Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Co znaczy - myśleć jak menedżer?

Dla dobrej komunikacji bardzo ważne są cechy wrodzone - potem trzeba je systematycznie doskonalić i rozwijać...
Życzliwy stosunek do ludzi jest podstawą - a tego wielu naszym menedżerom brakuje...


Janusz K. edytował(a) ten post dnia 21.02.07 o godzinie 13:08
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Co znaczy - myśleć jak menedżer?

Bardzo podoba mi się ta dyskusja :) Podnosicie bardzo istotne kwestie.

Rzeczywiście świadomość komunikacji, jej potrzeba, siła informacji nie są uświadomione. Może co do tej ostatniej jest inaczej - świadomość jest, ale trochę wynaturzona (?), bo wielu trzyma informacje zamiast ją wykorzystać.
Wiele racji ma Janusz, że osobowość, cechy charakteru i dodam jeszcze talenty, mają duże znaczenie w przypadku osób zajmujących się komunikacją.
Zresztą zapraszam do mojej grupy "Komunikacja wewnętrzna". Tam próbujemy więcej w tym temacie zrobić :)
Przemysław Lisek

Przemysław Lisek Trener i konsultant
zarządzania
projektami

Temat: Co znaczy - myśleć jak menedżer?

Bartłomiej J.:Krótko, bo i pytanie krótkie :)

Przekładający decyzje i plany na konkretne działanie.


I to wystarczy? A jak plany są kiepskie a decyzje nietrafione?
Coś mi tu pachnie działactwem. Dobry menadżer to nie taki, który działa, tylko taki, którego dzałania są efektywne. Mam nadzieję, że to, co napisałeś to był tylko skrót myślowy. Jestem wyjątkowo na tym punkcie wyczylony po co i raz spotykam ludzi, którzy mylą efektywność działania z jego efektownością
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Co znaczy - myśleć jak menedżer?

Może wyjdźmy od funkcji menedżera w zarządzaniu organizacją?
Interpersonalnej, decyzyjnej, informującej.
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Co znaczy - myśleć jak menedżer?

Dlatego bardzo ważny jest refleksyjny sposób myślenia...
Menedżer musi umieć zatrzymać się w działaniu, zastanowić się głęboko nad swoimi doświadczeniami.. Wydarzenia stają się doświadczeniami dopiero wtedy, kiedy je przemyslimy - a ludzie z reguły nie gromadzą doświadczeń: idą przez życie uczestnicząc w zdarzeniach, których nie przetrawiają..
Trzeba zaglądać w siebie, żeby lepiej dostrzegać to, co nas otacza - bo wtedy widzimy sprawy i procesy w innym aspekcie (czyli - jak tu się przyjęło mówić, "pod innym kątem"..).
Pogoń za spektakularnymi sukcesami zwykle kończy się źle...
Refleksyjny menedżer umie spojrzeć wstecz, żeby stawić czoła przyszłości - bo wizje niosące sukces nie biorą się znikąd
Buduje się je - kawałek po kawałku - z własnych doświadczeń...
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Co znaczy - myśleć jak menedżer?

Nie tylko profesjonalne, ale i życiowe, Janusz... Piękne :)

Czy to znaczy, że menedżerowie - humaniści lepiej się sprawdzają jako menedżerowie?
Przemysław Lisek

Przemysław Lisek Trener i konsultant
zarządzania
projektami

Temat: Co znaczy - myśleć jak menedżer?

Bardzo Was proszę, zanim wpadniecie w zachwyt nad własnymi specjalnościami - komunikacja to jest narzędzie a nie cel pracy.
Skutecznego menedżera poznamy po tym, czy jego działania dają wymierne efekty w długim okresie. Nie ulega dyskusji, że bez dobrej komunikacji tego nie osiągnie. Ale komunikacja to tylko jedno z narzędzie. Ważne ale nie wystarczające. Czynników sukcesu jest wiele i wszystkie muszą "zatrybić".
A już szukanie takich wniosków, czy lepszy menedżer humanista, czy analityk, czy jakikolwiek inny to absurd. Zaraz zaczniemy rozmawiać, czy w zarządzaniu lepiej się sprawdzają kobiety, czy mężczyźni.

