Temat: grafik DTP - praktyczny kurs Warszawa
Projektowanie graficzne jest bardzo szeroką działką i jak sama nazwa wskazuje jest nacisk na projektowanie. A projektować (graficznie) można wiele rzeczy, o to kilka z nich:
- publikacje drukowane (książki, katalogi, magazyny, opakowania... itd.)
- odzież (nadruki)
- ilustracja, digital painting
- znaki firmowe i identyfikacje wizualne, praca przy tworzeniu marek
- reklama i marketing (druk i digital - BTL, ATL, interactive - tu już pojęcia się zacierają)
- powłoki graficzne aplikacji i oprogramowania (UI/UX)
- animacje (motion design)
To tylko luźne przykłady jest tego o wiele więcej i można się rozdrabniać.
Pytasz się na czym można najlepiej zarobić w projektowaniu graficznym to trochę trudne pytanie, bo to czynnik negocjacyjny. Natomiast mogę ci podpowiedzieć w jakim segmencie i przemyśle jest najwięcej pracy dla grafików różnej maści.
Pierwsza branża to reklama, marketing, ogół działań z usługami reklamowymi na różnych kanałach, internet, media, tv, nośnik papierowy. Tutaj działania bardzo szerokie, od obsługę projektów np. social media, internet, BTL, czyli reklama na specyficznym nośniku pod specyficznego klienta, materiały digital, głównie strony i treści internetowe (content), ATL - reklama "powyżej linii" czyli najpopularniejsze media o znacznym zasięgu i szerokiej grupy docelowej (tv, billboard, ambient, prasa itd). I praca w agencji reklamowej wymaga trochę bycia człowiekiem-orkiestrą, ogarnięty digital i trochę druk, a przynajmniej mieć podstawowe pojęcia przygotowania do druku. Niestety to praca nie zawsze 9-17, zdarzają się posiadówy w weekend szczególnie jeśli klienci są klasy "showbiznes". Klienci "business" to praca często dla dużych marek, które ogłaszają przetargi, agencje walczą o nie, praca bardziej odpowiedzialna, procedury, trzymanie sztywne terminów, praca z media planem jak idzie tzw. "kampania".
Druga opcja to firmy produkcyjne lub te, które po prostu szukają specjalistów do swoich wewnętrznych działów marketingu czy komunikacji wewnętrznej. To nic innego jak praca nad projektami na potrzeby firmy, Materiały marketingowe, katalogi, materiały na strony internetowe, opakowania, SM i cały szereg prac, których firmy agencjom nie zlecają.
Trzecia opcja to wydawnictwa. Książki, duże publikacje, magazyny, prasa, tutaj mocno potrzebne kompetencje DTP, rozumienie procesu składu, produkcji i druku, praca z drukarniami.
Czwarta opcja: poligrafia. Jak wyżej i to o czym rozmawialiśmy na początku, też mocne kompetencje DTP, odpowiedzialność za produkcje, w dużej części praca na projekcie klienta lub wykonamym przez kogoś innego. Praca może się zdarzyć zmianowa. Oczywiście są tutaj agencje zajmujące się Pre-Media, Pre- Press, praca też na projektach już gotowych, do przetworzenia i oddania podwykonawcy.
Ostatnia branża i moim zdaniem najfajniejsza to IT, projektowanie aplikacji, stron, oprogramowania ogólnie wszystko co zamyka się w pojęciu SaaS (Software as a Service). Jak grzyby po deszczu rosną różne agencje interaktywne, startapy świadczące usługi przeróżnym firmom stawiającymi projekty informatyczne pod ich specyficzne wymagania. Wykształciły się pojęcia tutaj jak User Experience Designer (UX) i User Interface Designer (UI). To najbardziej czysta i biurkowa praca jednakże wymagająca pracy nad użytkownikiem, sporo analityki, trochę psychologii i coraz więcej siedzenia w oprogramowaniu bardziej do makietowania niż graficznym. To nie zwyczajne "trzepanie" stronek dla biznesu przysłowiowych Kowalskich, to już wyżej wyspecjalizowane biznesowe projekty, rozumienie wymagań klienta i potrzeb użytkownika. Ale tu stawka duża, bo można zarobić nawet 2,3x więcej niż w reklamie (jak sugerują podane w ogłoszeniach stawki) a praca przyjemniejsza może się okazać.
Ten post został edytowany przez Autora dnia 07.04.18 o godzinie 17:36