konto usunięte
Temat: USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze...
co myślicie o zmianach płynących z ustawyz dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej?
P.O. prezydenta podpisał i będą zmiany czy na lepsze?
USTAWA
z dnia 4 marca 2010 r.
o infrastrukturze informacji przestrzennej
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
1. Ustawa określa:
1) zasady tworzenia oraz użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej;
2) organy administracji właściwe w sprawach, o których mowa w pkt 1.
2. Zasady tworzenia oraz użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej dotyczą:
1) danych przestrzennych i metadanych infrastruktury informacji przestrzennej;
2) usług danych przestrzennych;
3) interoperacyjności zbiorów danych przestrzennych i usług danych przestrzennych;
4) wspólnego korzystania z danych przestrzennych;
5) współdziałania i koordynacji w zakresie infrastruktury informacji przestrzennej.
Art. 2.
Ustawa nie narusza praw przysługujących na podstawie przepisów dotyczących ochrony praw własności intelektualnej oraz dotyczących udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na śro-dowisko.
Art. 3.
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) danych przestrzennych – rozumie się przez to dane odnoszące się bezpośrednio lub po-średnio do określonego położenia lub obszaru geograficznego;
2) infrastrukturze informacji przestrzennej – rozumie się przez to opisane metadanymi zbiory danych przestrzennych oraz dotyczące ich usługi, środki techniczne, procesy i procedury, które są stosowane i udostępniane przez współtworzące infrastrukturę in-formacji przestrzennej organy wiodące, inne organy administracji oraz osoby trzecie;
3) interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych – rozumie się przez to moż-liwość łączenia zbiorów danych przestrzennych oraz współdziałania usług danych prze-strzennych, bez powtarzalnej interwencji manualnej, w taki sposób, aby wynik był spójny, a wartość dodana zbiorów i usług danych przestrzennych została zwiększona;
4) metadanych infrastruktury informacji przestrzennej – rozumie się przez to informacje, które opisują zbiory danych przestrzennych oraz usługi danych przestrzennych i umożliwiają odnalezienie, inwentaryzację i używanie tych danych i usług;
5) obiekcie przestrzennym – rozumie się przez to abstrakcyjną reprezentację przedmiotu, zjawiska fizycznego lub zdarzenia związanego z określonym miejscem lub obszarem geograficznym;
6) organie administracji – rozumie się przez to:
a) organ administracji rządowej lub organ jednostki samorządu terytorialnego,
b) inny podmiot, gdy jest powołany z mocy prawa lub upoważniony na podstawie po-rozumień do wykonywania zadań publicznych dotyczących środowiska;
7) organie wiodącym – rozumie się przez to:
a) ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w zakresie tematu danych przestrzennych, o którym mowa w rozdziale 3 pkt 4 załącznika do ustawy,
b) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, w zakresie tematów danych przestrzennych, o których mowa w rozdziale 1 pkt 8 załącznika do ustawy, w części dotyczącej morskich wód wewnętrznych i morza terytorialnego Rzeczypospolitej Polskiej, oraz rozdziale 3 pkt 15 i 16 załącznika do ustawy,
c) ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w zakresie tematu danych przestrzennych, o którym mowa w rozdziale 1 pkt 9 załącznika do ustawy, w części dotyczącej zabytków nieruchomych w rozumieniu ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm. )),
d) ministra właściwego do spraw rolnictwa, w zakresie tematu danych przestrzennych, o którym mowa w rozdziale 3 pkt 9 załącznika do ustawy,
e) ministra właściwego do spraw środowiska, w zakresie tematów danych przestrzen-nych, o których mowa w rozdziale 1 pkt 9 oraz rozdziale 3 pkt 12 – 14 i 19 załącz-nika do ustawy, z zastrzeżeniem lit. c,
f) ministra właściwego do spraw zdrowia, w zakresie tematu danych przestrzennych, o którym mowa w rozdziale 3 pkt 5 załącznika do ustawy,
g) Głównego Geodetę Kraju, w zakresie tematów danych przestrzennych, o których mowa w rozdziale 1 pkt 1–7, rozdziale 2 pkt 1–3 oraz rozdziale 3 pkt 2, 3, 6, 8 i 11 załącznika do ustawy,
h) Głównego Geologa Kraju, w zakresie tematów danych przestrzennych, o których mowa w rozdziale 2 pkt 4 oraz rozdziale 3 pkt 20 i 21 załącznika do ustawy,
i) Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, w zakresie tematu danych przestrzen-nych, o którym mowa w rozdziale 3 pkt 7 załącznika do ustawy,
j) Głównego Konserwatora Przyrody, w zakresie tematów danych przestrzennych, o których mowa w rozdziale 3 pkt 17 i 18 załącznika do ustawy,
k) Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, w zakresie tematów danych przestrzen-nych, o których mowa w rozdziale 3 pkt 1 i 10 załącznika do ustawy,
l) Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, w zakresie tematu danych prze-strzennych, o którym mowa w rozdziale 1 pkt 8 załącznika do ustawy, w części do-tyczącej elementów hydrograficznych wraz z podjednostkami hydrograficznymi i regionami wodnymi, z wyłączeniem morskich wód wewnętrznych i morza teryto-rialnego Rzeczypospolitej Polskiej;
8) osobie trzeciej – rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę orga-nizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, niebędącą organem administracji;
9) rejestrze publicznym – rozumie się przez to rejestr, o którym mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm. ));
10) usługach danych przestrzennych – rozumie się przez to usługi będące operacjami, które mogą być wykonywane przy użyciu oprogramowania komputerowego na danych zawar-tych w zbiorach danych przestrzennych lub na powiązanych z nimi metadanych;
11) zbiorze danych przestrzennych – rozumie się przez to rozpoznawalny ze względu na wspólne cechy zestaw danych przestrzennych.
Rozdział 2
Dane przestrzenne i metadane infrastruktury informacji przestrzennej
Art. 4.
1. Infrastruktura informacji przestrzennej, zwana dalej „infrastrukturą”, obejmuje zbiory da-nych przestrzennych, zwane dalej „zbiorami”:
1) odnoszące się do terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub z nim powiązane;
2) występujące w postaci elektronicznej;
3) utrzymywane przez:
a) organ administracji lub w jego imieniu, które zgodnie z jego zadaniami publicznymi są tworzone, aktualizowane i udostępniane,
b) osobę trzecią, której umożliwiono włączenie się do infrastruktury;
4) należące co najmniej do jednego z tematów danych przestrzennych określonych w za-łączniku do ustawy.
2. W przypadku gdy większa liczba identycznych zbiorów danych przestrzennych jest w po-siadaniu lub jest przechowywana w imieniu różnych organów administracji, przepisy ustawy mają zastosowanie jedynie do wersji referencyjnej, z której uzyskano pozostałe kopie.
3. W przypadku zbiorów utrzymywanych przez osobę, o której mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b, organ administracji może podejmować działania na mocy ustawy, wyłącznie za zgodą podmiotu, któremu przysługują prawa własności intelektualnej do tych danych.
Art. 5.
1. Tworzenie, aktualizacja i udostępnianie zbiorów metadanych infrastruktury, zwanych dalej „metadanymi”, jest zadaniem organów administracji, odpowiedzialnych w zakresie swojej właściwości za prowadzenie rejestrów publicznych zawierających zbiory związane z wy-mienionymi w załączniku do ustawy tematami danych przestrzennych, oraz osób trzecich, których zbiory włączane są do infrastruktury.