Temat: Co znaczy - myśleć jak menedżer?

Przemysławie,

nikt nie twierdzi (a przynajmniej ja jestem daleki od tego), że komunikacja to cel pracy. To narzędzie - owszem - jak każde inne. Dlatego dziwi mnie, i innych, umniejszanie jego znaczenia.

Czynników sukcesu jest wiele, owszem i dlatego należy szukać złotego środka we wszystkich aspektach zarządzania.
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Co znaczy - myśleć jak menedżer?

Trochę za daleko posunięte wnioski, Przemek. I ton taki jakiś "trącący"... :) Szczególnie, że właśnie tych zmiennych szukamy i po kolei analizujemy. A kwestia komunikacji, informacji ze wszystkich jest ostatnimi czasy często podnoszona. Napisał o tym Daniel kilka postów wcześniej.
Piotr Wancerz

Piotr Wancerz Timelapse Media

Temat: Co znaczy - myśleć jak menedżer?

Witam,

Wielu ludzi mowi ze daje z siebie ponad 100%, ale czy tak jest rzeczywiscie? Co to znaczy osiagnac 100% w zyciu? Z pomoca przychodzi nam matematyka:
Jezeli za A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
podstawimy
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26

To:
H-A-R-D-W-O-R-K (ciezka praca)
8+1+18+4+23+15+18+11 = 98%
a
K-N-O-W-L-E-D-G-E (wiedza)
11+14+15+23+12+5+4+7+5 = 96%
Ale,
B-U-L-L-S-H-I-T (pieprzenie glupot)
2+21+12+12+19+8+9+20 = 103%
zaś
A-S-S-K-I-S-S-I-N-G (wlazi-w-dupsko) 1+19+19+11+9+19+19+9+14+7 ! =118%

Tak wiec jedynym, popartym matematycznie, wnioskiem jest to ze chociaz ciezka praca i wiedza zbliza do idealu, to tylko pieprzenie glupot i wlazenie w tylek wyniosa cie ponad norme ;-)
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Co znaczy - myśleć jak menedżer?

Piotr Łobuzie! ;)))
Jacek Bień

Jacek Bień Sprzedawca

Temat: Co znaczy - myśleć jak menedżer?

Naczytaliście sie książęk.
Mój szef po zawodówce lepiej tj skuteczniej zarządza firmą niż 10 ceo w najwiekszych firm w Polsce. Tylko On jest skuteczny bo od 16 lat daje 30 ludziom pracę. A te inne menedżery to nie wiedza co to rynek,gdzie nie ma kolegów i monopolu. Komunikacja co to znaczy? motywowanie pracownika, co TO jest? Albo ktoś wie co sie mówi albo szkoda czasu jego i ceo. Albo ktoś coś chce robić i robi albo czeka czy ceo powie że można zarobić po 20tys to on łaskawie sie może zdecyduje i musi byc codziennie chwalony jaki jest madry i piękny.




Jacek Bień edytował(a) ten post dnia 21.02.07 o godzinie 14:52
Piotr Wancerz

Piotr Wancerz Timelapse Media

Temat: Co znaczy - myśleć jak menedżer?

Karolina D.:Piotr Łobuzie! ;)))


;-P

konto usunięte

Temat: Co znaczy - myśleć jak menedżer?

ja do tego wszystkiego dodałabym, ze menadzer powinien budzic zaufanie i stymulowac rozwój swoich pracowników
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Co znaczy - myśleć jak menedżer?

Jacek B.:Naczytaliście sie książęk.
Mój szef po zawodówce lepiej tj skuteczniej zarządza firmą niż 10 ceo w najwiekszych firm w Polsce. Tylko On jest skuteczny bo od 16 lat daje 30 ludziom pracę. A te inne menedżery to nie wiedza co to rynek,gdzie nie ma kolegów i monopolu. Komunikacja co to znaczy? motywowanie pracownika, co TO jest? Albo ktoś wie co sie mówi albo szkoda czasu jego i ceo. Albo ktoś coś chce robić i robi albo czeka czy ceo powie że można zarobić po 20tys to on łaskawie sie może zdecyduje i musi byc codziennie chwalony jaki jest madry i piękny.




