Aneta S.

Aneta S. Obecnie zajmuje się
gł. pisaniem i
rozliczaniem
projektów...

Temat: biznesplan

Kochani do końca tygodnia muszę napisać pracę dyplomową dotyczącą biznes planu przedsiębiorstwa turystycznego zajmującego się wynajmem domków letniskowych i prowadzeniem niewielkiej restauracji. Czy posiadacie przykładowe biznesplany dotyczące tego rodzaju działalności? Jeśli tak, proszę o przesłanie na adres e-mail: a.galazka@isig.home.pl

poszukuje także wzór biznes planu w tabelkach, tylko o wypełnienia..

pomóżcie mi proszę..
Dzięki ;)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: biznesplan

Anetka, wykonaj ruch minimalny chociaż - wrzuć w googlarke :)
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: biznesplan

To biznesplan na poziomie szkoły średniej , więc będziesz musiała ise trochę wysilić...

Przedmiotem biznes planu jest przedsięwzięcie inwestycyjne polegające na uruchomieniu biura podróży.

I. Opis przedsięwzięcia
I.A. Cele działalności
I.B. Możliwości i szanse rynkowe
I.C. Podstawowe zagrożenia

II. Profil przedsiębiorstwa – informacje ogólne
II.A Nazwa, adres siedziby, status, bank
II.B. Przedmiot działalności
II.C. Udziałowcy i wspólnicy
II.D. Zarząd i pracownicy

III. Analiza marketingowa
III.A. Analiza konkurencji – badania rynkowe
III.B. Analiza rynku zbytu - potencjalni klienci i ich potrzeby oraz czynniki wpływające na rozwój rynku
III.C. Analiza rynku gwarantowanych usług – transport, kwatery, usługi dodatkowe
III.D. Sposoby dystrybucji
III.E. Strategia reklamowa
III.F. Strategia cenowa

IV. Plan organizacji
IV.A. Plan remontów i działań modernizacyjnych
IV.B. Koszty założenia działalności.

V. Analiza S.W.O.T.

I. OPIS PRZEDSIĘWZIĘCIA
I.A. CELE DZIAŁALNOŚCI
Głównym celem nowozakładanego biura podróży jest oferowanie wartościowych usług turystycznych i zaspokajanie potrzeb związanych z podróżowaniem wobec klientów.
Swoje produkty będziemy tak dobierać, aby stanowiły one ciekawą propozycję dla odbiorców z różnych grup wiekowych i o różnych możliwościach finansowych.
Będą to zarówno ludzie młodzi, osoby podróżujące służbowo oraz osoby starsze.
Najwyższa jakość i szeroki asortyment naszych ofert będzie stanowił o renomie naszej działalności.
Swoich potencjalnych klientów będziemy starali się przyciągnąć niskimi kosztami bez konieczności obniżania jakości oferowanych usług.
Będziemy dążyć do tego, aby w przyszłości posiadać własne pensjonaty hotele itp., pragniemy zwiększać swoje dochody przynajmniej o 15% rocznie oraz uzyskać potencjalny rynek swoją stałą agresywną strategią sprzedaży produktu wspomaganą wysokojakościową reklamą i promocją.
Docelowo zakładamy prężny rozwój na polskim rynku, a następnie rozszerzenie działalności na rynku krajów Unii Europejskiej.

I.B. MOŻLIWOŚCI I SZANSE RYNKOWE
Nasza oferta jest skierowana do całego społeczeństwa, zarówno jego zamożnej części jak i tej bardziej ubogiej, co daje nam większe możliwości realizacji imprez. Wycieczki są w różnych cenach w zależności od sytuacji materialnej klienta. W odróżnieniu od innych spółek turystycznych prowadzimy badania marketingowe i rozmowy z klientami (na temat wycieczek i ich upodobań). Jako początkująca firma będziemy dbali szczególnie o jakość swoich usług. Nasi klienci mogą liczyć na wysoką jakość imprez, niskie ceny oraz atrakcyjne promocje.

I.C. PODSTAWOWE ZAGROŻENIA
Największym konkurentem dla Nas są zagraniczne firmy. Konkurencja w branży turystycznej jest coraz większa. Wraz ze wzrostem zamożności polskiego społeczeństwa, krajowy rynek staje się bardziej atrakcyjny dla renomowanych zagranicznych producentów. Dysponują oni dużym zapleczem produkcyjnym oraz nieporównywalnie większymi od krajowych przedsiębiorstw środkami finansowymi przeznaczonymi na promocję i reklamę wyrobów. Firmy te jednak plasują swoje wyroby w segmencie średnich i wysokich cen. Konkurencja rodzimych firm będzie umiarkowana, więc planujemy pozyskać swoją stałą grupę klientów strategicznych, a pozostałych klientów przejąć od w/w przedsiębiorstw.

II. INFORMACJE O PRZEDSIĘBIORSTWIE
II.A. NAZWA, SIEDZIBA, STATUS, BANK
Nazwa: Biuro podróży „ABC Tour”
Siedziba: 60-201 Poznań, ul. Górecka 30 (siedziba zarządu)
Filie: 61-234 Poznań, ul. Głogowska 16
60-958 Poznań, ul. Św. Marcin 14a
Status prawny: spółka jawna
Bank: BZ WBK S.A.
8 Oddział w Poznaniu, Plac Andersa 5
Numer konta: 10901854-450819-170-63-63
Numer identyfikacyjny płatnika podatku VAT: 621-00-54-487

II.B. PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI
Przedmiot: biuro podróży
Wkład: naszą działalność rozpoczynamy z własnym kapitałem uzyskanym z rodzinnych oszczędności, które pokryją nasze finansowe zapotrzebowanie na początku naszej działalności.

II.C. UDZIAŁOWCY I WSPÓLNICY
Imię i nazwisko udziałowca, liczba akcji oraz procentowa wielkość wkładu:
Marcin Zieleśkiewicz, 5, 54,5%
Stefan Dziamski, 3, 27,3%
Katarzyna Wójt, 2, 18,2%

II.D. ZARZĄD I PRACOWNICY
Zarząd:
Funkcja, Imię i Nazwisko
Dyrektor naczelny - Marcin Zieleśkiewicz
Dyrektor do spraw sprzedaży i marketingu – Stefan Dziamski
Dyrektor finansowy – Katarzyna Wójt.

Prezes Zarządu przy współpracy z Dyrektorem ds. Sprzedaży i Dyrektorem ds. Marketingu, Dyrektorem ds. Ekonomiczno - Finansowych kieruje pracą Spółki oraz pracami podległych bezpośrednio komórek organizacyjnych. Komórki organizacyjne pionu Prezesa Zarządu stanowią:
· Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania
· Sekretariat Zarządu
· Dział Organizacji i Zarządzania Jakością
· Dział Kontroli Jakości
· Dział Kadr i Płac
· Zespół Radców Prawnych
· Zespół Kontroli Wewnętrznej.
Wymienione komórki pionu Prezesa Zarządu koncentrują się na zarządzaniu zarówno w sferze badawczej jak i sterowaniu zasobami personalnymi spółki.
Pion Dyrektora ds. Sprzedaży i Marketingu - jego głównym zadaniem jest kreacja nowych produktów oraz efektywna sprzedaż towarów. W skład tego pionu wchodzą:
· Dział Sprzedaży
· Dział Sił Sprzedaży
· Salon Firmowy przy ulicy Głogowskiej 16
· Sklep Firmowy przy ulicy Św. Marcin 14a
· Dział Kreacji Marketingu
· Zespół ds. Windykacji Należności.
Pion Dyrektora ds. Ekonomiczno - Finansowych - Główny Księgowy zajmuje się obsługą finansowo - księgowa oraz kontrolą poprawności przepływów materiałowo - pieniężnych. Komórki organizacyjne tego pionu stanowią:
· Dział Finansowy
· Zespół Analiz Ekonomicznych
· Dział Informatyki.

Pracownicy:
Wymagania wobec pracowników:
- minimum średnie wykształcenie zawodowe lub wyższe (mile widziane specjalizacje turystyczne)
- znajomość przynajmniej jednego języka obcego w mowie i piśmie na poziomie zaawansowanym
- posiadanie prawa jazdy kat. B
- umiejętność obsługi komputera
- solidność, odpowiedzialność, samodzielność,
- pozytywne podejście do pracy.

Zadania dla pracowników:

1. Pracownik administracji:
- rachunkowość i zarządzanie informacjami,
- obsługa spraw bankowych,
- wyliczanie i opłacanie podatków.

2. Sprzedawca:
- bezpośredni kontakt z nabywcą,
- planowanie i wyliczanie kosztów związanych z oferowaną wycieczką,
- kalkulacja nakładów i cen,
- zagwarantowanie dostarczenia zamówień,
- zapewnienie wysokiej jakości usług.

III. ANALIZA MARKETINGOWA
III.A. ANALIZA KONKURENCJI – BADANIA RYNKOWE
Potrzeba klientów - w dzisiejszych czasach badania ruchu turystycznego ukazują nam zmiany w podróżowaniu rodzimych klientów. Indeks rozwoju wskazuje, że od roku 1995 wzrost zainteresowania klientów urlopem za granicą utrzymuje się na stałym poziomie, natomiast z drugiej strony wzrosło zainteresowanie urlopem krajowym. Badania pokazują, że trend wzrostu zainteresowania krajową turystyką będzie kontynuowany.