2. Metadane obejmują informacje dotyczące w szczególności:
1) zgodności zbiorów z obowiązującymi przepisami, dotyczącymi tematów danych prze-strzennych określonych w załączniku do ustawy;
2) warunków uzyskania dostępu do zbiorów i ich wykorzystania, usług danych prze-strzennych oraz wysokości opłat, jeżeli są pobierane;
3) jakości i ważności zbiorów w rozumieniu ust. 2 w części A załącznika do rozporządze-nia Komisji (WE) nr 1205/2008 z dnia 3 grudnia 2008 r. w sprawie wykonania dyrek-tywy nr 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie metadanych (Dz. Urz. UE L 326 z 04.12.2008, str. 12);
4) organów administracji odpowiedzialnych za tworzenie, aktualizację i udostępnianie zbiorów oraz usług danych przestrzennych;
5) ograniczeń powszechnego dostępu do zbiorów i usług danych przestrzennych oraz przyczyn tych ograniczeń.
Art. 6.
Organy wiodące w zakresie swojej właściwości, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej, są obowiązane do tworzenia i wdrożenia systemów szkoleń obejmujących w szczególności zagadnienia z zakresu tworzenia, aktualizacji i udostępniania metadanych, finansowanych z własnych środków budżetowych lub współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
Rozdział 3
Interoperacyjność zbiorów i usług danych przestrzennych
Art. 7.
Organy administracji prowadzące rejestry publiczne, które zawierają zbiory związane z wy-mienionymi w załączniku do ustawy tematami, wprowadzają, w zakresie swojej właściwości, rozwiązania techniczne zapewniające interoperacyjność zbiorów i usług danych przestrzen-nych oraz harmonizację tych zbiorów.
Art. 8.
Organy wiodące udostępniają organom administracji i osobom trzecim, włączonym do infra-struktury, informacje niezbędne do wykonania zadań polegających na wprowadzaniu rozwią-zań technicznych zapewniających interoperacyjność zbiorów i usług danych przestrzennych oraz harmonizację tych zbiorów i usług.
Rozdział 4
Usługi danych przestrzennych
Art. 9.
1. Organy administracji prowadzące rejestry publiczne, które zawierają zbiory związane z wymienionymi w załączniku do ustawy tematami danych przestrzennych, tworzą i obsłu-gują, w zakresie swojej właściwości, sieć usług dotyczących zbiorów i usług danych prze-strzennych, do których zalicza się usługi:
1) wyszukiwania, umożliwiające wyszukiwanie zbiorów oraz usług danych przestrzennych na podstawie zawartości odpowiadających im metadanych oraz umożliwiające wyświe-tlanie zawartości metadanych;
2) przeglądania, umożliwiające co najmniej: wyświetlanie, nawigowanie, powiększanie i pomniejszanie, przesuwanie lub nakładanie na siebie zobrazowanych zbiorów oraz wyświetlanie objaśnień symboli kartograficznych i zawartości metadanych;
3) pobierania, umożliwiające pobieranie kopii zbiorów lub ich części oraz, gdy jest to wy-konalne, bezpośredni dostęp do tych zbiorów;
4) przekształcania, umożliwiające przekształcenie zbiorów w celu osiągnięcia interopera-cyjności zbiorów i usług danych przestrzennych;
5) umożliwiające uruchamianie usług danych przestrzennych.
2. Usługi, o których mowa w ust. 1, są powszechnie dostępne za pomocą środków komunika-cji elektronicznej.
3. Usługi, o których mowa w ust. 1 pkt 1, umożliwiają wyszukiwanie zbiorów i usług danych przestrzennych co najmniej według następujących kryteriów lub ich kombinacji:
1) słowa kluczowe;
2) klasyfikacja danych przestrzennych oraz usług danych przestrzennych;
3) jakość i ważność zbiorów;
4) stopień zgodności ze standardami technicznymi dotyczącymi interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych;
5) położenie geograficzne;
6) warunki dostępu i korzystania ze zbiorów oraz usług danych przestrzennych;
7) organy administracji odpowiedzialne za tworzenie, aktualizację i udostępnianie zbiorów oraz usług danych przestrzennych.
Art. 10.
1. Włączenie do infrastruktury zbiorów i usług danych przestrzennych należących do osób trzecich może nastąpić na ich wniosek, za zgodą właściwego organu wiodącego lub z ini-cjatywy organu wiodącego za zgodą osób trzecich, jeżeli jest to zgodne z interesem pu-blicznym, a włączane zbiory i usługi danych przestrzennych odpowiadają obowiązującym standardom technicznym.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy oraz jego adres;
2) określenie przedmiotu wniosku;
3) informacje dotyczące treści zbiorów oraz obszaru, do którego się odnoszą, a także wa-runków, w tym finansowych, na jakich możliwe będzie korzystanie ze zbiorów i usług, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3–5.
3. Odmowa włączenia do infrastruktury zbiorów i usług danych przestrzennych należących do osób trzecich następuje w drodze decyzji właściwego organu wiodącego.
Art. 11.
1. Powszechny dostęp do zbiorów i usług, o których mowa w art. 9 ust. 1, nie dotyczy da-nych, które ze względu na wiążące Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowe, bez-pieczeństwo publiczne lub bezpieczeństwo państwa uznane zostały za niejawne lub dostęp do tych danych podlega ograniczeniom na podstawie odrębnych przepisów.
2. Powszechny dostęp do zbiorów i usług, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2–5, nie dotyczy danych, które, z innych powodów niż określone w ust. 1, uznane zostały za niejawne lub dostęp do tych danych podlega ograniczeniom na podstawie odrębnych przepisów dotyczących w szczególności:
1) działalności wymiaru sprawiedliwości;
2) działalności organów podatkowych;
3) statystyki publicznej;
4) ochrony środowiska;
5) ochrony danych osobowych;
6) prawa własności intelektualnej;
7) działalności gospodarczej.
Art. 12.
1. Dostęp do usług, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 i 2, jest powszechny i nieodpłatny.
2. Dane dostępne za pośrednictwem usług, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2, mogą mieć formę, która uniemożliwia wtórne ich wykorzystanie w celach zarobkowych.
3. Udostępnianie zbiorów za pośrednictwem usług, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3–5, odbywa się z zachowaniem przepisów dotyczących rejestrów publicznych zawierających te zbiory, z zastrzeżeniem art. 15.
4. Organy administracji pobierające, na podstawie odrębnych przepisów, opłaty za usługi, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3–5, zapewniają ich realizację z uwzględnieniem przepi-sów o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Art. 13.
1. Główny Geodeta Kraju tworzy i utrzymuje geoportal infrastruktury informacji przestrzen-nej jako centralny punkt dostępu do usług, o których mowa w art. 9 ust. 1, w pełnym za-kresie tematycznym i terytorialnym infrastruktury.
2. Główny Geodeta Kraju prowadzi publicznie dostępną ewidencję zbiorów oraz usług da-nych przestrzennych objętych infrastrukturą i nadaje im jednolite identyfikatory.
3. Organ administracji zgłasza do ewidencji, o której mowa w ust. 2, zbiory oraz usługi da-nych przestrzennych objętych infrastrukturą, niezwłocznie po utworzeniu tych zbiorów lub uruchomieniu tych usług, powiadamiając o zgłoszeniu właściwy organ wiodący.
4. Obowiązek, o którym mowa w ust. 3, nie dotyczy zbiorów zawierających dane niejawne.
5. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, zakres informacji objętych ewidencją zbiorów oraz usług danych przestrzennych, sposób jej prowadzenia, treść i wzór zgłoszenia zbioru objętego infrastrukturą oraz dotyczących tego zbioru usług, a także tryb nadawania identyfikatorów tym zbiorom, mając na uwadze dostosowanie zakresu informacji gromadzonych w ewidencji do zadań organów wiodą-cych, procesów tworzenia metadanych oraz wykorzystanie technologii teleinformatycznej do ujednolicenia i automatyzacji procesu zgłaszania zbioru danych.