Jacek Bień edytował(a) ten post dnia 21.02.07 o godzinie 14:52


____________________

Zwracasz zatem uwagę na sposób myślenia operacyjny..
Daję ci słowo, że lepiej jest czytać książki, niż gazety - przynajmniej odkąd są wydania internetowe... Ten Twój szef dlatego jest dobry - i chwała mu za to - że kieruje taką akurat firmą. Ale niektórych przedmiotów nie da się wytwarzać w tak małych i prosto zorganizowanych firmach (fabryka samochodów to najprostszy przykład. Niektóre usługi też trzeba wytwarzać w firmach większych, niz trzydziestoosobowe - chociażby miejski transport pasażerski..
Wątpię (z przybliżeniem do pewności), żeby ten Twój szef był równie sprawny w takich firmach.
Ale wróćmy do operacyjnego sposobu myślenia: to w zasadzie zarządzanie zmianami.
Wmawia się nam, co prawda, że żyjemy w okresie tak niesłychanej dynamiki, iż musimy byś stale w stanie niesłychanej, sprężonej gotowości..
Nie ma niby w zasadzie wyboru: bo jeśli nie zmiana - to nie bardzo wiadomo, co....

Zmiana ma sens jedynie w kontekście ciągłości.. Gdyby wszystko stale się zmieniało, to żylibyśmy w stanie permanentnej anarchii. Tymczasem każda organizacja rynkowa wszelkimi sposobami dąży do równowagi - bo chce przetrwać na rynku.
Jak podkreśla Jacek - firmę ocenia sie po produktach, które sprzedaje, po usługach, które świadczy - a nie po zmianach, które w niej zachodzą..

Nie można zarządzać zmianami w oderwaniu od ciągłości. Sekret myślenia operacyjnego polega na tym, żeby koncentrując się na sprawach, wymagających zmiany, całą resztę ocalić...
Żeby zmiana odniosła skutek, nie może być tylko serią mechanicznych działań, według zaplanowanego scenariusza. Zmiany muszą mieć swój naturalny bieg - w którym działania przeplatają się z refleksją, a wszystko mocno osadzone we współpracy, ze stałą komunikacją.
To, że niezbędne są działania energiczne nie oznacza przesadnej aktywności ani ciągłego poprawiania wszystkiego. Chodzi o to, żeby zachować ciekawość, gotowość i chęć do eksperymentów. Zmiana - podobnie jak utrzymywanie dotychczasowego kursu - jest procesem, a to oznacza uczenie się. Jeśli aktywni członkowie firmy czują, że narzucane zmian wprowadzają chaos, mogą się tym zmianom opierać. Zarządzanie ciągłością nie jest zresztą łatwiejsze od zarządzania zmianami..
Przemysław Lisek

Przemysław Lisek Trener i konsultant
zarządzania
projektami

Temat: Co znaczy - myśleć jak menedżer?

Beata A.:ja do tego wszystkiego dodałabym, ze menadzer powinien budzic zaufanie i stymulowac rozwój swoich pracowników


To kolejne narzędzia.
Przemysław Lisek

Przemysław Lisek Trener i konsultant
zarządzania
projektami

Temat: Co znaczy - myśleć jak menedżer?

A może zrobimy mały test.
Zakładając, że rozmawiamy o menedżerach (nie właścicielach) najwyższego szczebla.
Jaki powinien być cel pracy takiego człowieka?
Karolina C Dulnik

Karolina C Dulnik Ekspertka w
dziedzinie
komunikacji
wewnętrznej,
interpers...

Temat: Co znaczy - myśleć jak menedżer?

Może zaczniesz, Przemek? Bo ja niebardzo potrafię to pytanie zinterpretować.
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Co znaczy - myśleć jak menedżer?