Powody: brak językowej bariery, krajowe środowisko, ponowne zainteresowanie się własnym krajem (turystyka, góry, morze). Nasze biuro turystyczne chce swoim przyszłym klientom zaoferować interesujące wycieczki po Polsce, jak i atrakcyjne podróże zagraniczne.

III.B. ANALIZA RYNKU ZBYTU – POTENCJALNI KLIENCI I ICH POTRZEBY ORAZ CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ROZWÓJ RYNKU.

Usługi naszej firmy są tak zróżnicowane by odpowiadały wszystkim naszym klientom. W naszej ofercie mamy wycieczki przeznaczone dla rodzin z dziećmi oraz miłośników gór i morza. Nie zapomnieliśmy także o przedsiębiorcach, dla nich też mamy odpowiednie produkty. Dla każdego segmentu rynku mamy odpowiedni wachlarz ofert. Nasze usługi chcemy proponować w takiej postaci by klient był z nich jak najbardziej zadowolony. Zapewniamy to poprzez wysoko wykwalifikowaną kadrę pracowniczą, odpowiednie standardowo ośrodki wypoczynkowe oraz wszelkie informacje dotyczące naszych produktów. Nasza firma pod uwagę bierze głównie jakość świadczonych usług i bezpieczeństwo naszych klientów. Te czynniki są najważniejsze dla naszej firmy. Tego oczekują od nas nasi klienci.
Do roku 1990 rynek turystyczny charakteryzował się stałą wielkością produkcji, a na rynku obecne były prawie wyłącznie przedsiębiorstwa państwowe. Od 1993 roku wraz z postępującymi reformacjami gospodarczymi, wzrostem koniunktury i dochodów realnych ludności widoczny jest skokowy wzrost przemysłu turystycznego. Branża turystyczna stała się jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi polskiego przemysłu. Obecnie tempo wzrostu produkcji w turystyce należy do najwyższych w kraju. Na tak szybki rozwój branży turystycznej wpłynęły min.:
· Proces prywatyzacji największych przedsiębiorstw i idące za nim zmiany strukturalne.
· Poprawa jakości oferowanych produktów.
· Zaangażowanie kapitału zagranicznego.
· Zmiany ekonomiczne w kraju i wzrost popytu.
· Zmiana modeli konsumpcyjnych społeczeństwa.

III.C. ANALIZA RYNKU GWARANTOWANYCH USŁUG –TRANSPORT, KWATERY, USŁUGI DODATKOWE.

Transport autokarowy zabezpiecza się i zamawia u dostawców usług autokarowych, którzy posiadają odpowiednie samochody w dobrym technicznym stanie oraz z odpowiednim wyposażeniem.
Transport lotniczy zabezpiecza się i rezerwuje w liniach lotniczych, które posiadają odpowiednie zaplecze techniczne do świadczenia usług przewozowych oferowanych naszym klientom.
Wynajęcie kwater zabezpieczy biuro turystyczne dla indywidualnych potrzeb lub też dla grupowych wycieczek. W zamówieniach firma przedstawia limit cenowy oraz wymagany komfort oferowanych usług (ilość łóżek, przybliżony czas przyjazdu klientów, wyposażenie pokoju, dzień i godzinę przybycia do hotelu, liczbę osób oraz ilość wykorzystanych nocy).
Biuro turystyczne oferuje również następujące usługi:
- bilety na wyciągi i orczyki
- bilety wejściowe na różne sportowe imprezy, kongresy, sympozja oraz wystawy
- dostarczanie biletów lotniczych, autokarowych i promowych
- sprzedaż i zawieranie umów ubezpieczeniowych
- sprzedaż wycieczek fakultatywnych
- sprzedaż pakietów nauki lub uprawiania nurkowania, windsurfingu i innych sportów
- sprzedaż karnetów basenowych.

III.D. SPOSOBY DYSTRYBUCJI

Przygotowanie tras wycieczkowych:
Przed przygotowaniem trasy wycieczek musimy w pierwszej kolejności brać pod uwagę komunikacyjne oraz mieszkaniowe usługi. Następnie układamy obszerny plan wycieczki, uwzględniając jej długość. Istnieje potrzeba by dowiedzieć się gdzie nasi klienci chcą spędzić czas i według tego układamy plan wycieczek. Nie można zapomnieć o odpoczynku uczestników naszych wycieczek, więc trzeba również wziąć to pod uwagę w ramach czasu wycieczki. Średnia prędkość poruszania się na wycieczkach kształtuje się dla samochodów 60 kilometrów na godzinę. Dla innych środków transportu czas ten ulega odpowiedniej zmianie. Przy wycieczkach autokarowych kilkudniowych ilość pokonanej trasy powinna mieścić się w granicach 150-200 kilometrów.

Rodzaje wycieczek:
- Standardowe wycieczki – wcześniej przygotowane wycieczki o określonych terminach wyjazdu. Zazwyczaj zawierają następujące usługi: transport, przewodnik, zakwaterowanie, posiłki, pozostałe usługi (bilety wejściowe na wszelkiego rodzaju imprezy, ubezpieczenie).
- Forfaitingowe wycieczki - dokonywane są na zamówienie klienta, tzn. według ich własnych programów i życzeń).
- Szkolne wycieczki (zielone szkoły)
- Tematyczne wycieczki.
- Zagraniczne wyjazdy wypoczynkowe.
- Zagraniczne wyprawy dla pasjonatów sportu.
- Krajowe i międzynarodowe przejazdy dla klientów korporacyjnych.

III.E. STRATEGIA REKLAMOWA
Przygotowana strategia rozwoju firmy zakłada pełną koordynację działań związanych z wprowadzaniem nowych i rozwojem dotychczas oferowanych wyrobów, rozbudową sieci dystrybucji, a szeroką akcją promocyjno – reklamową. Kampania reklamowa zakłada promocję poszczególnych imprez; będzie ona wykorzystywała większość dostępnych mediów, mediów także inne sprawdzone metody promocji, jak:
- radio,
- prasę,
- działania public relations,
- Internet,
- ulotki reklamowe, katalogi z ofertą,
- współpracę z kontrahentami,
- za pośrednictwem zadowolonych klientów
Dzięki reklamie Spółka zamierza osiągnąć wzrost sprzedaży oraz popularyzację i utrwalenie wizerunku firmy oraz jej produktów.

III.F. STRATEGIA CENOWA
Model zachęcania sprzedawców:
- stabilność zatrudnienia,
- stworzenie młodego, prężnego kolektywu w przyjemnym środowisku pracy i stwarzanie mu przyjaznej atmosfery,
- ulgi udzielane pracownikom biura turystycznego, którzy wybiorą sobie wycieczkę z naszej oferty,
- promocje,
- rabaty,
- chcemy utrzymać stabilne ceny przy zachowaniu i zwiększaniu jakości oferowanych usług.
IV. PLAN ORGANIZACJI
IV.A. PLAN REMONTÓW I DZIAŁAŃ MODERNIZACYJNYCH
1) Założenie działalności gospodarczej;
2) Wynajem lokali;
3) Wynajem firmy modernizacyjnej;
4) Nabycie materiałów remontowych;
5) Remont lokali;
6) Zakup mebli i akcesoriów;
7) Urządzenie lokalu;
8) Montaż kas fiskalnych, komputerów i zabezpieczeń;
9) Wizyty Dyrektora głównego w miastach, w których planowane jest podpisanie umów o współpracy;
10) Wybór przez dyrektorów hoteli oraz dostawców;
11) Podpisywanie umów z dostawcami;
12) Podpisywanie umów z dyrektorami hoteli,pensjonatów;
13) Nabycie personelu;
14) Wprowadzenie personelu;
15) Otwarcie działalności handlowej.

IV.B. KOSZTY ZAŁOŻENIA DZIAŁALNOŚCI
Remont:
- wynajem firmy budowlano- remontowej (firma znajomego- niższa cena o 50%): 10000 PLN
- materiał: - farby 180 l 10 l-64 PLN: 1152 PLN
- flizy (dostajemy od zaprzyjaźnionej firmy)
- fuga 6 kg 1 kg-46 PLN: 276 PLN
- okna - OKNO-PLAST, 2 szt. 15000 PLN
- okna wystawowe 2 szt.: 60000 PLN
- drzwi Gerda 1 szt.: 5250 PLN
- artykuły wykończeniowe: 20000 PLN
Wnętrze:
- kasy fiskalne: 3 szt. 1szt-1200 PLN: 3600 PLN
- lampy: 16 szt. 1szt-200 PLN: 3200 PLN
- lampy stojące: 2 szt. 1szt-450 PLN: 900 PLN
- meble: 3 kpl. 1kpl.-8000 PLN: 24000 PLN
- sofa skórzana: 2 szt. 1szt-6235 PLN: 12470 PLN
- markizy: 2 szt. 1szt-642 PLN: 1284 PLN
- markizy duże: 2 szt. 1szt-1200 PLN: 2400 PLN
- obrazy: 9 szt. 1szt.-89 PLN: 801 PLN
- biurko: 8 szt. 1szt-1169 PLN: 90352 PLN
- krzesła: 12 szt. 1szt-222 PLN: 2664 PLN
- komputer: 6 szt. 1szt-1299 PLN: 7794 PLN
- telefon: 6 szt. 1szt-290 PLN: 1740 PLN
- stolik: 4 szt. 1szt-398 PLN: 1592 PLN
- drukarka: 4 szt. 1szt-627 PLN: 2508 PLN
- kalkulator: 4 szt. 1szt-50 PLN: 200 PLN
- plansza reklamowa: 1szt-1200 PLN: 1200 PLN

Reklama:
- bilboardy: 15 szt. 1szt/mies.-800 PLN: 12000 PLN
- foldery: 1000 szt. 1szt-9 PLN: 9000 PLN
- strona w Internecie: 1rok/1200 PLN: 1200 PLN
- infolinia: wynajem numeru-600 PLN: 600 PLN
abonament miesięczny: 232 PLN

Kwota końcowa: 291415 PLN

V. ANALIZA S.W.O.T.

Na podstawie przeprowadzonych badań została określona lista mocnych i słabych stron Spółki oraz szans i zagrożeń w otoczeniu firmy, będąca podstawą do poznania charakterystycznych cech, jej możliwości rozwoju oraz pozycji w stosunku do konkurencji w sektorze.

