konto usunięte

Temat: Animacje 4D na przykładzie Wirtualnego spaceru po...

Witam,

Zapraszam wszystkich zainteresowanych do zapoznania się z krótkometrażową Animacją 4D "Wirtualny spacer po Bychawie 1804-2009" przygotowana na prelekcję w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Ziemi 2012, które odbyły się 20 kwietnia na Wydziale Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej UMCS w Lublinie.

http://youtu.be/gIfHKoSmu28?hd=1

Animacja jest bardzo prosta i została wykonana metodą chałupniczą przy użyciu programów ESRI ArcMap, ArcSceene, Google Sketchup, Windows Live Movie Maker oraz próbnej wersji Ulead Video Studio.

Merytoryczne podwaliny opracowania stanowi praca licencjacka dostępna pod poniższym linkiem:

praca: https://docs.google.com/open?id=1uD6d96RuAzBb5o98fvNdok...

mapa: https://docs.google.com/open?id=1ukf0dDeMa1dHSmsqKd2aDX...

, Dzieje Bychawy pod redakcją prof. Ryszarda Szczygła oraz archiwalne fotografie zgromadzone w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Bychawie, na blogu http://zaczarowana-bychawa.blogspot.com/ czy w rękach prywatnych.

W związku z tym, że projekt został wykonany niemal w pojedynkę, animacja kosztowała ok. miesiąc pracy, niezliczone godziny przed monitorem, wiele wyrzeczeń, rozkmin, chwil zwątpienia i niecenzuralnych słów rzuconych w przestrzeń.

Efekt wciąż jest zdecydowanie niezadowalający, historia pokazana w filmie została dosyć mocno uproszczona, ale niech tam, obecnie to by było na tyle. Polecam oglądać w HD i koniecznie przy włączonych głośnikach.

Zapraszam do komentowania.

konto usunięte

Temat: Animacje 4D na przykładzie Wirtualnego spaceru po...

Uważam, że efekt jest bardzo sympatyczny, biorąc pod uwagę zwłaszcza odbiorcę. Chodziło Ci o prezentację dla wszystkich i jest świetnie - informacje o mieście połączone z widoczkami różnego rodzaju. Pewnie, że mając czas, pieniądze i raz jeszcze czas, można byłoby zrobić modele 3D wszystkich budynków, ale to na następnym etapie ;).

konto usunięte

Temat: Animacje 4D na przykładzie Wirtualnego spaceru po...

Bardzo mi się podoba,

zastanawiam się jednak, czy nie lepszym podkładem do wizualizacji byłaby ortofotomapa. Dla XIX wieku można by taką spreparować - np wklejając na miejsce poszczególnych użytków tekstury.

Dodatkowo trochę niefajnie wygląda obszar wizualizacji przycięty do prostokąta - można by zamiast tego poza właściwym obszarem wrzucić cokolwiek - choćby zielony srtm.

Ale to marudzenie, generalnie świetny pomysł, zwłaszcza, że sprawia wrażenie starannie przygotowanego od strony historycznej.

konto usunięte

Temat: Animacje 4D na przykładzie Wirtualnego spaceru po...

Dziękuję za wyważone, merytoryczne opinie.

Jak słusznie zauważył Kamil, w długofalowej perspektywie jest stworzenie bazy wszystkich historycznie istotnych lub charakterystycznych budynków - oczywiście to czeka na odpowiedni czas i środku.

Odpowiadając na post Marcina i mail od prof. Bogumiła. Zgadzam się, mapa Heldensfelda, szczególnie kiepsko przycięta (wymagana rektyfikacja kilku arkuszy) nie stanowi najlepszego materiału podkładowego, sęk w tym, że obecnie lepszego nie mam.

Na swoją obronę powiem, że pierwotnie planowałem zamieścić różne archiwalne mapy topograficzne: Spezialkarte, Russlanda, WIG-ówkę - niestety miasteczko jest na tyle małe, że w skali circa 1:100000 obraz jest dużym przybliżeniem konkretnego wycinka, przez co mapa bardzo dominuje w obrazie sceny (kiepsko widać budynki 3d, a to o nie przecież tu głównie chodzi). Po drugie, mapy z poziomicowym przedstawieniem rzeźby nie są tak plastyczne jak kreskowana Carte von West Gallizien. Można by je było dodatkowo cieniować hillshadem, ale pewności uzyskania dobrego efektu nie ma.

Pomysł Marcina z klejeniem tekstur z ortofoto wydaje mi się najciekawszy, ale co za tym idzie, również najbardziej pracochłonny. Żeby zlikwidować problem wycinka powierzchni terenu trzeba zrobić na prawdę spory obszar (r >10-15 km), uzupełnianie samym demem odpada - próbowałem, bez jednolitego podkładu wygląda zdecydowanie gorzej.

Na zakończenie ustosunkuję się do uwagi Profesora. Przedstawienie zmian środowiska naturalnego, czy też bardziej precyzyjnie, krajobrazu poziomego byłoby genialnie ciekawe, ale najpierw trzeba je odpowiednio udokumentować. Według optymistycznego wariantu w lipcu bronię magisterkę "Problem uwspółcześnienia formy prezentacji dawanych map", case study dotyczy bliższych okolic Lublina (r~10-15km). Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to będzie dobry materiał do opracowania animacji zmian większej ilości komponentów (wód powierzchniowych, użytkowania ziemi, dróg, itp). Zobaczymy co uda się zrobić.

Pozdrawiam.
Lech Karłowicz

Lech Karłowicz Specjalista ds.
wytwarzania, analizy
i prezentacji danych
3D

Temat: Animacje 4D na przykładzie Wirtualnego spaceru po...

Bardzo ładna i ciekawa animacja.
Podoba mi się zwłaszcza dlatego, że ostatnio przejeżdżałem sobie przez Bychawę na rowerze (z nieodłącznym GPS-em Garmina z wgranym podkładem z map WIGowskich). Pokazuje też chyba to, że można takie ciekawe projekty robić bardzo małym zespołem (nawet jednoosobowym) i względnie niskim kosztem. Ciekawy jestem, jakie efekty dałoby zastąpienie oprogramowania ESRI QGISem, w którym we wtyczce GRASS też można produkować wizualizacje 3D (jednak nie jestem pewien, czy np. można importować własne modele 3D budynków i innych obiektów).
Może pójdę tu też trochę pod prąd wcześniejszym wypowiedziom, ale mi się akurat w takiej formie prezentacji dawna mapa jako tekstura podoba - od razu czuje się powiew historii. A jeśli chodzi o tworzenie tekstur dużych obszarów, to wcale nie musi być ono takie czasochłonne. "Uhistorycznioną" teksturę o rozdzielczości przestrzennej 1m=1pixel pokrywającą teren ok. 10240x10240m, którą wykorzystuję do mojego hobbystycznego projektu (okolice Kocka -youtube.com/watch?v=YGN5NhB_cyE), współpracujący ze mną grafik komputerowy zrobił w kilka wieczorów. Proste tekstury można generować np. na podstawie masek wyeksportowanych z wektorowych warstw oprogramowania GISowego, a potem je ręcznie podmalowywać.

Pozdrawiam.

Następna dyskusja:

STOMP - 10-25.03.2009




Wyślij zaproszenie do