Rozdział 5
Wspólne korzystanie z danych przestrzennych
Art. 14.
1. Objęte infrastrukturą zbiory oraz usługi danych przestrzennych, prowadzone przez organ administracji, podlegają nieodpłatnemu udostępnianiu innym organom administracji w za-kresie niezbędnym do realizacji przez nie zadań publicznych.
2. Przy udostępnianiu zbiorów organom administracji przepisy art. 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne stosuje się odpowiednio.
Art. 15.
1. Organ administracji udostępnia zbiory oraz usługi danych przestrzennych organom admini-stracji z innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz instytucjom i organom Unii Europejskiej na potrzeby zadań publicznych, które mogą oddziaływać na środowisko, z zachowaniem przepisów dotyczących rejestrów publicznych, do których odnoszą się te zbiory i usługi.
2. Organ administracji udostępnia zbiory oraz usługi danych przestrzennych organom usta-nowionym na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Unia Europejska i państwa członkowskie Unii Europejskiej, na zasadach wzajemności i równości, na potrzeby zadań, które mogą oddziaływać na środowisko, z zachowaniem przepisów dotyczących rejestrów publicznych zawierających te zbiory.
3. Zbiory oraz usługi danych przestrzennych udostępniane instytucjom i organom Unii Euro-pejskiej do celów sprawozdawczych w zakresie środowiska nie podlegają opłatom.
Art. 16.
Wspólne korzystanie ze zbiorów i usług danych przestrzennych oraz udostępnianie zbiorów i usług danych przestrzennych na zasadach określonych w art. 15 podlega wyłączeniu w zakre-sie usług: wyszukiwania, przeglądania, pobierania, przekształcania oraz usług umożliwiających uruchamianie usług danych przestrzennych, jeżeli mogłoby ono stanowić zagrożenie dla:
1) realizacji wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych;
2) bezpieczeństwa państwa;
3) bezpieczeństwa publicznego;
4) działalności wymiaru sprawiedliwości.
Rozdział 6
Współdziałanie i koordynacja w zakresie infrastruktury
informacji przestrzennej
Art. 17.
1. Infrastruktura jest tworzona, utrzymywana i rozwijana, a także funkcjonuje
w wyniku współdziałania współtworzących ją organów wiodących, innych organów admi-nistracji oraz osób trzecich.
2. Organy administracji w uzgodnieniu z organami wiodącymi mogą, w drodze porozumienia, tworzyć i utrzymywać wspólne elementy infrastruktury, mając na względzie minimalizację kosztów budowy i utrzymania tej infrastruktury, optymalizację dostępu do zbiorów oraz usług danych przestrzennych, a także harmonizację, bezpieczeństwo i jakość tych zbiorów i usług.
Art. 18.
1. Tworzenie, utrzymywanie i rozwijanie infrastruktury jest koordynowane przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
2. Minister właściwy do spraw administracji publicznej przekazuje Komisji Europejskiej in-formacje i sprawozdania dotyczące tworzenia i funkcjonowania infrastruktury.
Art. 19.
1. Minister właściwy do spraw administracji publicznej wykonuje zadania,
o których mowa w art. 18, przy pomocy Głównego Geodety Kraju, który:
1) opracowuje projekty planów udziału organów administracji w tworzeniu i funkcjonowaniu infrastruktury, dokonując z organami wiodącymi niezbędnych uzgodnień mających na celu zapewnienie kompletności tej infrastruktury pod względem tematycznym, obszarowym i zmienności w czasie, jak też zapobieganie zbędnemu pozyskiwaniu tych samych danych przez więcej niż jeden organ administracji;
2) monitoruje, we współpracy z organami wiodącymi, przebieg prac w zakresie tworzenia i funkcjonowania infrastruktury oraz jej rozwoju;
3) sporządza projekty informacji i sprawozdań, o których mowa w art. 18 ust. 2;
4) organizuje przedsięwzięcia i prowadzi działania wspierające rozwój infrastruktury;
5) współpracuje z Komisją Europejską w sprawach związanych z infrastrukturą;
6) współpracuje z wojewodami i jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie ich działań dotyczących tworzenia i funkcjonowania infrastruktury;
7) określa, w ramach dwustronnych porozumień, zakres i warunki wymiany danych o obiektach położonych na granicach między Rzecząpospolitą Polską i państwami są-siednimi oraz przylegających do tych granic, kierując się dążeniem do zapewnienia spójności danych w ramach europejskiej infrastruktury informacji przestrzennej.
2. Główny Geodeta Kraju odpowiada za kontakty z Komisją Europejską w sprawach określo-nych ustawą.
Art. 20.
1. Organy wiodące, w zakresie swojej właściwości, organizują, koordynują i monitorują dzia-łania związane z tworzeniem, utrzymywaniem i rozwijaniem infrastruktury, w zakresie przyporządkowanych im tematów danych przestrzennych, mając w szczególności na względzie zapewnienie zgodności tych działań, w tym wprowadzanych rozwiązań tech-nicznych, z przepisami dotyczącymi infrastruktury informacji przestrzennej.
2. Organy wiodące uzgadniają z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej pla-ny określające zakres i metodykę działań związanych z realizacją zadań, o których mowa w ust. 1.
Art. 21.
1. Przy ministrze właściwym do spraw administracji publicznej działa Rada Infrastruktury Informacji Przestrzennej, zwana dalej „Radą”.
2. Do zadań Rady należy:
1) opiniowanie, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, pro-jektów aktów prawnych, standardów, przedsięwzięć organizacyjnych, naukowych i edukacyjnych, planów i sprawozdań dotyczących infrastruktury, w tym dotyczących koordynacji i współdziałania oraz kontaktów z Komisją Europejską;
2) występowanie z inicjatywami dotyczącymi usprawnienia infrastruktury pod względem organizacyjnym i technicznym oraz rozszerzenia jej zakresu tematycznego.
3. Opinie, o których mowa w ust. 2 pkt 1, Rada przedstawia w terminie 30 dni od dnia otrzy-mania wniosku oraz zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
4. Przewodniczący Rady przekazuje ministrowi właściwemu do spraw administracji publicz-nej, w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku:
1) plan pracy Rady na dany rok kalendarzowy;
2) sprawozdanie z działalności Rady za rok poprzedni.
5. Plan pracy Rady oraz sprawozdanie, o których mowa w ust. 4, zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
Art. 22.
1. W skład Rady wchodzą:
1) Główny Geodeta Kraju;
2) Główny Geolog Kraju;
3) Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska;
4) Główny Inspektor Ochrony Środowiska;
5) Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej;
6) Prezes Głównego Urzędu Statystycznego;
7) Szef Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej;
8) przedstawiciele innych organów administracji rządowej w randze sekretarza lub podse-kretarza stanu wyznaczeni przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właści-wego do spraw administracji publicznej;
9) czterej przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego wyznaczeni przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego;
10) czterej przedstawiciele instytucji naukowych lub organizacji pozarządowych powołani przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
2. Kandydaci na członków Rady, o których mowa w ust. 1 pkt 10, mogą być zgłaszani mini-strowi właściwemu do spraw administracji publicznej przez zainteresowane instytucje i organizacje.
