Krzysztof Stęplowski

Krzysztof Stęplowski Skuteczny
e-marketing hotelu

Temat: Czy to dziwne, że hoteli brakuje na Facebooku?

Witam

Nie wiem, czy czytali Państwo raport opublikowany przez agencję Social Media London Style, poświęcony obecności polskiej branży hotelarskiej na Facebooku.

Napisałem krótki komentarz do tego raportu - bo warto w końcu napisać kilka słów o tym, jak to jest w tym Facebookiem w przypadku naszej branży. Zachęcam do lektury i dyskusji: Nie dziwmy się, że polskich hoteli nie ma na Facebooku

Pozdrawiam serdecznie!

-----------
www.marketinghotelu.plKrzysztof Stęplowski edytował(a) ten post dnia 28.11.12 o godzinie 09:58
Bogna Węgorska

Bogna Węgorska Mistrz NLP,
Certyfikowany
ThetaHealer®DNA 3,
chirurg fant...

Temat: Czy to dziwne, że hoteli brakuje na Facebooku?

ja tam widzę hotele..przynajmniej te, ktore mają coś do zaoferowana...
Krzysztof Stęplowski

Krzysztof Stęplowski Skuteczny
e-marketing hotelu

Temat: Czy to dziwne, że hoteli brakuje na Facebooku?

Pani Bogno,

oczywiście, są wyjątki. Bardzo chętnie poznam przykłady, które może Pani polecić. Warto śledzić hotele, które robią to dobrze.

Pozdrawiam!

---------
www.marketinghotelu.pl

Temat: Czy to dziwne, że hoteli brakuje na Facebooku?

Obiekt ,który ma dobre osoby w dziale
marketingu nie musi się reklamować na Facebook.

Z Facebooka zrobił się jeden wielki śmietnik...

Żenujące konkursy kto zdobędzie więcej "lajków" pod
komentarze...

Coraz mniej jest ludzi ,kórzy chcą grzebać w tym śmietniku made in usa...

konto usunięte

Temat: Czy to dziwne, że hoteli brakuje na Facebooku?

Cygal D.:
Obiekt ,który ma dobre osoby w dziale
marketingu nie musi się reklamować na Facebook.

Obiekt, który ma dobre osoby w dziale marketingu może bardzo skutecznie promować się na facebooku

Z Facebooka zrobił się jeden wielki śmietnik...

Żenujące konkursy kto zdobędzie więcej "lajków" pod
komentarze...
Każda forma promocji może być prowadzona źle, średnio czy bardzo dobrze. Akurat fb bardzo dobrze to potwierdza.
Andrzej Bryś

Andrzej Bryś właściciel, GrowUP
DoroslaReklama.pl

Temat: Czy to dziwne, że hoteli brakuje na Facebooku?

Cygal D.:
Obiekt ,który ma dobre osoby w dziale
marketingu nie musi się reklamować na Facebook.

Z Facebooka zrobił się jeden wielki śmietnik...

Żenujące konkursy kto zdobędzie więcej "lajków" pod
komentarze...

Coraz mniej jest ludzi ,kórzy chcą grzebać w tym śmietniku made in usa...
To zależy w jaki sposób przeprowadza się kampanię na Facebooku. W branży hotelarskiej nie chodzi o to, by mieć kilkanaście tysięcy lajków i wstawiać zbędne obrazki wyłudzające akcję (lajk/komentarz).
Takie kampanie powinno się przeprowadzać dokładnie, dobrze docierając do grupy docelowej, zaciekawiać. Takie fanpejdże nie giną w śmietniku, wyróżniają się z nigo.

Sam mam dość dużo stron polubionych, widząc jednak że któraś strona czy osoba zaśmieca moją tablicę, bez skrupułów rezygnuję z subskrypcji. Coraz więcej osób filtruje informacje na portalach społecznościowych. Jednak te ciekawsze strony publikujące ciekawe treści zostawiam, obserwuję, komentuję.

I co ważne - Facebook w branży hotelowej to nie narzędzie do szybkiego pozyskania klienta, to narzędzie bardziej wpływające na wizerunek.

Temat: Czy to dziwne, że hoteli brakuje na Facebooku?