MOCNE STRONY, SŁABE STRONY
- Bardzo dobrze znana, kojarzona i akceptowana przez klientów marka firmy,
- Wysoka jakość imprez,
-Zróżnicowana oferta imprez,
- Imprezy dostosowane do ciągłych zmian w preferencjach klientów,
- Posiadana renoma i kontakty zagraniczne,
- Dobre kontakty z dostawcami krajowymi i zagranicznymi
- Wysokie kwalifikacje pracowników i wysokie umiejętności zawodowe pracowników,
- Wysoko rozwinięte systemy informatyczne,
- Stała generacja zysku,
- Wysoki poziom kapitału własnego,
- Dobre wskaźniki w gospodarce krajowej.

- Niedostateczny przepływ informacji dotyczących aktualnych potrzeb klienta,
- Nierównomierne rozmieszczenie sieci dystrybucji,
- Brak jednolitej strategii w zakresie ekspozycji produktów i jednolitego wystroju salonów firmowych,
- Brak kompleksowej oferty dla poszczególnych segmentów rynku,
- Organizacja sprzedaży i wydajność pracy odbiegająca od rozwiązań stosowanych w efektywnie funkcjonujących firmach zagranicznych,
- Brak jednolitej strategii rozwoju firmy ( brak spójności działań).

SZANSE, ZAGROŻENIA
- Wzrost zamożności części społeczeństwa, która preferuje wysokiej jakości imprezy,
- Zmiana modelu konsumpcji klasy średniej – wzrost zapotrzebowania na imprezy wysokiej jakości,
- Utrzymywanie się pozytywnego wizerunku Spółki na rynku, która postrzegana jest jako: godny zaufania partner handlowy i finansowy, atrakcyjny pracodawca, firma przyjaźnie nastawiona do otoczenia,
- Doświadczenie firmy doceniane przez klientów,
- Duża grupa lojalnych klientów,
- Ubożenie niższego segmentu klientów – potencjalnych nabywców imprez,
- Rosnąca liczba poważnych, aktywnie działających konkurentów, którzy adresują swą ofertę do tych samych grup odbiorców, co „ABC Tour”,
- Coraz bardziej atrakcyjna oferta firm konkurencyjnych postrzegana przez klientów i detalistów jako szeroka i ogólnie dostępna.

BIBLIOGRAFIA:
1) Zenon Malanik - „Biznes plan małego i średniego przedsiębiorstwa”.
2) Czasopismo „Trend” numer 14/98, rozdział C – Podróżowanie.
3) Program telewizyjny TVN 24 – „Firma”
Aneta S.

Aneta S. Obecnie zajmuje się
gł. pisaniem i
rozliczaniem
projektów...

Temat: biznesplan

Dagmara D.:
Anetka, wykonaj ruch minimalny chociaż - wrzuć w googlarke :)
owszem, ale większość biznes planów jest niestety odpłatnych :( już szukałam..
a poza tym przede wszystkim chodzi mi o przykłady biznes planów restauracji, kawiarenek..Aneta G. edytował(a) ten post dnia 26.06.07 o godzinie 12:06
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: biznesplan

Aneta G.:
Dagmara D.:
Anetka, wykonaj ruch minimalny chociaż - wrzuć w googlarke :)
owszem, ale większość biznes planów jest niestety odpłatnych :( już szukałam..
a poza tym przede wszystkim chodzi mi o przykłady biznes planów restauracji, kawiarenek..Aneta G. edytował(a) ten post dnia 26.06.07 o godzinie 12:06
No niestety - będziesz musiała sama trochę popracować...

http://www.polkapotrafi.pl/pdf/nowe/biznes_plan_agrotu...
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: biznesplan

Na pewno szukałas ?

SPIS TREŚCI: str.
I. Streszczenie

II. Charakterystyka firmy
1. Historia firmy
2. Nazwa i adres firmy
3. Status prawny
4. Informacje o wspólnikach
5. Zasięg terytorialny
6. Lokalizacja 6

III. Strategia bazowa
1. Misja
2. Wizja
3. Cele strategiczne
4. Sposoby realizacji

IV. Produkt/Usługa.

V. Rynek
1. Charakterystyka rynku
2. Segmentacja rynku
3. Konkurencja
4. Dostawcy
5. Analiza 5 sił Portera

VI. Marketing/Sprzedaż
1. Strategia promocji i reklamy
2. Strategia cenowa
VII. Technika i logistyka
1. Godziny otwarcia
2. Organizacja pracy
3. Logistyka
4. Jakość
VIII. . System zarządzania i zasoby kadrowe
1. Charakterystyka kadry zarządcze
2. Struktura organizacyjna
3. Podział odpowiedzialności i funkcji.
4. System kształcenia, motywowania
IX. Projekcje ekonomiczno- finansowe
1. Tabela 1. Planowane przychody ze sprzedaży
2. Tabela 2. Koszty całkowite produkcji
3. Tabela 3. Nakłady inwestycyjne
4. Tabela 4. Zapotrzebowanie na kapitał obrotowy
5. Tabela 5. Rachunek zysków i strat
6. Tabela 6.Roczna projekcja przepływów finansowych
7. Tabela 7. Projekcja przepływów finansowych na rok 2005, 2006
8. Tabela 8. Uproszczony bilans
9. Tabela 9. Analiza wskaźnikowa
10. Tabela 10. Analiza progu rentowności

X. Uproszczona analiza SWOT
1. Możliwości
2. Zagrożenia
3. Silne strony
4. Słabe strony
5. Podsumowanie

XI. Plan wdrażania w życie
XII. Załączniki

I. Streszczenie

Przedstawiony biznes plan obejmuje działalność okres 3 lat jego realizacji.
Głównym celem naszego biznes planu jest chęć przedstawienia go przyszłym kredytodawcom i inwestorom, aby uzyskać środki finansowe na rozpoczęcie i prowadzenie działalności.
Opracowany przez nas biznes plan ma pełnić także funkcję kontrolną tzn. służyć kontroli podejmowanych i realizowanych przez nas przedsięwzięć.
Wykorzystując posiadaną wiedzę informatyczną jak i ekonomiczną postanowiliśmy razem utworzyć własny biznes.
Podmiotem naszego biznes planu jest nowo powstająca kawiarnia w Siemianowicach Śląskich. Głównym celem naszej działalności jest zapewnienie naszym przyszłym klientom możliwości spędzenia wolnego czasu w miłej i sympatycznej atmosferze.
Siemianowice Śląskie liczą ok. 50 tys. mieszkańców, a na dobrą sprawę nie ma tam kawiarenki z prawdziwego zdarzenia. Inne dzielnice wielkich miast posiadają po kilka tego rodzaju lokali.
Naszym potencjalnym klientem będą osoby w różnym przedziale wiekowym, zamierzamy do nich docierać poprzez ogłoszenia w prasie lokalnej.
Nie zagraża nam bezpośrednia konkurencja, gdyż z naszych badań wynika, że w okolicy nie ma podobnej działalności.
Zapraszamy do zapoznania się z kolejnymi rozdziałami naszego biznes planu. Wierzymy, ze przekonują one do naszego planowanego przedsięwzięcia, a tym samym wpłyną na pozytywne rozpatrzenie złożonego przez nas wniosku o kredyt na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

II. Charakterystyka spółki

1. Historia spółki

Spółka powstała 01.01.2005 r. w Siemianowicach Śląskich na mocy umowy spisanej przez wspólników zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego.

2. Nazwa i adres firmy

Kawiarnia „MAGNES”
Ul. Wróblewskiego 20
41 – 106 Siemianowice Śląskie
tel. ………
e-mail: .....................
NIP: 000-000-00-00
REGON: 000000000

3. Status prawny

Spółka jawna zgłoszona do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Urząd Miasta w Siemianowicach Śląskich w dniu 01.01.2005 r.

4. Informacje o wspólnikach

aaaaaa aaaaaaaa – Technik mechanik - posiada 2-letnią praktykę w księgowości,
bbbb bbbb – Technik budowlany -posiada 8-letnią praktykę na stanowisku kierowniczym.
Ccccccc ccccccccccc - Technik handlowy- posiada 3-letnią praktykę w zakresie handlu.
Ddddddd dddddd - Technik telekomunikacji- posiada 3-letnią praktykę w zakresie ekonomii.

5. Zasięg terytorialny

Zasięg naszej działalności obejmuje pobliskie osiedla i dzielnice Siemianowic Śląskich.

