Witold F.

Witold F. Magazyn
"Kontrateksty",publi
systa,dziennikarz,cz
asem urzę...

Temat: Religia w szkołach

Patryk T.:
mi właśnie o to chodzi. w domu. na szyji. na ustach i w sercu. krzyż jest symbolem dla polskości niezwykle ważnym, ale nie jest polskością. stąd mój wniosek - nie w urzędach.


w urzędach powinny być ustawiane pręgierze:)mogą ich, oczywiście, doglądać zakonnicy, tacy specjaliści od biczowania, wyleciało mi co to za nacja?
Sławek Wójcik

Sławek Wójcik Jeśli masz temat do
omówienia,
zapraszam. 10 lat
zajmuję ...

Temat: Religia w szkołach

Kira F.:
Edyta K.:
Ale mogę trochę ucziwie powalczyć i upomnieć się o prawa dla tych 80 procent

Ale to niczego nie zmieni, bo te 80% ma dokładnie takie same prawa jak te 20%. Tylko te 80% nie potrafi z nich skorzystać - i jeśli ich nie nauczysz, to możesz się w Don Kichota bawić dowolnie długo.
W Polsce się tego nie uczy.


Nie zgodzę się z tobą.
1. nie każdy ma te same prawa - biorąc pod uwagę ich stosowanie - No, ale to kwestia systemowa.
2. problem nie leży w prawach tylko w MOŻLIWOŚCIACH.
3. nawet jeśli stworzy się ogólne warunki identyczne dla każdego, to w sposób naturalny objawią się jednostki bardziej i mniej uzdolnione, posiadające bardziej lub mnie rozwinięte talenty, charaktery, wreszcie okaże się, że część ludzi wcale nie jest przystosowana do życia.
4. Nie zmienisz tego, krzewiąc wiedzę tylko WARTOŚCI.

To nie kwestia tego, że ktoś nie potrafi lub nie chce skorzystać z możliwości. Ekonomia kapitalistyczna zakłada istnienie liderów i tych, którym trzeba pomóc. Sęk w tym, że liberalizm odpowiada na to w ten sposób: dajmy egoistycznym jednostkom możliwość rozwoju, to ich rozwój napędzi też rozwój gorzej przystosowanych - w ramach ogólnej zasady, że napędzając rozwój gospodarczy skapnie też dla biednych. To teoria z XIX wieku. Praktyka okazała się inna, co już dawno zauważono.

Dlatego Katolicka Doktryna Społeczno-Ekonomiczna (tak, kościół odniósł się w sposób kompleksowy do tego problemu) stworzyła swego rodzaju Trzecią Drogę (nawiązali do niej zwolennicy Ordoliberalizmu w Niemczech). Kolejni Papieże, pochwalając postęp i wolność jednostki, negując socjalizm, zwracali uwagę na konieczność stworzenia społecznego systemu wsparcia dla słabszych jednostek.

Bogacenie się to zależność matematyczna (pomijając wiedzę i umiejętności). Jeśli ktoś ma dużo, to łatwiej i szybciej pomnoży ten majątek, niż ten kto ma mało, lub nie ma wcale. To jest współcześnie problem. Bogaci się bogacą, a skala ubóstwa rośnie.

Stan K.

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora

konto usunięte

Temat: Religia w szkołach

true true. Ale to nie tylko kościół wpadł na 3 drogę.

a do punktu 4, to właśnie umiejętności(życia w skrócie) + wartości(na przykład chrześcijańskie nie czyń drugiemu itd, czy libertariańskie ograniczenie czyjejś wolności machania pięściami przez bliskośc drugiego nosa) stanowi podwaliny wyrównywania nie równości które liberalizm powiększa.
Sławek Wójcik

Sławek Wójcik Jeśli masz temat do
omówienia,
zapraszam. 10 lat
zajmuję ...

Temat: Religia w szkołach

Edyta K.:
Patryk T.:
dobra, bo to takie gonienie w piętkę.
Już mam takie tylko pytanie:
Czy okrzyżowanie urzędów itp wpłynie pozytywnie na rozwój Polski i czy prowadzic będzie do większej integracji Polaków, czy istnieje groźba że spadnie przez to identyfikowanie się tychże z własną Polskością?
Polecam teksty:
http://www.wychowawca.pl/miesiecznik_nowy/2007/03-2007...
http://www.ryszardbender.pl/publikacje/1990/lad_10.html
a słowami Adama Mickiewicza rzecz ujmując:
„Tylko pod tym Krzyżem, tylko pod tym znakiem Polska jest Polską, a Polak Polakiem...”