To zależy w jaki sposób przeprowadza się kampanię na Facebooku. W branży hotelarskiej nie chodzi o to, by mieć kilkanaście tysięcy lajków i wstawiać zbędne obrazki wyłudzające akcję (lajk/komentarz).
Takie kampanie powinno się przeprowadzać dokładnie, dobrze docierając do grupy docelowej, zaciekawiać. Takie fanpejdże nie giną w śmietniku, wyróżniają się z nigo.

Sam mam dość dużo stron polubionych, widząc jednak że któraś strona czy osoba zaśmieca moją tablicę, bez skrupułów rezygnuję z subskrypcji. Coraz więcej osób filtruje informacje na portalach społecznościowych. Jednak te ciekawsze strony publikujące ciekawe treści zostawiam, obserwuję, komentuję.

I co ważne - Facebook w branży hotelowej to nie narzędzie do szybkiego pozyskania klienta, to narzędzie bardziej wpływające na wizerunek.

Słuszne słowa!
Z tym ,że grupę docelową trzeba najpierw zdobyć.
Idąc oczywiście krok po kroku za radami Facebook:
Zdobądź "lajki" i promuj się na "fanpejdżu" ;-)
Ilu jest stałych gości hotelowych a ilu jedno czy "kilku"razowych..
Facebook to moim zdaniem słabe narzędzie do reklamy Hoteli.
Firmy przy wyborze hotelu dla pracowników
nie będą się przecież kierować wpisami na Fanpage...
Chyba ,że źle zrozumiałem i chodzi o agresywną reklamę na F.B.
w formie banerów/skyscraper-ów zasłaniających inne reklamy...
Andrzej Bryś

Andrzej Bryś właściciel, GrowUP
DoroslaReklama.pl

Temat: Czy to dziwne, że hoteli brakuje na Facebooku?

Sąoczywiście pewne wyjątki kiedy taki fanpejdż może zdobywać klientów. Hootel musi być położony w ciekawym miejscu, działania na Facebooku nie powinny ograniczać się do oferty hotelu, powinny bardziej promować region/miejscowość.
Krzysztof Stęplowski

Krzysztof Stęplowski Skuteczny
e-marketing hotelu

Temat: Czy to dziwne, że hoteli brakuje na Facebooku?

Sam mam dość dużo stron polubionych, widząc jednak że któraś strona czy osoba zaśmieca moją tablicę, bez skrupułów rezygnuję z subskrypcji.

Tak jak pisałem na swoim blogu - również uważam, że FB to w głównej mierze kolena odsłona Public Relations.

Andrzej, czy możesz napisać czego oczekujesz od Fan Page marek i firm? Co sprawia, że nie decydujesz się na rezygnację z subskrypcji? Jakiego typu treści na FB oczekiwałbyś od hoteli? Oto jest pytanie :-)

Pozdrawiam!

-----------------
www.marketinghotelu.plKrzysztof Stęplowski edytował(a) ten post dnia 30.11.12 o godzinie 08:41
Andrzej Bryś

Andrzej Bryś właściciel, GrowUP
DoroslaReklama.pl

Temat: Czy to dziwne, że hoteli brakuje na Facebooku?

Może napiszę w ten sposób.. Rezygnuję gdy:
dana strona nachalnie reklamuje swoje produkty/usługi
gdy widzę "żebrolajki" (lajk/kom)
gdy widzę demotywatory i śmieszne obrazki

subskrybuję gdy na stronie umieszczane są:
dobrej jakości artykuły tyczące się danej branży bądź tematów pokrewnych (na stronie marki piwa, np ogólne ciekawostki o piwie, na stronie hotelu ciekawostki o miejscowości w której leży hotel)
dobrej jakości zdjęcia (nie zdjęcia reklamowe, produktowe. coś bardziej kreatywnego. jestem wzrokowcem, lubię popatrzeć)
coś co zaskakuje

Jeżeli hotel jest miejscem z tradycją, jest w starym budynku - dobrze umieszczać zdjęcia np. z czasów przedwojennych, jakieś historie tego miejsca etc.

