizerunek. Hotelarze powinni chociaż skupić się na pozycjonowaniu własnej nazwy.Rafał Żurmanowicz edytował(a) ten post dnia 07.09.10 o godzinie 21:19
Dominik Chrzanowski

Dominik Chrzanowski Hotelarz, Manager,
Audytor, Specjalista
w zakresie e-Mark...

Temat: POZYCJONOWANIE STRONY WWW HOTELU

Rafał Żurmanowicz:
na hasła typu hotel, hotele, hotele warszawa pozycjonują się głównie serwisy rezerwacyjne a nie pojedyncze hotele bo to bez sensu.
Jeśli hotele nie inwestują w SEM
to moim zdaniem nie dbają o swój wizerunek. Hotelarze powinni chociaż skupić się na pozycjonowaniu własnej nazwy.Rafał Żurmanowicz edytował(a) ten post dnia 07.09.10 o godzinie 21:19

Zgadzam się w 100% i pozdrawiam

Paweł L.

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora
Rafał Żurmanowicz

Rafał Żurmanowicz Web Design, Grafika,
Fotografia

Temat: POZYCJONOWANIE STRONY WWW HOTELU

Jacek Kaczmarski:
Akurat pozycjonowanie stron hotelów

no tak, hotelów na pewno :)

konto usunięte

Temat: POZYCJONOWANIE STRONY WWW HOTELU

Ostatnio bardzo głośno zrobiło się o tym , że dobra treść strony pozwoli wywindować ją na sam szczyt wyników wyszukiwania. Farmy linków itp. sztuczki już nie będą miały takiego znaczenia.
Czy to faktycznie jest możliwe?
Czy mógłbym poprosić o wypowiedź eksperta w tym temacie?

Jeszcze jedna sprawa. O ile trudniej jest uzyskać dobrą pozycję w wyszukiwarce bez bez dostępu do kodu źródłowego?
Dominik Chrzanowski

Dominik Chrzanowski Hotelarz, Manager,
Audytor, Specjalista
w zakresie e-Mark...

Temat: POZYCJONOWANIE STRONY WWW HOTELU

Sebastian Brant:
Ostatnio bardzo głośno zrobiło się o tym , że dobra treść strony pozwoli wywindować ją na sam szczyt wyników wyszukiwania. Farmy linków itp. sztuczki już nie będą miały takiego znaczenia.
Czy to faktycznie jest możliwe?
Czy mógłbym poprosić o wypowiedź eksperta w tym temacie?

Panie Sebastianie.
To zależy od frazy i ile osób pozycjonuje tę frazę pod kątem swojej strony. Wg mnie raczej mało prawdopodobne, choć Google cały czas coś modyfikuje żeby wyniki były bardziej obiektywne. Niedawno zaczęto dodawać do stron metatagi geolokalizacyjne. Miały one poprawić widoczność firm na mapach google przed wynikami organicznymi. Raz to się sprawdza, raz nie.
Jeszcze jedna sprawa. O ile trudniej jest uzyskać dobrą pozycję w wyszukiwarce bez bez dostępu do kodu źródłowego?

Hmm... a czy kod źródłowy był optymalizowany, znaczniki H1, title, description? Jeżeli nie to będzie ciężko, na niektóre frazy wręcz nie możliwe.

Następna dyskusja:

CIEKAWE STRONY WWW HOTELI




Wyślij zaproszenie do