Temat: "Nie płacę za TAKą autostradę!"
I jeszcze fragment z rapotu NIK:
"Ustalenia kontroli wykazały ponadto, że koncesjonariusz prowadził rozliczenia finansowe przedsięwzięcia niezgodnie z umową i przepisami o rachunkowości. Stwierdzono także usunięcie w trakcie zmian organizacyjnych GDDKiA w latach 2002 - 2003 dokumentów źródłowych zawierających dowody niewywiązywania się Stalexport S.A. ze zobowiązań koncesyjnych.
W związku z tym NIK skierowała do prokuratury zawiadomienia o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa - z art. 303 par. 2 oraz z art. 276 Kodeksu karnego (str. 35-38).
Stwierdzone nieprawidłowości miały także swój wymiar finansowy, który ustalono łącznie na kwotę 165,2 mln zł. Z tego najpoważniejszą pozycję stanowią 103,21 mln zł. uzyskane przez koncesjonariusza z tytułu opłat za przejazd autostradą, pobrane bez podstawy prawnej. Kolejnymi pozycjami były:
- 30,41 mln zł – nielegalne, z punktu widzenia postanowień umowy wydatki na doradztwo;
- 20,6 mln zł - uszczuplenia środków publicznych z powodu wykazywanie przez koncesjonariusza zaniżonych wpływów z eksploatacji autostrady;
- 10,98 mln zł - wydatkowane niegospodarnie tj. na nieuzasadnione, dodatkowe finansowanie działalności Niezależnego Inżyniera.
W ocenie NIK realizacja przedsięwzięcia koncesyjnego, polegającego na budowie przez przystosowanie istniejącej autostrady A4 na odcinku Katowice-Kraków do wymogów autostrady płatnej i jej eksploatacji jest przykładem nieskuteczności funkcjonowania w praktyce przyjętego w Polsce koncesyjnego modelu budowy i eksploatacji autostrad płatnych.
Przyjęty model według którego, Skarb Państwa miał uzyskać korzyści finansowe w postaci udziału w zyskach z eksploatacji autostrady oraz korzyści rzeczowe polegające na dostosowaniu koncesjonowanego odcinka do warunków autostrady płatnej, uległ przekształceniu w ten sposób, że głównym jego mechanizmem stało się generowanie nieuzasadnionych korzyści materialnych koncesjonariusza. Mimo trwających od 8 lat prac adaptacyjnych, autostrada A4 na odcinku Katowice-Kraków nadal nie spełnia standardów autostrady płatnej. Ponadto sposób wykonywania zadań związanych z tym przedsięwzięciem przez organy administracji uwidocznił słabość negocjacyjną, organizacyjną i merytoryczną strony rządowej, sprzyjającą przy tym powstawaniu zjawisk o charakterze korupcyjnym."
A dla zainteresowanych, źródło:
http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/inf...