Jak znajdę wenę, napiszę jeszcze w tym temacie Teraz moja wypowiedź nie ma ładu.
Bartosz Jungiewicz

Bartosz Jungiewicz Dyrektor ds.
Handlowych, Koleje
Dolnośląskie

Temat: Czy to dziwne, że hoteli brakuje na Facebooku?

A ja zaryzykuję i odpowiem Ci Krzysztofie w ten sposób.

Większość Polskich hoteli to obiekty zbyt małe, żeby w ogóle utworzyć stanowisko osoby odpowiedzialnej za marketing online, a co dopiero "specjalisty ds. komunikacji".
Zazwyczaj jest jakiś kierownik sprzedaży i marketingu, który zajmuje się głównie sprzedażą.

Gdy nie ma czasu/środków na obecność we wszystkich mediach i kanałach trzeba wybrać te, które rzeczywiście przekładają się na zyski.
Jakoś nie słyszałem o kampanii na Facebooku, która przyniosła zysk, a słyszałem o takich kampaniach w Google...


Ja mam dość trochę słuchania o tym dlaczego to warto być na Facebooku.
Ja proszę o DOWODY!
Przyznaję, też przeżywałem fascynację tym medium. Obecnie dla mnie to taki sam byt jak gazeta.pl i Onet.pl - ot serwis z wiadomościami...

konto usunięte

Temat: Czy to dziwne, że hoteli brakuje na Facebooku?

Bardzo istotny, ciekawy ale bardzo złożony temat.

Rozpocznę od raportu.
Suche, wybiórcze dane, agregowane przez osoby z zewnątrz nie do końca oddadzą, wbrew pozorom złożoność sytuacji. Szkoda, bo trochę płytki ale lepsze to niż nic.
Oczywiście jak większość takich publikacji przygotowywany pod tezę.
Celem było uzasadnienie, że hotele potrzebują zmiany i pomocy "specjalistów" i taką odpowiedź otrzymaliśmy. Nie mam do nich o to pretensji :)

Teraz do pytania.
Dla mnie jest to dziwne. Powodów jest kilka. Jednym z głównych jest pozorny brak rezultatów takich działań, który z kolei wynika z... I tak można ciągnąć.

Z mojego doświadczenia wiem, że warto poświęcić czas i pieniądze na promocję FB. Tylko, że to przekonanie opiera się na diametralnie innych wskaźnikach niż podane w raporcie :)

I od razu dodam, że oczywiście FB nie jest najskuteczniejszym kanałem w Internecie, ale to nie znaczy, żeby z niego nie korzystać.

Również warto zainwestować w osobę zajmującą się tylko działaniami w Internecie.
Ale o szczegóły trzeba byłoby już zapytać inwestora hotelu z którym współpracuję :)

BTW
W temacie marketingu hoteli w Internecie uderza mocno przekonanie agencji i wszelkiej maści social media geeków, że zdecydowanie mają na to pomysł. Pomysły te w wielu przypadkach kończą się jak przechodzi się z pozycji obserwatora w zleceniobiorcę :)
Wiele firm uznało hotele za dojne krowy i łatwy zarobek, zniechęcając tym samym do współpracy.
To też jest jedna z przyczyn.
Krzysztof Stęplowski

Krzysztof Stęplowski Skuteczny
e-marketing hotelu

Temat: Czy to dziwne, że hoteli brakuje na Facebooku?

Prowadząc szkolenia wewnętrzne w hotelach często powtarzam: nie macie czasu i ludzi, którzy mogliby i potrafią prowadzić dla Was Facebooka? Nie róbcie tego. Nie ma sensu. Skupcie się na dobrej sprzedaży, na wyszukiwarkach.

Facebookowi stukają kolejne lata, tymczasem wciąż działania marketingowe w tym medium mają charakter eksperymentu, którego efektów nie jesteśmy do końca w stanie przewidzieć.
W temacie marketingu hoteli w Internecie uderza mocno przekonanie agencji i wszelkiej maści social media geeków, że zdecydowanie mają na to pomysł.

To prawda. Tak jak pisałem - Social Media ma dużo z PR. To obszar miękki, trudny do mierzenia. Myślę, że trudno za pomocą Facebooka zyskać nowych gości. Znacznie łatwiej jest zachęcić do powrotu.