3. Minister właściwy do spraw administracji publicznej powołuje przewodniczącego i wice-przewodniczącego Rady spośród jej członków oraz zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej informację o składzie osobowym Rady.
4. Obsługę administracyjną prac Rady zapewnia Główny Geodeta Kraju.
5. Członkom Rady, o których mowa w ust. 1 pkt 10, przysługuje wynagrodzenie za udział w posiedzeniach Rady.
6. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia:
1) organizację i tryb pracy Rady, mając na uwadze zakres realizowanych przez Radę za-dań, efektywność funkcjonowania Rady oraz jej reprezentatywność;
2) wysokość wynagrodzenia członków Rady, o których mowa w ust. 1 pkt 10, mając na uwadze zakres zadań określonych w art. 21 ust. 2 oraz znaczenie tych zadań dla procesu tworzenia infrastruktury informacji przestrzennej, a także przyjmując, że wynagrodzenie członka Rady za udział w posiedzeniu Rady nie może przekroczyć 50 % kwoty bazowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, ustalanej corocznie w ustawie budżetowej.
Rozdział 7
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 23.
W ustawie z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027, z późn. zm. )) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 dodaje się pkt 16 w brzmieniu:
„16) harmonizacji zbiorów danych – rozumie się przez to działania o charakterze praw-nym, technicznym i organizacyjnym, mające na celu doprowadzenie do wzajemnej spójności tych zbiorów oraz ich przystosowanie do wspólnego i łącznego wykorzy-stywania.”;
2) w art. 4:
a) uchyla się ust. 1,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a–1e w brzmieniu:
„1a. Dla obszaru całego kraju zakłada się i prowadzi w systemie teleinformatycznym bazy danych, obejmujące zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej, dotyczące:
1) państwowego rejestru podstawowych osnów geodezyjnych, grawime-trycznych i magnetycznych;
2) ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości);
3) geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu;
4) państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów teryto-rialnych kraju;
5) państwowego rejestru nazw geograficznych;
6) ewidencji miejscowości, ulic i adresów;
7) rejestru cen i wartości nieruchomości;
8) obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:10 000 – 1:100 000, w tym kartograficznych opracowań numerycznego modelu rzeźby te-renu;
9) obiektów ogólnogeograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:250 000 i mniejszych, w tym kartograficznych opracowań numerycznego modelu rzeźby terenu;
10) szczegółowych osnów geodezyjnych;
11) zobrazowań lotniczych i satelitarnych oraz ortofotomapy i numerycznego modelu terenu.
1b. Dla terenów miast oraz zwartych zabudowanych i przeznaczonych pod zabudo-wę obszarów wiejskich zakłada się i prowadzi w systemie teleinformatycznym bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworze-nie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 – 1:5000, zharmonizowane z bazami danych, o których mowa w ust. 1a.
1c. Dla zbiorów danych objętych bazami danych, o których mowa w ust. 1a i 1b, oraz dla związanych z nimi usług tworzy się metadane opisujące te zbiory i usługi zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. Nr ... , poz. ...).
1d. Bazy danych, o których mowa w ust. 1a i 1b, aktualizuje się i prowadzi
w sposób zapewniający interoperacyjność zawartych w nich zbiorów danych i związanych z nimi usług, w rozumieniu ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infra-strukturze informacji przestrzennej.
1e. Standardowymi opracowaniami kartograficznymi, tworzonymi na podstawie odpowiednich zbiorów danych zawartych w bazach danych, o których mowa w ust. 1a i 1b, są:
1) mapy ewidencyjne w skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000;
2) mapy zasadnicze w skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000;
3) mapy topograficzne w skalach: 1:10 000, 1:25 000, 1:50 000, 1:100 000;
4) mapy ogólnogeograficzne w skalach: 1:250 000, 1:500 000, 1:1 000 000.”;
3) art. 5 otrzymuje brzmienie:
„Art. 5. 1. Zbiory danych gromadzone w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, stanowią podstawę krajowego systemu informacji o terenie, będącego częścią składową infrastruktury informacji przestrzennej, o której mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze in-formacji przestrzennej.
2. Organy Służby Geodezyjnej i Kartograficznej mogą, w drodze porozu-mień, tworzyć i utrzymywać wspólne elementy infrastruktury technicznej przeznaczonej do przechowywania i udostępniania zbiorów danych, o któ-rych mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, mając na względzie minimalizację kosztów budowy i utrzymania tej infrastruktury oraz optymalizację dostępności do danych, ich bezpieczeństwa i jakości.
3. Wymiana danych, zawartych w bazach, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, między organami właściwymi do prowadzenia tych baz odbywa się nieodpłatnie w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te organy ich ustawowych zadań.”;
4) w art. 7a:
a) pkt 4–6 otrzymują brzmienie:
„4) zakłada podstawowe osnowy geodezyjne, grawimetryczne i magnetyczne i prowa-dzi w oparciu o bazę danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 1, państwowy rejestr podstawowych osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
5) inicjuje i koordynuje działania w zakresie tworzenia zintegrowanego systemu infor-macji o nieruchomościach oraz tworzy i utrzymuje, we współpracy z innymi orga-nami administracji publicznej, infrastrukturę techniczną tego systemu;
6) zakłada i prowadzi, we współpracy z właściwymi organami administracji publicznej, bazę danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 4, oraz prowadzi na podstawie tej bazy, państwowy rejestr granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju, zintegrowany z ewidencją gruntów i budynków oraz ewidencją miejscowości, ulic i adresów, umożliwiający gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie danych dotyczących:
a) granic państwa,
b) granic jednostek podziałów terytorialnych kraju, w tym w szczególności:
zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa,
podziału kraju na potrzeby ewidencji gruntów i budynków,
podziału kraju na potrzeby statystyki publicznej,
podziału kraju ze względu na właściwość miejscową sądów,
podziału kraju ze względu na właściwość miejscową organów i jedno-stek organizacyjnych administracji specjalnej, w szczególności: ar-chiwów państwowych, urzędów skarbowych, izb skarbowych, nadle-śnictw, regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, regionalnych za-rządów gospodarki wodnej, urzędów morskich,
c) granic pasa nadbrzeżnego, granic portów i przystani morskich, morskiej linii brzegowej, linii podstawowej i granicy morza terytorialnego Rzeczypospolitej Polskiej,
d) pola powierzchni jednostek zasadniczego trójstopniowego podziału terytorial-nego państwa, pola powierzchni obszarów morskich Rzeczypospolitej Polskiej oraz pola powierzchni jednostek podziału kraju na potrzeby ewidencji gruntów i budynków,
e) adresów i ich lokalizacji przestrzennej;”,
b) pkt 13–15 otrzymują brzmienie:
„13) koordynuje działania organów administracji publicznej oraz innych podmiotów re-alizujących zadania publiczne dotyczące baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, oraz standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e, a także współdziała, na podstawie odrębnych porozumień, w zakresie mery-torycznym i finansowym w ich realizacji;
14) tworzy, prowadzi i udostępnia:
a) bazę danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 9,
b) zintegrowane kopie baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 8,
c) bazę zobrazowań lotniczych i satelitarnych oraz ortofotomapy i numerycznego modelu terenu, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 11,
d) standardowe opracowania kartograficzne w skalach: 1:25 000, 1:50 000, 1:100 000, 1:250 000, 1:500 000, 1:1 000 000,
e) kartograficzne opracowania tematyczne i specjalne;
15) prowadzi sprawy związane ze standaryzacją polskojęzycznego nazewnictwa obiek-tów geograficznych położonych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz bazę danych państwowego rejestru nazw geograficznych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 5, zawierającą aktualne i historyczne informacje dotyczące:
a) nazw miejscowości i ich części oraz obiektów fizjograficznych, o których mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (Dz. U. Nr 166, poz. 1612 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141),
b) polskojęzycznego brzmienia nazw obiektów geograficznych położonych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;”,
c) dodaje się pkt 17 i 18 w brzmieniu:
„17) opracowuje i przedkłada Radzie Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwe-go do spraw administracji publicznej, projekty rządowych programów realizacji za-dań z dziedziny geodezji i kartografii, a w szczególności w zakresie: modernizacji ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości), tworzenia baz danych obiektów topograficznych i ogólnogeograficznych wraz z numerycznymi modelami rzeźby terenu, opracowań tematycznych i specjalnych, zobrazowań lotniczych i sate-litarnych oraz ortofotomapy i numerycznego modelu terenu;
18) tworzy system i program szkoleń w dziedzinie geodezji i kartografii oraz współ-działa z ośrodkami naukowymi, badawczo-rozwojowymi i organizacjami zawodo-wymi w realizacji tych szkoleń.”;
5) w art. 7b w ust. 1 uchyla się pkt 5;
6) w art. 7c:
a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) tworzenie, w uzgodnieniu z Głównym Geodetą Kraju, oraz prowadzenie i udostępnianie bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 8, oraz standar-dowych opracowań kartograficznych w skali 1:10 000, o których mowa w art. 4 ust. 1e pkt 3;”,
b) dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
„6) współdziałanie z Głównym Geodetą Kraju w prowadzeniu państwowego reje-stru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju, w tym pro-wadzeniu bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 4, w części dotyczącej obszaru województwa.”;
7) w art. 7d:
a) uchyla się pkt 4,
b) pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, 3, 7 i 10 oraz ust. 1b, a także standardowych opracowań kartograficznych w skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000, o których mowa w art. 4 ust. 1e pkt 1 i 2.”;
8) po art. 9 dodaje się art. 9a w brzmieniu:
„Art. 9a. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje kartograficznych opracowań tematycznych i specjalnych, których wykonywanie i udostępnia-nie należy do obowiązków Głównego Geodety Kraju oraz organizację i tryb współdziałania z Głównym Geodetą Kraju innych organów administracji publicznej przy realizacji tych zadań, mając na względzie potrzeby państwa i obywateli, a także odpowiednie wykorzystanie informacji zgromadzonych przez organy administracji publicznej.”;
9) w art. 19:
a) w ust. 1:
– uchyla się pkt 4,
– dodaje się pkt 6 – 11 w brzmieniu:
„6) organizację, tryb i standardy techniczne zakładania i utrzymywania pod-stawowych osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych oraz szczegółowych osnów geodezyjnych, szczegółowy zakres informacji gromadzonych w bazie danych państwowego rejestru podstawowych osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych oraz w bazie danych szczegółowych osnów geodezyjnych, a także standardy techniczne dotyczące tworzenia tych baz, ich aktualizacji i udostępniania, mając na uwadze ich referencyjne znaczenie dla infrastruktury informacji prze-strzennej oraz harmonizację zbiorów danych tych baz z innymi zbiorami danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b;
7) zakres informacji gromadzonych w bazie danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 3, oraz w bazie danych obiektów topograficznych, o której mowa w art. 4 ust. 1b, organi-zację, tryb i standardy techniczne tworzenia tych baz, ich aktualizacji i udostępniania, a także tworzenia mapy zasadniczej, o której mowa w art. 4 ust. 1e pkt 2, mając na uwadze podstawowe znaczenie tych baz i mapy za-sadniczej dla infrastruktury informacji przestrzennej, zasadę interopera-cyjności, o której mowa w przepisach o infrastrukturze informacji prze-strzennej, a także konieczność harmonizacji zbiorów danych tych baz z in-nymi zbiorami danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b;
8) zakres informacji gromadzonych w bazie danych państwowego rejestru nazw geograficznych, organizację, tryb i standardy techniczne jego two-rzenia, aktualizacji i okresowej weryfikacji, a także udostępniania jego da-nych, mając na uwadze podstawowe znaczenie tego rejestru dla infrastruk-tury informacji przestrzennej oraz zasadę interoperacyjności, o której mowa w przepisach o infrastrukturze informacji przestrzennej, a także ko-nieczność harmonizacji zbiorów danych tego rejestru z innymi zbiorami danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b;
9) zakres informacji gromadzonych w bazie danych obiektów topograficz-nych oraz bazie danych obiektów ogólnogeograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 8 i 9, organizację, tryb i standardy techniczne tworzenia tych baz, ich aktualizacji i udostępniania, a także tworzenia standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e pkt 3 i 4, mając na uwadze podstawowe znaczenie tych baz i opracowań dla infra-struktury informacji przestrzennej oraz zasadę interoperacyjności, o której mowa w przepisach o infrastrukturze informacji przestrzennej, a także ko-nieczność harmonizacji zbiorów danych tych baz ze zbiorami danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b;
10) zakres informacji gromadzonych w bazach danych dotyczących zobrazo-wań lotniczych i satelitarnych oraz ortofotomapy i numerycznego modelu terenu, organizację, tryb i standardy techniczne tworzenia, aktualizacji i udostępniania tych baz, mając na uwadze ich znaczenie dla infrastruktury informacji przestrzennej oraz zasadę interoperacyjności, o której mowa w przepisach o infrastrukturze informacji przestrzennej, a także ich referen-cyjny charakter w stosunku do innych zbiorów, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b;
11) standardy techniczne wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywania i przekazywania wyników tych pomiarów do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego na potrzeby: ewidencji gruntów i budynków, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, podziałów nieruchomości, typowych postępowań sądo-wych i administracyjnych, zagospodarowania przestrzennego, budownic-twa, w tym geodezyjnej obsługi inwestycji budowlanych, mając na celu zapewnienie jednolitości i spójności opracowań geodezyjnych i kartogra-ficznych, usprawnienie, w tym automatyzację, procesów zakładania i ak-tualizacji baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, oraz harmonij-ność i interoperacyjność zawartych w nich zbiorów danych.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres informacji groma-dzonych w bazie danych państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju, organizację, tryb i standardy techniczne tworze-nia, aktualizacji i okresowej weryfikacji tego rejestru, w tym tryb przekazywania Głównemu Geodecie Kraju przez inne organy administracji publicznej informacji i zbiorów danych niezbędnych do tworzenia i aktualizacji rejestru, a także tryb udostępniania danych z rejestru, mając na uwadze podstawowe znaczenie tego rejestru dla infrastruktury informacji przestrzennej oraz zasadę interopera-cyjności, o której mowa w przepisach o infrastrukturze informacji przestrzennej, a także konieczność harmonizacji zbiorów danych tego rejestru z innymi zbiorami danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b.”;
10) art. 24 otrzymuje brzmienie:
„Art. 24. 1. Informacje, o których mowa w art. 20 ust. 1, zawiera operat ewidencyjny, który składa się z:
1) bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, prowadzonej za pomocą systemu teleinformatycznego zapewniającego w szczególno-ści:
a) odpowiednio zabezpieczone przechowywanie danych i ich aktu-alizację,
b) udostępnianie oraz wspólne korzystanie z danych na zasadach określonych w przepisach o infrastrukturze informacji prze-strzennej,
c) wizualizację danych w formie rejestrów, kartotek i wykazów oraz mapy ewidencyjnej, a także udostępnianie zainteresowanym wypisów z tych rejestrów, kartotek i wykazów oraz wyrysów z mapy ewidencyjnej;
2) zbioru dokumentów uzasadniających wpisy do bazy danych.