6. Lokalizacja

Mapa 1. Umiejscowienie kawiarni

Mapa.2. Położenia miasta

III. Strategia bazowa

1. Misja
Misja naszej firmy jest stworzenie i utrzymanie wyjątkowej atmosfery, która zapewni naszym klientom najlepsze warunki do odpoczynku i spotkań towarzyskich lub biznesowych.
Miła obsługa i stonowana muzyka pomoże nam utrzymywać stałych klientów i pozyskać nowych. Pragniemy stworzyć wrażenie, że ta kawiarenka jest stworzona by zadowolić naszych gości.

2. Wizja
Działalność usługowa polegająca na umożliwieniu wszystkim naszym klientom spędzenia mile czasu przy kawie, herbacie lub piwie i różnych słodkościach i przekąskach, posłuchaniu dobrej muzyki.

3. Cele strategiczne
 Pozyskanie 15 stałych klientów ciągu 2 miesięcy od daty rozpoczęcia działalności.
 Powiększenie wynajętego lokalu w ciągu 1 roku od daty rozpoczęcia działalności o 30 %.
 Umocnienie swojej pozycji na rynku lokalnym
 Uzyskanie dochodu pozwalającego na zwrot zainwestowanego kapitału w ciągu 3 lat od rozpoczęcia działalności
 Zapewnienie sobie oraz wspólnikom zatrudnienia
 Uzyskanie odpowiednich przychodów umożliwiających pokrycie kosztów i uzyskania nadwyżki finansowej w ciągu 3 lat prowadzenia działalności
 Dostosowanie produktów oraz usług w taki sposób, aby potrafiły zaspokoić potrzeby klientów

4. Sposób realizacji
 Zaprojektowanie i rozpowszechnianie plakatów informacyjnych i reklamowych.
 Reklama w lokalnej gazecie
 Okresowe promocje cenowe produktów
 Stworzenie logo firmy
 Wprowadzenie karty stałego klienta

IV. Produkt / usługa

Kawiarnia „MAGNES” zaproponuje klientom sposób na miłe spędzenie czasu oferując cały wachlarz:
-suchych przekąsek (tj. chipsy, kruche ciastka, herbatniki, czy solone paluszki);
-deserów (ciastka, lody-cukiernia „Hotel Silesia”);
-napojów gorących (czekolada, kawa parzona, kawa expresso, cappuccino w kilku odcieniach smakowych przodującej na rynku firmy Tchibo oraz herbatę równie znanej marki LIPTON);
-napojów chłodzących (soki owocowe, napoje gazowane, piwo butelkowe i kuflowe firmowane przez Kompanię Piwowarską S.A.).

W naszym lokalu dobrze będą się czuli zarówno emeryci np. spotykając się na partyjkę szachów czy plotki (na nich liczymy zwłaszcza rano) jak i rodziny z dziećmi, będące akurat na spacerze czy pary chcące w spokojnej i dyskretnej atmosferze spędzić ze sobą trochę czasu a także ludzie dorośli chcący odpocząć po pracy przy dobrej kawie, herbacie czy złocistym napoju w towarzystwie przyjaciół. Kawiarnia „Magnes” jest również idealnym miejscem do spotkań biznesowych- kawa i dobry deser w towarzystwie stonowanej muzyki sprawia, iż miło omawia się lub finalizuje interesy.

Najbliższa konkurencja nie posiada produktów nawet porównywalnych z naszą jakością oferując jako dodatek do podanego piwa oferują tylko paluszki i chipsy. Nas wyróżnia nie tylko szeroki asortyment cukierniczy, ale ich najwyższa jakość. Co do piwa to wybraliśmy markę przodującą na rynku a odpowiedni stosunek jakości do ceny sprawia, że nasze piwo jest ofertą najbardziej atrakcyjną. Kawa w wielu odmianach spod marki Tchibo oraz kilka odmian i typów herbaty firmy Lipton pomoże zaspokoić najbardziej wyszukane gusty naszych klientów. Ponadto atmosferę umila przyjemna i stonowana muzyka – w przypadku konkurencji jest to głośna „współczesna rąbanka”, która na pewno nie umila przyjemnego spędzenia czasu ( przynajmniej nie dla naszego segmentu rynku). Żadna konkurencja nie oferuje czasopism – w Naszej Kawiarni dyspozycji naszych klientów postawimy kilka tytułów codziennej prasy (Gazeta Wyborcza, Dziennik Zachodni itp.) i czasopism dla mężczyzn (Biznesmen, Sukces, Wprost, Newsweek itp.) i kobiet (Gala, Cosmopolitan, Naj itp.).

Nasz lokal był już w przeszłości używany jako bar - kawiarnia, dlatego część wyposażenia pozostała (m.in. barek). Początkowo lokal będzie otwarty w godzinach 11-21, w późniejszym okresie w godzinach 10-24. W pierwszych miesiącach naszej działalności klientów obsługiwać będziemy sami. Pomieszczenie mieści się przy ulicy Wróblewskiego 20, a więc w bezpośredniej odległości od hali sportowej. Poprzedni najemca prowadził w tym obiekcie kawiarnię, jednakże zmuszony był do wyjazdu za granicę w związku z tym część wyposażenia m.in. 10 stolików kawiarnianych wraz z krzesłami oraz bar i 5 tzw. taboretów barowych, zostanie bezpośrednio odkupione od niego. Ważne jest również to, że poprzedni najemca wyremontował i wyposażył ubikację, co zwalnia z tego wymogu wspólników.
W wypadku znacznego zainteresowania istnieje możliwość poszerzenia powierzchni lokalu o część zaplecza, co pozwoli na jej zwiększenia o ponad 30%, z 80m2 do 104m2.

Produkt, który oferujemy jest tak charakterystyczny, że trudno mówić o starzeniu się, czy cyklu życia. Nie spodziewamy się zatem spadku zainteresowania naszym produktem- o wszelkie innowacje zadbają producenci towarów w które się zaopatrujemy.
Cechą ujemną są krótkie daty ważności wypieków i deserów. Aby uniknąć strat, zamówienia u dostawcy będą odpowiednio niewielkie- zależne od zapotrzebowania.

V. Rynek

1. Charakterystyka rynku

Firma działa na rynku o niewielkiej konkurencji. Obecnie w tej dzielnicy Siemianowic nie ma lokalu prowadzącego działalność typu kawiarenka oferujących usługi konsumpcyjne. Jeżeli chodzi o rodzaj lokali, które stanowią zagrożenie konkurencyjne w zakresie prowadzenia pijalni piwa, konkurencja jest większa. Składają się na nią trzy okoliczne lokale prowadzące sprzedaż piwa: „Bilard”, „Kloster Pub” i „Józefinka”. Jednakże tylko dwie pierwsze będą w pełni konkurować z naszym lokalem o podobny segment rynku, gdyż „Józefinka” to piwiarnia, której większość klientów to ludzie starsi o niskim poziomie dochodów (znaczna część to bezrobotni), dla których piwo jest już lub staje się nałogiem. „Kloster Pub” i „Bilard” są za to dość duże „puby” oferujące kilka gatunków piwa, chociaż relatywnie drogich – ceny kształtują się od 6-9 zł za 0,5 litra.
Z pewnością posiadają stałą grupę klientów, których zarobki przekraczają nierzadko 1,5 średniej krajowej. Atut tych lokali stanowi młoda obsługa o bardzo miłej aparycji, co z pewnością sprawia, że część klientów z tego właśnie powodu przedłuża czas pobytu w lokalu.

2. Segmentacja rynku

Próbując dokonać segmentacji rynku, na którym będzie działać kawiarnia należałoby to uczynić z dwóch punktów widzenia. Atrakcyjna cena piwa oraz korzystna lokalizacja spowodują, że część odwiedzających lokal klientów będzie zainteresowana tylko konsumpcją tego „złocistego napoju”, natomiast druga grupa osób będzie delektować się „małą czarną”. Celem lokalu będzie konsumpcja m.in. piwa i kawy, segmentacja rynku zostanie dokonana właśnie pod tym kątem. Obecnie w Siemianowicach Śląskich mieszka ponad 50 tyś. osób. Poniższy wykres przedstawia uproszczoną strukturę wiekową (dane uzyskane na podstawie badań ankietowych), wskazując na dwie grupy, które znajdują się w polu zainteresowań strategicznych.

Grupa „niebieska” (tzn. przedział wiekowy 15-35 lat) stanowi trzon klientów w głównej mierze zainteresowanych przede wszystkim konsumpcją piwa, tym bardziej, że w skali roku rośnie jego spożycie. Modne są spotkania z przyjaciółmi czy odprawianie urodzin w kluchach, pubach przy kuflu piwa. Natomiast potencjalnymi klientami zainteresowanymi w głównej mierze sferą konsumpcji „małej czarnej” mogą być osoby wyróżnione w obydwu grupach wiekowych.
Dalsza segmentacja rynku została dokonana na podstawie kryterium posiadanego wykształcenia, płci, jaki i wysokości osiąganych dochodów. Przedstawione dane pochodzą z informacji wynikającej z własnych szacunków.

Jak już wcześniej wspomniano potencjalnymi klientami kawiarni będą osoby należące do różnego przedziału wiekowego, osiągające zróżnicowane dochody.