Tu już nie chodzi o rozw2ój, chodzi o to, by powtórzyć również za A. Mickiewiczem "Co bedzie z Polską za lat dwieście?"


Miło byłoby brać pod uwagę czasy, w których autor pisał/żył.
Czas zaborów, w którym tożsamość Polska była rzeczywiście zagrożona. Odwołanie do krzyża było oczywiste, bo tylko ten symbol był w stanie zjednoczyć. Nie było granic, nie było flagi, rządu etc (upraszczam). Odwołanie do religii było "ku pokrzepieniu serc".

Dziś, co najwyżej zagraża nam masowa tępota pokolenia Telekomów i nasz własny wybór. Nikt nie zmusza nas do czegokolwiek (pomijam psychologię reklamy) - dziś świadomie wybieramy, olewając polskość, lub wspierając jej ducha.
Sławek Wójcik

Sławek Wójcik Jeśli masz temat do
omówienia,
zapraszam. 10 lat
zajmuję ...

Temat: Religia w szkołach

krzysztof "Chrabja" b.:
Edyta K.:
(...) A co do Tatarów, to już pisałam we wcześniejszym poście, ich zasługi dla Polski są mi znane. Natomiast czy są Polakami? Wszystkie wymienione perz Cię nacje stanowiły kiedyś (i w mniejszym stopniu teraz) obywateli Rzeczpospolitej, ale każdy wiedział kim jest i na pewno Tatar nigdy nie powiedział, że jest Polakiem i odwrotnie, bo każdy wiedział kim jest. Natomiast obywatelami Rzeczpospolitej byli wszyscy.

no to w tym momencie śmiertelnie obraziłaś Selima Chazbijewicza - prezesa Związku Tatarów Rzeczypospolitej Polskiej, do 2003 imama gminy muzułmańskiej w Gdańsku, a prywatnie mojego kumpla ze studiów, który się jakoś Polakiem czuł, czuje i będzie czuł
a skoro Tatarzy są tylko "obywatelami Rzeczypospolitej", to także i Żydzi są tylko?
i tu z kolei kamyczek obrazy leci w kierunku mojego serdecznego przyjaciela Włodka Zylbertala, wrocławskiego publicysty, a także w kierunku całego mrowia rodaków, z którymi się wychowałem o tak staropolskich nazwiskach, jak Kranz, Meissner, Jurgens...


ogólnie wypadałoby wyjaśnić pewne pojęcia, gdyż czym innym jest obywatelstwo, czym innym narodowość, a czym innym tożsamość narodowa.
Muzułmanina, Tatara, Żyda etc będę traktował jako Polaka, jeśli on będzie czuł się Polakiem i uda mu się zasymilować.

Gdyby chcieć zostawić w Polsce Polaka, będącego z krwi i kości Polakiem do któregoś pokolenia wstecz, to byłoby ciężko. Swoją drogą, ciekawe ilu by nas zostało? Każdy z nas ma jakieś korzenie w obcych narodach.
Sławek Wójcik

Sławek Wójcik Jeśli masz temat do
omówienia,
zapraszam. 10 lat
zajmuję ...

Temat: Religia w szkołach

krzysztof "Chrabja" b.:
dorzuć do tego może jeszcze takich ateuszów i antyklerykałów jak ja i będziesz miał komplet

na szczęście jest tak, że nikt nie miał, nie ma i nie będzie miał monopolu na polskość - niezależnie od tego, co sobie wyduma w oparciu o jakieś pomylone zupełnie przesłanki
nikt nie ma też prawa do tego, by wyrokować, że ktoś jest "mniej" czy "bardziej" Polakiem - też bez względu na to, czego by tam sobie nie wykombinował, bo takie uzurpowanie sobie prawa do kategoryzacji obywateli na tych "prawdziwych" i "mniej prawdziwych" nie jest niczym innym, jak tylko - excuse le mot - obrzydliwym nacjonalizmem, mającym z patriotyzmem tyle wspólnego, co tzw. demokracja socjalistyczna z demokracjąkrzysztof "Chrabja" bielański edytował(a) ten post dnia 03.04.07 o godzinie 15:43


podpisuję się

konto usunięte

Temat: Religia w szkołach

Sławek W.:
ogólnie wypadałoby wyjaśnić pewne pojęcia, gdyż czym innym jest obywatelstwo, czym innym narodowość, a czym innym tożsamość narodowa.
Muzułmanina, Tatara, Żyda etc będę traktował jako Polaka, jeśli on będzie czuł się Polakiem i uda mu się zasymilować.