2. Informacje zawarte w operacie ewidencyjnym są jawne.
3. Starosta udostępnia informacje zawarte w operacie ewidencyjnym w for-mie:
1) wypisów z rejestrów, kartotek i wykazów tego operatu;
2) wyrysów z mapy ewidencyjnej;
3) kopii dokumentów uzasadniających wpisy do bazy danych operatu ewidencyjnego;
4) plików komputerowych sformatowanych zgodnie z obowiązującym standardem wymiany danych ewidencyjnych;
5) usług, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.
4. Każdy, z zastrzeżeniem ust. 5, może żądać udostępnienia informacji za-wartych w operacie ewidencyjnym.
5. Starosta udostępnia dane ewidencji gruntów i budynków zawierające dane osobowe podmiotów, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 i art. 51, oraz wydaje wypisy z operatu ewidencyjnego, zawierające takie dane osobowe, na żądanie:
1) właścicieli oraz osób i jednostek organizacyjnych władających grun-tami, budynkami lub lokalami, których dotyczy udostępniany zbiór danych lub wypis;
2) organów administracji publicznej albo podmiotów niebędących orga-nami administracji publicznej, realizujących, na skutek powierzenia lub zlecenia przez organ administracji publicznej, zadania publiczne związane z gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy udo-stępniany zbiór danych lub wypis;
3) innych podmiotów niż wymienione w pkt 1 i 2, które mają interes prawny w tym zakresie.”;
11) po art. 24a dodaje się art. 24b w brzmieniu:
„Art. 24b. 1. Główny Geodeta Kraju we współpracy ze starostami, wojewodami i mar-szałkami województw oraz Ministrem Sprawiedliwości, ministrem wła-ściwym do spraw administracji publicznej, ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, ministrem właściwym do spraw środowiska, Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego oraz Prezesem Agencji Re-strukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa tworzy i utrzymuje zintegrowany system informacji o nieruchomościach, będący systemem teleinformatycz-nym, umożliwiający w szczególności:
1) prowadzenie centralnego repozytorium kopii zbiorów danych ewiden-cji gruntów i budynków;
2) monitorowanie w skali poszczególnych województw oraz całego kraju spójności i jakości zbiorów danych ewidencji gruntów i budynków;
3) wymianę danych w formie dokumentów elektronicznych między ewi-dencją gruntów i budynków a innymi rejestrami publicznymi, takimi jak: księga wieczysta, państwowy rejestr granic i powierzchni jedno-stek podziałów terytorialnych kraju, krajowy rejestr urzędowy podzia-łu terytorialnego kraju, krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospo-darki narodowej, krajowy system ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, w zakresie niezbędnym do prowadzenia tych rejestrów publicznych, a także przekazywanie w formie dokumentów elektronicznych zawia-domień o zmianach danych, dokonywanych w poszczególnych reje-strach publicznych, mających znaczenie dla innych rejestrów publicz-nych włączonych do zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach;
4) dokonywanie przez sądy prowadzące księgi wieczyste sprawdzeń, o których mowa w art. 6268 § 4 Kodeksu postępowania cywilnego;
5) weryfikację zgodności danych ewidencji gruntów i budynków z da-nymi zawartymi w: księgach wieczystych, Powszechnym Elektro-nicznym Systemie Ewidencji Ludności, krajowym rejestrze urzędo-wym podmiotów gospodarki narodowej oraz krajowym rejestrze urzędowym podziału terytorialnego kraju, a także pozyskiwanie da-nych zawartych w tych rejestrach na potrzeby ewidencji gruntów i bu-dynków;
6) udostępnianie organom administracji publicznej zintegrowanych zbio-rów danych ewidencji gruntów i budynków, niezbędnych do realizacji przez te organy ich ustawowych zadań publicznych, dotyczących w szczególności badań statystycznych, spisów powszechnych, prowa-dzenia krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki naro-dowej, prowadzenia krajowego rejestru urzędowego podziału teryto-rialnego kraju, planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, środowiska, ewidencji podatkowej nieruchomości, kontroli pań-stwowej, zwalczania korupcji oraz bezpieczeństwa wewnętrznego;
7) przeprowadzanie analiz przestrzennych na zbiorach danych ewidencji gruntów i budynków obejmujących obszary większe niż jeden powiat.
2. Organy, o których mowa w ust. 1, we współpracy z Głównym Geodetą Kraju zapewnią rozwiązania techniczne umożliwiające dostęp, za pośred-nictwem zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach, do da-nych zawartych w prowadzonych przez te organy rejestrach publicznych.
3. Przy udostępnianiu, wymianie i weryfikacji danych za pośrednictwem zin-tegrowanego systemu informacji o nieruchomościach przepis art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej oraz art. 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne stosuje się odpowiednio.
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób, tryb i standardy techniczne tworzenia i prowadzenia zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach oraz treść, formę i sposób przekazywania zawiadomień, o których mowa w ust. 1 pkt 3, mając na uwadze usprawnienie funkcjo-nowania systemu informacyjnego państwa dotyczącego nieruchomości, przez tworzenie rozwiązań umożliwiających zapewnienie spójności i aktualności danych dotyczących nieruchomości, zawartych w różnych re-jestrach publicznych, automatyzację procesów ich aktualizacji, a także jak najszersze wykorzystanie informacji zgromadzonych w tych rejestrach do celów publicznych, oraz uwzględniając stan informatyzacji tych reje-strów.”;
12) w art. 26 uchyla się ust. 2a;
13) w art. 40:
a) uchyla się ust. 3b,
b) po ust. 3b dodaje się ust. 3c i 3d w brzmieniu:
„3c. Udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, standardowych opracowań kartograficznych, o któ-rych mowa w art. 4 ust. 1e, oraz innych materiałów państwowego zasobu geode-zyjnego i kartograficznego, a także wykonywanie czynności związanych z udo-stępnianiem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w pań-stwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne, z zastrzeżeniem ust. 3d oraz art. 12 ust. 1 i 2, art. 14 ust. 1, art. 15 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej i art. 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
3d. Wypisy i wyrysy z operatu ewidencyjnego wydaje się nieodpłatnie na żądanie:
1) prokuratury;
2) sądów działających w sprawach publicznych;
3) organów kontroli państwowej w związku z wykonywaniem przez te organy ich ustawowych zadań;
4) organów administracji rządowej oraz jednostek samorządu terytorialnego, w związku z ich działaniami mającymi na celu:
a) ujawnienie prawa do nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego w księdze wieczystej,
b) przeniesienie praw do nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz jednostki samorządu terytorialnego,
c) przeniesienie praw do nieruchomości jednostki samorządu tery-torialnego na rzecz Skarbu Państwa.”,
c) w ust. 5 w pkt 1 uchyla się lit. a,
d) uchyla się ust. 6 i 7,
e) dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
„8. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozpo-rządzenia, organizację i tryb prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:
1) rodzaje materiałów i zbiorów danych gromadzonych odpowiednio w centralnej, wojewódzkiej i powiatowej części zasobu,
2) sposób i tryb pozyskiwania, ewidencjonowania, przechowywania i zabezpie-czania materiałów i zbiorów danych,
3) sposób i tryb udostępniania materiałów i zbiorów danych,
4) wzory klauzul umieszczanych na materiałach gromadzonych w zasobie i udo-stępnianych z zasobu,
5) tryb wymiany danych między poszczególnymi częściami zasobu oraz między bazami danych zasobu a wykonawcami prac geodezyjnych i kartograficznych,
6) tryb wyłączania materiałów i zbiorów danych z zasobu oraz sposób ich przeka-zywania do właściwych archiwów państwowych
– mając na uwadze szczególne znaczenie zbiorów danych gromadzonych w pań-stwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym dla infrastruktury informacji przestrzennej, a także potrzebę sprawnego funkcjonowania ośrodków dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej i sprawnego udostępniania gromadzonych materiałów i zbiorów danych.”;
14) rozdział 8a otrzymuje brzmienie:
„Rozdział 8a
Ewidencja miejscowości, ulic i adresów
Art. 47a. 1. Do zadań gminy należy:
1) ustalanie numerów porządkowych oraz zakładanie i prowadzenie ewi-dencji miejscowości, ulic i adresów;
2) umieszczanie i utrzymywanie w należytym stanie tabliczek z nazwami ulic i placów w miastach oraz innych miejscowościach na obszarze gminy.