3. Konkurencja

Mocne i słabe strony naszych konkurencji :

1 Piwiarnia „Józefinka”

Mocne strony :
 niskie ceny
 możliwość zakupu „na zeszyt”
 usytuowanie lokalu

Słabe strony :
 mała powierzchnia lokalu
 słaba sytuacja finansowa
 niewykwalifikowana obsługa
 niska jakość oferowanych usług

2. Pub „Kloster Pub”

Mocne strony :
 wykwalifikowana obsługa
 dobra jakość oferowanych usług
 organizowanie imprez(dancingi, dyskoteki, inne uroczystości)

Słabe strony :
 wysokie ceny
 słabe zabezpieczenie lokalu
 niekorzystna lokalizacja

3. Pub „Bilard”

Mocne strony :
 miła i kompetentna obsługa
 dobra lokalizacja
 wysoka jakość oferowanych produktów i usług

Słabe strony :
 bardzo wysokie ceny
 mała powierzchnia sali bankietowej
 długi okres oczekiwania na zamówienie

4. Dostawcy

Głównym dostawcą piwa, napojów oraz produktów o charakterze spożywczym będzie hurtownia „Vinpol”, mająca swą siedzibę w Siemianowicach Śląskich przy ulicy Chorzowskiej 42, a więc znajdująca się na sąsiedniej ulicy. Okres działania tej hurtowni, jej lokalizacja, atrakcyjne ceny oraz dobre prywatne układy towarzyskie z jej właścicielem rokują bardzo dobrą współpracę, co przejawiać się będzie w natychmiastowych dostawach oraz ewentualnie w możliwości uzyskania pewnych odroczonych terminów płatności za towar. Gdyby jednak wystąpiły jakieś poważne problemy we współpracy z tym dostawcą, to zmiana jego nie byłaby związana z wysokimi kosztami, ponieważ istnieje dosyć dużo alternatywnych źródeł zaopatrzenia np. zakup bezpośrednio u producenta- Kompanii Piwowarskiej S.A. Browarze Książęcym w Tychach lub wiele hurtowni w okolicy tzn. w Chorzowie, Katowicach, Siemianowicach Śl., które chętnie dostarczają towar również z odroczonym terminem płatności i natychmiastową dostawą. Dostawcą wyrobów cukierniczych będzie cukiernia „Silesia” mająca swą siedzibę w Katowicach przy ulicy Piotra Skargi należąca do słynnego w województwie śląskim „Hotelu Silesia”.

5. Analiza 5 sił Portera

I siła Portera- siła przetargu dostawców.
Siła oddziaływania dostawcy zależy od liczby dostawców. Dzięki temu, że jest ich dużo i istnieje między nimi silna konkurencja, nie wpływają znacznie na nasza działalność. Nasi dostawcy maja wyroby podobne jakościowo, więc nie maja dużego wpływu na jakość produktów finalnych. Dzięki dużej ilości konkurencji łatwość i swobodzie nawiązywania współpracy z innymi dostawcami istnieje łatwość w zmianie dostawcy i nie wiąże się z żadnymi kosztami .Im większa walka konkurencyjna wśród dostawców, tym mniejsza siła oddziaływania na nas.

II siła Portera -siła przetargu nabywców.
Siła oddziaływania nabywców zależy od stopnia koncentracji sektora odbiorców. Będziemy mieli wielu małych odbiorców, zatem stopień koncentracji sektora jest niewielki, co z kolei przekłada się na niewielką siłę oddziaływania

III siła Portera- siła zagrożenia ze strony substytutów.
Groźba pojawienia się substytutów zależy od wysokości barier wejścia. Atrakcyjność sektora również wpływa na możliwość pojawienie się substytutów jednak specyfika naszej działalności wyklucza pojawienie się substytutów, jeśli chodzi produkty cukiernicze czy napoje.

IV siła Portera- groźba pojawienia się nowych konkurentów
Możliwość pojawienia się nowych konkurentów zależy od wysokości barier wejścia i od atrakcyjności sektora oraz od wieku sektora. Koszty wejścia na rynek nie są wysokie, obejmują wynajęcie lokalu i zakup wyposażenia oraz zaopatrzenia na początek działalności. Atrakcyjność sektora również może zachęcać do otwierania tego typu działalności. Wiek sektora nie ma ogranicza możliwości pojawienia się nowych konkurentów, ponieważ produkt ten jest specyficzny i nie ulega szybkiemu starzeniu. Istnieje zatem realne zagrożenie pojawienia się nowej konkurencji.

V siła Portera- rywalizacja wewnątrz sektora.
Pojecie rywalizacji odnosi się do stopnia intensywności zachowań konkurencyjnych występujących w danym sektorze. W okolicach naszej kawiarni tj. na rynku, na którym chcemy działać konkurencja nie jest groźna, ponieważ istnieją tylko trzy lokale o podobnej działalności, jednak produkt przez nie oferowany spełnia trochę inne funkcje i jest kierowany często do innych segmentów rynku.

VI. Marketing / sprzedaż

1. Strategia promocji i reklamy

Istotnym obszarem działalności firmy jest polityka wspierania rynku i działań w sferze promocji i reklamy. W celu zachęcenia jak najszerszego kręgu klientów do skorzystania z oferty kawiarni, podejmiemy niezbędne ku temu kroki takie jak reklama w środkach masowego przekazu, strona internetowa, radio oraz oferta reklamowa zamieszczana na ulotkach informacyjnych, dostarczana mieszkańcom okolicznych osiedli.
Na reklamę i promocję zamierzamy wydać 2 200 zł w 2005 r. i odpowiednio 2 000 zł i 1 800 zł w latach kolejnych.
Firma stara się także stosować wszelkie działania na rzecz zwiększenia sprzedaży, w związku z tym nie może zapomnieć o tym, że musi dysponować produktem atrakcyjnym, dobrej jakości i o umiarkowanej cenie. Należy także systematycznie pracować nad uzyskaniem dobrego wizerunku spółki i pozytywnej opinii o produktach wśród obecnych i przyszłych klientów.

2. Strategia cenowa

Nasza polityka cenowa polega na dostosowaniu cen usług do wymagań rynku, dlatego w procesie ustalania ceny wychodzimy od ceny, która może być zaakceptowana przez potencjalnego klienta. Kawiarnia „MAGNES” proponuje następujący cennik (cenach brutto):

piwo „Tyskie”
- 0,33 l – 3 zł
- 0,5 l - 5 zł
napoje
a). napoje gorące
- kawa parzona – 2,5 zł
- kawa expresso – 4,2 zł
- kawa cappuccino – 2,5 zł
- herbata – 1,5 zł
b). napoje zimne
- soki owocowe - 2,4 zł
- coca-cola, sprite, fanta – 2,5 zł
- woda mineralna – 2,1 zł
ciasta
- sernik – 5 zł
- szarlotka – 4 zł
- tort – 5,5 zł
suche przekąski
- chipsy – 3,5 zł
- paluszki – 2 zł
- orzeszki – 4 zł

Dla stałych klientów, grup zorganizowanych, studentów mamy zamiar wprowadzić specjalne preferencje cenowe, które będą polegały na obniżeniu ceny w zależności od ilości osób korzystających z naszych usług oraz ich częstotliwości.

VII. Technika i logistyka

1. Godziny otwarcia
Kawiarnia „Magnes” otwarta będzie początkowo w godzinach 1100-2100 a później godziny otwarcia wydłużymy i będzie otwarta 1000-2400.

2. Organizacja pracy
Wszystkie prace związane z obsługa kawiarni „MAGNES” będą wykonywać właściciele lokalu, którzy są studentami Politechniki Śląskiej w Katowicach. Ich wynagrodzenie będzie bezpośrednio zależało od wypracowanego przez lokal zysku.
Właściciele lokalu będą obecni w godzinach wieczornych, tzn. od godziny 1600-2100 (później do 2400) oraz w weekendy, natomiast wcześniej będą obsługiwać klientów wg potrzeb pojedynczo pracując na zmianę w trybie trzydniowym.

3. Logistyka
Zakupy towarów będą dokonywane na bieżąco według potrzeb- dostawy będą realizowane w ciągu 12 godzin, związane jest to z tym, iż nasz dostawca dowozi towar na miejsce a jego magazyny znajdują się przy sąsiedniej ulicy. W przypadku braku transportu z jego strony możliwe jest nawet odebranie towaru osobiście w siedzibie dostawcy. Dostawca wyrobów cukierniczych zobowiązał się do dostarczania codziennie świeżych wypieków i deserów zgodnie z założonym harmonogramem realizacji zamówienia bezpośrednio do naszej kawiarni.

4. Jakość
Jakość naszych produktów gwarantują marki towarów, które będziemy oferowali- wybieramy tylko producentów o uznanej pozycji na rynku, min.:
- Kompania Piwowarska S.A. (producent takich marek piw jak: „Tyskie Gronie”, „Lech” czy napojów „Tyskie”),
- Tchibo Warszawa Sp. z o.o. (producent marki „Tchibo”)
- Unilever Polska S.A. (producent marek: „Lipton”, „Saga”, Brook Bond” „Knorr” i „Hellmann`s”).
- Cukiernia „Silesia”

VIII. System zarządzania i zasoby kadrowe

1. Charakterystyka kadry zarządczej,

Lp. Nazwisko i imię Stanowisko
1 cccccccc Prezes
2 aaaaaaaaa Wiceprezes ds. finansów- Główny księgowy
3 bbbbbbbbbb Wiceprezes ds. technicznych
4 ddddddddd Wiceprezes ds. zaopatrzenia

2. Struktura organizacyjna (w załączniku)

3. Podział odpowiedzialności i funkcji. (w załączniku)

W początkowej fazie prowadzenia działalności nie planuje się zatrudnienia dodatkowego personelu. Z czasem będziemy chcieli zatrudnić na umowę-zlecenie jedną młodą kobietę (ewentualnie dwie pracujące w systemie zmianowym). Warunkiem przyjęcia będzie posiadanie wykształcenia gastronomicznego, znajomość obsługi komputera i kasy fiskalnej oraz miła aparycja (mile widziany staż pracy na podobnym stanowisku).

