Janusz
K.
Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...
Temat: Społeczna odpowiedzialność biznesu
Obiecałem na innym wątku, że ten temat poruszę osobno - co niniejszym czynię..Myślę, że w zalewie rozmaitego misz-maszu warto powrócić do dyskusji na "tematy ogólne biznesu", zgodnie z założeniem forum...
Do założenia tego wątku skłoniło mnie agresywne negowanie nie tylko znaczenia, ale wręcz istnienia tytułowego zjawiska, wyrażane przez kilku aktywnych uczestników wielu dyskusji. Szczegółowe zarzuty będę być może wplatał w dalszej części dyskusji - tutaj przytoczę tylko najbardziej wyrazisty i merytoryczny pogląd:
> Stan Kulski:
> Pozwole sobie dodac, ze chetnie bym poznal pare przykladow tej
> Spolecznej Odpowiedzialnosci Businessu.
> Business jest do generowania profitu. Ludzie zajmujacy sie
> businessem sa szkoleni w dziedzinie etyki. Ale business ma
> spelniac zadania konstytucyjne (constitution, czyli dokument
> zalozycielski) a nie wyreczac panstwo, na ktore placi podatki, by
> zajmowalo sie strona socjalna.
> Specjalne urzedy pilnuja businessow typu polskiego ZOO lub inne
> urzedy typu SPOLKA CYWILNA. Wszystkich pilnuje urzad podatkowy,
> ktoremu jest wszystko jedno, czy burdel spelnia wymogi Spolecznej
> Odpowiedzialnosci - aby tylko prostytutki placily podatki. Od
> pilnowania prostytutek sa inne urzedy zajmujace sie SPOLECZNYM
> ZDROWIEM - cokolwiek by to znaczylo.
>
> Ta idea zakorzeniona w swiadomosci managementu ogromnych
> businessow, to przede wszystkim dbalosc o image, lub fantazja
> takich, jak Richard Brenson. Kto by zaplacil 7 milionow rocznie
> dla szefa naszej TELSTRY za pilnowanie SPOLECZNEJ
> ODPOWIEDZIALNOSCI? Managing Board wykopalaby go po pierwszym
> rocznym sprawozdaaniu o wynikach ekonomicznych.
________________________________
I o CSR właśnie, czyli Corporate Social Responsibility chciałbym, żeby był ten wątek...
Oto całkiem świeżo na portalu mallenbaker.net opublikowano informację o najnowszym sondażu przeprowadzonym dla IBM. Badanie dotyczyło wpływu CSR na rozwój, politykę i wizerunek firm, a wzięło w nim udział ok. 250 największych przedsiębiorstw na świecie.
Wyniki sondażu wskazują jednoznacznie, że społeczna odpowiedzialność biznesu pomaga firmom być bardziej konkurencyjnymi na rynku. 68 proc. badanych przedsiębiorstw stwierdziło, że skupianie się na CSR pomaga im w zarabianiu większych pieniędzy, a 54 proc. uznało, że daje im to nowe narzędzia w starciu z konkurencją. Około ¾ badanych potwierdziło, że zapewnia teraz pełniejszy dostęp do informacji o swoich kampaniach dla swoich interesariuszy, w tym zwłaszcza udziałowców (akcjonariuszy).
Firmy, które inwestują w CSR mogą szybko podkreślić swój wkład w dane przedsięwzięcie i przedstawić korzyści, jakie uzyskują dzięki tego typu akcjom, jak wynika z komunikatu. Przedsiębiorstwa te są ponadto postrzegane jako firmy nowoczesne, ustanawiające standardy, rozumiejące klientów i odpowiadające na ich potrzeby - oraz zwracające uwagę na wpływ wytwarzanych przez nie produktów na człowieka i jego środowisko naturalne.
Oczekuję, że Pan M. Mickiewicz napisze zjadliwy list otwarty, piętnujący owe korporacje za zajmowanie się głupotami, zamiast skupiać się na porządnym prowadzeniu biznesu według jedynie słusznej recepty.
Mam też nadzieję - choć rozsądek podpowiada mi, że równie mało realną, jak ta pierwsza - że powyższą informacją zainteresują się szefowie naszych firm, bo CSR obejmuje także szczególną troskę o kapitał ludzki, najcenniejszy zasób firmy.... ;-))