Czekam również na jakiekolwiek raporty dotyczące usługi check in - w jaki sposób fakt "czekowania się" w hotelu naszych gości wpływa na sprzedaż. Ciekawe, kiedy taką odpowiedź otrzymam.

Pozdrawiam!

----------------
www.marketinghotelu.pl

konto usunięte

Temat: Czy to dziwne, że hoteli brakuje na Facebooku?

Krzysztof Stęplowski:
Facebookowi stukają kolejne lata, tymczasem wciąż działania marketingowe w tym medium mają charakter eksperymentu, którego efektów nie jesteśmy do końca w stanie przewidzieć.
Cieszę się, że to stwierdzenie padło.
Trudno wymagać, nawet od agencji w 100% się tym zajmujących, aby znała FB na wylot gdzie serwis cały czas ewoluuje.
Ma to jednak też drugą stronę, o której już pisałem. Też nie powinniśmy stać na stanowisku, że wszytko na ten temat wiemy :)
Czekam również na jakiekolwiek raporty dotyczące usługi check in - w jaki sposób fakt "czekowania się" w hotelu naszych gości wpływa na sprzedaż. Ciekawe, kiedy taką odpowiedź otrzymam.
Sądzę, że w żaden sposób się to nie przenosi na realną sprzedaż. Zwłaszcza jeśli chodzi o polskich gości. I nie potrzebuję do tego badań :)
Prędzej foursquare, ale też raczej wśród gości zagranicznych.

konto usunięte

Temat: Czy to dziwne, że hoteli brakuje na Facebooku?

Krzysztof,

Sorry ale się nie zgadzam w większości stwierdzeń. Po pierwsze jest mnóstwo kampanii, które miały realne przełożenie na sprzedaż. Facebook to nie jest wall i wklejanie tam obrazka, ale przede wszystkim api. Przykładów kampanii, gdzie likei znajomych na kolekcji wpływały na sprzedaż jest multum.

Eksperyment? W jakim zakresie? Gdzie? W reklamie rozliczanej na CPC, wpływie opinii znajomych na sprzedaż produktu? Tak można powiedzieć chyba o każdym medium, zaczynając od prasy a na TV kończąc.

Czy trudno zsykać nowych gości za pomocą FB? Nie, absolutnie nie trudno. Kwestia strategii i zaprojektowania działań. Chyba, że pytanie stawiamy - czy posiadanie kanału wpływa na pozyskanie nowych gości - odpowiedź brzmi nie. Tak samo jak zrealizowanie obojętnie jakiego mailingu nie wpływa, posiadanie po prostu reklamy prasowej nie wpływa, czy outdooru nie wpływa. Wszystko zależy od przeprowadzonych działań i wykorzystaniu mediów.

Jak wpływ chek-inu wpływa na sprzedaż? A to hotel dla młodych, designerski czy zajazd? Ok, meldowanie się nie jest popularne w PL, ale jedynym zadaniem tego nośnika jest powiedzenie znajomym - jestem w fajnym miejscu, które polecam. Rekomendacje mają ogromne znaczenie w sprzedaży.

Facebook nie jest trudny do zmierzenia. To co wiem na pewno, że działania na FB można tak targetować aby mieć mega dobre wyniki mało porównywalne z innym kanałem, kwestia branży, nakładów, dobrej strategii w ogóle social media.

Social media to nie jest założenie kanału i wklejanie obrazków, chociaż często jest to tak rozumiane. W przypadku hoteli można w social media zrobić milion rzeczy, które efektywnie wpłyną na sprzedaż oferty i podniesienie zadowolenia klienta. A czym inny jest serwis booking.com jak nie social media? Opinie i recenzje klientów dokładnie przekładają się na rezerwacje.

Jestem gotów się założyć, że w przypadku hoteli nastawionych np. na turystykę działania wpływające na rekomendacje oraz opinie koncentrujące się w około tego serwisu będą kilka razy bardziej skuteczne niż inne działania reklamowe. Tego jestem pewny.

Pozdrawiam,
PD


Facebookowi stukają kolejne lata, tymczasem wciąż działania marketingowe w tym medium mają charakter eksperymentu, którego efektów nie jesteśmy do końca w stanie przewidzieć.
W temacie marketingu hoteli w Internecie uderza mocno przekonanie agencji i wszelkiej maści social media geeków, że zdecydowanie mają na to pomysł.