2. Ewidencję miejscowości, ulic i adresów prowadzi się w systemie telein-formatycznym.
3. Ewidencję miejscowości, ulic i adresów zakłada się na podstawie:
1) ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości;
2) wykazu urzędowych nazw miejscowości, o którym mowa w art. 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowo-ści i obiektów fizjograficznych (Dz. U. Nr 166, poz. 1612 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141);
3) danych państwowego rejestru nazw geograficznych;
4) danych krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju;
5) uchwał rady gminy w sprawie przebiegu oraz nadania nazw ulic i pla-ców;
6) miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub, w przy-padku braku takiego planu, decyzji o warunkach zabudowy i zagospo-darowaniu terenu oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospoda-rowania przestrzennego gminy;
7) ewidencji gruntów i budynków oraz innych materiałów geodezyjnych i kartograficznych.
4. Ewidencja miejscowości, ulic i adresów zawiera:
1) nazwy miejscowości oraz dane określające położenie tych miejscowo-ści;
2) nazwy ulic i placów oraz dane określające położenie tych ulic i placów;
3) identyfikatory miejscowości, ulic i placów pochodzące z krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju;
4) dodatkowe tradycyjne nazwy miejscowości, ulic i placów w języku mniejszości, jeżeli zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 12 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i et-nicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141, Nr 62, poz. 550 oraz z 2009 r. Nr 31, poz. 206 i Nr 157, poz. 1241);
5) dane adresowe określające:
a) numery porządkowe budynków mieszkalnych oraz innych bu-dynków przeznaczonych do stałego lub czasowego przebywania ludzi, w tym w szczególności budynków: biurowych, ogólnodo-stępnych wykorzystywanych na cele kultury i kultury fizycznej, o charakterze edukacyjnym, szpitali i opieki medycznej oraz prze-znaczonych do działalności gospodarczej, wybudowanych, w trakcie budowy i prognozowanych do wybudowania,
b) kody pocztowe,
c) położenie budynków, o których mowa w lit. a, w państwowym systemie odniesień przestrzennych.
5. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) ustala numery porządkowe, o których mowa w ust. 4 pkt 5 lit. a, z urzędu lub na wniosek zainteresowanych i zawiadamia o tych ustaleniach właścicieli nieruchomości lub inne podmioty uwidocznione w ewidencji gruntów i budynków, które tymi nierucho-mościami władają.
6. Wniosek, o którym mowa w ust. 5, zawiera:
1) imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy oraz jego adres;
2) określenie przedmiotu wniosku;
3) informacje o położeniu budynku, którego dotyczy wniosek, według danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków.
7. Numery porządkowe dotyczące budynków wybudowanych lub prognozo-wanych na nieruchomościach przyległych do ulicy położonej na granicy gminy lub przyległej do tej granicy ustalają, w drodze porozumienia, wła-ściwi miejscowo wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast).
8. W przypadku braku porozumienia, o którym mowa w ust. 7, numery po-rządkowe ustala, w drodze zarządzenia, wojewoda.
9. Numery porządkowe nowo budowanych budynków, niewykazanych w ewidencji, o której mowa w ust. 4, ustala się przed rozpoczęciem ich użyt-kowania.
Art. 47b. 1. Właściciele nieruchomości zabudowanych lub inne podmioty uwidocznio-ne w ewidencji gruntów i budynków, które takimi nieruchomościami wła-dają, mają obowiązek umieszczenia w widocznym miejscu na ścianie fron-towej budynku tabliczki z numerem porządkowym w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o ustaleniu tego numeru.
2. Na tabliczce, o której mowa w ust. 1, oprócz numeru porządkowego za-mieszcza się również nazwę ulicy lub placu, a w miejscowościach bez ulic lub placów albo posiadających ulice lub place bez nazw – nazwę miejsco-wości.
3. Organy jednostek samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, mogą wprowadzić obowiązek umieszczania na tabliczce, o której mowa w ust. 1, nazwy miejscowości lub nazwy dzielnicy, osiedla, zespołu urbanistyczne-go.
4. W przypadku gdy budynek położony jest w głębi ogrodzonej nieruchomo-ści, tabliczkę z numerem porządkowym umieszcza się również na ogro-dzeniu.
5. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres informacji gromadzonych w bazach danych ewidencji miejscowości, ulic i adresów, organizację i tryb tworze-nia, aktualizacji i udostępniania tych baz, a także wzór wniosku, o którym mowa w art. 47a ust. 6, mając na uwadze zachowanie w jak najszerszym zakresie dotychczasowych danych adresowych, zasadę interoperacyjności, o której mowa w przepisach o infrastrukturze informacji przestrzennej, po-trzebę harmonizacji zbiorów danych tej ewidencji ze zbiorami innych reje-strów publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, a także uspraw-nienie obsługi obywateli.”;
15) po art. 53a dodaje się art. 53b w brzmieniu:
„Art. 53b. Organ administracji może prowadzić mapę zasadniczą w postaci analogo-wej do czasu jej przekształcenia do postaci cyfrowej i utworzenia baz da-nych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, 3 i 10 oraz ust. 1b, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2013 r.”.
Art. 24.
W ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z późn. zm. )) w art. 102 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 7, są wykonywane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. Nr ... , poz. ...).”.
Art. 25.
W ustawie z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm. )) w art. 47:
1) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) identyfikatorów i nazw jednostek podziału terytorialnego;”;
2) po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
„2a. Przestrzennej identyfikacji informacji zawartych w systemach, o których mowa w ust. 2, dokonuje się na podstawie danych przestrzennych udostępnianych z reje-strów publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, 4–6 i 8 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne.
2b. Rejestr terytorialny, o którym mowa w ust. 1, stanowi część składową zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach, o którym mowa w art. 24b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne.”.
Art. 26.
W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm. )) w art. 26 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Badanie monitoringowe prowadzi się z równoczesnym wykorzystaniem i rejestracją da-nych przestrzennych.”.
Art. 27.