ech... słów mię szkoda
Gdyby chcieć zostawić w Polsce Polaka, będącego z krwi i kości Polakiem do któregoś pokolenia wstecz, to byłoby ciężko. Swoją drogą, ciekawe ilu by nas zostało? Każdy z nas ma jakieś korzenie w obcych narodach.

więc właśnie - jak tu mówić o "prawdziwych" Polakach, kiedyśmy - biorąc pod uwagę liczbę wojen toczących się na naszych ziemiach i związane z tym rzesze wojsk ciągających się po nich jak Polska długa i szeroka - jako naród skundleni z całą Europą i połową Azji?

konto usunięte

Temat: Religia w szkołach

Edyta K.:
a słowami Adama Mickiewicza rzecz ujmując:
„Tylko pod tym Krzyżem, tylko pod tym znakiem Polska jest Polską, a Polak Polakiem...”

Nomen omen Litwina z krwi i kości.

Sławek W.:
Swoją drogą, ciekawe ilu by nas zostało?

Myślisz, że nie masz domieszek?

Stan K.

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora
Sławek Wójcik

Sławek Wójcik Jeśli masz temat do
omówienia,
zapraszam. 10 lat
zajmuję ...

Temat: Religia w szkołach

Krzysztof B.:
Sławek W.:
Swoją drogą, ciekawe ilu by nas zostało?

Myślisz, że nie masz domieszek?


Naprawdę, wręcz przepadam, jak czytasz na wyrywki moje wypowiedzi:)

"Gdyby chcieć zostawić w Polsce Polaka, będącego z krwi i kości Polakiem do któregoś pokolenia wstecz, to byłoby ciężko. Swoją drogą, ciekawe ilu by nas zostało? Każdy z nas ma jakieś korzenie w obcych narodach." - znaczy się domieszki
Sławek Wójcik

Sławek Wójcik Jeśli masz temat do
omówienia,
zapraszam. 10 lat
zajmuję ...

Temat: Religia w szkołach

krzysztof "Chrabja" b.:
Sławek W.:
ogólnie wypadałoby wyjaśnić pewne pojęcia, gdyż czym innym jest obywatelstwo, czym innym narodowość, a czym innym tożsamość narodowa.
Muzułmanina, Tatara, Żyda etc będę traktował jako Polaka, jeśli on będzie czuł się Polakiem i uda mu się zasymilować.

ech... słów mię szkoda
Gdyby chcieć zostawić w Polsce Polaka, będącego z krwi i kości Polakiem do któregoś pokolenia wstecz, to byłoby ciężko. Swoją drogą, ciekawe ilu by nas zostało? Każdy z nas ma jakieś korzenie w obcych narodach.

więc właśnie - jak tu mówić o "prawdziwych" Polakach, kiedyśmy - biorąc pod uwagę liczbę wojen toczących się na naszych ziemiach i związane z tym rzesze wojsk ciągających się po nich jak Polska długa i szeroka - jako naród skundleni z całą Europą i połową Azji?


Niestety, dziś szaleją dwie konkurencyjne tendencje - kosmopolityzm na siłę i fanatyzm narodowościowy. Ani jedna, a ni druga tendencja nie jest zdrowa.
Sławek Wójcik

Sławek Wójcik Jeśli masz temat do
omówienia,
zapraszam. 10 lat
zajmuję ...

Temat: Religia w szkołach

Patryk T.:
true true. Ale to nie tylko kościół wpadł na 3 drogę.

a do punktu 4, to właśnie umiejętności(życia w skrócie) + wartości(na przykład chrześcijańskie nie czyń drugiemu itd, czy libertariańskie ograniczenie czyjejś wolności machania pięściami przez bliskośc drugiego nosa) stanowi podwaliny wyrównywania nie równości które liberalizm powiększa.


zgadzam się z tobą w całej rozciągłości :)

Swego czasu zajmowałem się zagadnieniami z pogranicza ekonomii i religii. Okazuje się, że zasady chrześcijańskie, wyparte już dawno z biznesu i ekonomii, dziś propagowane są pod hasłem Etyki w Biznesie. Ma to swoje uzasadnienie - religia i kościół zostały wyparte ze sfery publicznej, pozostając w sferze prywatnej. Coś jednak musiało zająć to miejsce, wolnej amerykanki być nie może.