To prawda. Tak jak pisałem - Social Media ma dużo z PR. To obszar miękki, trudny do mierzenia. Myślę, że trudno za pomocą Facebooka zyskać nowych gości. Znacznie łatwiej jest zachęcić do powrotu.

Czekam również na jakiekolwiek raporty dotyczące usługi check in - w jaki sposób fakt "czekowania się" w hotelu naszych gości wpływa na sprzedaż. Ciekawe, kiedy taką odpowiedź otrzymam.

Pozdrawiam!

----------------
www.marketinghotelu.pl

konto usunięte

Temat: Czy to dziwne, że hoteli brakuje na Facebooku?

Krzysztof Stęplowski:
Czekam również na jakiekolwiek raporty dotyczące usługi check in - w jaki sposób fakt "czekowania się" w hotelu naszych gości wpływa na sprzedaż. Ciekawe, kiedy taką odpowiedź otrzymam.

Jak zaczną się goście c/i to może i zacznie to wpływać na sprzedaż :)
Nawet na 4SQ jest z tym problem.
http://www.slideshare.net/krzochal/geolokalizacja-w-po...
Krzysztof Stęplowski

Krzysztof Stęplowski Skuteczny
e-marketing hotelu

Temat: Czy to dziwne, że hoteli brakuje na Facebooku?

Piotr, dzięki za wypowiedź. Ja również uważam, że Facebook może być skuteczny. Nie stawiam pytania "czy być na Facebooku", tylko: "w jaki sposób tam być". Oczywiście - wszystko zależy od dobrej strategii i równie dobrych pomysłów. Problem w tym, że przykładów takich pomysłów - jeśli chodzi o naszą branżę - jest bardzo niewiele.

Chciałbym sprowadzić tę dyskusję do konkretów. Nie piszmy już, że możemy się założyć co do skuteczności Facebooka. Wskazujmy na konkretne przykłady. Piotr - napisz o hotelu, który ma za sobą skuteczną, udokumentowaną kampanię sprzedażową w social media.

Podzielcie się wiedzą o przykładach - jeśli taką posiadacie. Teorię o social media mamy już "przerobioną" :-)

Pozdrawiam serdecznie!

------------------
www.marketinghotelu.pl

konto usunięte

Temat: Czy to dziwne, że hoteli brakuje na Facebooku?

Fajny ten Twój serwis. Serio.
______________________________________________________

Z tą udokumentowaną kampanią sprzedażową w SM może być problem. Nawet nie dlatego, że ich nie było, tylko dlatego, że nie wiem czy ktoś się podzieli taką informacją. Tak jak ciężko pewnie będzie znaleźć informacje o efektach sprzedażowych dla innego, jednego wybranego medium.

511tka dość dobrze realizuje obecność w social media, facebook jest u nich dobry, realizowany przez agencję, która sporo się zajmuje modą w SM.
Rozszerzają się zacnie, zobacz na eventy promowane jako wydarzenia na FB,
deklaracji było sporo, rzeczywista frekwencja jest mi nie wiadoma,
http://www.facebook.com/poziom511/events
ale robione słusznie, bo poprzez wydarzenia tematyczne dla grupy.

I to jest sprzedaż przez SM, jasne, że sprowadzona do minimum, bo jak ktoś myśli, że robiąc wydarzenie zapewni sobie gości to słabo. Ale tutaj celem było dotarcie do ludzi mody i sztuki od samego początku i social media wykorzystują na prawdę dobrze. Ale to element sporej i dobrej układanki.

Tak samo jak blowuphall 50 50.

Tyle, że mówimy o obiektach mających strategię komunikacji w ogóle, to nie jest klasyczny element każdego hotelu, wręcz przeciwnie, chociaż Ty tutaj jesteś ekspertem. Zależy od celów hotelowych, z tego co ja wiem, większość się nastawia na imprezy firmowe i wtedy sprzedaż prowadzi inaczej, nie poprzez SM i słusznie.

Następna dyskusja:

Problemy promocji i reklamy...




Wyślij zaproszenie do