4. System kształcenia, motywowania

Właściciele lokalu będą wg potrzeb odbywać szkolenia z zakresu kierowania firmą, prowadzenia księgowości, reklamy i promocji itp. Zatrudniony personel (w tym także właściciele) korzystać będą ze szkoleń dla barmanów i kelnerów.
Wystarczającą motywacją dla współwłaścicieli lokalu jest wypracowanie jak największego zysku, który przełoży się także na wynagrodzenie. Personel będzie motywowany premiami okolicznościami, bezpłatnymi szkoleniami dającymi możliwość rozwoju, a także wyrażanym ustnie uznaniem dla wyników ich pracy.

IX. Projekcje ekonomiczno- finansowe

Tabela 1. Planowane przychody ze sprzedaży (w załączniku)

Tabela 2. Koszty całkowite (w załączniku)

Tabela 3. Nakłady inwestycyjne (w załączniku)

Tabela 4. Zapotrzebowanie na kapitał obrotowy (w załączniku)

Tabela 5. Rachunek zysków i strat (w załączniku)

Tabela 6. Roczna projekcja przepływów finansowych (w załączniku)

Tabela 7. Projekcje przepływów finansowych na rok 2006, 2007 (w załączniku)

Tabela 8. Uproszczony bilans (w załączniku)

Tabela 9. Analiza wskaźnikowa (w załączniku)

1. Wskaźnik płynności bieżącej = aktywa bieżące / pasywa bieżące
Obliczamy go, dzieląc wartość wszystkich aktywów bieżących ( majątków obrotowych) przez wartość bieżących pasywów (zobowiązań bieżących). Wzrost wskaźnika bieżącej płynności oznacza poprawę naszej płynności finansowej oraz zmniejszenie ryzyka związanego z obsługą zadłużenia. Optymalna wielkość tego wskaźnika powinna wynosić 1,2 – 2,0.
2. Wskaźnik płynności szybkiej = aktywa bieżące – zapasy / pasywa bieżące
Obliczamy go podobnie jak wskaźnik płynności bieżącej, z tym, że wartość aktywów bieżących korygujemy o zapasy. Wskaźnik szybkiej płynności finansowej pokazuje stopień pokrycia zobowiązań krótkoterminowych aktywami o dużym stopniu płynności. Wskaźnik płynności szybkiej wynoszący 1,0 uważany jest już za satysfakcjonujący, nasz jest prawie 2 razy większy więc pokazuje, że spółka może szybko sprostać bieżącym zobowiązaniom.
3. Wskaźniki zadłużenia= (zobowiązania ogółem / aktywa ogółem) x 100%
Kolejną grupą wskaźników charakteryzujących sytuację finansową naszej spółki są wskaźniki zadłużenia. Informują one o strukturze finansowania majątku firmy oraz jej zdolności do obsługi zadłużenia. Z tego też powodu są one szczególnie istotne z punktu widzenia aktualnych i potencjalnych kredytodawców. Poziom zadłużenia naszej spółki wpływa w dużym stopniu zarówno na możliwą do osiągnięcia stopę zwrotu z kapitału jak i poziom ryzyka związany z angażowaniem kapitału. Stopień zadłużenia określa nasze możliwości w zakresie pozyskiwania dalszych pożyczek oraz warunków, na jakich ewentualnie będą one udzielane. Im większy jest stopień zadłużenia, tym trudniej będzie nam uzyskać nowe i tym wyższe będzie oprocentowanie.
4. Wskaźnik rentowności aktywów ROA = (zysk netto / aktywa ogółem) x 100%
ROA (Return On Assets) mówi o wielkości zysku netto przypadającego na każdą złotówkę zaangażowaną w aktywa (majątek) firmy. Do obliczenia tego wskaźnika przyjmujemy wartość bilansową aktywów na koniec okresu (najczęściej roku) i wypracowany w tym samym okresie (bilansowy) zysk netto. Im wartość tego wskaźnika jest wyższa, tym korzystniejsza jest sytuacja finansowa naszej firmy. Jego wysoki poziom i tendencja wzrostu wskazuje na szansę dalszego rozwoju naszej firmy.
5. Wskaźniki rentowności kapitału własnego= (zysk netto / kapitał własny ogółem) x 100%
Wskaźniki rentowności kapitału własnego ROE (Return On Equity). Wskaźnik ten opisuje relację pomiędzy wypracowanym zyskiem netto a wielkością zaangażowanych kapitałów własnych, a zatem mówi, ile groszy zysku netto przyniósł każdy złoty zaangażowanego kapitału własnego. Im wartość tego wskaźnika jest wyższa, tym korzystniejsza jest sytuacja finansowa naszego przedsiębiorstwa. Wyższa efektywność kapitału własnego stwarza możliwości uzyskania wyższych wypłat oraz dalszego rozwoju przedsiębiorstwa. Oznacza również, że możemy przeznaczyć większe kwoty zysku na dalszy rozwój firmy.

Tabela 10. Analiza progu rentowności (w załączniku)

1. Marża brutto = Przychody ze sprzedaży - całkowite koszty zmienne
Marża brutto jest różnicą pomiędzy ceną sprzedaży wyrobu gotowego a jednostkowym kosztem zmiennym. Jeżeli od przychodów ze sprzedaży odejmiemy całkowite koszty zmienne, to pozostaną koszty stałe i zysk. Marża brutto służy pokryciu kosztów stałych i osiągnięciu zysku. Ponieważ nasza marża brutto jest większa od całkowitych kosztów stałych to nasza spółka wygeneruje zysk.
2. Stopa marzy brutto = Marża brutto / przychody ze sprzedaży
Ten wskaźnik daje nam informacje o przeciętnej wielkości realizowanej przez naszą kawiarnię marży na sprzedaży. Jest szczególnie pomocny w prognozowaniu wielkości przyszłych zysków w zależności od wartości sprzedaży. Wskaźnik równy 0,7 jest dobrym wynikiem.
3. Próg rentowności
Próg rentowności to punkt graniczny wskazujący na wartość sprzedaży przedsiębiorstwa, przy której następuje jej zrównanie z kosztami stałymi i zmiennymi poniesionymi na jej wytworzenie. Próg rentowności określa minimalną wielkość sprzedaży, która gwarantuje nam pokrycie przychodami z niej wszystkich poniesionych kosztów. Osiąganie wyższego poziomu sprzedaży gwarantuje nam zysk, co jest konsekwencją mniejszego tempa wzrostu kosztów w stosunku do tempa wzrostu sprzedaży, wskutek stałości części tych kosztów.. Jednym ze sposobów wyznaczania progu rentowności jest ustalanie minimalnego poziomu sprzedaży za pomocą złożonej przeciętnej stopy marży brutto wg wzoru:

gdzie:
Pr- próg rentowności
Ks- całkowite koszty stałe
Kz- całkowite koszty zmienne
Ps- przychody ze sprzedaży
4. Margines bezpieczeństwa= Przychody ze sprzedaży- Próg rentowności
Margines bezpieczeństwa to różnica między przychodem ze sprzedaży a progiem rentowności. Uzyskany przez nas dodatni margines bezpieczeństwa świadczy on o tym, że nasze przedsięwzięcie jest rentowne. Można go również przedstawić w ujęciu procentowym wg wzoru:

gdzie:
Mbez- margines bezpieczeństwa
Pr- próg rentowności
Ps- przychody ze sprzedaży

X. Uproszczona analiza SWOT

Analiza SWOT została przeprowadzona ze względu na warunki istniejące w otoczeniu kawiarenki. W kolejnych częściach analizowane są możliwości, zagrożenia oraz silne i słabe strony firmy, natomiast na końcu przestawione jest podsumowanie tych czynników. Zastosowana punktacja poszczególnych czynników zawarta jest w granicach od 1 do 10 punktów. W częściach możliwości oraz silne strony 10 punktów to ocena najlepsza a 1 punkt to ocena najgorsza. Natomiast w części zagrożenia oraz słabe strony punktacja jest przeciwna i 1 punkt to ocena najlepsza, a 10 najgorsza.