Tymczasem połączenie religii i ekonomii "na żywca" daje ciekawe efekty. Ot chociażby w przypadku bankowości muzułmańskiej.
W kręgu cywilizacji chrześcijańskiej mechanizm taki praktycznie nie ma prawa zaistnieć.Sławek Wójcik edytował(a) ten post dnia 03.04.07 o godzinie 17:12
Grzegorz T.

Grzegorz T. 15 marca - nowy
projekt

Temat: Religia w szkołach

Edyta K.:

W czasie zaborów był to synonim Polaka. A co do Tatarów, to już pisałam we wcześniejszym poście, ich zasługi dla Polski są mi znane. Natomiast czy są Polakami? Wszystkie wymienione perz Cię nacje stanowiły kiedyś (i w mniejszym stopniu teraz) obywateli Rzeczpospolitej, ale każdy wiedział kim jest i na pewno Tatar nigdy nie powiedział, że jest Polakiem i odwrotnie, bo każdy wiedział kim jest. Natomiast obywatelami Rzeczpospolitej byli wszyscy.

Coś to rozumowanie mi nie pasuje. Co w takim razie odpowiesz Kaszubom? Oni nie są Polakami? Przecież nawet języka polskiego nie mają jako narodowego. W urzędach na Pomorzu muszą byc osoby posługujące się j. kaszubskim. A przecież za Polskę walczyli i czują sie Polakami mimo, że są Kaszubami. Czy .>Zyd mieszkający w Polsce nie jest Polakiem jeżeli tak czuje? Czy ma się oficjalnie na papierze i w mediach wyrzec swojego pochodzenia?
Wytłumacz mi to proszę bo znowu przyjdzie mi uznać Twoją wypowiedź za wierutną bzdurę i ksenofobiczne spojrzenie.Grzegorz Tuszyński edytował(a) ten post dnia 03.04.07 o godzinie 17:13
Piotr Wyleżoł

Piotr Wyleżoł Specjalista ds.
Zamówień Publicznych

Temat: Religia w szkołach

krzysztof "Chrabja" b.:
więc właśnie - jak tu mówić o "prawdziwych" Polakach, kiedyśmy - biorąc pod uwagę liczbę wojen toczących się na naszych ziemiach i związane z tym rzesze wojsk ciągających się po nich jak Polska długa i szeroka - jako naród skundleni z całą Europą i połową Azji?

zaraz skundleni, skoligaceni lepiej brzmi, w końcu to czy ktoś jest Polakiem z dziada pradziada czy dopiero co odebrał swoje obywatelstwo nie oznacza że pierwszy jest lepszy, obaj jesli ten kraj im się podoba i nie działają na jego szkode są tak samo wartościowi.

konto usunięte

Temat: Religia w szkołach

Chlopy uczycie sie jeszcze tej religii w szkole?
Sławek Wójcik

Sławek Wójcik Jeśli masz temat do
omówienia,
zapraszam. 10 lat
zajmuję ...

Temat: Religia w szkołach

PODHALE M.:
Chlopy uczycie sie jeszcze tej religii w szkole?

jo ne

konto usunięte

Temat: Religia w szkołach

odnosnie skoligacenia z innymi narodami, to chyba dobrym przykladem jest historia syfilisa w Europie. Kiedy to marynarze (chyba Portugalscy) przywlekli syfa do Europy, w ciagu ilus tam lat dotarl az do Rosji. A o ile mi wiadomo to jest chyba tylko jedna droga zarazenia:) Tak ze nasi przodkowie dbali o doplyw genow obcych.

A co do Zydow, Tatarow i innych nacji zamieszkujacych nasz kraj to kwestionowanie ich polskosci jest parodia. A wiecie ile "czysto" polskich nazwisk pochodzi z niemieckiego? Chociazby Cugowski i Stochmalski i co im tez mamy wypominac ze nie sa Polakami. No bo w koncu jaki z Niemca moze byc Polak?

Ale dopoki prezydentem Polski nie zostanie Romek Giertych to nikt im ich polskosci nie bedzie zabieral.

konto usunięte

Temat: Religia w szkołach

Sławek W.:
PODHALE M.:
Chlopy uczycie sie jeszcze tej religii w szkole?

jo ne
jo tys nie:)

konto usunięte

Temat: Religia w szkołach

a Giertych to niby jaki ma źródłosłów? czysto słowiański?

Następna dyskusja:

religia w szkole




Wyślij zaproszenie do