konto usunięte

Temat: zarządzanie kolorem - profilami

zapraszam wszystkich do tego tematu. Fundamentem działalności grafika komputerowej jest świadomość istnienia koloru, jego kształtu, jego uwarunkowań. Wyższym stanem świadomości grafika komputerowego jest zarządzanie kolorem w procesie tworzenia. Szczególnie ważne jest aby w ciągu skutkowo-przyczynowym od projektu do powstania dzieła była ciągłość kolorystyczna tworzona w oparciu o wiedzę i doświadczenie. Zapraszam wszystkich, którzy mają doświadczenie, do dyskusji lub potrzebują rad w powyższej kwestii.
Ewa Jurecka

Ewa Jurecka grafik, projektant,
operator DTP

Temat: zarządzanie kolorem - profilami

Witam
Generalnie bez wzorników Pantone i CMYK-a chyba trudno zdefiniować kolor w procesie tworzenia. Rzadko jest tak, że to, co widzimy na monitorze, w odniesieniu do kolorów, jest dokładnie tym, co otrzymamy z drukarni na proof-ie albo w wydrukowanej książce. Zresztą nawet osoba zatwierdzającą nasz projekt (np. w wydawnictwie) niekoniecznie na swoim monitorze widzi dokładnie te kolory, które my wybraliśmy. A potem następuje zdziwienie, że jak to, widziała u siebie kolor jasnozielony, a wyszedł żółty...
Tak więc bez wzorników trudno się pracuje, zwłaszcza przy kolorach takich jak: odcienie czerwonego, żółtego, zielonego, pomarańcze itp. Chyba tylko dwa kolor wszyscy widzimy tak samo: to czerń i biel :)
Marek Szymański

Marek Szymański grafikam i detepczę

Temat: zarządzanie kolorem - profilami

Ewa Jurecka:
Witam
Generalnie bez wzorników Pantone i CMYK-a chyba trudno zdefiniować kolor w procesie tworzenia. Rzadko jest tak, że to, co widzimy na monitorze, w odniesieniu do kolorów, jest dokładnie tym, co otrzymamy z drukarni na proof-ie albo w wydrukowanej książce. Zresztą nawet osoba zatwierdzającą nasz projekt (np. w wydawnictwie) niekoniecznie na swoim monitorze widzi dokładnie te kolory, które my wybraliśmy. A potem następuje zdziwienie, że jak to, widziała u siebie kolor jasnozielony, a wyszedł żółty...

Kłania się kalibracja monitora.
Ewa Jurecka

Ewa Jurecka grafik, projektant,
operator DTP

Temat: zarządzanie kolorem - profilami

Marek Szymański:

Kłania się kalibracja monitora.

Kolor, który ostatecznie "wyjdzie" się na papierze, niekoniecznie zależy od kalibracji monitora... Zależy tez od grubości papieru, jego rodzaju, barwy, itd.
Jeśli coś wydrukowane będzie na papierze objętościowym w kolorze powiedzmy sepii, to kolory inaczej będą odwzorowane niż w przypadku, gdy to samo wydrukujemy na białym papierze o gramaturze np. 120 g. I żadna kalibracja monitora nam nie pomoże :)
Marek Szymański

Marek Szymański grafikam i detepczę

Temat: zarządzanie kolorem - profilami

Ewa Jurecka:
Marek Szymański:

Kłania się kalibracja monitora.

Kolor, który ostatecznie "wyjdzie" się na papierze, niekoniecznie zależy od kalibracji monitora... Zależy tez od grubości papieru, jego rodzaju, barwy, itd.
Jeśli coś wydrukowane będzie na papierze objętościowym w kolorze powiedzmy sepii, to kolory inaczej będą odwzorowane niż w przypadku, gdy to samo wydrukujemy na białym papierze o gramaturze np. 120 g. I żadna kalibracja monitora nam nie pomoże :)

kalibracja i proof
Ewa Jurecka

Ewa Jurecka grafik, projektant,
operator DTP

Temat: zarządzanie kolorem - profilami

Marek Szymański:
Ewa Jurecka:
Marek Szymański:

Kłania się kalibracja monitora.

Kolor, który ostatecznie "wyjdzie" się na papierze, niekoniecznie zależy od kalibracji monitora... Zależy tez od grubości papieru, jego rodzaju, barwy, itd.
Jeśli coś wydrukowane będzie na papierze objętościowym w kolorze powiedzmy sepii, to kolory inaczej będą odwzorowane niż w przypadku, gdy to samo wydrukujemy na białym papierze o gramaturze np. 120 g. I żadna kalibracja monitora nam nie pomoże :)

kalibracja i proof


Do tej pory proof-y barwne z drukarni dostawałam na papierze niekoniecznie takim samym, jaki potem był używany do drukowanej książki. A jak raz się upomniałam, to dostałam w odpowiedzi: "Ale mam pani fanaberie, dobrze będzie"...
Marek Szymański

Marek Szymański grafikam i detepczę

Temat: zarządzanie kolorem - profilami

zazwyczaj proofy robimy sami, a w interesie drukarni jest by nakład miał kolor zgodny z proofem. Drukarnie, które uważają, że domaganie się poprawnej próby kolorystycznej jest fanaberią, po prostu się zmienia :)

konto usunięte

Temat: zarządzanie kolorem - profilami

Dokladnie tak. Drukarnie sie zmienia. Bo czesto mozemy miec dobrze zkalibrowany monitor,
ale w drukarni moze dojsc tak jak pisze Marek.

Frukowanie grafiki i czegokolwiek pozostaje nadal Alfa i Omega grafiki.

Marek Szymański:
zazwyczaj proofy robimy sami, a w interesie drukarni jest by nakład miał kolor zgodny z proofem. Drukarnie, które uważają, że domaganie się poprawnej próby kolorystycznej jest fanaberią, po prostu się zmienia :)



Wyślij zaproszenie do