Tabela 1. Możliwości (w załączniku)

rosnące zainteresowanie firmą
możliwość rozszerzenia oferty o nowe usługi
zdolności adaptacyjne do zmieniających się potrzeb rynku
ograniczona rywalizacja w sektorze
rynkiem docelowym jest obszar Siemianowic Śląskich
Wykres 1. Możliwości

Tabela 2. Zagrożenia (w załączniku)

możliwość pojawienia się konkurencji
spadek dochodów klientów
zmiana potrzeb i gustów konsumentów

Wykres 2. Zagrożenia (w załączniku)

Tabela 3. Silne strony firmy (w załączniku)

Silne strony
korzystna lokalizacja
szybkość realizacji zamówień
kultura obsługi klientów
poziom jakości oferowanych usług
niska cena produktów

Wykres 3. Silne strony (w załączniku)

Tabela 4. Słabe strony firmy (w załączniku)
Słabe strony
niewystarczające własne środki finansowe
słaby image firmy
niewystarczający marketing i reklama
zbyt mała powierzchnia użytkowa
Wykres 4. Słabe strony (w załączniku)

Tabela 5. Podsumowanie SWOT (w załączniku)

Podsumowanie
możliwości
zagrożenia
silne strony firmy
słabe strony firmy

Jak wynika z tabel jedna ze słabych stron spółki jest niewystarczający marketing i reklama. Jest to jednak sytuacja chwilowa spowodowana kłopotami z rozpoczęciem działalności, doświadczenie właścicieli z pewnością pozwoli wkrótce uznać działania marketingowe za jedną z najmocniejszych stron firmy. Firma dokłada wielu starań zmierzających do uzyskana utrwalenia dobrej opinii o swych wyborach wśród klientów.
Wśród szans na pierwszym miejscu firma stawia rosnące zainteresowanie fachowością obsługi terminowością realizacji zamówień.
Największym zagrożeniem dla Kawiarni może stać się ciągle zwiększająca się konkurencja, która może powodować konieczność zmniejszenia cen.

X. Plan wdrażania w życie (tabela w załączniku)

Załącznik 2. Tabela spłat kredytu (w załączniku)

Załącznik 3. Umowa najmu lokalu (w załączniku)

Załącznik 4. UMOWA SPÓŁKI JAWNEJ (w załączniku)
Aneta S.

Aneta S. Obecnie zajmuje się
gł. pisaniem i
rozliczaniem
projektów...

Temat: biznesplan

dzięki..

ale muszę jeszcze skupić sie na działalności restauracji, maszynach i urządzeniach, jakie mi będą potrzebne,Aneta G. edytował(a) ten post dnia 26.06.07 o godzinie 12:26
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: biznesplan

Gogle prawdę Ci powie tylko zapytać trzeba.

Taki prosty do rozbudowy wyszperany na googlach za bardziej rozbudowany musiałbym FV wystawić :)

SPIS TREŚCI

I. Streszczenie
II. Ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa
1. Dane spółki
2. Dane o właścicielach
3. Podstawowe cele działalności
4. Usługi
III. Plan marketingowy
1. Podmioty działające w branży, w tym główni konkurenci.
2. Odbiorcy
3. Ceny oferowanych dóbr i usług
4. Dystrybucja
5. Promocja
IV. Struktura organizacyjna i plan zatrudnienia
1. Kadra zarządzająca
2. Plan kadrowy
3. Płace
V. Plan techniczny
1. Nakłady inwestycyjne
2. Źródła finansowania inwestycji
3. Plan ilościowy produkcji
4. Zaopatrzenie w materiały i surowce
VI. Plan finansowy
1. Przychody
2. Koszty
3. Zysk
VII. Analiza szans powodzenia i ryzyka
VIII. Zakończenie

I. STRESZCZENIE

Już od najmłodszych lat pasjonowała mnie kuchnia krajów całego świata i chciałam założyć własną, dobrze prosperująca firmę. Jestem przykładem na to, że jeśli ma się marzenia, to można je wcielić w życie, tylko trzeba bardzo chcieć.
Lokal „Pod Lipą” oferuje doskonałe menu (kuchnia śródziemnomorska, starożytnych majów i Azteków, regionalna) oraz możliwość spędzenia dnia w klimacie pełnym czaru i ekspresji.
Specjalizujemy się w organizowaniu wesel, komunii, studniówek, wieczorków zapoznawczych oraz wszelkiego rodzaju imprez tanecznych, bowiem posiadamy parkiet (30m*30m) najnowszej generacji z podświetleniem w trzech różnych kolorach.
Wykonanie biznes planu podzielone zostało na określone etapy takie jak:
• Opis przedsięwzięcia,
• Analiza rynku i plan marketingowy,
Dokonałam analizy rynku i poznałam konkurencję. Przeprowadziłam także ankietę wśród mieszkańców Zielonej Góry, która zobrazowała nam potrzeby konsumentów
• Plan techniczny,
• Plan finansowy.

II. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘBIORSTWA

1.Dane spółki

Nazwa „Pod Lipą”
Forma prawna Spółka jawna
Przedmiot działalności Działalność gastronomiczna
Siedziba spółki 01-651 Zielona Góra, ul.Łobuzowa 21a paw.4
Telefon /Fax./WWW. (051) 674-09-90/674-33-44/www.podlipa.org

2.Dane o właścicielach

Imię i Nazwisko; adres zamieszkania
Janina Grządka; 01-651 Zielona Góra ul. Jasna 22 m.4
Zakres odpowiedzialności:
Kierownik do spraw finansowych Stanisław Rzepka
Kierownik do spraw technicznych Jan Kozioł
Prezes Janina Grządka
Wiceprezes Marcin Grządka
Główny księgowy Krystyna Jabłczyńska
Przedstawiciel firmy Grzegorz Gołąbek

3. Podstawowe cele działalności:

- zaspokojenie potrzeb mieszkańców
- umacnianie pozycji na rynku lokalnym, krajowym, a także w przyszłości na zagranicznym

4. Usługi:

a) IMPREZY- organizowanie wesel, komunii, studniówek, wieczorków zapoznawczych
b) RESTAURACJA- posiłki o każdej porze dnia: kuchnia śródziemnomorska, starożytnych Majów i Azteków, regionalna)
c) SZKOLENIA- szkolenie w zakresie kucharzy, kelnerów, barmanów
f) DOSTAWA ŻYWNOŚCI NA ZAMÓWIENIE- dostawa gotowych potraw do domu na zamówienie oraz wynajmowanie obsługi.

III. PLAN MARKETINGOWY

1. Podmioty działające w branży, w tym główni konkurenci.
* Bar Mleczny „Kefirek”
* Sklep Spożywczy „Żandarmik”
* Pizza Hut

2. Odbiorcy
„Pod Lipą” swe usługi kierować będzie zarówno do ludzi młodych, w średnim wieku, jak i starszych

3. Ceny oferowanych dóbr i usług
Ceny są jednymi z najniższych w tej okolicy, dostosowane do kieszeni klientów.
Średnie ceny:
-śniadanie- 5 zł
-obiad- 15 zł
-kolacja- 10 zł
-wynajęcie sali wraz z posiłkami- 1 999 zł
-wstęp na dyskotekę- 3 zł
-szkolenie- 199 zł

4. Dystrybucja
- korzystna lokalizacja firmy
- duży wybór potraw i dań w menu
- możliwość organizowania imprez okolicznościowych

5. Promocja
- reklama poprzez internet, ulotki, plakaty, poprzez zadowolonych klientów
- rabaty
- promocje
- karta stałego klienta
- upust dla Pań w ciąży

IV. STRUKTURA ORGANIZACYJNA I PLAN ZATRUDNIENIA

1. Kadra zarządzająca
- Kierownik do spraw finansowych Stanisław Rzepka
- Kierownik do spraw technicznych Jan Kozioł
- Prezes Janina Grządka
- Wiceprezes Marcin Grządka
- Główny księgowy Krystyna Jabłczyńska
- Przedstawiciel firmy Grzegorz Gołąbek

2. Plan kadrowy
Firma zatrudnia 16 pracowników:
-4 kelnerów
-2 kucharzy
-2 barmanów
-2 ochroniarzy
-2 sprzątaczki
-DJ

3. Płace
-kelner 600 zł
-kucharz 800 zł
-barman 600 zł
-ochroniarz 700 zł
-sprzątaczka 500 zł
-DJ 1 000zł

V. PLAN TECHNICZNY

1. Nakłady inwestycyjne
-remont lokalu 3 500 zł
- sprzęt AGD firmy LG (kuchenka gazowa, kuchenka mikrofalowa, chłodziarko-zamrażarka, zamrażarka, krajalnica, robot kuchenny, ekspres do kawy, czajnik bezprzewodowy) – 5 000 zł.
- meble kuchenne – 1 000 zł
- sprzęt kuchenny (sztućce, zastawa obiadowa na 55 osób, zastawa szklana i przybory kuchenne) – 1 800 zł.
- regały barowe szklane – 1 500 zł.
- sprzęt barowy (zastawa szklana, przybory do przygotowywania drinków) – 1 000 zł.
- meble barowe (wysoka lada barowa, stołki barowe 5 szt.) – 1 200 zł.
- stoliki kute 9 szt. – 2 300 zł.
- krzesła kute 45 szt. – 5 500 zł.

RAZEM: 22 800 zł

2. Źródła finansowania inwestycji

”Pod Lipą” otrzymało zgodę na zaciągnięcie kredytu rozwojowego w wysokości 30 000 zł. Kredyt zaciągnięty został w Banku PKO S.A. I oddział w Zielonej Górze.
Koszty kredytu przedstawiają się następująco:
- odsetki od kredytu w wysokości 10 % w skali roku,
- prowizja banku w wysokości 4 %.

3. Plan ilościowy produkcji

TYGODNIOWO
* napoje:
- bezalkoholowe (soki, napoje gazowane, napoje niegazowane) 2 800 zł.
- alkoholowe (piwo, wódka, wino, półprodukty do drinków) 3 900 zł.
- półprodukty do przygotowywania napojów (herbata, kawa naturalna, kawa rozpuszczalna) 550 zł.
* jedzenie:
- produkty gotowe (pieczywo, mrożonki fast-food) 700 zł.
- półprodukty do przygotowywania posiłków (warzywa, wędlina, pieczywo, wyroby tłuszczowe) 490 zł.
* desery:
- produkty gotowe (lody, ciastka, ciasta) 350 zł.
- półprodukty do przygotowywania deserów (polewy do lodów, bakalie, bita śmietana, owoce) 270zł.
* przekąski i dodatki:
- produkty gotowe (paluszki, chipsy, owoce) 120 zł.