W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, Nr 157, poz. 1241 i Nr 215, poz. 1664) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 113:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia:
1) zakres informacji gromadzonych w centralnym rejestrze form ochrony przyrody,
2) organizację, tryb i standardy techniczne tworzenia rejestru,
3) sposób aktualizacji rejestru oraz udostępniania danych zawartych w rejestrze
– z uwzględnieniem konieczności zapewnienia kompletnej i jednolitej in-formacji o formach ochrony przyrody w Rzeczypospolitej Polskiej.”,
b) skreśla się ust. 2 i 3,
c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Organ, który utworzył lub ustanowił formę ochrony przyrody, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2–4 i 6–9, przesyła Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środo-wiska, w terminie 30 dni od dnia jej utworzenia lub ustanowienia, kopię aktu o utworzeniu lub ustanowieniu danej formy ochrony przyrody oraz informacje, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 1a, a także, w tym samym terminie, dokonuje wpisu tych informacji do centralnego rejestru form ochrony przyrody.”;
2) w art. 114 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Organ, który ustanowił formę ochrony przyrody, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 6–9, przesyła regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska, w terminie 30 dni od dnia jej utworzenia lub ustanowienia, kopię aktu o utworzeniu lub ustanowieniu da-nej formy ochrony przyrody oraz informacje, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 113 ust. 1a, a także, w tym samym termilnie, dokonuje wpisu tych in-formacji do centralnego rejestru form ochrony przyrody.”.
Art. 28.
W ustawie z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202 i Nr 175, poz. 1458, z 2007 r. Nr 176, poz. 1236, z 2009 r. Nr 79, poz. 666, Nr 92, poz. 753 i Nr 215, poz. 1664 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 145) w art. 42 w ust. 2 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) współrzędne geograficzne stacji demontażu i punktów zbierania pojazdów.”.
Rozdział 8
Przepisy dostosowujące, przejściowe i końcowe
Art. 29.
Metadane infrastruktury informacji przestrzennej tworzy się zgodnie z następującym harmo-nogramem:
1) w terminie do dnia 3 grudnia 2010 r. – w odniesieniu do zbiorów i usług danych prze-strzennych odpowiadających tematom wymienionym w rozdziale 1 i 2 załącznika do ustawy;
2) w terminie do dnia 3 grudnia 2013 r. – w odniesieniu do zbiorów i usług danych prze-strzennych odpowiadających tematom wymienionym w rozdziale 3 załącznika do usta-wy.
Art. 30.
Organy administracji zapewnią dostęp do zbiorów danych przestrzennych oraz odpowiadają-cych im usług, o których mowa w art. 9 ust. 1:
1) utworzonych po wejściu w życie niniejszej ustawy lub przeorganizowanych po tej dacie, nie później niż w terminie dwóch lat od dnia wejścia w życie przepisów określających rozwiązania techniczne w zakresie interoperacyjności;
2) utworzonych przed wejściem w życie niniejszej ustawy, nie później niż w terminie siedmiu lat od dnia wejścia w życie przepisów w zakresie interoperacyjności po uprzednim dostosowaniu tych zbiorów do obowiązujących standardów.
Art. 31.
Główny Geodeta Kraju zamieści w Biuletynie Informacji Publicznej Głównego Urzędu Geo-dezji i Kartografii komunikaty o dniu wejścia w życie przepisów, o których mowa w art. 30, w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia tych przepisów.
Art. 32.
1. Organy administracji zgłoszą do ewidencji, o której mowa w art. 13 ust. 2, dotychczasowe zbiory danych przestrzennych w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy zbiorów zawierających dane niejawne.
Art. 33.
Minister właściwy do spraw administracji publicznej powoła przewodniczącego, wiceprze-wodniczącego i członków pierwszej kadencji Rady Infrastruktury Informacji Przestrzennej w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 34.
Dotychczasowe tabliczki z numerem porządkowym nieruchomości, niespełniające wymogów wynikających z art. 47b ust. 1 i 2 ustawy zmienionej w art. 23 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, zachowują ważność przez okres 3 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, jeżeli umieszczony na nich numer porządkowy jest zgodny z ewidencją miejscowości, ulic i adre-sów.
Art. 35.
Przepisy wykonawcze wydane na podstawie przepisów art. 19 ust. 1 pkt 4, art. 26 ust. 2a oraz art. 40 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy zmienionej w art. 23 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 6 i 7, art. 40 ust. 8 oraz art. 47b ust. 5 ustawy zmienionej w art. 23 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 36.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
MARSZAŁEK SEJMU
WYKONUJĄCY OBOWIĄZKI
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Załącznik do ustawy z dnia 4 marca 2010 r.
(poz. ....)
Tematy danych przestrzennych
Rozdział 1
Pierwsza grupa tematyczna
Do pierwszej grupy tematycznej należą następujące tematy:
1) systemy odniesienia za pomocą współrzędnych, rozumiane jako systemy do jed-noznacznego przestrzennego odnoszenia informacji przestrzennej za pomocą współrzędnych x, y, z lub za pomocą szerokości i długości geograficznej oraz wy-sokości na podstawie geodezyjnego poziomego i pionowego układu odniesienia;
2) systemy siatek georeferencyjnych, rozumiane jako systemy tworzone na podsta-wie zharmonizowanej wielorozdzielczej siatki o znormalizowanym położeniu i wielkości oczek oraz wspólnym punkcie początkowym;
3) nazwy geograficzne, rozumiane jako nazwy obszarów, regionów, miejscowości, miast, przedmieść lub osiedli, a także nazwy innych obiektów geograficznych lub topograficznych o znaczeniu publicznym lub historycznym;
4) jednostki administracyjne, rozumiane jako jednostki zasadniczego trójstopniowe-go podziału terytorialnego państwa;
5) adresy, rozumiane jako informacje o lokalizacji nieruchomości na podstawie da-nych adresowych, zazwyczaj nazwy miejscowości, nazwy ulicy, numeru budynku i kodu pocztowego;
6) działki ewidencyjne, rozumiane jako ciągłe obszary gruntu, znajdującego się w granicach jednego obrębu ewidencyjnego, jednorodne pod względem prawnym, wydzielone z otoczenia za pomocą linii granicznych;
7) sieci transportowe, rozumiane jako sieci transportu drogowego, kolejowego, lot-niczego i wodnego, w tym morskiego, wraz z powiązaną z nimi infrastrukturą, obejmujące również połączenia między różnymi sieciami, łącznie z transeuropejską siecią transportową w rozumieniu decyzji Nr 1692/96/WE Parlamentu Euro-pejskiego i Rady z dnia 23 czerwca 1996 r. w sprawie wspólnotowych wytycz-nych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (Dz. Urz. UE z 1996 r. L 228, str. 1, z późn. zm.);
8) hydrografia, rozumiana jako elementy hydrograficzne, w tym obszary morskie oraz jednolite części wód wraz z podjednostkami hydrograficznymi i regionami wodnymi;
9) obszary chronione, rozumiane jako obszary wyznaczone lub zarządzane w ramach prawa międzynarodowego, europejskiego prawa wspólnotowego lub prawa państw członkowskich Wspólnot Europejskich w celu osiągnięcia szczególnych celów ochrony.
Rozdział 2
Druga grupa tematyczna
Do drugiej grupy tematycznej należą następujące tematy:
1) ukształtowanie terenu, rozumiane jako cyfrowe modele wysokościowe po-wierzchni terenu, obejmujące również batymetrię oraz linię brzegową;
2) użytkowanie ziemi, rozumiane jako fizyczne i biologiczne użytkowanie po-wierzchni ziemi, włączając w to powierzchnie naturalne i sztuczne, obszary rolni-cze, lasy, tereny podmokłe, akweny;
3) ortoobrazy, rozumiane jako dane obrazowe powierzchni ziemi mające odniesienie przestrzenne, pochodzące z rejestracji lotniczej lub satelitarnej;
4) geologia, rozumiana jako informacja dotycząca skał i osadów, w tym informacja o ich składzie, strukturze i genezie, a także dotycząca struktur wodonośnych i wód podziemnych w nich występujących, w tym jednolite części wód podziemnych.
Rozdział 3
Trzecia grupa tem