Przemysław L.:A może zrobimy mały test.
Zakładając, że rozmawiamy o menedżerach (nie właścicielach) najwyższego szczebla.
Jaki powinien być cel pracy takiego człowieka?


_______________

Jeśli mogę prosić - na osobnym wątku - dobrze?
To tak ważkie pytanie, że szkoda mieszać..
I przejrzyj tematy wątków, to pewnie znajdziesz coś o tym - bo już o tym dyskutowaliśmy....
Janusz K.

Janusz K. Ekspert rozwoju i
przyszłości firm,
struktur, systemów
or...

Temat: Co znaczy - myśleć jak menedżer?

Wiele z tych głosów, które padły, dotykały następnego ważnego sposobu myślenia menedżera: analitycznego, bez którego nie można zarządzać organizacjami...
Ten kierownik firmy Jacka jest doskonałym organizatorem na swoim podwórku - na swoją skalę.
Rozpatrzmy budowę jednostki pływającej: niech to będzie nieduży jacht.
Budowa takiego jachtu jest stosunkowo łatwą sprawą - właściwie wystarczy rozstrzygnąć kwestię wyporności i wymiarów statku, a reszta to tylko koordynacja i nadzór nad niewielkim przedsięwzięciem.. Tu szef Pana Jacka pewnie śpiewająco by sobie poradził..
Budowa lotniskowca to zadanie znacznie bardziej skomplikowane - wymaga skoordynowania pracy wielu różnych podsystemów i układów zasilania, mówiąc językiem organizacji.
Szef Pana Jacka mógłby już tu sobie nie poradzić - choć i tu można bez trudu określić potrzbne komponenty i przewidzieć niezbędne kroki.
Prawdziwie złozony problem to dopiero kwestia użycia tego lotniskowca.. Nikt bowiem nie może zaręczyć, że dokonany wybór będzie wyborem optymalnym, albo choćby tylko najlepszym w danych okolicznościach.
W tych rozważaniach nie wystarczy prosta analiza, rozbiór problemu na składowe.
Trzeba przekroczyć granice płytkiej analizy polegającej na obliczaniu wskaźników i wypełnianiu ścieżki krytycznej. Tu trzeba już wziąć pod uwagę niewymierne, 'miękkie" dane - w tym wypadku okoliczności, przemawiające za rozmaitymi wariantami rozwiązania problemu.
W głębokiej analizie nie chodzi o to, żeby upraszczać skomplikowane wybory - ale o to, żeby zachować całościowy obraz złożonej rzeczywistości (widzenie holistyczne), nie pozbawiając się zdolności do podejmowania decyzji i działań.
Często podczas rozmaitych kursów i szkoleń uczestnicy są uczeni podejmowania prostych decyzji w rodzaju: "zamknąć oddział w X", przyspieszyc prace nad projektem ABC" itp.. Tymczasem zwykle jest tak, że wnioski takie oparte są o powierzchowne analizy, czysto wskaźnikowe. Głębsza analiza - chociażby istoty kontaktów z odbiorcami, czy nawet przyjrzenie się autorom analiz - mogą całkowicie zmienić i punkt widzenia problemu, i wyciągane wnioski.
Dla wielu menedżerów problemem nie jest dziś brak analiz - ale ich nadmiar. Dotyczy to zwłaszcza tych konwencjonalnych analiz, ilościowych. Brak jest natomiast analiz odnoszących się do kontekstu, ogólnych, o charakterze strategicznym. Wielu menedżerów nie umie ich czytać, nie są przygotowani do tej głębszej analizy, o której piszę - dlatego i lekceważą takie opracowania, i nie poszukują współpracowników w takim kierunku utalentowanych i wykształconych.
Nabożeństwo do tabel i wskaźników - i jego skutki - doskonale ilustruje znane powiedzenie o tenisiście, zapatrzonemu w tablicę wyników, któremu piłka setowa przelatuje koło nosa...
Analityczny sposób myślenia to widzenie i tablicy wyników, i widowni - i nie tracenie z oka piłki....



Wyślij zaproszenie do