4. Zaopatrzenie w materiały i surowce

-napoje bezalkoholowe i alkoholowe
-półprodukty do napojów
-warzywa i owoce
-pieczywo
-ciasta i słodycze
-wędliny, mięsa
-artykuły do dekoracji stołów (serwetki, obrusy, świece, stojaki na świece, sztuczne kwiaty)
-balony i ozdoby do dekoracji sali

VI. PLAN FINANSOWY

1. Przychody

Planowane przychody miesięczne:
- 4 x wesele itp. 10 000zł
- restauracja 25 000zł

RAZEM: 35 000zł

2. Koszty

Koszty miesięczne:
* wynagrodzenia 8 600 zł
* rachunki:
- światło 350 zł
- woda 500 zł
- gaz 500 zł
- telefon 250 zł
* zakup towarów 6000 zł

RAZEM: 16 200 zł

3. Zysk

Planowany zysk miesięczny:
PRZYCHODY – KOSZTY = ZYSK
35 000 zł – 16 200 zł = 18 800 zł

VII. ANALIZA SZANS POWODZENIA I RYZYKA

SZANSE POWODZENIA:
- rozszerzenie swojej działalności na rynku krajowym
- pojawienie się nowych źródeł finansowania
- wzrost zamożności części społeczeństwa, która preferuje wysokiej jakości usługi
- duża grupa lojalnych klientów

SZANSE RYZYKA:
- pojawienie się w przyszłości silnej konkurencji
- ubożenie niższego segmentu klientów- potencjalnych nabywców usług
- rosnąca liczba poważnych, aktywnie działających konkurentów, którzy adresują swą ofertę do tych samych grup odbiorców co nasza firma

VIII. ZAKOŃCZENIE

Reklama, promocje, liczne upusty dla stałych klientów na pewno przywiodą gości. Wspaniały klimat wnętrza, dobra lokalizacja, wyśmienite menu i grzeczna obsługa pozostawią u nas ludzi energicznych i pełnych życia, lecz niekoniecznie bogatych.
To główne atuty, jakie wróżą powodzenie przedsięwzięcia.

Pozdrawiam
GOL
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: biznesplan

I jeszcze taki dobry będę, że Ci wypunktuje z czego powinien się składać Biznes Plan ale żeby nie było za łatwo to po angielsku.

Statement of Confidentiality & Non-Disclosure
Executive Summary
Business Description
Products and Services
The Market
Competition
Operations
Management TeamRisk/Opportunity
Financial Summary
Capital Requirements
1. Business Description1.1 Industry Overview
1.2 Company Description
1.3 History and Current Status
1.4 Goals and Objectives
1.5 Critical Success Factors
1.6 Company Ownership
1.7 Exit Strategy
2. Products / Services
2.1 Product/Service Description
2.2 Unique Features or Proprietary Aspects of Product/Service
2.3 Research and Development
2.4 Production
2.5 New and Follow-on Products/Services
3. The Market
3.1 Industry Analysis
3.2 Market Analysis
3.3 Competitor Analysis
4. Marketing Strategies and Sales
4.1 Introduction
4.2 Market Segmentation Strategy
4.3 Targeting Strategy
4.4 Positioning Strategy
4.5 Product/Service Strategy
4.6 Pricing Strategy
4.7 Distribution Channels
4.8 Promotion and Advertising Strategy
4.9 Sales Strategy
4.10 Sales Forecasts
5. Development 30
5.1 Development Strategy
5.2 Development Timeline
5.3 Development Expenses
6. Management
6.1 Company Organization
6.2 Management Team
6.3 Management Structure and Style
6.4 Ownership
6.5 Board of [Advisors OR Directors]
7. Operations
7.1 Operations Strategy
7.2 Scope of Operations
7.3 Ongoing Operations
7.4 Location
7.5 Personnel
7.6 Production
7.7 Operations Expenses
7.8 Legal Environment
7.9 Inventory
7.10 Suppliers
7.11 Credit Policies
8. Financials
8.1 Start-up Funds
8.2 Financial History and Analysis (current businesses only)
8.3 Current Financial Position (current, takeover or franchise businesses only)
8.4 Operating Forecast
8.5 Break-Even Analysis
8.6 Balance Sheet
8.7 Income Statement
8.8 Cash Flow
9. [Offering OR Funding Request]
9.1 Offer
9.2 Capital Requirements
9.3 Risk/Opportunity
9.4 Valuation of Business
9.5 Exit Strategy
10. Refining the Plan
10.1 For Raising Capital
10.2 Refine According to Type of Business
11. Appendix

Pozdrawiam
GOL
Aneta S.

Aneta S. Obecnie zajmuje się
gł. pisaniem i
rozliczaniem
projektów...

Temat: biznesplan

angielski nie sprawia mi problemu.. :)

dziękuję Wam, ale ja na prawdę szukam pożądnych biznes planów, a nie pierwszych lepszych ściągniętych ze ściągi, ściągawy, bryka itp...

inaczej nie zakładałabym tego tematu na forum..

a mając z 20 książek przed sobą dotyczących biznes planów i jego zasad konstruowania, dokładnie wiem jak powinien wyglądać..

szukam przykładów biznes planów, aby zobaczyć jak to wszystko wygląda w praktyce, pomysłów i fachowej wiedzy praktycznej..

jeśli ktoś może mi przesłać pożądny biznes plan dotyczący branży gastronomicznej, ewentualnie turystycznej, ale powiązanej z gastronomią, zawierający dokładną analizę i plan ekonomiczno - finansowy, to będę wdzięczna...Aneta G. edytował(a) ten post dnia 26.06.07 o godzinie 18:42
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: biznesplan

"porządne" są na wagę złota :) A mając konspekt i tydzień czasu sama zrobisz to co trzeba :)

konto usunięte

Temat: biznesplan

Dagmara D.:
"porządne" są na wagę złota :) A mając konspekt i tydzień czasu sama zrobisz to co trzeba :)

A po co... przecież łatwiej skopiować cudze.
I szybciej i myśleć nie trzeba wiele.
Przmyslaw Stasila

Przmyslaw Stasila Prezes Fundacji.
Vloger, vloger, i
kombinator. Właśnie
ko...

Temat: biznesplan

i ja skorzystam dziękuję za pomoc.

A co do ceny

tu chodzi o mądrść a w Biblji o mądrości pisze, że złoto ma przy niej wartość piasku, a srebo jest niczym błoto.........

http://biznes-plan.ekonomiczne.ys.pl/Przmyslaw Stasila edytował(a) ten post dnia 27.06.07 o godzinie 00:54
Grzegorz O.

Grzegorz O. TRENER / DORADCA +48
666 300 037

Temat: biznesplan

Ale ja tego nie rozumiem dobrego BP nie da się po prostu skopiować to że np. wypisałem punkty z czego powinien się składać to już jest bardzo duża pomoc a przyszły przedsiębiorca powinien je samodzielnie opracować.
Aneta S.

Aneta S. Obecnie zajmuje się
gł. pisaniem i
rozliczaniem
projektów...

Temat: biznesplan

Nie da się skopiować biznes planu. Każda firma wymaga opracowania innego biznes planu.. Można jedynie porównać niektóre wartości ekonomiczne, wyciągnąć coś dla siebie z doświadczeń innych firm. Szablony nie pokażą mi szczegółów a szczegóły są ważne w poznaniu specyfiki danej działalności i obserwacji jak robią to inni. A obserwacja rynku, korzystanie z doświadczeń innych firm nie jest zabronione.. I to też jedna z dróg zdobywania złota.. I raczej wskazana w obecnych warunkach rynkowych :)Aneta G. edytował(a) ten post dnia 27.06.07 o godzinie 08:22
Anna Ilczuk

Anna Ilczuk Taniec dawny,
atrakcje historyczne

Temat: biznesplan

Robię teraz swój biznesplan i mam takie pytanko:
jesli w swojej działalności będę robiła projekty, które będą trwać ok. 2-3 miesiące, z różną czestotliwością.
Czy analizę finansową w BP mam zrobić najlepiej na jaki czas? Bo miesięczna mi nic nie da, bo teraz mam koszty za dwa miesiące zysk. Czy może być np półroczna: zyski i koszty z roku lub 6 m-cy w jednej analizie? Jakie są preferencje?
Bo wszędzie jest napisane, że ma być analiza, rachunek zysków i strat, ale nie ma nigdzie za jaki okres. Czy to zależy od nas piszących i specyfiki biznesu lub miejsca gdzie chcemy składać?

konto usunięte

Temat: biznesplan

Anna Wojciechowska:

Czy analizę finansową w BP mam zrobić najlepiej na jaki czas?

To zależy - jak dla siebie, to tak, żebyś na jego podstawie była w stanie robić sobie jakieś konkretne plany. Czyli wolna amerykanka.
Jeśli robisz BP dla inwestora czy banku - to koniecznie taki okres, w którym jasno widać, że jesteś w rezultacie na plusie.

Stan K.

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: biznesplan

Irek, ja leniwa jestem - ten wygoglowałam :)

Następna dyskusja:

Publikacja "skuteczny bizne...




Wyślij zaproszenie do